Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Havebigfun

#1
Tesla / Lakkpenn til Tesla- kjøpe hvor?
lørdag 26. september 2020, klokken 08:35
Tesla selger ikke lakkpenner lenger- Hvem selger brukbar kvalitet med matchende farge? gjelder pearl white hos meg. Gjerne en pakke med grunning, farget lakk og klarlakk.
#2
Min P85D med 100kkm som har vært ute av garanti/reklamasjonsrett i 3 mnd har nå 0 funksjon på AC. Det har vært problemer med AC siden bilen var ny og det ble skiftet O-ringer noen ganger. Sist sommer virket det og bilen var innom Tesla 3 ggr siden det. Bilen var til NAF- garantiutløpstest i februar- ingen feil avslørt der.

Til sammenlikning har vi en 08 Tiguan som har gått 140k med velfungerende AC uten signifikant service de siste årene. Jeg har mistet tilliten til at Tesla evner å løse problemet og frykter høye kostnader. Noen som kjenner en AC-spesialist som kjenner Teslabilene godt og som holder til på Østlandet?
#3
Jeg så på appen at bilen min som sto hos Tesla ladet med planlagt SOC 100% som ville vært komplett 40 timer før henting. Bilen hadde da ladet til 90% og jeg stoppet lading og satte SOC til 80%. Dagen etter, 26 timer før avtalt henting oppdaget jeg at man hadde satt i gang lading på nytt- igjen med 100% som mål. Jeg stoppet ladingen igjen, SOC var da 95%. På ettermiddagen prøvde jeg å bruke litt strøm vha varmeapparatet- men døren sto oppe slik at bilen nektet å skru varmen på.
Frustrert tematiserte jeg dette ved henting men møtte ingen forståelse. Mine Tesla-kontakter sa at de alltid lader til 100%, at dette er god kunderservice (-som også forventes av kundene) og at det gjerne kunne bli gjort i god tid før henting slik at det ikke ble glemt. Det er snakk om et 100 batteri og det hadde holdt for meg med 40% for å komme hjem. Er jeg for pysete mtp rekkeviddetap når bilen står i 40 timer med 100% ladet batteri? Eller er Teslas ladepolitik litt for slapp?
#4
Spørsmålet er hvor "real time" Teslas visning på navigasjonen er. Er det bugs ved belegg av enkelte ladere?
Hvor mye delay er det når folk kommer- eller forlater superladeren?
For oss som kun lader på SC på langtur er det nyttig å få sett påliteligheten før vi legger ut igjen.

Post deres erfaring her- både om visningen er rikig og om den viser feil :)
#5
Model S 2013 - 2022 / P85D- rettssaken- med referater
tirsdag 06. desember 2016, klokken 17:07
Førstkommende mandag starter rettssaken som er interessant for mange P85D-eiere i Oslo tingrett. Rettssaken er offentlig og går hele uken, dvs. mandag til torsdag med fredag som reservedag. Det hadde vært fint om de som har anledning til å møte opp kunne lage korte referater mtp. hendelsene de enkelte dagene.
Det har vært lange diskusjoner om dette før- nå får vi endelig fasit fra retten :)
- spennende å se hvem som smiler til slutt...om noen :o

Er det noen frivillige mtp referater?

En liten oppvarmer før saken starter:
http://www.tu.no/artikler/tesla-mener-p85d-kjoperne-tok-en-risiko-for-skuffelse-som-de-selv-ma-baere/365855
#6
Tesla / Tesla Solar Roof
lørdag 29. oktober 2016, klokken 13:09
https://www.youtube.com/watch?v=-mUJnKI3ipI

Tror vi trenger en Tesla-spesifikk tråd hvor vi kan samle info.
Spørsmålene som er uavklarte er:

Effektivitet sml med std paneler?
Pris?
Når kommer de?
Hvem er samarbeidspartnere bak installasjonen?
Hvor (u-)lønnsomt er det.
Etterhvert: erfaringer++

Min mening: Noen må gå foran, selv om lønnsomheten per idag sannsynlig ikke er der. Da jeg bestillte min første TMS i 12 tenkte jeg det samme- og tok sjangsen på at pengene kunne forsvinne- det gikk veldig bra- aldig kjørt så billig bil.
Nå er jeg klar til å bruke noen 100 k på å erstatte taksteinene med Tesla-tak- selv om takvinkelen- og retningen ikke er optimal. Når man sparer så mye på bil må jo pengene brukes til noe :o ::)
#7
Tesla Owners Club / Medlemsfordeler hos bilnerden.no
søndag 25. september 2016, klokken 19:09
Selv om jeg legger inn rabattkoden fra TOCN etter bestilling i bilnerdens skjema etter TOCN/Bilnerdens oppskrift trekkes det ikke noe rabatt fra i fakturaen. Hvor ligger feilen?
Andre med samme erfaring?
#8
Lading av Tesla / Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?
tirsdag 22. desember 2015, klokken 12:46
Etter en tur til Tyskland i helgen- 230 mil på 2,5 dager er jeg bekymret for langdistansereisene med Tesla. SC på Køge og Middelfart var fullstoppet. Jeg mistenker sterkt at en del var lokale brukere.
1. Noen biler var helt rene selv om veiforhold var "skitne"
2. Mange (ca 50 %) ladet lengre enn jeg som skulle til neste SC. Min nabo i natt var på 95% SOC og fortsatte å lade.
3. Noen hadde sommerdekk på :o
4. Kun Dansker- en nabo hadde innrettet seg på passagersiden og holdt på med papirarbeide- ladelyset blinket langsomt da vi kom og enda langsommere da vi dro.

For meg betydde det at jeg måtte vente hhv 10 og 7 min for å komme til og når ladingen startet fikk jeg ta til takke med 30kW. Dette koster fort en del ekstra reisetid- dette monner når man må innom hhv 6 og 7 SC i hver rettning.
Etter min menig bør Tesla ta grep snarlig og slå hardt ned på "hjemmelading" på SC- eller mangedobble ladeinfrastrukturen.
Nå har det kommet mange nye danske Teslaeiere- mulig noen mener de må spare inn noe av pengene de ga ved å lade på SC- strømmen i Danmark er antakelig også en del dyrere enn her slik at det lønner seg for mange- Sukk :(

#9
Jeg har tatt meg friheten å oversette en invitasjon fra det tyske teslaforumet
http://tff-forum.de/viewtopic.php?f=7&t=7134:

Bjørnen danser i Berlin
. Elektrobølgen ruller over byen!! 8)

http://www.konferenz-elektromobilitaet.de

15. og 16. Juni (15. med Angela Merkel) er det en stor konferanse rundt elektromobilitet. De tyske bilprodusenters forening (VDA) har desverre sterk innflytelse og er av den oppfattning av at 1.000.000 elektriske biler innen 2020 er urealistisk og at elbiler er uegnet for langdistansetransport.
Vi alle vet at - iallefall det siste- er tull.

WAVEn er i byen - ca 50 biler, som egentlig skulle ledsage konferansen ble for mye for VDA- antakelig var for mange Tesla med. Pga dette er Waven flyttet og starter i området foran Riksdagen fra  09.45 Uhr til en kongeetappe som ender i Sveits.

Hvis 10 Tesla betyr for mye fremskrittt for  VDA bør vi alle vise hva som er mulig.

En international "stjernekortesje" utgående fra "alle" land med Model S (eller Roadsteren) til Berlin med følgende programm:

Søndag 14.06. fra 18.00:
Deltakerne møter opp ved Tesla-servicecenteret i Berlin Schönefeld. Lademuligheter tilstede.
19.00 inviterer Tesla Tyskland til Barbeque på Teslas område. Tusen takk!
Overnatting på Hotel Meiniger, gangavstand fra Teslasenteret.

Montag, 15.06.2015, 08.00:
Frokost på Teslasenteret und avtale av dagsprogrammet. Utdeling av papirer.

09.00: Start fra teslasenteret til Riksdagen til WAVE-starten. Pressetermin og bilkortesje, Q+A.

TESLA-bilshow ved Riksdagen.
12.00: bytur Berlin Mitte, route i papirene.
14.30: Kortesjen ankommer ved konferansen (Berlin Congress Center bcc), om mulig ta kontakt med kansleren for å gi informasjon..
16.00: Kortesjen reiser tilbake til Teslasenteret Berlin Schönefeld.
17.30: Barbeque ved Teslasenteret - kontakt med presse og lobbyister. Open end.
For langdistansedeltakerne: ytterligere hotelovernatting til tirsdag.

Obs: dette er foreløpige planer. Detaljer kan endre seg. Muligens kommer WAVE deltakerne på søndag kveld til grillkvelden hos Tesla. Jeg er i samtaler med Louis Palmer.

Utfordringen: 100 Tesla til Berlin!!! Det krever organisasjonstruktur.

tre organisasjonspartnere :

Region Nord incl. Skandinavia: Martin Wrobel - telnr per pm
Region West incl. England, Benelux und Frankreich: Eco Carer, TFF
Region Süd incl. Italien, Österreich, Schweiz: Ultrasone, TFF

Vennligst ta kontakt over oss tre. Vennligst meld dere overi Facebook: "Tesla in Motion". Da ligger  eventet

Sentral samleplass for deltakerne er "Tesla in Motion" for alle deltakere også de internasjonale.

Tesla støtter aksjonen etter evne, eks treffpunkt, forsyninger, lading og pressekontakter.

Med denne internasjonale stjerneturen kan vi vise at elektromobilitet ikke er tull!!!

Vi, Martin Roland og jeg - Michael - gleder oss til dere.....
#10
Jeg laget en tilsvarende avstemming jan 14- da var det 290 aktive ( som gadd å svare)
Antall TMS er mere enn doblet- hvor mange og hvor aktive er vi nå?

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11772.msg167777.html#msg167777
#12
etter litt buggproblemer med første utgave et nytt forsøk- spørsmålet er i overskriften nå ettersom  det ikke er mulig å få det til over svarmulighetene :o
alle kan redigere sitt tall som sannsynligvis endrer seg over tid- nedover vil jeg tro :)
#13
Model S 2013 - 2022 / Type 2 offentlig ladekabel
søndag 22. mars 2015, klokken 20:50
Har noen målt lengden av kabelen som kostet 1300 Nkr levert av Tesla sammen med bilen?
#14
Model S 2013 - 2022 / S85D - teknisk info
lørdag 07. februar 2015, klokken 00:06
Ettersom fellestråden om S85 nå er flyttet hit:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19021.0.html
åpner jeg denne tråden for posting av teknisk info, forbruksverdier ol.
#15
Model S 2013 - 2022 / P85D teknisk info
lørdag 07. februar 2015, klokken 00:03
Ettersom fellestråden om P85D nå er flyttet hit:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17202.0.html
åpner jeg denne tråden mtp posting av teknisk info, forbruksverdier ol.
Ha noen sett noe om forbruk av P85D etter 6.1 oppdateringen?
#16
Model S 2013 - 2022 / S85D og tidligere Teslaeie
lørdag 17. januar 2015, klokken 21:04
Stem i vei
#17
Model S 2013 - 2022 / P85D og tidligere Teslaeie
lørdag 17. januar 2015, klokken 19:53
Helgens avstemming ;)
Detr ryktes at det er mange Teslaeiere som har bestillt ny P85D- Her kan vi finne ut av det.
Det er flere som har hatt flere Tesla allerede- derfor kan man stemme opptil 5 ggr.
De som ikke dekkes av alternativene får gi lyd fra seg :)
#18
Model S 2013 - 2022 / Dobbellader- ja eller nei
tirsdag 23. desember 2014, klokken 16:32
Det har vært mye dobbellader-diskusjoner de siste to årene.
Nå har vi snart SC ved de fleste "gatehjørner", noe som betyr at behovet for dobbellader går ned.
Jeg har konvertert fra sterk tilhenger til oppriktig tviler ettersom jeg knapt har hatt bruk for det ila. de 20k km jeg har kjørt.
Dobbellader betyr i tillegg til mulighet for 22kW lading også ekstra vekt og 10 k ekstra utgifter som man kunne inverstert i blomster til kona istedet ;)
Avstemming først og fremst for de som har eid TMS en stund og gjort seg opp en mening basert på erfaringer.
Det er fint med en ny avstemming for de Teslainteresserte som kommer til nå.
Hva mener dere nå?
#19
Lading av Tesla / Model S og lange dagsturer- Optimalisering
mandag 27. oktober 2014, klokken 21:28
Jeg kjørte igår 1550 km på 18 timer og var innom 7 SC - fra Düsseldorf til Oslo- kun ladepauser. Bortsett fra en del regn nord for Gøteborg fine kjøreforhold. Gjennomsnittshastighet 87 km/h inkl. all lading.
Jeg ladet til estimert avstand (tkm) til neste SC+ 20-30% avhengig av forventet forbruk (temp/vær/hastighet).
Hastigheten ble valgt slik at jeg kun hadde 30-40 tkm igjen på batteriet ved neste SC.
Jeg kjørte 200 km mer enn jeg ville kjørt med fossilen og brukte (3-) 4 timer mer. Dette er vesentlig mer- men tiden vil kunne reduseres en del med tettere SC som i tillegg ligger der hvor man ville kjørt åkkesom. Den nå heldøgnsåpne SC ved Teslas servicesenter i Hamburg koster ekstra kjøretid- Emsbühren kostet ytterligere 50 ekstra km.
En av de limiterende faktorene var få (2) SC i Nordtyskland- det krever lang landing til høy SOC.
Jo lavere SOC jo raskere lades bilen- Spørsmålet er altså hvor mye sikkerhet man trenger og hvor lav SOC som er hensiktsmessig mtp batterihelsen.
Den raskeste ladingen var på Køge med nærmere 118 kW. Jeg kjente meg litt rastløs da ladehastigheten nærmet seg 50kW- da gikk det trått.
Synspunkter?
Hvordan får man optimalisert/redusert reisetiden med TMS?
Andre erfaringer med langdistansereiser basert på SC?
#20
Jeg misliker å være masete.
Jeg fikk bilen for over 4 mnd siden og regnet med å få tildelt time om retting av medfølgende feil da bilen var ny. Je hørte ikke noe.
For 4 uker siden sendte jeg mail med opplisting av ting som skulle rettes og ønske om time- intet svar de neste 3 ukene. På en fridag tok jeg meg en tur til Skøyen og ventet ca 45 min på tur. Det er jo svært hyggelig å tilbringe fritiden i en butikk og studere en oppskåret versjon av bilen min- jeg har heller ingen andre ting å bruke tiden min på.
Når ventetiden var omme fikk jeg uten problemer tildelt en time. :)
Jeg oppfatter Teslas håndtering av kunder som respektløs men har inntrykk av at andre har helt andre erfaringer (Trondheim/Bergen -men også noen i Oslo).
Idag sendte jeg mail mtp ladeproblemer etter FW-oppgradering- intet svar :o
Nå lurer jeg på om dere har funnet effektive måter å få skaffet dere rimelig "taletid" i forhold til kundebehandlere i Oslo på.
Det hadde vært fint med en epostadesse hvor man får påregnelig svar innen rimelig tid.
Forslag?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA