Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tomatchili

#46
Tack för svar: Det är en 10A laddar, så kanske det går på garanti (Sverige import) får kolla det.
(Håller med om att 16A är för mycket för en Schuko)
#47
Hej
Detta är säkert avhandlat tidigare, men min dåliga norska gör att jag har svårt att söka:
Jag behöver byta stikkkontakt (den schuko som man sätter i väggen alltså) på min original Nissan Mode 2 kabel:  Vad gäller för denna? Måste det vara en stöpt kontakt? Kan man i så fall byta ut kabel och schuko kontakt?  Någon som har tips på var man kan göra det i Oslo regionen och vad det borde kosta.
m.v.h.
Anders

#48
Lading / Sv: Fullading anbefales i kulde??
onsdag 12. februar 2014, klokken 00:09
Eller att det förringar batteriet mindre än att köra det nästan tomt då man laddar till 80% (d.v.s. att det förringar batteriet mindre att köra det mellan 100%->30% än mellan 80%->10%)
#49
Leaf 2010-2017 / Sv: Montering av Webasto dieselvarmer.
torsdag 05. desember 2013, klokken 12:32
Man skall nog vara noga med monteringen så avgaserna inte sugs in i kupen:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=4772062
Visserligen så övernattar man kanske inte i Leafen, men man kan ju snabbt stå i kö någon timme runt t.e.x. Oslo
#50
Leaf 2010-2017 / Försiktig med dieslvärmare i garasjet
onsdag 04. desember 2013, klokken 15:05
Jag skulle känna mig väldigt försiktig med att köra dieslvärmare i garasjet: Börjar förbränningen bli dålig p.g.a. syrebrist så bildas det snabbt farliga halter av kolomonoxid. Det luktar inte, men är extremt giftigt: Och man tuppar  av ganska fort om man andas in det. Sedan fortsätter formodligen förbränningen och det bildas ännu mer kolmonoxid.
#51
Leaf 2010-2017 / Sv: Montering av Webasto dieselvarmer.
mandag 04. november 2013, klokken 15:40
Hur fungerar det expansionskärl och övriga komponter i värmesystemet? Ingen risk att det är dimensionerat för ett lågtemeperatursystem ((t.e.x. max 60 grader) så blir det problem när man monterar en eberspächer som värmer på i 80 grader
#52
Elektriske utfordringer / Sv: Reise bort i 5 dager, kontakten i?
fredag 04. oktober 2013, klokken 12:04
Det att ett Li batteri som blir helt urladda inte går att väcka till liv igen gäller väl både för Tesla, Nissan, Trillingarna etc.
Sen kan ju designen vara olika, som gör att det inte kan bli det på Nissan, utan att det bara är Tesla som har detta problemet.

Det natutliga borde ju vara att lämna den med laddaren i, och sätta bilen i "långtidparkering" mode, gärna att den larmar via mobilen om det är något som håller på att gå galet (t.e.x. att något av batterierna håller på att gå tomma)
#53
Elektriske utfordringer / Sv: Reise bort i 5 dager, kontakten i?
fredag 04. oktober 2013, klokken 11:27
Jag tycker det är märkligt att det inte finns en "parkeringsmode" på elbilen, de flesta åker ju inte på bilsemester i den, och att den står  några veckor då och då måste vara vanligt: Det borde ju finnas möjlighet att välja "långtidsparkering", plugga in laddaren och åka iväg på semester.
Man vill ju inte råka ut för det som en Teslaägare som parkerade utan att vara ikopplad: Något tjuvdrog ström och driftbatteriet laddas helt ur, och gick inte att väcka till liv, och Tesla tog inget ansvar:
Men det kanske inte kan hända på LEAF? Eller kan det hända även om man lämnar den inpluggad då ju 12volts bateriet verkar kunna laddas ur?
#54
Leaf 2010-2017 / Galler/Gitter mellan bagasje och kupe
mandag 02. september 2013, klokken 15:32
Hej!
Då jag lastar in barnvagn mm i bagaget på min Leaf (årmodell 12) så tycker jag det vore mycket bättre att ha ett gitter mellan bagasje och kupe än hatthyllan som är där nu (och mest ställer till problem):
Någon som vet om det finns möjligheter att montera ett sådant?
#55
Rust / Sv: Understellsbehandling nødvendig?
tirsdag 27. august 2013, klokken 08:50
Jag har importerat en Leaf från Sverige och tror inte den är helt klar för de otroligt välsaltade vägarna i Oslotrakten:
Är det något speciellt att tänka på om man skall rostskydsbehandla den, eller är det bara att åka till en "vanlig" Tectyl verkstad? Påverkas Nissans  roskskyddsgaranti om man gör en sådan efterbahandling?
#56
USAleaf / Sv: Importera Leaf från USA till Sverige.
søndag 21. april 2013, klokken 09:28
Får du "supermiljöbilspremien" på 30000 SEK vif 1:a gång registreringen i Sverige?(som dock finns i sverige, men inte i norge)
En anledning til att Elbilar säljer så bra i Norge, är ju förståss även att en fossilbil (t.e.x. min V50 1.6D) får betala en engångasvagift på ofta mer än  100 000 NOK
(En utvandrad svensk som kör Leaf och V50 i Norge)
#57
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor kaldt har du kjørt din Leaf?
tirsdag 18. desember 2012, klokken 14:14
Hej,
Den videon får dä gärna länka till: Det låter ju inte som kolkraftverk är så illa som man har hört:  och borde t.e.x. göra att eldrivet tåg konkurrerar ut flyg och lastbilar med råge, även i kolkraftbaserade länder. (I t.ex USA kör de nästan enbart med diesel)

I Sverige är överföringsförlusterna i elnätet ca 10%: (Alltså bara försluster vid överföring av ström från producent till förbrukare, ingen hänsyn till verkningsgrad i kraftverk etc.. Detta till trots på att kärnkraftverken ligger relativt nära de stora städerna)
Detta är ju samma storleksornidng som förluster för  t.e.x. Diesel ( 1liter diesel innehåller ca 10 kWh, och med ett extra förbruk på 1.5kWh per producerad liter)
#58
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor kaldt har du kjørt din Leaf?
lørdag 15. desember 2012, klokken 11:15
I USA i synnerhet lär det ju vara mycket bättre att göra värme direkt av t.e.x. bensin, än att först göra el av kol(som ju är ett stor inslag i den amerikanska elmixen) i ett kraftverk med <50% verkninsgrad, och sedan laddad det i ett batteri med kanske 90% verkninsgrad för att sedan göra värme av det.
Betydligt mer utsläpp av alla slag (CO2, NOx, svavel) att göra på detta vis skulle jag tro.
#59
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor kaldt har du kjørt din Leaf?
lørdag 15. desember 2012, klokken 09:28
Om batteriet laddas fram till avfärd, så värms det även upp  av förluster vid laddningen skulle jag tro.

Jag fortsätter att lobba för att installera bränsledriven värmare: Man borde driva på lite mot Nissan för att få detta godskjent utan att det påverkar garantier etc: Det kanske man redan kan göra?
På 5 mil så hade du väl använd några deciliter bränsle, och haft det varmt och gott hela vägen+sluppit vara orolig för att inte komma fram.
#60
Miljömässigt så kan det mycket väl vara en fördel att göra värme direkt av flytande bränsle istället för att göra värme av el. I, i stort sett, alla länder utom Norge så är det nog garanterat det.  Möjligen kan kärnkraftsnationer (Frankrike/Japan(?)/Sverige)oxå ha vissa fördelar av värme från el: men om man räknar in att det nog förkortar batterietslivstid, och kanske gör att man istället tar fossilbilen vissa gånger för att inte riskera att själv, eller ens barn skall frysa, så tror jag att bräsnlevärmaren går i plus miljömässigt (globalt: De lokala föröroreningarna från en dieslvärmare verkar ju vara en del. Iallfall luktar det gammal dieslmerca om min nya V50 när dieselvärmaren går)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA