Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tomatchili

#31
Leaf 2010-2017 / Extra Leaf forsikring
mandag 03. desember 2018, klokken 11:18
Det verkar ju vara så många dyra fel på som sker på leaf, pg.a. icke-service vänlig elkraft konstruktion.  (min är just på verkstad för 20000, har tidigara haft ett fel på värmen som kostade 12000. Den har bara gått 77000 km) så det borde nästan kunna finna marknad för en leaf forsikring: Jag skulle gärna betala 3000/år och veta att om PTC elemetet ryker så slipper jag skrota bilen.
#32
DRIFTSBATTERI / Sv: Är mitt huvudbatteri ödelagt?
torsdag 29. november 2018, klokken 18:07
Jag hoppas på det, skall få prisuppgift på det i morgon: 7000 för delen  (det är väl den som även kallas DC/DC converter?) och 11000 för jobbet.
Det var nog ett relä i "junction boxen" som hade gått: Kanske kan man byta enbart reläet?

Jag har läst om att det finns ett känt problem att DC/DC konverter kan ta kvällen pg.a. ett software fel: Någon som vet hur man ser om bilen är uppdaterad med korrekt SW? Jag har alltid haft bilen på Nissan service, så om den har en felaktig SW version så borde jag ha en bra sak tycker jag: Felet uppkom i samband med att bilen var inkopplad med power on i ca 15 minuter för att få upp värmen i kupen.  Det var ca -10 grader ute. När jag kopplade ur ladekabeln uppstod felet.

Är det så att ett dåligt 12 volts batteri får dyra följder (precis som den märkliga konstruktionen att en kortsluting i PTC elementet ofta tar med sig DC/DC converter i "fallet". Riktigt dålig konstruktion av kraftelektroniken verkar det som!

#33
DRIFTSBATTERI / Sv: Är mitt huvudbatteri ödelagt?
torsdag 29. november 2018, klokken 16:00
Det var både 12 volts batteriet och relä/junctionboks. 18000 för att byta relä, så det var ju inte mycket billigare än att byta huvudbatteri:
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20180403/nissan-lanserar-batteribyte-for-leaf-fran-24000-kronor/
#34
DRIFTSBATTERI / Sv: Är mitt huvudbatteri ödelagt?
onsdag 28. november 2018, klokken 23:37
Tack för bra tips!  Får kolla med verkstaden i morgon: Ett nytt 12 volt batteri skulle nog inte skada, men det borde de ju ha testat. (i vilket fall så borde det fungerat med bärgarens power-pack kan man tycka)
#35
DRIFTSBATTERI / Sv: Är mitt huvudbatteri ödelagt?
onsdag 28. november 2018, klokken 20:25
Det låter rimligt. Det vanliga "klickandet" kom inte heller när man slog på bilen
#36
DRIFTSBATTERI / Är mitt huvudbatteri ödelagt?
onsdag 28. november 2018, klokken 18:08
Hej,
Jag har problem med min Leaf 2012 (77000 km )som saknar en bar på huvudbatteri, och alltid har haft 4 eller 5* på batteristatus.

Verkstaden (inte märkesverkstad, men de jobber en hel del med leaf tror jag) hävdar att det är huvudbatteriet som är ödelagt, men jag tror det är något med 12 volt systemet. Jag tänkte se om forumet har något tips. Jag laddade 12 volts batteriet (som jag tror är det originala batteriet) fullt, och provade även att koppla bort minus polen i 30 minuter. Symptomen var de samma före och efter:
-Bromsen går ned i botten utan större motstånd
-Vid ett knapptryck på "power" så kom stapel upp som visade ca 50% kapacitet på huvudbatteri, det stämmer bra med det som var förväntat med tanke på laddningsstatus
-När jag lyckades få den i "brems+powerknapp" mode så står det bara --- på batterindikator, och batteristapeln var helt tom. Går inte att få i kör-mode
-Kopplade jag in ladeladekabel för huvudbatteriet så blinkade laddnings indikator till, och sedan slutade laddning
-12 volts batteriet höll ca 11.5 volt vid belastning (ljus etc)
-Jag kollade alla säkringar, och såg ingen som verkade trasig

Jag ringde då NAF som kom och kopplade till en power-bank till 12 Volt:Samma symptom som tidigare. Vi vinchade upp bilen på flaket, och körde till verkstad. Jag glömde bilen i power-on läge på flaket. När vi kom fram till verkstad (ca 20 minuters körtid) fick jag inte längre ur den elektiska parkeringsbromsen. Jag slog av bilen och kopplade  in bärgarens power-bank:  Den var svårt att få bilen i power läge och få ur p-bromsen. (powerbanken som var kopplade till batteriet visade 12.5 volt)
-Nu verkar bilen vara helt död, och inte komma upp i power-läge alls, verkstaden menar det beror på ödelagt huvudbatteri

Någon som har något tips på vad som kan vara fel? Jag tänker inte byta huvudbateri utan att få det bekräftat från någon mer verkstad: Rekommenderar ni att låta Birger N Haug eller elbilsmek för att ta en titt på bilen?

Med hopp om bra tips! Anders

#37
Leaf 2010-2017 / Förvärming av betteri m.h.a. kupevärme?
mandag 08. oktober 2018, klokken 12:00
Hej igen:
Jag kan inte helt släppa idèn om att förvärma batteriet: Jag läste  en artikel i TU där de (ungefär) konstaterade att vid en batteritemperatur på -5 så är det inte så stor skillnad i energiinnehåll mot rumstemperatur, men vid kallare temperatur så faller kapaciteten raskt.
Skulle batteritemperaturen på min leaf 2012 påverkas så mycket så det skulle ge mer kapacitet om jag t.e.x. satte in en eldriven värmare i kupen (med annan kabel och kurs), och startade denna så att kupen håller 20 grader några timmar innan laddningstimern slår till och laddar batteriet. Medan laddning med 16A pågår så borde det väl kunna hålla värmen uppe av sitt eget inre motstånd? (Och när laddningen är klar så slår den inbygda kupevärmen på)
Bilen står i kallgarage, som jag inte vill isolera då det är ganska stort.
#38
Leaf 2010-2017 / Sv: Varmematte på gulvet under bilen?
tirsdag 11. september 2018, klokken 22:15
Med effektiv värmeöverförning så värmer  500 w upp 1000 kg järn med ca 3 grader på 1 timme, så det är inte försumbart,och en uppvärmning på 10 grader av batteriet verkar göra mycket för hur mycket energi det rymmer  (Men elektrolyten i batteriet är nog trögare: värmekapacitet på järn ca 0,45 kJ/(kg*K), vatten ca 4 kJ/(kg*K) )
En värmematta under bilen läcker nog för mycket värme åt sidorna etc (skulle ha en som arbetar med infraröd strålning istället) Lite märkligt att man inte kan använda den inbyggda värmemattan att värma batteriet till tex -5 grader innan laddningen startar och sedan värmer det sig själv av laddningsförlusterna.  Borde ju ge klart bättre räckvidd på vinter (under förutsättning att man timer laddningen väl, så batteriet är varmt när man startar)
#39
Leaf 2010-2017 / Sv: Varmematte på gulvet under bilen?
mandag 10. september 2018, klokken 20:33
Jag tror att allt kallt som kommer in i värmen blir utsatt för fukt: den varma luften kondenserar på de kalla ytorna: tror det blir en del rost på en leaf av det tyvärr: Men man behöver ju inte ha 20 grader i garasjet: runt nollan  istället för -20 som kallast hjälper ju ganska mycket det oxå på räckvidden.
#40
Leaf 2010-2017 / Varmematte på gulvet under bilen?
mandag 10. september 2018, klokken 13:19
Jag funderar på kreativa sätt att inte behöva köpa en ny bil för att komma lite längre på vintern (kallare än -10) Vad tror expertisen om detta förslag:  Att lägga en värmematta på ca 500 W på golvet i det oisolerade garaget, och styra denna så att det slås på när temperaturen i garasjet sjunker under 0 grader.
Om man parkerar bilen realtivt rakt över denna matta, kommer värmen från mattan  då att hjälpa till att batteriet bli så mycket varmare att det rymmer mer energi? (jag laddar med 16A laddare) ? Eller kommer jag bara bränna 500 W utan någon som helst effekt (mer än bilen kanske rostar lite mer)?
#41
Leaf 2010-2017 / Webasto eller byta till en Leaf med varmepumpe?
mandag 27. august 2018, klokken 23:48
Jag har en Leaf 2012 modell (importerad från Sverige, har gått ca 70000) som har mist en batteri bar. Vi har nu problem att bruka den som pendlarbil till jobbet, ca 50 km t.o.r. när temperaturen faller under -10: Skulle ett byte till en 2013 modell eller nyare 24 kWh med värmepump (och inga tappade "barer") lösa problemet under de närmaste åren eller är det en bättre idé för att säkra räckvidden på vintern under några års sikt  att montera in en dieselvärmare i 2012 modellen?
(att slanta upp 150 000 i mellanskillnad till 40 kWh som ändå inte kan ersätta fossilbilen känns inte lockande)
#42
DRIFTSBATTERI / Sv: Hur mäts 80%
torsdag 19. oktober 2017, klokken 22:49
Tack før ett utøfrligt svar! Har du målt detta med Leaf Spy?
Jag har en Leaf 2012 som just har tappat sin førsta bar, så jag gjorde en  enkel måling med en kWh måler: Jag kørde ner batteriet till strax under 2 bars, och laddade fullt. Det laddade då  ca 15 kWh, d.v.s. att fullt batteri motsvarar under 18 kWh. Det låter lite? Visserligen var det endast någon plusgrad i garasjet dær jag laddade.

Eller ær det så att det hade minst 4 kWh kvar, jag hade ikke fått någon varning om lavt batteri. I så fall så har den ju upp mot 20 kWh kvar, det ær ju acceptabelt och borde inte vara några problem att køra 5-6 mil æven i 10 blå eller kallare.
#43
DRIFTSBATTERI / Hur mäts 80%
torsdag 19. oktober 2017, klokken 12:28
som frågan lyder? Hur mycker är 80% av ett batteripacke? Om man t.e.x. måler med en kWh måler vid ladning med i stort sett tomt batteri, så bör ju denna indikera att det har laddad med minst 0.8*24 (detta var ju denna siffrar som används i marknadsföring av bilen)=19.2 kWh: Stämmer detta eller är det andra siffror som är grunden för 80%?
#44
Det stämmer: 0 streck på batteritemperaturstapeln längst till vänster på displayen. Har för mig att det sällan var under 2 streck under liknande kylperioder tidigare. När jag hade kört ca 10 km och utetemperaturen hade stigit till -14 så visade det en stapel.
Jag laddade dock fullt många timmar innan jag satte mig i bilen, det är ju ikke optimalt i sådan kulde.
#45
När jag stiger in i min leaf (2012 nordisk verison) vid -18, laddaren inkopplad och fulladdade batterier visar batteritemperatur 0 staplar: Jag har ju varmefilt för batterier, skall inte denna få upp värmen på batterierena något över 0 staplar?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA