Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tomatchili

#16
ID.4 / Sv: Bremser og regen.
torsdag 08. oktober 2020, klokken 09:08
Utan att veta riktigt vad jag pratar om så tror jag inte att en bakhjulsdriven bil kan generera lika mycket som en framhjulsdriven. Normal bromskraft fördelning är ju ca 2/3 fram och 1/3 bak, detta är nog ett bevisst val för att ge trygga köregenskaper och effektiv bromsning. Lite kan man säkert ändra på detta med elektronikens hjälp: Förmodligen mer under torra förhållande och mindre under vinter/blöta vägar/grusväg: Så vill man ha så mycket regenerering som möjligt under alla körförhållande så är det framhjul (eller förstås 4-hjuls drift)  som är det bästa är min (okvalificerade) gissning.

Kanske ett nytt testfält för Tesla-Björn att ta upp? En "nerför fjellet" test? Inte helt orelevant i många delar av detta land!
#17
ID.4 / Sv: Bremser og regen.
onsdag 07. oktober 2020, klokken 21:50
Men är det inte så att bilen regenererar även om man bruker bremsepedalen? (Och att de mekaniska bremserna bara brukes om generering inte räcker till eller batteriet är för kallt/varmt etc)
Och att hard regenerering bara är en bekvämlighetssak så man slipper bruka bremsepedalen vid vanlig kjörning? Men även one pedal drivning borde väl använda de mekaniska bromsarna så att körupplevelsen blir ungefär den samma oavsett batteriets temperatur/ladestatus etc?
#18
ID.4 / Sv: Bremser og regen (bakhjulsdrift på vintern).
onsdag 07. oktober 2020, klokken 14:00
Något som jag funderar på är hur generering med bakhjulsdrift fungerar på vintern? Alla vi som kört t.e.x. en Volvo 240 och dragit i handbromsen vet ju vad som händer om man bara bromsar med bakhjulen när det är glatt: man snurrar runt sin egen axel. Kan vara kul på en tom parkeringsplats, men mindre kul t.e.x. på väg ner för strynefjellet.
Kommer man få väldigt lite regenering under vintern, då elektroniken måste styra mycket bromskraft till framhjulen för att undvika skrens?
#19
ID.4 / Sv: Sikring av last i bagasjerom?
onsdag 30. september 2020, klokken 22:09
Jag frågade en förhandlar om just det. Han menade att det "troligen inte" kommer att gå att ettermontera VWs sikringssytem utan att man är hänvisade till 3:de parts produkter.
#20
ID.4 / Sv: Utstyrspakker 1st edition
tirsdag 29. september 2020, klokken 17:11
Det var en relevant poäng, det bir nog väldigt hög last på ett nät även vid olyckor i relativt långsam hastighet.
Jag tycker de som finns här ser bra ut dock: Modelspecifika varianer som får  stöd i karossdelar etc. t.e.x. detta till passat:
https://autofix.nu/produkter/5830-volkswagen-hundegitter/25432-hundegitter---travall---vw-passat-stationcaralltrack-typ-b8-aarg-2015--gt/

Men om det kommet till ID4 återstå ju att se.
#21
ID.4 / Sv: Utstyrspakker 1st edition
tirsdag 29. september 2020, klokken 15:49
Tillbaka till säkerhetsnät på ID4 (redigerat) 1st: Det lät på förhandlaren som jag snakkade med som att det förmodligen inte gick att ettermontera på ID 1st, utan att man får förlita sig på 3:de parts lösningar. Men den måste ju hålla för stora påfrestningar: Det finns ju varianter  som fästs i nackstödens pinnar/fästanordning, men håller detta verkligen för en krock med bagage som trycker på med stor kraft? Eller gör det kanske bara ont värre genom att nackstöden slits bort från sina fäste och böjs framåt med stor kraft? Och man bör kanske säkra detta galler med tau till lastöglorna i bagaget?
#22
Hyundai Ioniq / Skitransport (inne i) Ioniq
søndag 21. juni 2020, klokken 13:28
hej!
Jag funderar på hur man kan transportera ski med en Ioniq. Backbox verkar ju vara en smidig lösning, men det tar ju bara skidor upp till 1.90: Alla utom mina skidor går ju in i denna boks. Men hur kan man transportera ett par längdskidor på ca 2 meter: Är enda alternativet att fälla ner säte etc:  Eller finns det någon mölighet att transportera ett par langressski på drygt 2 meter och 4 (eller t.o.m. 5) personer samtidig? Typ lägga skidorna på sidan av passagerersätet fram eller liknande?
#23
e-2008 / Hurtiglading i kulde
onsdag 10. juni 2020, klokken 21:57
Hej! Har tittat på video och läst om e2008, men inte sett något om hurtiglading i kulde. Någon som vet eller har en teori om vad man kan för förvänta för ladehastighetet under kalla förhållande?
#24
Kjøpe elbil? / Styra ladding till t.e.x. 80% på nya bilar?
tirsdag 09. juni 2020, klokken 13:17
hej

Det verkar det som många av de nya bilarna inte har logiken att välja mellan t.e.x. 80 eller 100% laddning  tillgänglig (t.e.x. Leaf, Peugot) Att på arbetsdagar ladda till 100% är kanske inte så illa, då vet man ju att bilen snart kommer att köra. Men hur skall man göra på helger för att undvika att bilen blir stående med fulladdade batterier hela helgen? Hålla på att mixtra med olika laddtider olika dagar etc? Verkar ju extremt tungvint jämfört med det schema som jag har på leafen 2012 nu:
Varje arbetsdag ladda till 100%, klart kl 06:00
Lördag och Söndag: Ladda till 80% klart kl 07:00

Är de annan batterikemi i nyare batteri som gör att 80% laddning inte är lika viktigt, eller räknar de med att räckvidden är så lång så att man bara laddar överhuvudtaget  de dagar man vet att måste för att klara av för morgondagens körning (och då laddar man alltid till 100%)?
#25
e-2008 / LED lys vs ikke LED lys
lørdag 06. juni 2020, klokken 20:47
Var och tittade på en e2008 och tyckte det verkar var en trevlig elbil: En av skillnanderna mellan Allure och GT-line som man inte kan uppgradera är LED ljus och fjernlysassitanse  på GT-Line. Eftersom bilens räckvid gör att man nog kommer köra utanför de belysta Oslo/Lilleström vägarna, så undrar jag om någon vet om GT line har märkbart bättre ljus än Allure.
#26
Något som jag kan konstatera är att gummimattorna i är designade så vatten väldigt lätt rinner ner under dem. Kan tänka mig att det ger en hel del dugg när det börjar bli varmt i kupé
#27
Leaf 2010-2017 / Sv: Montering 5kW luft dieselfylt KinaWebasto
fredag 01. februar 2019, klokken 20:48
bara se upp så den inte producerar massa (räcker iofs med väldigt lite) kolmonoxid som kommer in i kupen t.e.x. om du står parkerad i  snö eller nära en mur. . Var en tragisk olycka med en husbuss med dieselvärmer som stod för nära en mur och ingen i bussen vaknade igen. Det går fort när det börjar gå fel.
Jag hade nog kostat på mig att he en sådan här i bilen
https://www.clasohlson.com/se/Kolmonoxidlarm/36-5861
#28
Leaf 2010-2017 / Sv: Laddstatus i bil vs hurtigladdare
fredag 01. februar 2019, klokken 20:45
Jag har förövrigt 11 barer i kapacitet på batteriet om det eventuellt kan förklara skillnaden
#29
Leaf 2010-2017 / Laddstatus i bil vs hurtigladdare
fredag 01. februar 2019, klokken 20:38
Hej det allvetade forumet!
När jag stannade och hurtigladade på vei hjem från jobb i dag så hade jag 3 bars igen (borde motsvara ca 25%) men när jag kopplade in mig på hurtiglader ca den 40%. Efter att ha ladet drygt 2 kWh sa hurtiglader 50% batteristatus, medan bilen hade 4 bars (ca 35%).
Är det normalt att det skiljer så mycket mellan bil och laders visning, eller har min bil börjat "räkna fel" Eller har hurtiglader fel? Är det Leaf spy som kan berätta sanningen som är lösningen?
/Anders
#30
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Rosttest
mandag 03. desember 2018, klokken 11:45
kanske har detta nämnts tidigare, här är iallafall en svensk rosttest av Nissan Leaf 2018. Inget vidare betyg, sämre än t.e.x. Hyundai och VW. Jag tror det är samma generalagent i Norge och Sverige, men kanske de norska har lite extra behandling?

http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-nissan-leaf-2018
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA