Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tomatchili

#1
Som rubriken lyder. Kommer det att bli forvarmning av batteri på Q4 inför lading vinterstid (om det blir det på ID.4 och Enyaq): är det någon som vet? (Eller kanske det redan finns?)
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Verdiefall på TM3 SR vs TM3 LR
onsdag 16. august 2023, klokken 20:36
Gjorde en liten snabb beräkning med data från finn.no på 2 års ägande och 20000 km/år: ca 18% verdi fall på 2 år (det var ganska lite tycker jag) på de olika modellerna oberoende av startpris (2 Tesla, en VW och en Mercedes) Väldigt ovetenskapligt iofs.
#3
Kjøpe elbil? / Verdiefall på TM3 SR vs TM3 LR
onsdag 16. august 2023, klokken 18:32
Vad tror forumet om en brukt TM3 SR med tanke på verdifall: Är det bedre att betala lite mer för en LR med samma km? Eller har forumet annat tips på en bil med tanke på verdifall i väntan på nya modeller kommer ut på bruktmarknad till OK priser.
#4
ID.3 / Sv: Bakhögtalare.i ID3
onsdag 16. august 2023, klokken 09:06
Eller fungerar ljudet i baksätet OK ändå?
#5
ID.3 / Bakhögtalare.i ID3
onsdag 16. august 2023, klokken 09:04
Är det verkligen inga bakhögtalare i ID3 1st? (pro/plus) Är det möjligt att installera detta till en rimlig kostnad utan att det påverkar garantin?
#6
Skoda ENYAQ / Sv: Noen som har testet rekkevidden til Enyaq IV 60?
tirsdag 27. juni 2023, klokken 09:48
Någon som har testa rekkevidde på iv60 och har lite informasjon?
#7
Kia Niro EV / Sv: Tyveri av varmepumpe fra E-Niro
tirsdag 15. februar 2022, klokken 14:43
Lite off-topic kanske: men vad är det Varmepump-delen gör? Är egentligen inte en värmepump bara ACn som "kör baklänges" (med tillägg för evenentuell avfrostning)? Eller har en bil med värmepump 2 olika kompressorer och kuldemedium slingor? Eller är delen som inte är med på bilen någon sorts värmeväxlare för att kunna bruka spillvärme från kylsystemen i värmepumps-mode?
#8
Kia Niro EV / Sv: Ny Kia teaser
mandag 29. november 2021, klokken 12:20
När kommer norskt pris? kan man hoppas på att förra modellen kommer "reas" ut? (de priser man ser för 2022 modellen indikerar ju under 400 000 NOK för den nya modellen)
#9
Kjøpe elbil? / "Ventebil" i ca 1 år
mandag 11. oktober 2021, klokken 09:43
Hej
Detta har sikkert diskuterats tidigare: Men jag önskar tips på en "ventebil" som man har i ca 1 år med tanke på minimera  verditap: Trenger ca 10 mil rekkevidde i kö, kyla, snö och allmänt kaos! Kommer att köra ca 1500 mil på ett år.
Jag tenker att en bil som har en del garanti kvar när jag selger den är lurt?
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken bil skal jeg velge?
fredag 08. oktober 2021, klokken 17:42
Men det är så att 4 WD är överrepresenterade i olyckor på vinterföre jämfört med 2WD:

https://nyhetsrum.folksam.se/sv/2017/05/05/ny-rapport-fyrhjulsdrivna-bilar-ger-fler-personskadeolyckor/

Bl.a. står det: "Studien visar också att fyrhjulsdrivna bilar krockar med upp till 10 procent högre hastighet vid vinterväglag, medan skillnaden vid torrt eller vått underlag är mycket liten."

Personligen så tror jag det beror på att när det släpper på en 2WD så har antiskrenssystemet bra chanser att ordna upp det hela. Men en 4 WD tappar greppet i högre fart och då är det bortom räddning även för et antiskrenssytem. I tillägg till att föraren kanske inte märker att det är glatt, eller tänker att med 4 WD så är det inga problem att det är lite glatt.

Så trafiksäkerhetsmässigt verkar det som det bästa är att ha 2WD och sedan kunna koppla in 4WD när man trenger det
#11
Kjøpe elbil? / Regenerering med bakhjulsdriva biler
onsdag 25. august 2021, klokken 08:41
Jag antar att detta har varit uppe innan: men hur bra eller dåligt fungerar det med regenerering med bakhjulsdriva bilar (som det ju är väldigt många av nu). Alla som har dragit i handbromsen i t.e.x. en Volvo 240 på snö vet ju att det leder till en rejäl sladd. Morsamt på en stor tom parkeringsplats, men inte speciellt morsamt t.e.x. på väg ner från strynefjellet:
Jag antar att elektroniken tar hand om detta på ett bra sätt, men det kanske ger väldigt lite regenering: Framför allt på vintern men kanske även när det är blött på vägen?
#12
Kia Niro EV / Sv: Priser på service
torsdag 19. august 2021, klokken 11:45
Jag tänker även på vad som kan ske mekaniskt/elektriskt. Förutom att smörja bromsarna (som väl egentligen det är mindre behov för om man kör mye): Kontrolleras t.e.x. status på någon kritisk elektrisk komponent som kan leda till kortslutning/brand/ödelagt driftsbatteri eller någon rem som, om den går av, slår sönder massa komponenter i motorrummet eller liknande?
#13
Kia Niro EV / Sv: Priser på service
onsdag 18. august 2021, klokken 13:42
Jag har ett spörsmål om service kostnader för e-Niro (det korta intervallen på 15000 km är ju helt klart en nackdel)
Är det så att modeller producerade efter ett visst datum har dyrare service p.ga. kylvätskan för batterier? Har läst någonstans att t.e.x. first-edition inte har dessa dyra 45000 km service. Någon som vet om det stämmer?
Vad kan ske med en elbil om man inte följer serviceintervallen (förutom att garantin inte gäller) T.e.x. om man kör 30 000 km om året och bara server den en gång om året.
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Antiskrens med hengerfunktion
mandag 09. august 2021, klokken 11:19
Ja, märkligt att inte elektriska bromsar för tillhenger är en ny standard (men det är ju en annan debatt)
Jag har hört bekanta som har fått wobbling på vogna och som antiskrens har stoppat. Det borde iallfall vara betydligt bedre än det man kan göra själv med broms och gas (men det finns ju speciella system att montera på vogna som bromsar vogna vid en wobbling. Det virkar kanske bedre, men ikke så många vagnar som har det)
#15
Kjøpe elbil? / Antiskrens med hengerfunktion
mandag 09. august 2021, klokken 10:12
Nu när fler elbiler börjar komma med OK hengervikt så lurar jag på det är henger-funktion på antiskrenssystemet på dessa:
D.v.s. att antiskrenssytemet uppdagar att det är en henger tillkopplad och anpassar sig till att kunna hjälpa till att t.e.x. häva en vobblande campingvogn. Jag tror de flesta fossibilar har denna funktion. Men för en del elbilar så verkar ju hengerfeste ettmonteras i Norge, då kanske detta saknas?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA