Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Cato76

#46
Model S 2013 - 2022 / Tuten virker ikke..
fredag 30. oktober 2020, klokken 13:42
Tuten (eller hornet) har sluttet å virke på min bil. Ser at i denne tråden kan det være dårlige kontakter:
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på onsdag 06. november 2019, klokken 10:36
Hei! Har hatt min model S inne for å reparere horn som ikke virker i sommer (innenfor 5 år), de "smurte kontaktene" og det virka en liten stund og nå har det sluttet å virke igjen.

...

Noen som har erfaringer med dette?

Bilen min er utenfor garanti, så jeg forsøker å finne feilen selv før jeg leverer den inn :)
#47
Skiftet fra sommer (21") til vinterhjul (19") denne helgen og etter skiftet så har bilen begynt å knirke noe sykt på venstre side fremme!! Jeg kan trykke bilen ned ved hjulet og det høres godt. Knirker også ved rattutslag..

Skal sies at jeg skiftet xenon-pærer samtidig, men kan ikke tro at dette kan ha noe sammenheng, utenom at det var mye dritt over filten i hjulbuen, så det kan ha lagt seg noe søle i foringer eller noe..

Før jeg begynner demonteringen, så må jeg høre om det er noen her som har opplevd lignende?   

Bilen er P85 med luftfjærer (2015)
#48
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
mandag 24. februar 2020, klokken 11:39
Sitat fra: lightscribe på lørdag 15. februar 2020, klokken 19:34
Det er jo den samme fyren igjen!

Det er meg ja ;)
#49
Model S 2013 - 2022 / Sv: DIY - tråden
torsdag 13. februar 2020, klokken 14:23
Var ute å testet en tur etter montering, men det var tykk tåke, så jeg fikk ikke noen inntrykk da.. Har så vidt prøvd den etter dette, og det virker ut som den gir ett veldig bra og sentrert lys. Skal på langtur til Golsfjellet i morgen, så da får jeg testet ut bedre :)

Tok et bilde etter montering (skitten bil..). Jeg brukte festene som fulgte med og skrudde dem fast like under skilet, altså opp i nosecone. Måtte fjerne litt av gitter-plasten for å få plass. Ellers så gjorde jeg som Muffinmann foreslo og la opp litt lengre ledninger bak nosecone med en mulighet til å kople ut denne  ;D
#50
Model S 2013 - 2022 / Sv: DIY - tråden
mandag 10. februar 2020, klokken 14:53
Sitat fra: Muffinman på lørdag 08. februar 2020, klokken 17:44
Hvis du kan poste et bilde av ledningene i godt lys kan det hende jeg kan hjelpe, sånn i tilfelle hukommelsen svikter. Jeg hentet på venstre side på begge våre biler.

En liten fjelltur her, men sjekker innom via mobilen senere.

Jeg fant ut av det etter litt forum-søking :) Det er grønn/lyse-grønn ledning (1,5mm) på førerside som gir styrestrøm til LED-bar.

Funket på første forsøk hos meg, så får jeg se om det hjalp noe særlig - fikk ikke testet i helgen pga tåkete vær..
#51
Model S 2013 - 2022 / Sv: DIY - tråden
lørdag 08. februar 2020, klokken 16:10
Sitat fra: Muffinman på fredag 07. februar 2020, klokken 12:12
Normalt åpent rele, det blir riktig. Styrestrøm til minus og grønn/sort ledning til hovedlykt. En minus rett til minus på ledbar. Pluss fra batteri til ene siden av bryteren på releet, og videre fra andre siden av bryteren av releet til og pluss på ledbar.

Hvis du vil teste det med en 12v lader, batteri eller lignende kobler du likedan på benken, men simulerer styrestrøm ved å ta ledningen som skulle til grønn/sort i bilen på og av pluss på 12v kilden. Da ser du om det virker. Husk sikring tett på 12v tilkoblingen også her, kan blir litt utrivelig hvis man lager kortslutning og sikringen ligger i lomma :)

Står med frunken demontert og alt av ledninger koplet opp, men sort/grønn ledning (hovedstrøm) finner jeg ikke... Er det ikke på en av sidene hvor det går en bunte på 7-8 ledninger inn til lykten jeg skal finne denne?
Finner bare blå/grønn (1,5mm) og helt grøn (0,75mm).
Dersom noen kan hjelpe med snarest så slipper jeg å montere/demontereX2 igjen 😊
#52
Model S 2013 - 2022 / Sv: DIY - tråden
fredag 07. februar 2020, klokken 11:38
Er jeg inne på noe her?

#53
Model S 2013 - 2022 / Sv: DIY - tråden
fredag 07. februar 2020, klokken 08:54
Da har jeg tatt en kort leksjon om rele, om hvordan det funker på Google-skolen :)
Jeg tror jeg går for en bryter enten inne i bilen eller inne i frunken, slik at jeg kan skru av LED'en dersom jeg ikke har behov for den (kraftig snøvær, sommer, etc..)

Er dette settet en god start?
Ledningsnett med rele og sikring: https://www.biltema.no/bil---mc/bilbelysning/tilbehor-til-bilbelysning/rele--og-kabelsett-for-ekstralys-2000033658

Fancy bryter: https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/strombrytere/strombryter-kvadratisk-2000016436
#54
Model S 2013 - 2022 / Sv: DIY - tråden
fredag 07. februar 2020, klokken 08:42
Takk Muffin, det hjelper en stor del! Men en ting jeg ikke forstår (jeg er hverken elektriker eller mekaniker..). Hvorfor bruker du rele? Har du egen bryter for LED-bar i bilen? Holder det ikke å kople på strøm som går til langlysene + en sikring i mellom denne koplingen og LED-bar?
Bra tips med hurtigkopling for EU-kontroll  ;)
#55
Model S 2013 - 2022 / Sv: DIY - tråden
onsdag 05. februar 2020, klokken 15:58
Sitat fra: Muffinman på onsdag 05. februar 2020, klokken 15:44
Liv i deg enda ja, flott  :)

Skal prøve å stikke innom tråden senere og beskrive litt hvordan jeg har gjort det. Ingen feinschmecker installasjon hos meg, men kan hende du synes det blir bra nok.

Hehe, er liv i meg ja, men ble litt mindre entusiast etter at Tesla stjal rekkevidden min... Den diskusjonen tar vi ikke i DIY-tråden  ;D

Setter stor pris på alle innspillene dine Muffin her på forumet, og tips om LED-bar installasjon trenger kun å være "godt nok"  8)
#56
Model S 2013 - 2022 / Sv: DIY - tråden
onsdag 05. februar 2020, klokken 15:13
Har kjøpt og fått levert LED-bar fra ebay (se link under). Noen som har en kort og god beskrivelse for hvordan installere denne på en pre-facelift modell (2015)? Skal installeres under skilt.

Takker for svar :)

https://www.ebay.com/itm/Slim-20inch-270W-LED-Work-Light-Bar-Spot-Flood-Combo-For-Truck-Pickup-Offroad/312817284272?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
#57
Done, men holder meg til hours i stedet for timer  8) 8) 8)
#58
Model S 2013 - 2022 / Har du fått SW begrenset ditt 85kW batteri?
tirsdag 23. juli 2019, klokken 09:40
Angående "10% reduksjon på 85kWh-batteriet..." -diskusjonen som pågår ønsker jeg å vite hvor mange som er berørt av dette. I første omgang gjelder denne pollen kun 85kWh-pakken, men dersom du er berørt og har annen størrelse på batteriet, så skriv gjerne en kort kommentar her.

Dersom du ikke er berørt, men blir det etter avstemning så har du mulighet til å endre din stemme  :)

Begrensing i superlading menes at du kun lader ca 50kW 70kW på max.
#59
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
tirsdag 23. juli 2019, klokken 09:31
Har hatt en langhelg og fri fra forumet, men ser at dette engasjerer mange. Etter at saken kom ut i VG/Tek så har jeg fått mange henvendelser fra venner som synest at dette er helt horribelt av Tesla. Dette kommer både fra Tesla-lover og haters  8)

Målet mitt med å gå til media er jo å få en uttalelse fra Tesla om grunnen til dette og om vi kommer til å få tilbake rekkevidden vi har betalt for. Så langt er det stille fra Tesla, og kanskje de håper at saken bare skal glemmes.. Jeg kommer ikke til å gi meg - neste blir forbrukerrådet.

Jeg er litt interessert i hvor mange som egentlig er berørt av dette, så jeg lager en egen poll hvor jeg spør spesifikt 85kWh-eiere om dere er berørt eller ikke. Håper flest mulig svarer.
#60
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
onsdag 17. juli 2019, klokken 10:07
Hadde meg en lengre kjøretur i går for å sjekke ladehastigheten. Først kjørte bilen fra 100% til ca 5%. Distansen var på 253km og jeg hadde 14 km igjen på batteriet når jeg kom til superladeren (Ringdalskogen).

Kjørte hovedsaklig på motorvei og hadde en takboks på taket halve turen (hentet en jeg hadde kjøpt på finn). Snittforbruket var på 226 Wh/km.

Jeg ladet bilen til 100% for å dokumentere hastighet og effekt fra laderen. Tok skjermbilde for hver 5% og la dette inn i oversikten under.

Som dere ser så tar det 1 time og 13 minutter å lade opp fra 5% til 100%. Jeg får god effekt (117kW) i begynnelsen, men så faller farten ganske tidlig. Normalt skulle en fått full effekt til langt over 60-70%. Det som også er litt merkelig er at når jeg lader til «Complete» så faller hastigheten brått fra 27 kW til 0 kW. Tidligere gikk hastigheten sakte ned mot 0 kW og ikke brått som nå. Fikk også full regenerering når jeg kjørte fra laderen, noe som igjen tyder på at det er «plass til mer» på batteriet...

Det ble tilført kun 65 kWh, så med et utgangspunkt på 5% er det ikke mer enn nærmere 70kWh kapasitet på mitt «nye» batteri.. Dette stemmer godt med Tesla Reomte appen som sier 68,8 kWh tilgjengelig.

Dersom jeg hadde hatt mitt gamle 85 kW batteri uten begrensinger, så ville jeg ladet mye raskere. Typisk en halvtime fra 5% til 90% og da med en rekkevidde på ca 345km (ikke 339 km som jeg får nå med 100%...)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA