Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bobakka

#526
Elbil og økonomi / Sv: Annenhåndsverdi på en Leaf
mandag 11. april 2011, klokken 20:56
Som ny i-Miev eier er jeg veldig spent på hvilken pris Leaf legges ut med. Det er vel ikke tvil om at bruktverdien av en Leaf vil være større enn for en iMiev, hvis det da ikke dukker opp uventede negative ting rundt Leaf.

Legger Leaf seg under i-Miev vil Mitsubishi være nødt til å redusere nybilprisen. Da blir det som elektronikk, det blir billigere og billigere for hvert år. Så da er det bare å vente - det blir alltid noe bedre og billigere.. Da har jeg gledet meg at jeg sparer MINST 100 kr per dag jeg pendler til jobben for ikke å si alle turene til sentrum med gratis bom og parkering.

Men reduserer i-Miev prisen signifikant så ryker marginene til Think også.

Så hvordan bruktprisene utvikler seg der blir umulig å spå.

Det blir kanskje et par år med skyhøye bensinpriser og elbiler som blir billigere og bedre.. Skal vi gjette på at elbiler tar 10% av nysalget i 2013..? Og så bare øker på
#527
Dagens næringsliv har en artikkel om leasing av elbiler:
http://e24.no/bil/elbil-dyrest-for-bedrifter/20040307

Slik jeg vurderer det så er det en kombinasjon av at leasingfirmaene er usikre på markedet for brukte elbiler (dvs. setter lav restverdi på bilene) og at de ikke får fradrag på inngående moms på en elbil (siden det ikke er moms på den).

Men jeg kan ikke forstå at kostnaden for en iMiev er nesten dobbelt så høy per år som dieselbilen så jeg vil anta at det er et element av at leasingselskapene prøver å melke markedet.
#528
Hadde problemet etter en bilvask etterfulgt av en kald natt. Litt banking på lokket hjalp. En medhjelper er nok nødvendig om du ikke får den opp da heller. Skulle vel vært noe kraftigere fjærer.
#529
Jeg har valgt iMiev - og jeg mener det er riktig for meg.
Har kjørt den nå i en måned og er kjempefornøyd. Jeg er 192 cm høy, sitter godt og kommer fint inn og ut. Den er veldig behagelig å kjøre, men bærer preg av at den er en småbil som er rimelig og uten altfor mye finesser.
Jeg gleder meg hver gang jeg suser forbi bomringen og sparer 25 kr. Jeg gleder meg like mye for å slippe å fylle dieseltanken en gang i uka. Jeg har nesten dårlig samvittighet når jeg en sjelden gang suser forbi i kollektivfeltet - har ikke vent meg til det ennå.
Jeg mener å ha rimelig teknisk innsikt som elektroingeniør.., selv om jeg ikke er like mye inne i detaljene som enkelte på dette forumet.
Jeg tror Mitsubishi lager en solid bil basert på lang tradisjon og erfaring. Det er en av hovedgrunnen til at jeg valgte iMiev og ikke Think. Det er mye bra med Think, men vi ser at de har en del kvalitetsproblemer som ikke er merkelig gitt den komplekse materien bilproduksjon i stort volum til lav kost er.
For meg vil 4-5 mil ekstra rekkevidde ha lite å si for bilbruken - da uansett må jeg ha dieselbilen for å komme på fjellet og for å trekke tilhenger. For meg er rekkevidden det eneste egentlige fordelen Think har kontra iMiev.
Jeg slutter meg til VG testen - som må tas for det det er - en VG test...
#530
Basert på min korte erfaring som er 5 dager med 60 km t/r hvor deler går på motorvei hvor speedometeret viser over 100 km/t - så skal ikke 80 km t/r være noe problem. Bilen min starter på 100 til 110 km restrekkevidde og kjører jeg pent er det 6 streker igjen etter 60 km (dvs. 6 km per strek). Jeg har snart tenkt å bevege meg til Kongsberg som er 90 km unna med en del motorvei og oppoverbakker. Det er nok noe marginalt samtidig som det er kaldt ute og varmeapparatet brukes. Men så er jo veihjelp inkludert..

#531
Det er GPS'en i bilen som jeg ikke kan finne noen fartsmåler på. Ellers er 1 km tipset noe jeg skal prøve og jeg skal se om jeg får lånt meg en håndholdt GPS.
#532
Jeg hentet min imjau for en uke siden og er meget fornøyd. Det føles bare utrolig mye bedre ut å vri på nøkkelen og tråkke på gassen i denne enn i den store dieselbilen jeg har som reserve i tilfellet av langtur.
Jeg stusser litt på speedometeret. Jeg ser at jeg det viser 100 km/t uten at jeg har følelsen av at jeg kjører så fort. Det er jo ikke såå stor bil heller..
Jeg har ingen fartsmålere jeg vet om på veien (Nordstrand til Kjeller) og jeg har heller ikke klart å finne noen fartsfunksjon på GPS'en, og det er lenge til NAF vårsjekken med speedometer.
Noen som har noen tips? Finnes det en app det går an å laste inn på GPS'en?
#533
Jeg skal bruke Mitsubishi Forsikring (Tryg).

For 75% bonus, 16000 km og full kasko menerjeg hun sa at det vil koste ca. 3200 kr.

Jeg fikk dette tilbudet fra forhandler, og det slår min gamle Gjensidige på pris - tror de skulle haover 4000 for det samme.
#534
Det var nytt for meg.

Mente at demobilen jeg lånte ikke hadde brikke.

Trodde at alle biler med EL i skiltet kjørte gratis automatisk.

Må man kjøre med brikke i bilen, eller holder det med avtale?
#535
På noen batterityper - tror det var enten NiCd eller NiMH eller begge - så går temperaturen ned når de lades. Man kan sjekke med å ta på dem om dem er fulladet eller ikke. Kalde batterier - under opplading - varme batterier - overlading pågår.
Jeg regner med at laderen i en Elbil er intelligent slik at den ikke overlader.
Noen som vet om LiIon batterier blir varme eller kalde ved lading?
Noen som har sett på ladeeffektivitet? Håper vi snakker om 90% pluss..
#536
Noen som har erfaring med ladetid og ladestrøm for iMiev?
Med 16 kW pakke og 16A ladestrøm (=3,3 kW) å burde ladetid for helt nedladete batterier være knapt 5 timer. Med "tomme" batterier (=75% utladning) burde de være fulladet på under 4 timer, og halvtomme batterier burde de være fullladete etter 2,5 timer.
Med 10A ladestrøm (=2,2 kW) og 75% utladning (=12kW) skal ladetiden være 5,5 timer. Jeg lurer på om det er en vel så praktisk løsning siden 10A er mer tilgjengelig enn 16A. For batteriet vil jeg tro det er bedre med sakte enn rask opplading?
Noen som har målt virkelig strømforbruk på 16A laderen? Kunne vært artig å vite om det er 13, 15 eller 16A som den trekker.
#537
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: 10A kurs..
mandag 31. januar 2011, klokken 23:59
Jeg fikk beskjed om at det var rundt 8000 kroner for 10A kabelen. Derfor er det et poeng at man må prøveå hindre tyveri av disse kablene, så jeg håper at låsemekanismen som Granheim fortalte om er god.
#538
Har noen funnet komplette dekk med felger til en OK pris?
Bilen min blir levert om 3 uker og jeg vurderer å kjøre på sommerdekk frem til oktober hvis jeg ikke finner noe som er OK pris. Det er vel ikke mange dager på hovedveiene som blir ufremkommelig frem til påske..
Hittil er dekkonline.com og omlegging nå og til våren det beste tipset som har kommet så langt.
Jeg har prøvd et par firmaer, men ikke noen som kan levere komplette sett.
#539
Jeg forstår hvorfor ikke denne boksen er bygd inn i bilen. Nå er det en spesialkontakt som går igjennom en boks til et normalt stikk. Jeg mener at denne kunne vært bygd inn i bilen slik at den hadde både spesialkontakten og det normale stikket. Ser egentlig ingen ulemper med en slik løsning.
Det blirdet samme som en litenbærbare PC som har en stor lader. Du kan ikke dra på tur uten laderen. Slik er det også med iMiev'en.
Noen som vet navnet og type på spesialkontakten. Vil ikke bli overrasket om Elfa eller andre proffe leverandører har sakene.
#540
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: ekstern lader?
tirsdag 25. januar 2011, klokken 20:34
Jeg syns også det er tøvete med denne "forvokste mobilladeren". Noen som vet om hvordan man kan legge opp en kabel som kobles rett til strømnettet hjemme. Er det dyrt for elektrikkeren å legge opp en slik kurs og kontakt?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA