Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - bobakka

Sider: 1 ... 33 34 [35]
511
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Fartsmåling og GPS
« på: Mandag 07. Mars 2011, klokken 18:47 »
Jeg hentet min imjau for en uke siden og er meget fornøyd. Det føles bare utrolig mye bedre ut å vri på nøkkelen og tråkke på gassen i denne enn i den store dieselbilen jeg har som reserve i tilfellet av langtur.
Jeg stusser litt på speedometeret. Jeg ser at jeg det viser 100 km/t uten at jeg har følelsen av at jeg kjører så fort. Det er jo ikke såå stor bil heller..
Jeg har ingen fartsmålere jeg vet om på veien (Nordstrand til Kjeller) og jeg har heller ikke klart å finne noen fartsfunksjon på GPS'en, og det er lenge til NAF vårsjekken med speedometer.
Noen som har noen tips? Finnes det en app det går an å laste inn på GPS'en?

512
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: KASKO FORSIKRING I-MIEV
« på: Mandag 14. Februar 2011, klokken 21:37 »
Jeg skal bruke Mitsubishi Forsikring (Tryg).

For 75% bonus, 16000 km og full kasko menerjeg hun sa at det vil koste ca. 3200 kr.

Jeg fikk dette tilbudet fra forhandler, og det slår min gamle Gjensidige på pris - tror de skulle haover 4000 for det samme.

513
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: HUSK BOMBRIKKE PÅ I-MIEV
« på: Mandag 07. Februar 2011, klokken 21:51 »
Det var nytt for meg.

Mente at demobilen jeg lånte ikke hadde brikke.

Trodde at alle biler med EL i skiltet kjørte gratis automatisk.

Må man kjøre med brikke i bilen, eller holder det med avtale?

514
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Ladetid og strøm for iMiev
« på: ſøndag 06. Februar 2011, klokken 14:36 »
På noen batterityper - tror det var enten NiCd eller NiMH eller begge - så går temperaturen ned når de lades. Man kan sjekke med å ta på dem om dem er fulladet eller ikke. Kalde batterier - under opplading - varme batterier - overlading pågår.
Jeg regner med at laderen i en Elbil er intelligent slik at den ikke overlader.
Noen som vet om LiIon batterier blir varme eller kalde ved lading?
Noen som har sett på ladeeffektivitet? Håper vi snakker om 90% pluss..

515
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Ladetid og strøm for iMiev
« på: Fredag 04. Februar 2011, klokken 22:13 »
Noen som har erfaring med ladetid og ladestrøm for iMiev?
Med 16 kW pakke og 16A ladestrøm (=3,3 kW) å burde ladetid for helt nedladete batterier være knapt 5 timer. Med "tomme" batterier (=75% utladning) burde de være fulladet på under 4 timer, og halvtomme batterier burde de være fullladete etter 2,5 timer.
Med 10A ladestrøm (=2,2 kW) og 75% utladning (=12kW) skal ladetiden være 5,5 timer. Jeg lurer på om det er en vel så praktisk løsning siden 10A er mer tilgjengelig enn 16A. For batteriet vil jeg tro det er bedre med sakte enn rask opplading?
Noen som har målt virkelig strømforbruk på 16A laderen? Kunne vært artig å vite om det er 13, 15 eller 16A som den trekker.

516
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: 10A kurs..
« på: Mandag 31. Januar 2011, klokken 23:59 »
Jeg fikk beskjed om at det var rundt 8000 kroner for 10A kabelen. Derfor er det et poeng at man må prøveå hindre tyveri av disse kablene, så jeg håper at låsemekanismen som Granheim fortalte om er god.

517
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Vinterdekk i-miev
« på: ſøndag 30. Januar 2011, klokken 11:42 »
Har noen funnet komplette dekk med felger til en OK pris?
Bilen min blir levert om 3 uker og jeg vurderer å kjøre på sommerdekk frem til oktober hvis jeg ikke finner noe som er OK pris. Det er vel ikke mange dager på hovedveiene som blir ufremkommelig frem til påske..
Hittil er dekkonline.com og omlegging nå og til våren det beste tipset som har kommet så langt.
Jeg har prøvd et par firmaer, men ikke noen som kan levere komplette sett.

518
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: ekstern lader?
« på: Onsdag 26. Januar 2011, klokken 20:52 »
Jeg forstår hvorfor ikke denne boksen er bygd inn i bilen. Nå er det en spesialkontakt som går igjennom en boks til et normalt stikk. Jeg mener at denne kunne vært bygd inn i bilen slik at den hadde både spesialkontakten og det normale stikket. Ser egentlig ingen ulemper med en slik løsning.
Det blirdet samme som en litenbærbare PC som har en stor lader. Du kan ikke dra på tur uten laderen. Slik er det også med iMiev'en.
Noen som vet navnet og type på spesialkontakten. Vil ikke bli overrasket om Elfa eller andre proffe leverandører har sakene.

519
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: ekstern lader?
« på: Tirsdag 25. Januar 2011, klokken 20:34 »
Jeg syns også det er tøvete med denne "forvokste mobilladeren". Noen som vet om hvordan man kan legge opp en kabel som kobles rett til strømnettet hjemme. Er det dyrt for elektrikkeren å legge opp en slik kurs og kontakt?

520
Jeg støtter også Granheim - mye bra informasjon og bra med ydmykhet.

Jeg hadde min første prøvetur med iMiev i dag  :).

Jeg måtte bare sjekke at den holdt mål før leveranse så jeg hadde mulighet for å avbestille hvis den ikke holder mål.. Men det blir definitivt ingen avbestiling. Jeg er veldig fornøyd med bilen. Den er god å kjøre, har bra med kraft og antispinn og antiskrens slår inn nesten før jeg merker at det er glatt selv.

Jeg må si at den ladesaken er negativt. Den er jo svindyr og er lett å ta med seg hvis noen andre mangler en, eller tror de har bruk for en. Jeg syns også at noen av detaljene virker litt billige.

Men alt i alt er det godkjent - og jeg gleder meg til å ta den i bruk. Deilig å slippe å starte opp en stor og tung dieselmotor..

521
Mitsubishi jevder at rekkekvidden er 150 km i forhold til en EU norm. Noen som vet hva normen innebærer og om det er andre elbiler -feks. Think - som er testet etter samme normen?

522
Jeg skal dele mine tanker med forumet.

Rekkevidden er skuffende - ikke tvil om det - men heller ikke avgjørende for meg. Det meste av min kjøring vil være under 6 mil per dag. Med ladekontakt hos arbeidsgiver så regner jeg også å krabbe til Kongsberg (95 km) på gode og varme sommerdager. Vi må også huske at bilen har kommet hit på worst case tidspunkt som er kald vinter. Regner med at de fleste blir mer fornøyd når vårsola titter frem 8). 8)

Når det gjelder restverdi så er det avhengig av om iMiev er priset høyt eller lavt. Dvs. tjener de fett på oss eller holder de prisen lavt for å få opp volum? Det vet jeg ingenting om. Noen som tror de vet noe om det?

IMiev er bil nummer to for meg så lav pris er veldig viktig. En bil med større batteripakke som koster noen titusener mer er ikke økonomisk forsvarlig for meg. Selv om standardrekkevidde går fra 80 til 120 km så betyr det lite. Uansett kommer jeg ikke på fjellet med den!

Jeg tror også at restverdi er avhengig av to ting - når forsvinner fritak fra engangsavgift og moms og hvor rask er teknologiutviklingen på batteri. Alle som kjøpte 40" flatTV for noen år har vel innsett at ikke det var verdens beste investering! Og hvis teknologi og prisutviklingen på batteri går like fort kan vi kanskje bytte ut batteripakke til 50 kWh og tredoble rekkevidden om 10år.. Kvalitet og levetid på batteripakka er en joker.

Uansett - jeg anser i Miev for åvære den beste elbilen på markedet nå - og med best restverdi om noen år. Jeg tjener (dvs. sparer) over 100 kr per dag med elbilen og har ikke tid til å vente på nestemann Leaf som kanskje koster 50.000 mer og er her om et år...

523
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Rekkevidde i-MiEV
« på: Lørdag 15. Januar 2011, klokken 08:50 »

Siden bilen har hurtigladeinntak, vil det sansynligvis være en enkel sak å sette en boosterpack i bagasjerommet for litt lengre turer også. Thunderteam utvikler slike pakker, som enkelt kobles til bilens originale batteri, og som er fullstendig selvstyrt, og selvbeskyttet.
 

Hei
Jeg har fulgt med på forumet en stund. Jeg kjøpte iMiev i november og skal etter planen få den levert i mars. For rekkevidden er det skuffende lesning det jeg ser i forumet. Jeg hadde regnet med å komme opptil 150 km - ihvertfall om sommeren.
Mitt behov er 30 km til jobb med lademuligheter, så slik sett er det ikke noe problem. Jeg hadde dog håpet å kunne kjøre til Kongsberg 100km eller Hamar 140 km - ihvertfall om sommeren.
I dag kjører jeg en Lancruiser til jobb og har regnet ut at jeg bruker 70-80 kr i diesel og 50 kr i bompenger per dag => 120 kr. Hvis jeg antar at iMiev bruker 10 kWh hver dag og 1 kr per stk er det 10 kr per dag! Jeg sparer altså mellom 25 og 30 000 hvert år på å kjøre elbil!
Det finansierer hele bilen! Det er før bonus som kollektivfelt og gratis parkering i Oslo kommer inn i bildet.
Jeg har lurt på om jeg skal ha et aggregat i bilen for å håndtere stopp. Jeg må si at muligheten for å kjøpe ekstrabatteripakke er vel så interessant. Skulle gjerne hatt mer info om den!

524
Kjøretips / Ladestasjon på E6 før Hamar
« på: Torsdag 11. November 2010, klokken 16:27 »
Noen som vet om mulighet for å lade elbil på E6 før Hamar?
Har bestilt en iMev som blir levert rundt påsketider :)
De sier opptil 160 km -og det er 140 km til Hamar fra oss...
Farlig nær oppgitt maks.
Sjekket på kartet, men det står ingen ladestasjoer mellom Jessheim og Hamar.
Tenkte kanksje Espa Shell kunne være et alternativ når vi skal innom ha noen boller..
Regner med at 20-30 min med lading skulle være nok for å få oss helt frem - om det er nødvendig.
Noen som har erfaringer eller tips??

Sider: 1 ... 33 34 [35]