Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bobakka

#511
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Felg i-Miev
onsdag 26. oktober 2011, klokken 20:09
Jeg bestilte komplett sett med Yokohama dekk og uvisst hva slags felger til kr. 8262 på Vianor. Basert på det jeg har lest så langt virker det som et bra tilbud.
#512
Leaf 2010-2017 / Sv: Hva skjer 8 oktober ?
søndag 09. oktober 2011, klokken 09:28
Kanskje hele greia bare er et triks for å få oppmerksomhet og utsette salg av iMiev slik at de kanskje går over til Leaf?
Jeg har fulgt med helt siden i sommer og det var da vitterlig snakk om levering til alle som bestilte i august/september i oktober eller ihvertfall før jul! Nå er det snakk om 1Q og ingen vetnår de første bilene kommer til Norge og når de blir levert.
Dette er for dårlig spør du meg.
Jeg vurderer Leaf alvorlig, men blir skuffet over alt dette hemmeligkremmeriet og også over mangel på etterrettlighet. De kan kanksje forsvare seg med at de ikke har sagt noe, og det har de jo heller ikke gjort, men de har ihvertfall vært med på å skape et inntrykk som de ikke klarer å holde.
#513
Leaf 2010-2017 / Sv: Nissan Leaf bestilt
fredag 19. august 2011, klokken 20:22
Hvor bestilte du?

Jeg står på venteliste på Leaf, men har nettopp fått beskjed om at ingenting skjer..

Jeg trenger dog å selge en Imiev for en god pris - ellers har jeg ikke råd.

Syns også elbil og LC er en god kombinasjon. Har kjørt over 9000 km og LC er nesten parkert. Sparer miljøet og min egen lommebok, og har virkelig begynt å sette pris på kollektivfeltene.
#514
Leaf 2010-2017 / Sv: Sett og hørt fra Nissan-forhandlere
torsdag 18. august 2011, klokken 20:32
Takk for info - selv om den var skuffende for imiev eiere.
#515
Leaf 2010-2017 / Sv: Sett og hørt fra Nissan-forhandlere
onsdag 17. august 2011, klokken 20:54
Du sa den er fungerende. Vil det si at jeg kan bruke den imorgen? Selv om jeg har en imiev? Er det betalingsautomat? regner ikke med at kurtigladingen er gratis.
#516
Utfordringen min er å holde liv i en hund på kalde dager. Den fryser når det er under 15 plussgrader.. Noen ganger har jeg da bruk for å lade bilen samtidig som jeg trenger lading samtidig som jeg bare har bare et 16A uttak.

Dermed kan en dieselvarmer gjøre nytten samtidig som det bidrar til økt rekkevidde i gitte situasjoner og gir varme der det ikke er strøm.

Dette er mine grunner til å vurdere dieselvarmer
#517
Veldig bra svar.

Jeg forstår at du bruker egne batterier til denne for å unngå å tappe de andre batteriene. Har du noe tall på hvor lenge batteriene vil holde?

Du sa at du fører eksosen ut under gulvet i bagasjerommet. Jeg har ikke tatt en titt der, men måtte du skjære hull - og i tilfellet hvor - eller gikk det på annet måte? Jeg regner med at den da ender ut i friluft under bilen?

Dette høres ut som en god løsning så det er mulig at jeg plasserer den i bagasjen og hunden i baksetet.

Hvor lang tid brukte du på å bygge den?

Har du tips på en CO2 måler/sensor med trødløs sending til mottaker, eventuelt at den kan kobles i serie med batteriene slik at varmeren slås av ved for høyt CO2 nivå.
#518
Hei

Jeg postet noen spørsmål på siden din om dieselvarmeren da det er noen ting der som ikke er åpenbart for meg..

Jeg er forsåvidt enig i at et 230V varmeteppe bare tar noen få watt, men er litt skeptisk til å ha 230 V i bilen når hunden er der fordi den kan bite over noen ledninger og få elektrosjokk. For å unngå to ledninger må jeg da ha et stikk med dobbelt uttak og litt uryddig ledningsføring.

Jeg ser det nok som en fordel å bruke 12V'en, men også usikker hvor jeg henter 12V når bilen er avslått. Kan jo hente direkte bra batteriet, men må da dra en egen ledning til varmeteppet. Jeg vurderer også muligheten for å ha et eget 12V batteri slik at ikke hovedbatteriet går tomt og jeg ikke får "startet".
#519
Hei

Det er noen ting jeg lurer på når det gjelder denne.

Jeg har jo hunden min på bagasjeplassen så jeg må sette kassa inne i bilen samt at det er ekstremt viktig at det ikke blir 220V overslag eller eksosforgiftning under drift.

Hvor henter du 12V fra når bilen er avslått?
Hvor henter du friskluft fra?
Hvor fører du eksosen slik at det blir 100% trygt?
Hvor mye koster den?
Har du en innkjøprsliste du kan dele med oss?

Jeg ser at denne også med fordel kan brukes som varmer i min diesel bil på vinteren.

#520
Nå føles det som om vinteren snart kommer så jeg har begynt å tenke vinterforberedelser.
Har ennå ikke kjøpt vinterdekk og tenkte å sjekke opp det utover. Noen som har gode erfaringer med leverandører?
Jeg har også hund i bilen om vinteren og trenger tips for hvordan holde bilen varm. Mulig at jeg bare skal installere en varmeovn, men da trenger jeg å bruke 2 strømuttak når jeg lader - og det er ikke praktisk. En annen løsning er å bruke et varmeteppe som går på12V, men da kan jeg riskere å tappe 12V batteriet og ikke få starte. En tredje løsning er å installere dieselvarmer, men vet ikke om det finnes noen tilgjengelige ennå. En fjerde mulighet er å bruke en kombinasjon av 12V varmeteppe, 12V lader og en 10A hovedlader for å kunne bruke en 16A stikk. Noen som har tilsvarende utfordringer og gjort seg noen tanker?
Det beste hadde vært å hatt Leaf løsningen hvor bilen kan varmes samtidig med at den lader - med samme ledning, men den er ikke tilgjengelig etter det jeg forstår.
#521
Snart 9000 km. Ingen tekniskeproblemer med bilen. Et av de små frontlyktene fremme knuste, men forhandler tok den heldigvis på garantien..
#522
Rust er noe svineri... på alle biler - også plastbiler

Jeg kjøpte en iMiev og hentet den 28. februar.
Jeg vasket den ikke før i april og da var det allerede overflaterust på lakken under skiltet bak..
Jeg kjørte imjauen på oljebehandling hvor det hovedsaklig brukes sagkjedeolje som har gode vedheftsegenskaper. Kan anbefalte det på det varmeste - har brukt det på flere biler. Senest på en 12 år Toyota Landcruiser som jeg da jeg solgte den i fjor høst så fant NAF bruktbilsjekk kun to flekker en ved skjerm hvor det var en lakkskade og en under den ene døra hvor det var en lakkskade. Andre tilsvarende LC er morkne etter 12 år. Hadde på olje 5 ganger og kostet under 4000 totalt.

Min vurdering er at det er mye bedre enn Tectyl både på holdbarhet og pris.
#523
Jeg sliter med å få koblet opp min HTC. Lar Navi'en søke opp telefon og setter telefonen i scannemodus, men de finner ikke hverandre. Var innom Motor Forum, selger prøvde og jeg fikk beskjed om å oppdatere til siste firmware. Fant ikke ut hvordan!? Jeg innstallerte et pc program Navgate FEEDS, men det var ingenting der som hadde noe med firmware å gjøre. Virker ut fra en feilmelding på Navi'en som om det mangler noe med en BT konfigurasjonsfil på SD kortet. Noen som har tips? Ellers får jeg dra tilbake til Motor Forum.
Noen som enkelt har klart å overføre telefonbok til Navi'en? Trodde jeg skulle klare det med USB kabelen, men det blir ikke USB kontakt mellom Navi og HTC heller.
#524
Angående rekkevidde med min imjau.

Jeg har nå kjørt Oslo - Kongsberg - drøye 90 km 2 dager. Første dagen kjørte jeg forsiktig, ikke over 90 og forsiktig i oppoverbakkene. Ingen problem å komme frem med god margin.
Andre dagen kjørte jeg på vanlig måte. Gjerne i venste fila og opp i godt over 100 når det var nødvendig.
Jeg startet på 16 streker, ut av tunellen ved Drammen 8 streker, oppover 3 felten 4 streker og vel fremme 3 streker. Jeg beregner 6-8 km per strek+ 10 km "reserve". Reell rekkevidde med normal kjøring på motorvei uten egg under pedalen er da for meg 120 km.
Dette er uten varmeapparat.
Så jeg er fornøyd med rekkevidden.
Jeg innser at Hamar, Gjøvik, Sørlandet og fjellet er utenfor rekkevidde, men ellers kan jeg nå mye bare jeg får ladet før jeg drar tilbake.
Har kjørt over 2000 km i mine 2 første måneder som elbileier, unngått å brenne opp 200 liter diesel og "spart" rundt regnet 5000 kroner i driftutgifter som finansierer imauen.
#525
Jeg har også gjort tilsvarende analyser på at de burde selges ned mot 150000 gitt prisen på dagens småbiler og prisen på batteripakken.
Det som taler for en høyere pris er at bilen er mye ny teknologi og at den vil bli produsert i et relativt lite volum.
Sammenlignet med andre land det er hardere konkurranse (USA og England)  i så ligger ikke iMiev an til å få en pris på rundt 200 000.
Et annet punkt er prisen på Think. De ligger jo rundt denne og tjener ikke penger. Vil da Think skvises helt ut av markedet med økt konkurranse?
Men hva er prisen er batteripakken? Forhandler antydet mellom 70 og 90 000, elektrolux sier 50 000 og i en artikkel i Aftenposten sa Volvo 180 000 for sin batteripakke som de skulle lease.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA