Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - bobakka

Sider: 1 ... 32 33 [34] 35 36
496
Leaf 2010-2017 / Sv: Sett og hørt fra Nissan-forhandlere
« på: Torsdag 18. August 2011, klokken 20:32 »
Takk for info - selv om den var skuffende for imiev eiere.

497
Leaf 2010-2017 / Sv: Sett og hørt fra Nissan-forhandlere
« på: Onsdag 17. August 2011, klokken 20:54 »
Du sa den er fungerende. Vil det si at jeg kan bruke den imorgen? Selv om jeg har en imiev? Er det betalingsautomat? regner ikke med at kurtigladingen er gratis.

498
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Varme til IMIEV
« på: Fredag 12. August 2011, klokken 19:09 »
Utfordringen min er å holde liv i en hund på kalde dager. Den fryser når det er under 15 plussgrader.. Noen ganger har jeg da bruk for å lade bilen samtidig som jeg trenger lading samtidig som jeg bare har bare et 16A uttak.

Dermed kan en dieselvarmer gjøre nytten samtidig som det bidrar til økt rekkevidde i gitte situasjoner og gir varme der det ikke er strøm.

Dette er mine grunner til å vurdere dieselvarmer

499
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Varme til IMIEV
« på: Torsdag 11. August 2011, klokken 13:50 »
Veldig bra svar.

Jeg forstår at du bruker egne batterier til denne for å unngå å tappe de andre batteriene. Har du noe tall på hvor lenge batteriene vil holde?

Du sa at du fører eksosen ut under gulvet i bagasjerommet. Jeg har ikke tatt en titt der, men måtte du skjære hull - og i tilfellet hvor - eller gikk det på annet måte? Jeg regner med at den da ender ut i friluft under bilen?

Dette høres ut som en god løsning så det er mulig at jeg plasserer den i bagasjen og hunden i baksetet.

Hvor lang tid brukte du på å bygge den?

Har du tips på en CO2 måler/sensor med trødløs sending til mottaker, eventuelt at den kan kobles i serie med batteriene slik at varmeren slås av ved for høyt CO2 nivå.

500
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Vinterforberedelser
« på: Torsdag 11. August 2011, klokken 09:01 »
Hei

Jeg postet noen spørsmål på siden din om dieselvarmeren da det er noen ting der som ikke er åpenbart for meg..

Jeg er forsåvidt enig i at et 230V varmeteppe bare tar noen få watt, men er litt skeptisk til å ha 230 V i bilen når hunden er der fordi den kan bite over noen ledninger og få elektrosjokk. For å unngå to ledninger må jeg da ha et stikk med dobbelt uttak og litt uryddig ledningsføring.

Jeg ser det nok som en fordel å bruke 12V'en, men også usikker hvor jeg henter 12V når bilen er avslått. Kan jo hente direkte bra batteriet, men må da dra en egen ledning til varmeteppet. Jeg vurderer også muligheten for å ha et eget 12V batteri slik at ikke hovedbatteriet går tomt og jeg ikke får "startet".

501
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Varme til IMIEV
« på: Torsdag 11. August 2011, klokken 08:53 »
Hei

Det er noen ting jeg lurer på når det gjelder denne.

Jeg har jo hunden min på bagasjeplassen så jeg må sette kassa inne i bilen samt at det er ekstremt viktig at det ikke blir 220V overslag eller eksosforgiftning under drift.

Hvor henter du 12V fra når bilen er avslått?
Hvor henter du friskluft fra?
Hvor fører du eksosen slik at det blir 100% trygt?
Hvor mye koster den?
Har du en innkjøprsliste du kan dele med oss?

Jeg ser at denne også med fordel kan brukes som varmer i min diesel bil på vinteren.


502
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Vinterforberedelser
« på: Onsdag 10. August 2011, klokken 20:59 »
Nå føles det som om vinteren snart kommer så jeg har begynt å tenke vinterforberedelser.
Har ennå ikke kjøpt vinterdekk og tenkte å sjekke opp det utover. Noen som har gode erfaringer med leverandører?
Jeg har også hund i bilen om vinteren og trenger tips for hvordan holde bilen varm. Mulig at jeg bare skal installere en varmeovn, men da trenger jeg å bruke 2 strømuttak når jeg lader - og det er ikke praktisk. En annen løsning er å bruke et varmeteppe som går på12V, men da kan jeg riskere å tappe 12V batteriet og ikke få starte. En tredje løsning er å installere dieselvarmer, men vet ikke om det finnes noen tilgjengelige ennå. En fjerde mulighet er å bruke en kombinasjon av 12V varmeteppe, 12V lader og en 10A hovedlader for å kunne bruke en 16A stikk. Noen som har tilsvarende utfordringer og gjort seg noen tanker?
Det beste hadde vært å hatt Leaf løsningen hvor bilen kan varmes samtidig med at den lader - med samme ledning, men den er ikke tilgjengelig etter det jeg forstår.

503
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Noen feil på i-Miev?
« på: Onsdag 10. August 2011, klokken 20:46 »
Snart 9000 km. Ingen tekniskeproblemer med bilen. Et av de små frontlyktene fremme knuste, men forhandler tok den heldigvis på garantien..

504
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Tilgang vindusviskerrelé
« på: Tirsdag 28. Juni 2011, klokken 21:54 »
Rust er noe svineri... på alle biler - også plastbiler

Jeg kjøpte en iMiev og hentet den 28. februar.
Jeg vasket den ikke før i april og da var det allerede overflaterust på lakken under skiltet bak..
Jeg kjørte imjauen på oljebehandling hvor det hovedsaklig brukes sagkjedeolje som har gode vedheftsegenskaper. Kan anbefalte det på det varmeste - har brukt det på flere biler. Senest på en 12 år Toyota Landcruiser som jeg da jeg solgte den i fjor høst så fant NAF bruktbilsjekk kun to flekker en ved skjerm hvor det var en lakkskade og en under den ene døra hvor det var en lakkskade. Andre tilsvarende LC er morkne etter 12 år. Hadde på olje 5 ganger og kostet under 4000 totalt.

Min vurdering er at det er mye bedre enn Tectyl både på holdbarhet og pris.

505
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: AVIC-F320BT problemer
« på: Onsdag 01. Juni 2011, klokken 19:19 »
Jeg sliter med å få koblet opp min HTC. Lar Navi'en søke opp telefon og setter telefonen i scannemodus, men de finner ikke hverandre. Var innom Motor Forum, selger prøvde og jeg fikk beskjed om å oppdatere til siste firmware. Fant ikke ut hvordan!? Jeg innstallerte et pc program Navgate FEEDS, men det var ingenting der som hadde noe med firmware å gjøre. Virker ut fra en feilmelding på Navi'en som om det mangler noe med en BT konfigurasjonsfil på SD kortet. Noen som har tips? Ellers får jeg dra tilbake til Motor Forum.
Noen som enkelt har klart å overføre telefonbok til Navi'en? Trodde jeg skulle klare det med USB kabelen, men det blir ikke USB kontakt mellom Navi og HTC heller.

506
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Rekkevidde i-MiEV
« på: Lørdag 30. April 2011, klokken 22:22 »
Angående rekkevidde med min imjau.

Jeg har nå kjørt Oslo - Kongsberg - drøye 90 km 2 dager. Første dagen kjørte jeg forsiktig, ikke over 90 og forsiktig i oppoverbakkene. Ingen problem å komme frem med god margin.
Andre dagen kjørte jeg på vanlig måte. Gjerne i venste fila og opp i godt over 100 når det var nødvendig.
Jeg startet på 16 streker, ut av tunellen ved Drammen 8 streker, oppover 3 felten 4 streker og vel fremme 3 streker. Jeg beregner 6-8 km per strek+ 10 km "reserve". Reell rekkevidde med normal kjøring på motorvei uten egg under pedalen er da for meg 120 km.
Dette er uten varmeapparat.
Så jeg er fornøyd med rekkevidden.
Jeg innser at Hamar, Gjøvik, Sørlandet og fjellet er utenfor rekkevidde, men ellers kan jeg nå mye bare jeg får ladet før jeg drar tilbake.
Har kjørt over 2000 km i mine 2 første måneder som elbileier, unngått å brenne opp 200 liter diesel og "spart" rundt regnet 5000 kroner i driftutgifter som finansierer imauen.

507
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Prisnivå på i-Miev
« på: Fredag 15. April 2011, klokken 21:38 »
Jeg har også gjort tilsvarende analyser på at de burde selges ned mot 150000 gitt prisen på dagens småbiler og prisen på batteripakken.
Det som taler for en høyere pris er at bilen er mye ny teknologi og at den vil bli produsert i et relativt lite volum.
Sammenlignet med andre land det er hardere konkurranse (USA og England)  i så ligger ikke iMiev an til å få en pris på rundt 200 000.
Et annet punkt er prisen på Think. De ligger jo rundt denne og tjener ikke penger. Vil da Think skvises helt ut av markedet med økt konkurranse?
Men hva er prisen er batteripakken? Forhandler antydet mellom 70 og 90 000, elektrolux sier 50 000 og i en artikkel i Aftenposten sa Volvo 180 000 for sin batteripakke som de skulle lease.

508
Elbil og økonomi / Sv: Annenhåndsverdi på en Leaf
« på: Mandag 11. April 2011, klokken 20:56 »
Som ny i-Miev eier er jeg veldig spent på hvilken pris Leaf legges ut med. Det er vel ikke tvil om at bruktverdien av en Leaf vil være større enn for en iMiev, hvis det da ikke dukker opp uventede negative ting rundt Leaf.

Legger Leaf seg under i-Miev vil Mitsubishi være nødt til å redusere nybilprisen. Da blir det som elektronikk, det blir billigere og billigere for hvert år. Så da er det bare å vente - det blir alltid noe bedre og billigere.. Da har jeg gledet meg at jeg sparer MINST 100 kr per dag jeg pendler til jobben for ikke å si alle turene til sentrum med gratis bom og parkering.

Men reduserer i-Miev prisen signifikant så ryker marginene til Think også.

Så hvordan bruktprisene utvikler seg der blir umulig å spå.

Det blir kanskje et par år med skyhøye bensinpriser og elbiler som blir billigere og bedre.. Skal vi gjette på at elbiler tar 10% av nysalget i 2013..? Og så bare øker på

509
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Elbiler dyrest for bedrifter
« på: Onsdag 30. Mars 2011, klokken 14:34 »
Dagens næringsliv har en artikkel om leasing av elbiler:
http://e24.no/bil/elbil-dyrest-for-bedrifter/20040307

Slik jeg vurderer det så er det en kombinasjon av at leasingfirmaene er usikre på markedet for brukte elbiler (dvs. setter lav restverdi på bilene) og at de ikke får fradrag på inngående moms på en elbil (siden det ikke er moms på den).

Men jeg kan ikke forstå at kostnaden for en iMiev er nesten dobbelt så høy per år som dieselbilen så jeg vil anta at det er et element av at leasingselskapene prøver å melke markedet.

510
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Ladeluketrøbbel
« på: Mandag 28. Mars 2011, klokken 21:48 »
Hadde problemet etter en bilvask etterfulgt av en kald natt. Litt banking på lokket hjalp. En medhjelper er nok nødvendig om du ikke får den opp da heller. Skulle vel vært noe kraftigere fjærer.

Sider: 1 ... 32 33 [34] 35 36