Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bobakka

#481
Jeg runda akkurat 53000
#482
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Batteribooster
fredag 04. oktober 2013, klokken 13:35

Sitat fra: Focus på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 18:47
Det var jeg som laget den eberen i koffert, men det var ikke så veldig vellykka fordi hele bilen dugga ned når jeg brukte den. Dette fordi den ikke var mulig på en ok måte rette varmluften mot vinduet og at den hentet luften fra innsiden av bilen.

Jeg har ikke fått med meg at eberen i koffert ikke var så vellykket. Har du beskrevet det på noen tråder?

Jeg ble nemlig fasinert av løsningen da jeg har flere biler og ofte har hund i bilen slik at jeg vil trenger tilleggsvarme om vinteren i begge bilene. Tror du det ville vært en bedre løsning med eberen under panseret og varmluften inn igjennom luftkanalene inn i bilen?
#483
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Batteribooster
tirsdag 01. oktober 2013, klokken 18:15
Ja, det er godt mulig at en dieselvarmer sammen med tilleggsisolasjon er batteriboosteren jeg trenger.

Jeg kvier meg likevel for å kjøpe en ferdig montert dieselvarmer pga prisen, men husker at noen lagde sin egen versjon i en alu kasse. Da er den også anvendelig i båten og andre biler.

Jeg har også sett beskrivelse av isolasjon av varmeapparat-sløyfa.

Står isolasjon av gulv beskrevet noen steder?
#484
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Batteribooster
søndag 29. september 2013, klokken 17:55
Tror ikke jeg har noen spesielle problemer med bilen.

Sjekket lufttrykket og det var på jamt over 30 (ca. 2kg) og økte det til 40. Tror ikke bremsene subber, og jeg kjører også jevnlig ned bratte bakker på N for å bremse mest mulig.

Jeg tror jeg rett og slett har såpass "dårlige" batterier. Når jeg snakker om 70 km rekkevidde er det et par morninger med frost og jeg kjører på full varme hele veien til Kjeller. Det er 28 km og det går 7 prikker så er det 4 km per prikk og dermed ca. 70 km rekkevidde. På vei hjem med varm og fullladet bil bruker jeg bare 3-4 prikker på samme distanse - dvs. 140 km rekkevidde.

Jeg har også merket dette tidligere år, men i år syns jeg rekkevidden er noe dårligere enn før.

For å ta batteritesten må jeg vel sette igjen bilen et døgns tid? Og vet du om det koster noe?

Jeg leste om batteriboosterene fra de andre bilene og det kan absolutt være et alternativ - presumtivt når garantien går ut om drøye 2 år.

#485
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Batteribooster
torsdag 26. september 2013, klokken 21:42
Jeg har nå kjørt over 50 000 km og syns jeg merker redusert rekkevidde. Er fort nede på 70 km rekkevidde nå med litt bruk av varme.

En del av min kjøring har vært marginal før og blir værre nå med redusert rekkevidde. Det blir å kjøre med dieselbilen eller å sitte å fryse/med rekkeviddeangst for å komme frem,

De fleste bilene som kommer nå har jo rundt 150 km med teoretisk rekkevidde, bortsett fra Tesla som kliner til. Dette er etter min mening for svakt for en norsk vinter.

Det burde være mulig å booste batteripakke med en tilleggspakke for å få til vesentlig lengre rekkevidde. Er det noen som har gjort en nærmere vurdering av mulige løsninger og sett på pris / ytelse for en boosting?
#486
Sitat fra: bkv på søndag 14. juli 2013, klokken 11:46
Det er vel ingen blåtann på i-Miev?

i-Miev 2012. Volvo S80 2,9 1998

Jo, det er blåtann på iMiev 2011 ihvertfall. Jeg bruker blåtann mot min Ericsson telefon og det fungerer bra. Mot min HTC fungerer det dårlig. Jeg måtte ha hjelp av verkstedet for å få satt den opp og etter neste service forsvant den igjen..
#487
Kjøretips / Sv: Buss/Taxi felt i Bergen by.
onsdag 19. juni 2013, klokken 22:16
Er det noen som har et godt svar om hva vi elbilister skal gjøre når det står påbudt å svinge til høyre med underskilt "gjelder ikke buss"?

Jeg kjører Mosseveien mot Moss og ved Bekkelaget står det omtalte skiltet. Jeg ser at alle elbilister ligger i høyre felt, men jeg prøver å skifte til venste felt i krysset hvis det går greit. Jeg har aldri sett at noen elbisliter har blitt stoppet og får bot.

Så hva er lov? Og hvordan praktiserer Oslo Politi reglene?

Jeg ringte til Romerike politikammer og de sa der at jeg ikke hadde lov til å kjøre mot påbudt kjøreretning med underskilt "gjelder ikke buss"
#488
Har hatt bilen i 2 år og kjørt 38 000 km.

Etter noen måneder rygget jeg inn i en annen bil og hele støtfangeren fikk en kjempebulk. Mens jeg så på den og regnet på hvor mye det ville koste å rette opp - så rettet den seg ut av seg selv :)... Det var riktignok en liten strekskade på lakken, men alt i alt så er den "selvreparerende".

Ellers fikk jeg ikke blåtann til og på service i fjor ordnet de det - og det var visst ikke banalt - og siden har den slått seg på hver gang jeg tar med mobilen i bilen.

Jeg er svært misfornøyd med at prisen på bilen falt som en sten for et drøyt år siden, men det har jo ikke noe å si for kvaliteten på bilen, bare på hvor mye den vil koste meg.

Jeg er veldig glad for at jeg kun har 30 km til jobb med lademuligheter for oppgitt rekkevidde på 150 km er en vits. Jeg hadde regner med rekkevidde ned mot 75 km, men selv det klarer jeg ikke nå på vinteren uten å fryse eller forvarme med egen varmeovn.

Jeg opplevde at det ene lyset foran knuste umotivert en dag i fjor våres og det tok Mitsubishi og dekket med garantien. Prisen var nærmere 3000 kr om jeg husker riktig.

Jeg bruker den som hundehus om dagen til 2 hunder og for mitt formål er den en bedre bil enn det jeg tror Leaf'en er.

Jeg er glad for at bilen bare har skiver foran for de har allerede begynt å ruste. Leaf'ens skiver bak må vel skiftes ved hver eller annenhver EU kontroll vil jeg tippe.

Jeg er veldig glad for 80% garantien ved 100 000 km / 5 år. Den gir en stor trygghet i forhold til elbilens svakeste punkt - batteriene.

Ser jeg bort fra prisreduksjon og rekkevidde er jeg svært godt fornøyd, med de to faktorene er jeg meget godt fornøyd.
#489
Sitat fra: skatvalsbygg på lørdag 19. januar 2013, klokken 22:06
Sliter ofte på helt nye veier der jeg aldri har kjørt elbil før. Mye beregning og stirring på batterimåleren underveis. Forsvinner streken nå? Nei...puh! Enn nå? Oisann....
Jeg må bare lære elbilen å kjenne, erfare hva den klarer under ulike forhold og bare ta streker og estimerte restlengder med en klype salt.



Jeg har det også på samme måte. Konsentrerer meg ekstra når jeg kjører nye veier hvor jeg er usikker på om jeg kommer frem. Bruker da varmen og hastigheten som justeringsfaktor - dvs. av med varmen og ned til 60-70 km/t.

Men hovedpoenget i en stabil batteriindikator er jo at den bør være forutsigbar alt annet likt. Dvs. hvis jeg kjører samme veien to dager med samme forhold og samme hastighet og samme startstrøm så bør indikatoren miste streker på samme sted hver gang. Det er det jeg hevder ikke bestandig skjer og hvor også Skatvalsbygg har observert det samme.

For meg er det ganske betenkelig da det gjør at jeg ikke kan stole på måleren og må ha større margin, dvs. at jeg får mindre opplevd rekkevidde. Det er ikke bare bare å bli stående tom for strøm 1 km før Gardermoen og flyet går halvannet time.

Jeg har bare opplevd det en gang hvor jeg har lagt merke til det.
#490
Det er vanskelig å si hvor mye reduksjon jeg opplever da jeg ikke har helt standardisert kjørerute som jeg kan sammenligne eksakt fra forrige vinter. Men jeg merker tydelig reduksjon. Jeg vil anta at det er i området 10% - dvs. ca en strek på 8-10 streker. Det er jo en viss vitenskap å finne ut av dette da en strek inneholder ganske mye rekkevidde (fra den nesten er tom til den nesten er full). Jeg har derfor prøvd å holde orden på rekkevidden rett etter at en strek har forsvunnet i fart og har noen "merkestener" underveis til jobb.

Jeg har også opplevd en gang i fjor høst at skilpadda kom veldig mye fortere enn jeg var vant til etter at den siste streken forsvant. Jeg har til en stor grad prøvd å unngå skilpadde etter det. Før denne opplevelsen hendte det rett som det var at kjørte til alle strekene var borte da jeg regnet med en drøy full strek etter at den siste streken var borte. Jeg har aldri kjørt helt tom.

Jeg snakket nettopp med Motorforum om CMU oppgradering og jeg konkluderte vel med at jeg drøyer oppdateringen til service i mars/april. Jeg fikk forståelsen av at det hadde mer med ladehastighet enn ladeeffektivitet å gjøre. Men hvis det er slik at oppdateringen kan gi meg en "bedre" bil så skal jeg revurdere. Men det er vel ingen betenkeligheter med å utsette oppdateringen, eller?

Jeg har standard fullladet i snitt en gang per arbeidsdag samt noe ekstralading i forbindelse med lengre turer etter arbeidet og noen ganger i helgene. Vil anta at jeg har fullladet batteriene ca. 500 ganger og klattladet 100-200 ganger.
#491
Jeg begynte som elbilsjåfør på alvor i mars 2011. Dette er da min andre vinter hvor elbilen er i full drift. Totalt har jeg nå kjørt snart 40 000 km. Jeg er tidvis grepet av "rekkeviddeangst" og har brukt en del tid og energi på å dokumentere visse kjøreruter som jeg kjører ofte slik at jeg ikke skal få ubegrunnet "angst" og hjerteklapp hver gang en strek forsvinner.
Jeg syns jeg merket kortere rekkevidde tidlig i fjor høst, men det var litt vanskelig å være absolutt sikker da utetemperatur og forhold varierer. Jeg er dog sikker på at jeg har kortere rekkevidde denne vinteren sammenlignet med forrige vinter under lignende forhold. Der jeg i fjor vinter klarte meg med 8 streker må jeg nå opp i nærmere 10 for å kunne kjøre samme distanse på tilnærmet samme måte (dvs samme hastighetsprofil og full varme).
Jeg har sjekket dekkene og fylte opp slik at trykket økte fra knapt 20 til 35, uten noe veldig forskjell i rekkevidde.
Jeg skal inn til service tidlig i april og er spent på resultatet av batteritesten hos Mitsubishi.
Jeg har også for moro skyld sjekket ladingen med en kWh meter og ser også ganske klart at et tomt batteri tar imot mindre effekt nå i vinter enn i fjor vinter. Jeg ser forskjell på drøye 1/2 på rundt 14 kWh.
Tenkte jeg skulle høre om noen andre har en "følelse" av kortere rekkevidde, evnt har dokumentert det?
#492
Aldri opplevd det i mine snart 2 år som iMiev eier.
Skulle tro laderen har kontroll på hva den har igjen så jeg vil tippe at enten har du slått på i en selv-diagnose situasjon hvor den jobber på egen hånd, ellers er det en feil et eller annet sted
#493
ESP lampene lyste for meg i dag tidlig i -15. Jeg kjørte med de hele veien til jobben uten problemer. Litt forsiktig på glatte steder..
Hadde på vifteovn i bilen på dagtid og da jeg dro hjem igjen så var lampene slukket.
#494
Jeg parkerer ute og forvarmer bilen før jeg starter. Det går ca. 15 min på en strek og da er bilen innvendig på +5 selv om det ute er mellom -15 og -20 - og vinduene helt snø og isfrie,
Kjører med full varme på i 28 km med en del oppoverbakker (nettostigning rundt 0, men likevel mer energikrevende enn returen) og kommer frem på jobb med kupetemperatur på mellom +10 og +15.
Men rekkevidden er sørgelig :-X
På denne operasjonen bruker jeg fort 12 streker.
Dvs. rekkevidden på under 40 km..
På sommeren bruker jeg rundt 5 streker på samme distansen.
#495
Noen som har forsket på innstillinger som varmer opp bilen med minst mulig energi?

Parametre å variere er viftehastighet, A/C og omluft samt turbovarmen.

Jeg har stort sett kun kjørt med turbovarme men har kjørt en del med A/C nå pga alt regnet. Hadde også vifteovn i bilen i dag og kjørt på vanlig varme, 1/2 vifte, A/C og omluft og da var det varmt i bilen hele veien hjem (30 km).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA