Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bobakka

#466
Jeg passerer snart 70 000 km med min 3,5 år gamle iMiev og har tatt min første tur til Hamar.
Først fra Oslo til Kjeller for å lade litt med 16A for å toppe batteriet. Hadde tenkt å lade på Minnesund, men slapp det. Bilen holdt helt inn med 2 prikker igjen med 80-85 km/t på motorveien.
På vei tilbake til Kjeller var det litt regn i kjørebanen noen steder og litt kjøligere (20 grader kontra 24 grader) og hadde 1 prikk og 5 km restrekkevidde igjen.
Jeg prøvde også guessometeret og det holdt bra kontroll på restrekkevidden. Til Oslo varierte den fra minus 6 km til 12 km restrekkevidde (skiltavstand Oslo minus restrekkevidde fra guessometeret). På turen oppover fra Gardermoen så varierte den fra 6 til 12 km.
Jeg har passert 1000 ladecycler med god margin og batteriene har tapt seg noe, men ikke katastrofalt.
#467
Hvor er tråden hvor det står antatt rekkevidde på 300k km?

Jeg anser selv det som mulig etter å ha kjørt 65000 og med lite tap av batterikapasitet de siste 2år/40000 km. Blir artig å se resonnementene bak tallet.
#468
Varmen kom skikkelig til Østlandet i helgen.

Med sommerdekk og null varme så kjørte jeg 62 km med restrekkevidde 64 km - totalt sett 126. Her kjørte jeg 15 km på motorvei mellom 90 og 100. Totalt har jeg kjørt 63000 km. Dette er sammenlignbart med for 2 år siden.

Jeg er positivt overrasket over batteriene etter 3 år og 63000 km.

Jeg tenkte at jeg skulle bytte bil før garantitiden på 5 år var over, men nå (bra batterier og stort verditap) ser jeg for meg å beholde bilen og kjøre 200 000km med den!
#469
Er det noe sted jeg kan finne prinsippskisse av hele varmesystemet - gjerne med fysiske dimensjoner - for å planlegge arbeidet før jeg setter i gang. Jeg regner med å finne ut av det når jeg starter jobben, men regner med å måtte leie meg inn på en bukk og trenger da alle delene for hånden.
#470
Jeg tenkte at jeg skulle bruke våren og sommeren til å isolere litt på min iMiev.
På forumet har fått med meg 4 steder å isolere:
1. Vanntanken - isolasjonsplate som formes rundt vanntank
2. Rør tilgjengelig ifm vanntanken - rør xx mm - lengde xx m
3. Rør tilgjengelig under deksel - rør xx mm - lengde xx m
4. Generelt under førerhuset og i dører -isolasjonsplater

Er det noen som har oversikt over dette og kan si noe om effekt og materialforbruk?
Jeg tenkte at jeg skulle isolere 1., 2. og 3. - dvs. hele varmekjeden fra kolbe til varmevekslser inkl tank.
#471
Alternativ energi / Sv: Solcelleanlegg
søndag 16. februar 2014, klokken 17:36
Spørs vel mye hvordan du regner..
Med forutsetning om 0,8 kWh per Wp og 4kr/Wp Inkl mva) så koster 1 kWh produsert 5 kr i kun solcellepanel investering. i tillegg kommer montering (gjør det selv) og inverter.
Gitt at du produserer og bruker alt selv så sparer du ca. 0,6 kr/kWh = tilbakebetalingstid uten renter på 8 år.
Som plusskunde kan du oppnå rundt 0,3 kr/kWh = tilbakebetalingstid uten renter på 16 år.
Antar vi videre at solcellene er kun 50% av totalkost er tilbakebetalingstid hhv 16 og 32 år.
Antar vi at strømprisen dobler seg i snitt i perioden er vi tilbake til hhv 8 og 16 år.

Konklusjonen min er:
Solcellepaneler er nå for idealister (som jeg selv vurderer å bli..)
Det bør absolutt komme en subsidieordning slik at solcellepanel kan få et løft på samme møte som elbil.
En subsidieordning med noe investeringsstøtte (f.eks. 25%, dvs. momsfritak), sammen med at måleren går baklengs (dvs. bruker alt selv) sammen med at strømprisen øker 25% i perioden så er vi nede på tilbakebetalingstid på rundt 9 år.
Dette er etter mitt syn nok til å utløse en betydelig økning av solceller i Norge.



#472
Sitat fra: hma på fredag 31. januar 2014, klokken 15:00
Sitat fra: tlauri på torsdag 30. januar 2014, klokken 19:01
En annen fordel på ny imiev er fjernkontroll til fjernstyring av varme/ac :-)
Varme kan fjernstyres via mobil-app både på Trillingene og Think ved hjelp av OVMS :)
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6755.msg113451.html#msg113451
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9539.0.html
.

Er det mulig å sette inn en OVMS og både fjernstyre varmen og AC på min iMiev 2011? Trodde ikke at det gikk? Min iMiev må "startes" opp før varmen kommer, og den kan ikke "startes" samtidig som ladingen står på.
#473
Det blir nok Landbruksforsikring til kr. 4000 med eksisterende kundeforhold og nettrabatt for 20000 km og 75% bonus.
De er også bedre enn Enter på egenandelen.
Ellers kom jeg ikke under kr. 5000 hos noen andre selskaper - selv med kundeforhold.
#474
Min Enter / Mitsubishi forsikring har passert 3 år nå - og ved fornying går premien opp med 30%. Jeg ringte for å sjekke om dette kunne være riktig og fikk da vite at det var normalt at forsikringen gikk opp 40% etter 3 år!

Jeg vurderer sterkt å bytte forsikringsselskap og lurer på om noen har tips om god forsikring for iMiev?

Jeg sjekket Gjensidige på nett, men de var ennå dyrere enn Enter.

Jeg skal ha kasko med 75% bonus og har kun betalt kr. 3500 per år opp til nå for 20 000 km.
#475
Husker du hva varenummeret var - eller var det enkelt å velge den riktige?
#476
Alternativ energi / Sv: Solceller!
mandag 09. desember 2013, klokken 20:14
Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. desember 2013, klokken 20:10
Sitat fra: bobakka på søndag 08. desember 2013, klokken 19:44
Dette ser veldig interessant ut.
Panelene burde være enkelt samt det å skaffe en inverter av tilfredsstillende kvalitet. Utfordringene jeg ser på på monteringsmateriellet. Er dette standardisert slik at det er enkelt å bestille? samt å montere? Hva het monteringskit'et du kjøpte og hvilke kriterier brukte du for å velge dette?

Ja, det er noenlunde enkelt å bestille og montere. Det finnes litt forskjellige festeløsninger avhengig av type tak. Jeg bestilte alt fra samme firma så da var det veldig greit å få det som passet sammen. Ellers er katalogen til Grace Solar fin å bruke:

http://midsummerwholesale.co.uk/pdfs/Gracesolar-GS-system-solar-mounting.pdf


Takk for tipset-
Jeg har lyst til å prøve å importere en pall solcellepaneler fra Kina og montere opp til sommeren.
Du hadde tydeligvis god erfaring med dette siden du har gjort det.
Er det noen åpenbare fallgruber her?
Fikk du god bistand fra den kinesiske leverandøren?


#477
Alternativ energi / Sv: Solceller!
søndag 08. desember 2013, klokken 19:44

Import er billigst fra USA, evt. direkte fra Kina. Spesielt nå som EU har ilagt kinesiske paneler straffetoll. De beste prisene fikk jeg fra AcoSolar. Kjøpte en pall (24 stk.) ToPoint 235W paneler til $0.52 per watt. Altså $2933 for hele pallen. Legg på mva. og frakt (jeg anbefaler JetCarrier, koster vel ca. 4000,-) så ender du på 26-27k for panelene.
Monteringsmateriell kjøpte jeg samme sted, type Grace Solar. Det ble sendt med båt direkte fra Kina, sammen med kabler og plugger.
Inverter kjøpte jeg fra Eltek (krever at du har et firma du kan bruke). Fikk god pris av de, og synes det er kjekt å ha en lokal leverandør på dette om det skulle bli problemer. Kjøpte en Theia 4.4He-t.

Dette ser veldig interessant ut.
Panelene burde være enkelt samt det å skaffe en inverter av tilfredsstillende kvalitet. Utfordringene jeg ser på på monteringsmateriellet. Er dette standardisert slik at det er enkelt å bestille? samt å montere? Hva het monteringskit'et du kjøpte og hvilke kriterier brukte du for å velge dette?
#478
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Kaldt varmesete
tirsdag 26. november 2013, klokken 19:11
Jeg oppdaget i forrige uke at varmesetet på min iMiev er kaldt selv om bryteren lyser. Noen som har vært borti om dette er en bagatell eller om jeg bør ta en tur til forhandler? Det kan ha vært kaldt lenge uten at jeg har merket det, men det virket da ihverfall sist vinter..
#479
Jeg forstår det slik at OVMS modulen er kun for SMS og GPRS. Finnes det en modul med IP støtte? Jeg tenker på sikt å gå over til mobil IP samt at hjemme og på jobb har jeg Wi-fi som jeg enkelt kan koble meg til. Da trenger jeg ikke ekstra abonnement mm
#480
Du får trøste deg med at rekkevidden blir dårligere etterhvert som batteriet blir eldre.. Så du får nyte dagens rekkevidde så lenge du har den..

Jeg oppdaget første vinteren at effektiv rekkevidde for meg var 5-6 mil. Det er med forvarmet bil med fullt varmeapparat og 28 km kjøring med fullt varmeapparat. Det er veldig skuffende, men helt OK for meg som bare har 28 km til jobb og lademuligheter på jobb. Konsekvensen har blitt at jeg enten må planlegge turene om vinteren omhyggelig eller jeg må i større grad bruke fossilbilen.

Som jeg diskuterte i en annen tråd hvor jeg etterspurte batteribooster - så er nok den største boosteren og installere en Eber varmer som tar seg av varmen, mens batteriet tar seg av fremdriften. Jeg kvier meg for å bruke 25 000 på en dieselvarmer, det blir tross alt noen km med fossilbilen.

Jeg håper dog at iMiev får en batteriopsjon i fremtiden hvor jeg kan kjøpe et tilleggsbatteri og koble til - uten at garantien ryker. Jeg ser at BMW drodler om denne ideen for sin i3. Time will show.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA