Sitat fra: Hallgrim86 på søndag 26. desember 2021, klokken 18:51Sitat fra: bobakka på søndag 26. desember 2021, klokken 17:27Sitat fra: turfsurf på søndag 26. desember 2021, klokken 16:40Slik jeg ser det er forvarming av batteri det eneste som kunne hjulpet meg, kanskje med unntak av å kjøre mer "kunguru".Sitat fra: hELgenen på søndag 26. desember 2021, klokken 11:49Mener BMW har fått eller får dette på iX nå.
esla og Polestar har en funksjon for å forvarme batteriet når man navigerer til en hurtiglader - det er noe BMW også burde få på plass
Skulle gjerne hatt litt mer eksplisitt status og kontroll.
Feks eksakt batteri %, batteri temperatur (og variasjon over celler), forventet hurtigladeeffekt (gjerne en kurve eller tid til feks 5kWh) og en knapp for "forvarming av batteri".
Dette finnes kanskje på noen ODB app'er?
I stedet legges det inn mange finurlige funksjoner som brukeren må gjette seg til hvordan man skal forholde seg til.
Dette må jo bidra til dårlig rykte på elbilene.
Hvis jeg skulle hatt på plass feks 30-40kWh hadde jeg blitt rimelig stresset etter kun 3kWh etter 10 min..
Batteriprosent har du (si "battery status")
En forventet ladekurve med 5kw alarm - nei.
Du bør, frem til dette løses, planlegge hurtiglading litt. Kan du legge ladingen til et annet sted på reisen enn helt på starten kan du oppnå bedre batteritemp, og tiden reduseres
Dette er forventet ladekurve om du starter lading med kaldt batteri:
[ You are not allowed to view this attachment ]
Jeg har ikke batteriprosent, jeg har en indikator som er vanskelig å se er på 32% eller 34% for eksempel.
Jeg ladet på "det nest siste stedet". Erfaring har lært meg å lade på det siste tilgjengelige stedet er veldig dumt - kan være defekte ladere eller lang kø.
Ladekurven du har lagt ned stemmer overens med erfaringene :-) Men skulle gjerne ha en forklaring på hva "kaldt batteri" er (er batteriet eller utetemperaturen -15) - og hva "normal tbatteri er" - og gjerne en indikator som hjalp meg!