Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bobakka

#46
BMW iX3 / Sv: «Kald» hurtiglading
søndag 26. desember 2021, klokken 20:29
Sitat fra: Hallgrim86 på søndag 26. desember 2021, klokken 18:51
Sitat fra: bobakka på søndag 26. desember 2021, klokken 17:27
Sitat fra: turfsurf på søndag 26. desember 2021, klokken 16:40
Sitat fra: hELgenen på søndag 26. desember 2021, klokken 11:49
esla og Polestar har en funksjon for å forvarme batteriet når man navigerer til en hurtiglader - det er noe BMW også burde få på plass
Mener BMW har fått eller får dette på iX nå.
Slik jeg ser det er forvarming av batteri det eneste som kunne hjulpet meg, kanskje med unntak av å kjøre mer "kunguru".
Skulle gjerne hatt litt mer eksplisitt status og kontroll.
Feks eksakt batteri %, batteri temperatur (og variasjon over celler), forventet hurtigladeeffekt (gjerne en kurve eller tid til feks 5kWh) og en knapp for "forvarming av batteri".
Dette finnes kanskje på noen ODB app'er?

I stedet legges det inn mange finurlige funksjoner som brukeren må gjette seg til hvordan man skal forholde seg til.

Dette må jo bidra til dårlig rykte på elbilene.
Hvis jeg skulle hatt på plass feks 30-40kWh hadde jeg blitt rimelig stresset etter kun 3kWh etter 10 min..

Batteriprosent har du (si "battery status")

En forventet ladekurve med 5kw alarm - nei.

Du bør, frem til dette løses, planlegge hurtiglading litt. Kan du legge ladingen til et annet sted på reisen enn helt på starten kan du oppnå bedre batteritemp, og tiden reduseres
Dette er forventet ladekurve om du starter lading med kaldt batteri:
 [ You are not allowed to view this attachment ]

Jeg har ikke batteriprosent, jeg har en indikator som er vanskelig å se er på 32% eller 34% for eksempel.

Jeg ladet på "det nest siste stedet". Erfaring har lært meg å lade på det siste tilgjengelige stedet er veldig dumt - kan være defekte ladere eller lang kø.

Ladekurven du har lagt ned stemmer overens med erfaringene :-) Men skulle gjerne ha en forklaring på hva "kaldt batteri" er (er batteriet eller utetemperaturen -15) - og hva "normal tbatteri er" - og gjerne en indikator som hjalp meg!
#47
BMW iX3 / Sv: «Kald» hurtiglading
søndag 26. desember 2021, klokken 17:27
Sitat fra: turfsurf på søndag 26. desember 2021, klokken 16:40
Sitat fra: hELgenen på søndag 26. desember 2021, klokken 11:49
esla og Polestar har en funksjon for å forvarme batteriet når man navigerer til en hurtiglader - det er noe BMW også burde få på plass
Mener BMW har fått eller får dette på iX nå.
Slik jeg ser det er forvarming av batteri det eneste som kunne hjulpet meg, kanskje med unntak av å kjøre mer "kunguru".
Skulle gjerne hatt litt mer eksplisitt status og kontroll.
Feks eksakt batteri %, batteri temperatur (og variasjon over celler), forventet hurtigladeeffekt (gjerne en kurve eller tid til feks 5kWh) og en knapp for "forvarming av batteri".
Dette finnes kanskje på noen ODB app'er?

I stedet legges det inn mange finurlige funksjoner som brukeren må gjette seg til hvordan man skal forholde seg til.

Dette må jo bidra til dårlig rykte på elbilene.
Hvis jeg skulle hatt på plass feks 30-40kWh hadde jeg blitt rimelig stresset etter kun 3kWh etter 10 min..



#48
BMW iX3 / Sv: «Kald» hurtiglading
søndag 26. desember 2021, klokken 16:05
Sitat fra: TorS på søndag 26. desember 2021, klokken 12:34
Sitat fra: bobakka på søndag 26. desember 2021, klokken 09:32
...
I løpet an 10 min lader jeg kun 3 kWh!! - kun 18 kW effekt!!
...
Det er nøyaktig det samme som vi fikk tidligere i vinter på tur fra Ålesund - Trondheim. Det var -18 ned mot Orkanger og Ionity Leinstrand ga 18kW.
Greit å vite - da er dette tydeligvis en svakhet med BMW iX3 - og kanskje andre tilsvarende elbiler.

Sitat fra: Hallgrim86 på søndag 26. desember 2021, klokken 10:26

Må kjøre i sport litt før ladinga. Batteriet har VP, men forvarming skjer ikke før neste oppdatering.
Bare å ha den i sport hjelper nok ikke, men å bruke energi på unødvendige akselerasjoner og oppbremsinger skal hjelpe. Men hvor mye? Hvis jeg bruker 1 kWh i sport, hva er da gevinst i hurtiglading? Umulig å si.


#49
BMW iX3 / Sv: «Kald» hurtiglading
søndag 26. desember 2021, klokken 11:16
For å presisere:
Ja, bilen stod med kabel i før avreise.
Jeg hurtigladet fra 46% til 50%.
I bilen stod det at den hadde fått <2 kWh, mens på laderen stod det over 3kWh levert. At den brukte energi på egenoppvarming kan forklare forskjellen.
Uansett - veldig skuffende
#50
BMW iX3 / «Kald» hurtiglading
søndag 26. desember 2021, klokken 09:32
Kjørte en ekstra runde for å komme på fjellet i jula som førte til at rekkevidden ble litt snau og jeg hurtigladet for første gang.
Bilen hadde stått i mange dager uten bruk og batteriet var blitt kaldt.
Jeg satte opp avreisetid og bilen forvarmet, men vet ikke status på batteriet.
Jeg kjørte rolig og forsiktig for å drøye rekkevidden og kjørte med destinasjon.
Jeg hurtigladet på en Mer huriglader med 50 kW effekt.
I løpet an 10 min lader jeg kun 3 kWh!! - kun 18 kW effekt!!
Hvorfor?
Er det laderen som var ko-ko og det ville gått bedre på en superlader?
Er det bilens BMS som er overnervøs ?
Er det en setting et sted som jeg har oversett?
Dette er jo helt håpløst for en vestlandstur for eksempel.
#51
BMW iX / Sv: Noen som har bestilt xDrive40 og er bekymret for noe ?
onsdag 17. november 2021, klokken 19:15
Sitat fra: lars1b på onsdag 17. november 2021, klokken 14:48
Har kode 453 og 4FM i kontrakt.
Har du alle kodene tilgjengelig? Interessant å sjekke dine koder mot mine fra 31.10.
#52
BMW iX / Sv: Potensielle showstoppere
søndag 07. november 2021, klokken 21:12
Sitat fra: Jan E-28 på søndag 07. november 2021, klokken 20:40
Sitat fra: LMOR på søndag 07. november 2021, klokken 10:39
En må uansett bil velge å sette på D eller R. Så for å begynne å kjøre så må en fremdeles trykke på 1 eller 2 knapper.


Plaid trenger en kun å sette seg inn og holde brems, så gå på gassen. Så begynner den å kjøre den retningen den antar du skal. Om den ikke har antatt riktig så kan en swipe til det retningen en ønsker. Så teknologien er tilstede for at en ikke trenger å trykke på noe som helst.
Dette kommer vel snart på de nye S og X modellene også?

Dette har ingenting med teknologi å gjøre.
Det er kun brukergrensesnitt som implementeres ved hjelp av noen linjer kode.
Personlig syns jeg brukergrensesnittet med å trykke inn start og så sette den i "gir" er helt OK - særlig fordi jeg kjører flere biler med lignende brukergrensesnitt. Men mulig jeg begynner å bli gammel..

#53
BMW iX / FC eller Charged med tilvalg
søndag 07. november 2021, klokken 11:30
Jeg har i utgangspunktet bestilt FC, men ser at enkelte på FB ønsker å velge bort panoramatak og prisme-knapper og konfigurerer da Charged med tilvalg.
Er det mange som har gjort tilsvarende vurderinger?
#54
BMW iX / Sv: Potensielle showstoppere
søndag 07. november 2021, klokken 11:27
Sitat fra: Trond.m på søndag 07. november 2021, klokken 09:54
Der er vi forskjellige. Keyless generelt er noe av det mest upraktiske jeg vet om. Foretrekker å trykke på nøkkelfob for å låse bilen. Da vet jeg at den er låst, og jeg får en påminnelse om hvor jeg sist hadde nøkkelen. Ellers må jeg lete etter den støtt og stadig. Men jeg innser at jeg kanskje bruker en time ekstra i løpet av livet for å trykke på en knapp på nøkkelen, istedet for å trykke på dørhåndtaket.
Jeg er på linje med deg her - fint å ha en nøkkel som styrer låsing og åpning.
iX3'en har Keyless og litt utfordring da jeg hadde nøkkel i lomma samtidig som bilen var satt til lading ved inngangen vår og jeg gikk frem og tilbake. Lading stadig avbrutt og bilen låste seg opp da jeg gikk forbi, selv om jeg hadde 0 intensjon om å kjøre.
Poenget er at bilen prøver å finne ut av mine intensjoner. Standard for Keyless er at når du nærmer deg bilen med nøkkel så skal du ut å kjøre. Det er ikke alltid tilfellet!
#55
BMW iX / Sv: Ny pris på iX50
søndag 07. november 2021, klokken 11:21
Sitat fra: Chimp på lørdag 06. november 2021, klokken 08:19
Sitat fra: Trond.m på fredag 05. november 2021, klokken 21:15
Jeg ser at iX50 egentlig var veldig lavt priset fram til 1.11, 812.000 før rabatt. EQC koster til sammenlikning 944.000. I Tyskland er det bare 6000 Euro ink. VAT som skiller de to bilene. Og storkunderabatt på iX50 er dobbelt så høy som for EQS. Så med prisøkningen blir vel egentlig prisen «riktigere» (892.000).

Egentlig har jo iX50 ikke så dårlig utstyrsnivå som standard. Sånn jeg vurderer det nå så er fully charged for iX50 ikke lenger en spesielt god deal, siden det er 0 kr i rabatt på pakken. 143.000 + 25 % mva er jo litt penger, og er man edruelig på utstyrssiden man får jo en super bil med bakhjulsstyring, luftfjæring, raskere lading og lang rekkevidde uten at differansen blir så stor fra en fully charged iX40. Tar man bort exclusive pakken med panoramataket som ikke kan åpnes og kan gi kaldras, så har man nesten redusert differansen med 50K ink. mva.

Hadde du skrevet dette før 01.11 hadde jeg nok kjøpt  :D :D

Veldig lurt å ta avsjekk med andre markeder og hvordan de priser der.
Jeg bestilte før 1.11 - og håper det er det godt valg - "time will show :-)"
#56
BMW iX / Sv: Ny pris på iX50
fredag 05. november 2021, klokken 18:11
Sitat fra: daktari på torsdag 04. november 2021, klokken 17:19
EQE suv og EQS suv.
Hvor finner du troverdig informasjon om funksjonalitet. rekkevidde, priser og leveringstid på disse to suvene som viser at de konkurrerer ut iX50 levert 1Q 2023 for 1,2 mill? Jeg har ihvertfall ikke funnet det.
#57
BMW iX / Sv: Ny pris på iX50
fredag 05. november 2021, klokken 15:02
Sitat fra: hELgenen på fredag 05. november 2021, klokken 10:09
Markedet er helt i ubalanse og flippermulighetene har vel aldri vært større enn akkurat nå.
Nei, det er helt utrolig. Produsentene bruker også anledningen til å heve prisene og gi mindre rabatter slik at fortjenesten øker til tross for færre biler levert.
Jeg kjøper biler for å ha og bruke de, ikke for å flippe. Jeg angret lenge på at jeg ikke var mer på når det gjaldt Ampera-e, men ikke nå lenger hvor den nesten ikke kan brukes og ingen tar ansvar.
Tror det er noe annet med BMW. Jeg bestilte en iX 50 før prisoppgang med storkunderabatt og håper det står seg når den blir levert en gang i neste år eller tidlig 2023. Men skal jo selge en iX3 som forhåpentligvis ikke har tapt seg så mye, og så kommer mva spøkelset inn og gjør ting mer uklart.
#58
BMW iX / Sv: Ny pris på iX50
fredag 05. november 2021, klokken 08:24
Sitat fra: Chimp på torsdag 04. november 2021, klokken 12:04
Bmw ix har en svakhet som gjorde at jeg ikke kjøpte day 1 da jeg så den ene lille videoen som fantes av bagasjerommet: det er for dårlig utnyttet i en så stor bil.
Eller rivian sin suv hvis den kommer noen gang.
Men jeg er allikevel gira på en ix, i mangel på alternativer.
Enig i at bagasjerommet synes for lite. Jeg hadde en Landcruiser 120 og har nå en BMW iX3. Savner det store bagasjerommet hvor jeg kunne ha med "alt".
iX ordner et par andre ting fra iX3 - 4WD og hengervekt.
Jeg har ikke sett iX ennå, men synd om de ikke klarer å få til større bagasjerom enn iX3 når de nå bygger en elektrisk modell fra grunnen av.
De andre bilene som er nevnt har jeg ikke vurdert ennå, men er det grunn til å tro at de blir levert i 1Q 2023?

#59
BMW iX / Sv: Ny pris på iX50
torsdag 04. november 2021, klokken 09:01
Sitat fra: bmw2002 på onsdag 03. november 2021, klokken 22:49
IX50 blir nå en bil til 1,2 millioner med utstyr.
Enig iat den blir dyr, men det blir vel alle andre biler som før kostet rundt 1 mill.

Sitat fra: bmw2002 på onsdag 03. november 2021, klokken 22:49
Personlig hadde jeg da heller ventet på noe annet. Er mye annet spennende som er tilgjengelig i 2023.
Hvilken er det du ville ventet på? Det virker jo som om det er et problem for de fleste produsenter at det er veldig lang leveringstid. Så at den er lansert eller planlagt lansert er ikke garanti for at du får bilen i 1Q2023.
#60
BMW iX / Prisøkning iX 50 på mandag
fredag 29. oktober 2021, klokken 20:01
Ser at prisene på iX50 øker med 60.000 på mandag 1.11 - med levering først i 2013.
Da er ihvertfall moms på alt over 600.000 - men kan det også være mer moms?
Hva vil skje med prisene frem til 2023 - vil de gå opp eller ned?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA