Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bobakka

#391
Sitat fra: erik e på søndag 28. august 2016, klokken 19:00
Har jo 5,5 år og 80 000km i egen bil. +++++. Det vil jeg tro flere her på forumet også vet av erfaring.
Jeg har 5,5 år og 115 000 km i egen bil..
Men jeg har ikke helt oversikt over algoritmen bortsett fra at snillere kjøring før fullading gir flere km på guessometeret.
Jeg har ikke gjort mye for å finne ut av den heller.
#392
Sitat fra: erik e på lørdag 27. august 2016, klokken 21:06
La meg kjøre bilen din i 30-40 min og så lade opp. Jeg garanterer minst 135 km. rest. kjørelengde .
#393
Sitat fra: TB på torsdag 25. august 2016, klokken 19:39
Av eigen erfaring viktig å ta hensyn til at slike enkle kWh målere ikkje er spesielt nøyaktige. Har hatt fleire av samme type / modell og det minst 20% forskjell mellom den som viste mest og minst.

Bruker du den samme måler vil du nok kunne bruke det som referanse, men om du då bytter til ein ny eller sammenliker med annen bruker sine tall kan det bli stor variasjon.

Mange av desse tek ikkje omsyn til spenning, slik at naturlig variasjon frå 225 - 235 V (eller meir) vil gi og litt unøyaktigheit.

Til sin bruk vil det fungere fint.

Det er klart at det blir flere usikkerheter her. Det er ulikheter mellom måleindivider. Det er mulig at mange heller ikke tar hensyn til spenningen (det var nytt for meg). Ladecyclen på bilen er ulik fra gang til gang (tar en pause av varierende lengde). Og mulig at laderen har ulik virkningsgrad med ulike ladestrømmer (6, 10 og 16A som jeg har).
Men med å lade på samme plassen, men omtrentlig samme gjenstående SoC, med samme ladestrøm og med samme måler vil X% lavere batterikapasitet ved formel (kWh/(1-SoC)) bety omtrent X % lavere batterikapasitet. Dette er sikkert ikke godt nok for små variasjoner opptil 5%, men sikkert en god indikasjon for tap fra 10% og oppover.
Jeg har brukt denne metoden i 4 år. Bildet blir litt forvrengt fordi bilen later som den har mindre SoC når den er ny og den "slipper" på litt etter hvert som den blir eldre.
#394
Sitat fra: Citroel på torsdag 25. august 2016, klokken 13:18
Sitat fra: elektrolux på torsdag 25. august 2016, klokken 11:46
Bruk heller pengene på en slik og ha full kontroll med batteriets kapasitet.

http://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/36-4444

Det er altså slik at et redusert batteri simpelthen tar imot mindre strøm? Hvilken virkningsgrad har laderen til trillingene? Ulempen ved denne målemetoden er vel at den krever at batteriet kjøres nærmest tomt.

Ved bruk av Canion og en kWh måler så har du nok. Med Canion har du full kontroll på hvilken SoC som er igjen på batteriet (samt at du har full kontroll på alle cellespenningene) og med kWh måler har du full kontroll på hvor mye strøm som du tilfører batteriet.
Med disse verktøyene har du kontroll på hvordan batteriet utvikler seg for eksempel ved å beregne batterikapasitet som (kWh / (1-SoC)
Da spiller ikke virkningsgrad eller andre ting noen rolle.

#395
Mine gikk også - fikk det på garantien. De skal jo ikke gå uten videre.
#396
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Ulyder i AC
fredag 12. august 2016, klokken 15:28
Jeg opplevde tilsvarende lyd i slutten av juli da det var varmt.
Hva bør jeg gjøre? Spørre om garantireparasjon?
Min er nå 5 1/2 år og har gått 111111 km
#397
Sitat fra: emagic på mandag 08. august 2016, klokken 21:02
Kjenner jeg blir litt sår og vonbroten av å høre dette.   Jeg har også en 2011 som snart har gått 90.000 og fulgt alle servicer.  Jeg må vel si at jeg hadde forventer batteriproblemer før girkassa bokstavelig talt eksploderer...

Med tanke på at Mitsubishi tjente meeeeget gode penger på 2011 modellene så burde de strekke seg lengre enn langt. 
Enig med deg om at det er bittert at Mitsubishi tjente 100.000 for mye på oss (ref det jeg betalt og dagens pris), men de pengene er nok borte..
Men er det egentlig noe stort problem med eksploderende girkasser?
A/C er vel også belemret med svakheter, er dyr og så vidt jeg forstår må den fungere for at bilen skal ta lading
#398
Sitat fra: nr1rayner på mandag 08. august 2016, klokken 18:00
8A er maks på schuko (vanlig stikk) etter det nye lovverket. Jeg, og mange andre, har ladet med 16A på schuko, men det ser ut som det sliter svært mye på stikken, og fort for å bli varmgang. Altså IKKE anbefalt å lade særlig fortere enn 10A på schuko. Forskjellen mellom 8 og 10A er vel også temmelig liten, for sakte begge deler  :P
Hva bør man egentlig lade med hjemme? Jeg har en kabel som jeg kan stille mellom 8, 10 og 16A. Jeg har stort sett ladet med 10A, men i en annen tråd står det noe om at lav ladestrøm (og lang ladetid) sliter mer på batteriet. Høy ladestrøm sliter på ledningsnettet og ladekabel.
Jeg har nå gått over til å lade med 16A hjemme.
Jeg merker at ladekabel går varm, men har ikke sett merker eller slitasje på selve stikket.
#399
Sitat fra: erik e på onsdag 03. august 2016, klokken 20:35
Kutt ut. Det er ikke noe " Spesial olje". Kutt ut. Det er ikke verkstedet sin feil, les hele tråden.
Jeg sjekket min egen faktura og du har rett, det var ingen dyr spesialolje når jeg skiftet ved 100.000 km.
Men det kan jo ikke utelukkes at verkstedet har gjort feil selv om girkassene har en liten iboende svakhet.
#400
Sitat fra: tomrh på fredag 05. august 2016, klokken 08:39
Faktisk batterispenning er informativt men hjelper ikke om bms tror at man har mindre igjen, da kjører man jo nesten tom slik du gjorde Bobakka.

Jeg brukte ikke Canion akkurat da jeg kjørte tom så jeg vet ikke helt sikkert hva som skjedde.

Min teori er følgende:
Da bilen våknet opp etter at 12V batteriet var tomt så gikk den tilbake til fabrikkinnstillingene.
De var basert på helt nytt kjørebatteri.
Bms'en måler strøm (eller effekt) forbrukt etterhvert som jeg kjørte og tilpasset antall streker etter det den trodde var riktig.
I realiteten så var kapasiteten på batterien mindre enn bms'en antok og spenningen sank mye fortere enn bms'en trodde.
Da bms'en trodde det var 20% energi igjen så nådde den laveste batterispenningen 2,75 V.
Dette trigget at skilpadden kom på og 100 m senere at bilen stoppet (og ikke lot seg starte igjen).
Heldigvis for meg skjedde dette 5 m fra ladepunktet mitt på jobb slik jeg rullet den bort med håndmakt.

Med Canion ville jeg sett at batteriespenningen falt ned mot og under 3V - og dermed kunne jeg forstått at noe var feil og at jeg snart ville stoppe på grunn av flatt batteri.

I forrige uke kjørte jeg til RR = ---, SoC = 7%, lysende skilpadde. Da var fremdeles laveste cellespenning så høy som 3,4V og mindre enn 0,1V mellom laveste og høyeste cellespenning.
#401
Sitat fra: tomrh på torsdag 04. august 2016, klokken 23:30
Nesten som om bilen er ny igjen.

Jeg mistenker at bms nettopp kalibrerte seg slik som jeg skrev i svar #26 i ttåden. At det fremdeles var noe å hente fra et buffer.

Flott at du fikk tilbake følt kapasitet! (på guessometeret da vel å merke.., kapasiteten har jo vært der hele tiden)
Det var derfor at jeg gikk tom for strøm den gangen, at kalibreringen var feil.
Det er også derfor at det er fint å bruke Canion, den gir ut spenningen på batteriet - og spenningen er ekvivalent med kapasitet, og den lar seg ikke lure.
Det eneste som er absolutt er når en celle når 2,75V så stopper bilen og vil ikke la seg starte igjen.

#402
Du har ikke problemer med innfestingen på bilen?
Jeg har forstått at man måtte ha noen spesialtilpasninger for å håndere spoileren på toppen av døra?
Når det fungerer så bra og er så billig så stikker jeg innom og kjøper et jeg også..
#403
Det kan jo godt være at feilen har oppstått ifm service og oljebyttet.
Kanskje de har brukt feil olje eller fylt opp til feil nivå.
Jeg syns kostnaden for olje var mistenkelig lav da jeg mener å huske at det var en dyr spesialolje de skulle bruke.
Du bør sjekke ut det.
#404
Jeg har kjøpt nye fremdekk på dekkonline.no. Hvor mye skal jeg betale for omlegging av dekk som jeg kommer med selv? Tips om hvor det bør gjøres? Jeg vet ikke om alle bilverksteder er like fornøyd med at man kjøper dekk på nett og kommer til dem for å legge om?
#405
Jeg er fremdeles usikker på hvordan iMiev skjuler batterikapasiteten sin. Jeg tror ikke den skjuler noe i toppen, da hadde ladespenningen endret seg over tid, og det har jeg ikke sett.
Kan være at den tar alt i bunn, men har ikke sett antydning til set heller.
Hvordan kan den ellers skjule kapasitet?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA