Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bobakka

#346
BMW i3 / Sv: Kampanjepriser
torsdag 25. mai 2017, klokken 21:27
Sitat fra: Toalmar på torsdag 25. mai 2017, klokken 21:19
Og ganske sikkert en prisjustering, mener det var prisjustering rundt samme tid i 2016
Justering opp? Eller ned?
#347
BMW i3 / Kampanjepriser
torsdag 25. mai 2017, klokken 19:42
Jeg vurderer sterkt en i3 og ser de har en kampanje til 30. Juni.

Hva skjer etter det?
Kampanjen fortsetter med samme priser
En prisoppgang pga valutaendringene
En ny og forbedret kampanje

Jeg har min gode gamle iMiev som begynner så smått å merke tidens tann og har lyst på mer komfort og rekkevidde før høsten kommer.

Hva lønner seg? Slå til nå? Eller vente til høsten?
#348
Sitat fra: TM på tirsdag 04. april 2017, klokken 16:25
Sitat fra: bobakka på tirsdag 04. april 2017, klokken 15:55
For meg er det lademuligheter, takstativmuligheter, forvarming (helst kontinuerlig varme/kjøling da bruker bilen som hundehus) viktige vurderingspunkter hvor det er store ulikheter fra bil til bil.
Det leveres ikke godkjent takstativ til Zoe og den har ikke oppgitt lovlig taklast i kjørtetøyregisteret. Tror det er bare e-Golf som har det i denne klassen. Den kan leveres med originalt takstativ og det er oppført maks 75 kg taklast i vognkortet. Det går nok an å få til noe både på Zoe og Ionic, men godkjent er det ikke. Og spørsmåler er hvor lurt / trygt det da er å kjøre med sykler eller takboks i 100 km/t
Ja, vet at det ikke er godkjent takstativ for Zoe heller. Jeg kan klare meg uten da jeg har en annen bil. Men det er et vurderingspunkt og negativt for meg at den ikke har det.
Litt usikker på forvarmemulighetene også. Den har noe, men usikker på hvor lenge den kan holde på. Uansett er det ikke kritisk da jeg har klart meg med kupevarmer i iMiev'en
#349
Jeg syns det har kommet frem veldig mye bra informasjon i denne tråden.

Jeg kommer til å skifte ut min iMiev med 123 000 km med en ny elbil før neste vinter. I tillegg til det man ser i løpet av prøvekjøring, reell rekkevidde og pris er det tingene jeg ikke ser som er viktig å vurdere. For meg er det lademuligheter, takstativmuligheter, forvarming (helst kontinuerlig varme/kjøling da bruker bilen som hundehus) viktige vurderingspunkter hvor det er store ulikheter fra bil til bil.

Jeg var grønn på Zoe lademuligheter og fordeler / ulemper før denne tråden har tatt tak i det og gjort meg godt opplyst.

Det er en ting til jeg lurer på. Det er stabilitet og tilgjengelighet for Zoe på hurtigladestasjoner. Er det stort sett i orden og det er lite kø? Eller er tilgjengeligheten en utfordring som Zoe eier?
#350
Interessant å høre hva andre med høy km måler av kapasitetstap.

Noen som har en EvbatMon måler på strekningen Nordstrand / Kjeller som kunne ta en rask måling på bilen min? En 2011 modell som har gått 123000.

Jeg bruker jevnlig Canion og slik jeg vurderer det har jeg en jamn batteripakke. Det er 4-5 celler som kjemper om å være svakest, men ingen peker seg ut.
#351
BMW i3 / Sv: Takstativ
torsdag 30. mars 2017, klokken 17:25
Ble ikke så mye klokere av dette..
Sugekopper med sykkel på taket eller ski til og fra hytta? Jeg tør i hvert fall ikke det. Stort ansvar om dette løsner i fart.
Den andre typen så bedre ut, men får ikke noe godt inntrykk av hvordan den er festet inn.
Det finnes ikke noen ordinære ala Thule som festes godt?
#352
BMW i3 / Takstativ
onsdag 29. mars 2017, klokken 19:10
Jeg vurderer i3 og skulle gjerne hatt takstativ. Jeg har forstått at det ikke finnes originalt. Finnes det gode uoriginale? Og hva er i såfall ulempene med de? Har sjekket mange gamle tråder og fant ingen de siste to år som har omhandlet temaet.
#353
Zoe / Sv: Kampanje pris på Zoe
onsdag 22. mars 2017, klokken 09:56
Sitat fra: Domenenavn på onsdag 22. mars 2017, klokken 09:30
Sitat fra: HCO på onsdag 22. mars 2017, klokken 06:20
Sitat fra: Domenenavn på tirsdag 21. mars 2017, klokken 23:50
Ganske høy pris, for et så dårlig produkt (...)
Skal du spamme samtlige tråder om Zoe før du er fornøyd? Jeg tror samtlige her inne nå har fått med seg at du er elendig til å gjøre research, og derfor har endt opp med å bruke mye penger på en bil som ikke passer til ditt bruk. Synd, trist, leit, move on.

Det handler ene og alene om misvisende markedsøfring fra Renault sin side. Og om man ikke kan kommentere hver enkelt tråd/tema her inne er jo synd i såfall.

Det er vel ingen av elbilleverandørene som er strålende på sann markedsføring.
Selv kjøpte jeg en iMiev for 6 år siden som har langt dårligere rekkevidde enn de oppga i markedsføringen.
Jeg har likevel klart å kjøre 122 000 km nå på drøyt 6 år.
En del rekkeviddeangst, frysing i bil, hurtiglading og planlegging var det som skulle til.
Renault Zoe er veldig spesiell mhp lading, men som det kommer frem det er noen sterke fordeler også.
Og med en ladebøtte til under 10.000 redder du bilkjøpet til 270.000.
Selv endte jeg opp med å kjøpe en ChargeAmp ekstralader til 6000 kr som jeg har vært strålende fornøyd med og som har reddet meg flere ganger.
Ellers legger du den bare ut på FINN. Ikke noe vanskelig med avsetning selv om du sikkert taper mer enn de 10.000 kronene du må investere i for en ladebøtte.
#354
Sitat fra: asgeirn på torsdag 07. mai 2015, klokken 21:27
Her er to portable varianter jeg har funnet på min let etter en kompakt kabel til Zoe.  Begge støtter opptil 22kW, og har plugger for rød 32 og 16, blå 32 og 16, samt Schuko.

EVR3 - rød CEE32 plugg, men med tilhørende overgangssett:

http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/36-evr3-type-2-max-22-kw.html

Maxicharger - denne har utskiftbare plugger og tilpasser ladestrøm automatisk til den pluggen du putter inn.  Høres meget kult ut.  Har adaptere for Rød CEE 32 og 16, blå 32 og 16, og Schuko.

http://www.automobile-propre.com/boutique/maxicharger/67-mister-ev-maxicharger.html#/prise_cote_vehicule-type_2

Vad tycks?

Fungerte noen av disse til Zoe?
Ser ikke ut som om noen av dem inneholder en trafo og da fungerer den vel ikke på vanlige norske nett
#355
Zoe / Forvarming - kontinuerlig varme?
lørdag 18. februar 2017, klokken 17:46
Hvordan er forvarmingen på den nye Zoe?

Er det mulig å holde bilen kontinuerlig varm når den er tilkoblet strøm?
Jeg har ofte et par hunder i bilen og de ville vært veldig fornøyd om det gikk an å holde bilen kontinuerlig varm
#356
Zoe / Sv: Varme på beina i Zoe
lørdag 18. februar 2017, klokken 17:43
Fant du ut av det?
Jeg prøvekjørte en Zoe og føttene forble ganske kalde.
#358
Sitat fra: HeltElektrisk på torsdag 02. februar 2017, klokken 23:50
Jeg demonterte ingen verdens ting, og hadde ikke bilen på noe bukk/jekk eller lignende.
Fikk kona til å dra i spaken litt  8), og lå selv på kne bak/under bilen med ei god lykt.
Det er rett og slett en helt åpen konstruksjon under der hvor du ser både vaiere og flere bevegelige deler som er i bevegelse når spaken flyttes. Sprayet godt på alle bevegelige deler - problem solved.
Gearet er som da bilen var ny :)

Er ikke sikker mitt problem var det samme som andre her har opplevd med sin bil, men i mitt tilfelle var det altså bare treg vaier/deler under bilen som var problemet...

Takk for god beskrivelse.
Jeg fulgte oppskriften og bruke tynn olje der vaieren kom ut og på den etterfølgende mekanismen.
Gearspaken ble mye lettere!
#359
Sitat fra: HeltElektrisk på mandag 30. januar 2017, klokken 23:17
Sitat fra: erik e på mandag 30. januar 2017, klokken 21:54
Om noen sitter inni bilen og flytter girspaken ser du hva som beveger seg. SMØR.    14000,- for skifte av gearsensor.
#360
Sitat fra: kaiat på mandag 30. januar 2017, klokken 21:43
Justering: http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2011/22/html/M122120150001400ENG.HTM

Du får myse litt på disse.

Så på denne. Det kan virke som om det er en justeringssak (krever en egen mal dog). Virker litt overkill å bytte sensorer som medfører åpning av gearkassa..
Finner du noe ut om diagnosen for denne justeringen? Er det slik som beskrevet av HeltElektrisk?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA