Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bobakka

#16
BMW i3 / Jekk feste bytte
fredag 29. april 2022, klokken 15:31
Jeg jekket opp bilen og med litt ustødig jekk endte jeg opp med at plasten på den ene siden deformerte.
Er det vanskelig og/eller dyrt å bytte et slikt jekkfeste?
#17
BMW iX / Sv: Leveringstid nå
tirsdag 12. april 2022, klokken 14:45
I Motor-testen står det at nybestillinger nå leveres i 2024...
#18
BMW i3 / Sv: Garantiutløpssjekk
søndag 10. april 2022, klokken 09:26
Tenker å beholde den - lenge.

Kul bil som ikke ruster (i karosseriet) med grei rekkevidde.

Ja, NAF er kanskje det sikreste.
#19
Kjøpe elbil? / Mva i 2022 - noe nytt?
lørdag 09. april 2022, klokken 21:49
Skal bestille ny elbil nå, men leveringstidene er veldig lange og uforutsigbare. Er det noe nytt om mva som antas å bli 25% for kjøpesum som overstiger 600.000?
#20
BMW iX / Sv: Leveringstid
lørdag 09. april 2022, klokken 21:32
Hva er antatt leveringsdato for nybestillinger i dag?
#21
BMW iX / Leveringstid nå
lørdag 09. april 2022, klokken 17:49
Har lyst på en iX 50 med lang rekkevidde og skikkelig hengervekt, men det er vel lang leveringstid på den nå. Hva er evnt gode alternativer?
#22
Elbilen i Samfunnet / Sv: Omreg
lørdag 09. april 2022, klokken 17:45
Står det noe sted når det trer i kraft?
#23
Elbilen i Samfunnet / Omreg
lørdag 09. april 2022, klokken 17:06
Skal selge elbil over påske, men blir ikke klok på om det er omregistreringsavgift?
#24
BMW i3 / Garantiutløpssjekk
lørdag 09. april 2022, klokken 16:59
Min i3 fyller 5 år snart og da er garantien slutt.
Har byttet tårnlagre, belger samt varmesete foreløpig.

Vurderer garantiutløpstest, men vet ikke om det er noe poeng.
i3 virker som en bil med få feil.

Noen tips om hvor i Oslo-området man bør få utført en slik test?
#25
BMW iX3 / Sv: «Kald» hurtiglading
torsdag 30. desember 2021, klokken 15:57
Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 27. desember 2021, klokken 08:59
Anbefaler å bruke litt tid på talekommandoene i iDrive, det kan være kjekt.
Jeg prøvde, men fikk at talekommandoene var deaktivert.
Må jeg ha engelsk språk?

Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 27. desember 2021, klokken 08:59
Edit: Er det en batterivarme-indikator? Show me!
Jeg antar at temperatursymbolet nede til høyre på skjermen viser batteritemperatur.
Da jeg startet fra hytta i 10 minus var den langt nede, da jeg var hjemme etter kjøring i 100 var den nesten nøytral igjen.
#26
BMW iX3 / Sv: «Kald» hurtiglading
tirsdag 28. desember 2021, klokken 09:39
Sitat fra: Hallgrim86 på tirsdag 28. desember 2021, klokken 09:33


Ankom ladestasjon med ca 50% SOC.
Lader gir 19kw ved start.
Etter 18 min har jeg 88kw
Temperaturen var 6 minusgrader.

Det er brukere som lager svært nøyaktige tester og avmålinger, jeg er dessverre ikke en av de :)

Dette er godt nok for meg - takk skal du ha.
Stemmer med tommelfingerreglen over om 15-20 min før full ladehastighet ved kjøring av kald bil til ladestasjon.

Dette var jo også tilsvarende jeg opplevde for noen dager siden, men jeg hadde bare tålmodighet til å vente i 10 min. Mye roligere nå når jeg vet omtrent hva jeg kan forvente med "kald" hurtiglading
#27
BMW iX3 / Sv: «Kald» hurtiglading
mandag 27. desember 2021, klokken 19:32
Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 27. desember 2021, klokken 16:50
Øh, jeg henger ikke helt med i beregningen din.

Jeg eier en iX3 og har hurtigladet endel for å teste forkskjellige scenario.
Nei, beregningen er litt teoretisk.

Stoler mer på dine tall basert på egne tester - 15-20 min ekstra ved å kjøre rett til en ladestasjon med kaldt batteri, 10 min ekstra med å lade underveis med kaldt batteri / kaldt vær.
#28
BMW iX3 / Sv: «Kald» hurtiglading
mandag 27. desember 2021, klokken 15:42
Sitat fra: Hallgrim86 på søndag 26. desember 2021, klokken 18:51

Dette er forventet ladekurve om du starter lading med kaldt batteri:
 [ You are not allowed to view this attachment ]

Jeg har tenkt litt mer på hvordan man skal tolke dette.
En tolking er at en kald iX3 trenger tiden på ca. 6-7% endring av SOC med 18 kW for å øke til en batteritemperatur hvor ladefarten kan økes.
Gitt at 2/3 går til batteriet og resten til en varmekappe så lader den batteriet med 12 kW.
6-7% SOC = 5 kWh.
Etter mine raske beregninger går det da en knapp halvtime før ladehastigheten øker og fort 15-20 min før ladehastigheten. Dvs. at ladetiden fort øker med 45 min kontra varmt batteri.

Hvis dette er korrekt burde BMW opplyse om dette da det er viktig informasjon for å planlegge ladestopp.

Dette burde jo bilen også kunne informere føreren om!
#29
BMW iX3 / Sv: «Kald» hurtiglading
mandag 27. desember 2021, klokken 08:50
Sitat fra: Hallgrim86 på søndag 26. desember 2021, klokken 21:47
Du har en taleassistent i bilen, du aktiverer den ved å trykke en gang kort på høyre side av rattet (mikrofonen) så sier du battery status.

Tips: du kan også si "im cold" så vil bilen varme opp kupeen raskere om du glemmer å forvarme.

Kuult, dette var nytt for meg - skal teste ut på vei hjem igjen :-)

Sitat fra: Hallgrim86 på søndag 26. desember 2021, klokken 21:47
Har dessverre ikke en bedre indikator enn dette. Kjører du på motorvei kan det være fordelaktig å lade (varmt batteri i 100-120) langs denne strekningen. Til tross for at du kanskje har en SOC som er høyere vil den relativt gode ladekurven hjelpe deg.
Når jeg ser ladekurven over er det et hav av forskjell om batteriet er kaldt. Muligens går vel en god del av energien til å varme batteriet slik at ennå mindre er for å lade batteriet. Det er en indikator for batteri-varme på displayet. Kan denne være til hjelp for å indikere om man bør prøve å få opp temperaturen? Det finnes ikke en "battery temperature" talekommando?


En kommentar over foreslo å bruke ladere som tar betalt for kWh og ikke tid. Finnes det en oversikt over prisstrukturen for alle leverandørene? Det er tungvindt å gå inn på alle nettsidene og notere opp. Det blir en del langkjøring i vinter så da er det greit å planlegge for hurtigladingen.
#30
BMW iX3 / Sv: «Kald» hurtiglading
søndag 26. desember 2021, klokken 20:29
Sitat fra: Hallgrim86 på søndag 26. desember 2021, klokken 18:51
Sitat fra: bobakka på søndag 26. desember 2021, klokken 17:27
Sitat fra: turfsurf på søndag 26. desember 2021, klokken 16:40
Sitat fra: hELgenen på søndag 26. desember 2021, klokken 11:49
esla og Polestar har en funksjon for å forvarme batteriet når man navigerer til en hurtiglader - det er noe BMW også burde få på plass
Mener BMW har fått eller får dette på iX nå.
Slik jeg ser det er forvarming av batteri det eneste som kunne hjulpet meg, kanskje med unntak av å kjøre mer "kunguru".
Skulle gjerne hatt litt mer eksplisitt status og kontroll.
Feks eksakt batteri %, batteri temperatur (og variasjon over celler), forventet hurtigladeeffekt (gjerne en kurve eller tid til feks 5kWh) og en knapp for "forvarming av batteri".
Dette finnes kanskje på noen ODB app'er?

I stedet legges det inn mange finurlige funksjoner som brukeren må gjette seg til hvordan man skal forholde seg til.

Dette må jo bidra til dårlig rykte på elbilene.
Hvis jeg skulle hatt på plass feks 30-40kWh hadde jeg blitt rimelig stresset etter kun 3kWh etter 10 min..

Batteriprosent har du (si "battery status")

En forventet ladekurve med 5kw alarm - nei.

Du bør, frem til dette løses, planlegge hurtiglading litt. Kan du legge ladingen til et annet sted på reisen enn helt på starten kan du oppnå bedre batteritemp, og tiden reduseres
Dette er forventet ladekurve om du starter lading med kaldt batteri:
 [ You are not allowed to view this attachment ]

Jeg har ikke batteriprosent, jeg har en indikator som er vanskelig å se er på 32% eller 34% for eksempel.

Jeg ladet på "det nest siste stedet". Erfaring har lært meg å lade på det siste tilgjengelige stedet er veldig dumt - kan være defekte ladere eller lang kø.

Ladekurven du har lagt ned stemmer overens med erfaringene :-) Men skulle gjerne ha en forklaring på hva "kaldt batteri" er (er batteriet eller utetemperaturen -15) - og hva "normal tbatteri er" - og gjerne en indikator som hjalp meg!
© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA