Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - bobakka

Sider: 1 [2] 3 4 ... 35
16
BMW iX / Leveringstid nå
« på: Lørdag 09. April 2022, klokken 17:49 »
Har lyst på en iX 50 med lang rekkevidde og skikkelig hengervekt, men det er vel lang leveringstid på den nå. Hva er evnt gode alternativer?

17
Elbilen i Samfunnet / Sv: Omreg
« på: Lørdag 09. April 2022, klokken 17:45 »
Står det noe sted når det trer i kraft?

18
Elbilen i Samfunnet / Omreg
« på: Lørdag 09. April 2022, klokken 17:06 »
Skal selge elbil over påske, men blir ikke klok på om det er omregistreringsavgift?

19
BMW i3 / Garantiutløpssjekk
« på: Lørdag 09. April 2022, klokken 16:59 »
Min i3 fyller 5 år snart og da er garantien slutt.
Har byttet tårnlagre, belger samt varmesete foreløpig.

Vurderer garantiutløpstest, men vet ikke om det er noe poeng.
i3 virker som en bil med få feil.

Noen tips om hvor i Oslo-området man bør få utført en slik test?

20
BMW iX3 / Sv: «Kald» hurtiglading
« på: Torsdag 30. Desember 2021, klokken 15:57 »
Anbefaler å bruke litt tid på talekommandoene i iDrive, det kan være kjekt.
Jeg prøvde, men fikk at talekommandoene var deaktivert.
Må jeg ha engelsk språk?

Edit: Er det en batterivarme-indikator? Show me!
Jeg antar at temperatursymbolet nede til høyre på skjermen viser batteritemperatur.
Da jeg startet fra hytta i 10 minus var den langt nede, da jeg var hjemme etter kjøring i 100 var den nesten nøytral igjen.

21
BMW iX3 / Sv: «Kald» hurtiglading
« på: Tirsdag 28. Desember 2021, klokken 09:39 »


Ankom ladestasjon med ca 50% SOC.
Lader gir 19kw ved start.
Etter 18 min har jeg 88kw
Temperaturen var 6 minusgrader.

Det er brukere som lager svært nøyaktige tester og avmålinger, jeg er dessverre ikke en av de :)

Dette er godt nok for meg - takk skal du ha.
Stemmer med tommelfingerreglen over om 15-20 min før full ladehastighet ved kjøring av kald bil til ladestasjon.

Dette var jo også tilsvarende jeg opplevde for noen dager siden, men jeg hadde bare tålmodighet til å vente i 10 min. Mye roligere nå når jeg vet omtrent hva jeg kan forvente med "kald" hurtiglading

22
BMW iX3 / Sv: «Kald» hurtiglading
« på: Mandag 27. Desember 2021, klokken 19:32 »
Øh, jeg henger ikke helt med i beregningen din.

Jeg eier en iX3 og har hurtigladet endel for å teste forkskjellige scenario.
Nei, beregningen er litt teoretisk.

Stoler mer på dine tall basert på egne tester - 15-20 min ekstra ved å kjøre rett til en ladestasjon med kaldt batteri, 10 min ekstra med å lade underveis med kaldt batteri / kaldt vær.

23
BMW iX3 / Sv: «Kald» hurtiglading
« på: Mandag 27. Desember 2021, klokken 15:42 »

Dette er forventet ladekurve om du starter lading med kaldt batteri:
  [ You are not allowed to view attachments ]

Jeg har tenkt litt mer på hvordan man skal tolke dette.
En tolking er at en kald iX3 trenger tiden på ca. 6-7% endring av SOC med 18 kW for å øke til en batteritemperatur hvor ladefarten kan økes.
Gitt at 2/3 går til batteriet og resten til en varmekappe så lader den batteriet med 12 kW.
6-7% SOC = 5 kWh.
Etter mine raske beregninger går det da en knapp halvtime før ladehastigheten øker og fort 15-20 min før ladehastigheten. Dvs. at ladetiden fort øker med 45 min kontra varmt batteri.

Hvis dette er korrekt burde BMW opplyse om dette da det er viktig informasjon for å planlegge ladestopp.

Dette burde jo bilen også kunne informere føreren om!

24
BMW iX3 / Sv: «Kald» hurtiglading
« på: Mandag 27. Desember 2021, klokken 08:50 »
Du har en taleassistent i bilen, du aktiverer den ved å trykke en gang kort på høyre side av rattet (mikrofonen) så sier du battery status.

Tips: du kan også si "im cold" så vil bilen varme opp kupeen raskere om du glemmer å forvarme.

Kuult, dette var nytt for meg - skal teste ut på vei hjem igjen :-)

Har dessverre ikke en bedre indikator enn dette. Kjører du på motorvei kan det være fordelaktig å lade (varmt batteri i 100-120) langs denne strekningen. Til tross for at du kanskje har en SOC som er høyere vil den relativt gode ladekurven hjelpe deg.
Når jeg ser ladekurven over er det et hav av forskjell om batteriet er kaldt. Muligens går vel en god del av energien til å varme batteriet slik at ennå mindre er for å lade batteriet. Det er en indikator for batteri-varme på displayet. Kan denne være til hjelp for å indikere om man bør prøve å få opp temperaturen? Det finnes ikke en "battery temperature" talekommando?


En kommentar over foreslo å bruke ladere som tar betalt for kWh og ikke tid. Finnes det en oversikt over prisstrukturen for alle leverandørene? Det er tungvindt å gå inn på alle nettsidene og notere opp. Det blir en del langkjøring i vinter så da er det greit å planlegge for hurtigladingen.

25
BMW iX3 / Sv: «Kald» hurtiglading
« på: ſøndag 26. Desember 2021, klokken 20:29 »
esla og Polestar har en funksjon for å forvarme batteriet når man navigerer til en hurtiglader - det er noe BMW også burde få på plass
Mener BMW har fått eller får dette på iX nå.
Slik jeg ser det er forvarming av batteri det eneste som kunne hjulpet meg, kanskje med unntak av å kjøre mer "kunguru".
Skulle gjerne hatt litt mer eksplisitt status og kontroll.
Feks eksakt batteri %, batteri temperatur (og variasjon over celler), forventet hurtigladeeffekt (gjerne en kurve eller tid til feks 5kWh) og en knapp for "forvarming av batteri".
Dette finnes kanskje på noen ODB app'er?

I stedet legges det inn mange finurlige funksjoner som brukeren må gjette seg til hvordan man skal forholde seg til.

Dette må jo bidra til dårlig rykte på elbilene.
Hvis jeg skulle hatt på plass feks 30-40kWh hadde jeg blitt rimelig stresset etter kun 3kWh etter 10 min..

Batteriprosent har du (si "battery status")

En forventet ladekurve med 5kw alarm - nei.

Du bør, frem til dette løses, planlegge hurtiglading litt. Kan du legge ladingen til et annet sted på reisen enn helt på starten kan du oppnå bedre batteritemp, og tiden reduseres
Dette er forventet ladekurve om du starter lading med kaldt batteri:
  [ You are not allowed to view attachments ]

Jeg har ikke batteriprosent, jeg har en indikator som er vanskelig å se er på 32% eller 34% for eksempel.

Jeg ladet på "det nest siste stedet". Erfaring har lært meg å lade på det siste tilgjengelige stedet er veldig dumt - kan være defekte ladere eller lang kø.

Ladekurven du har lagt ned stemmer overens med erfaringene :-) Men skulle gjerne ha en forklaring på hva "kaldt batteri" er (er batteriet eller utetemperaturen -15) - og hva "normal tbatteri er" - og gjerne en indikator som hjalp meg!

26
BMW iX3 / Sv: «Kald» hurtiglading
« på: ſøndag 26. Desember 2021, klokken 17:27 »
esla og Polestar har en funksjon for å forvarme batteriet når man navigerer til en hurtiglader - det er noe BMW også burde få på plass
Mener BMW har fått eller får dette på iX nå.
Slik jeg ser det er forvarming av batteri det eneste som kunne hjulpet meg, kanskje med unntak av å kjøre mer "kunguru".
Skulle gjerne hatt litt mer eksplisitt status og kontroll.
Feks eksakt batteri %, batteri temperatur (og variasjon over celler), forventet hurtigladeeffekt (gjerne en kurve eller tid til feks 5kWh) og en knapp for "forvarming av batteri".
Dette finnes kanskje på noen ODB app'er?

I stedet legges det inn mange finurlige funksjoner som brukeren må gjette seg til hvordan man skal forholde seg til.

Dette må jo bidra til dårlig rykte på elbilene.
Hvis jeg skulle hatt på plass feks 30-40kWh hadde jeg blitt rimelig stresset etter kun 3kWh etter 10 min..




27
BMW iX3 / Sv: «Kald» hurtiglading
« på: ſøndag 26. Desember 2021, klokken 16:05 »
...
I løpet an 10 min lader jeg kun 3 kWh!! - kun 18 kW effekt!!
...
Det er nøyaktig det samme som vi fikk tidligere i vinter på tur fra Ålesund - Trondheim. Det var -18 ned mot Orkanger og Ionity Leinstrand ga 18kW.
Greit å vite - da er dette tydeligvis en svakhet med BMW iX3 - og kanskje andre tilsvarende elbiler.


Må kjøre i sport litt før ladinga. Batteriet har VP, men forvarming skjer ikke før neste oppdatering.
Bare å ha den i sport hjelper nok ikke, men å bruke energi på unødvendige akselerasjoner og oppbremsinger skal hjelpe. Men hvor mye? Hvis jeg bruker 1 kWh i sport, hva er da gevinst i hurtiglading? Umulig å si.



28
BMW iX3 / Sv: «Kald» hurtiglading
« på: ſøndag 26. Desember 2021, klokken 11:16 »
For å presisere:
Ja, bilen stod med kabel i før avreise.
Jeg hurtigladet fra 46% til 50%.
I bilen stod det at den hadde fått <2 kWh, mens på laderen stod det over 3kWh levert. At den brukte energi på egenoppvarming kan forklare forskjellen.
Uansett - veldig skuffende

29
BMW iX3 / «Kald» hurtiglading
« på: ſøndag 26. Desember 2021, klokken 09:32 »
Kjørte en ekstra runde for å komme på fjellet i jula som førte til at rekkevidden ble litt snau og jeg hurtigladet for første gang.
Bilen hadde stått i mange dager uten bruk og batteriet var blitt kaldt.
Jeg satte opp avreisetid og bilen forvarmet, men vet ikke status på batteriet.
Jeg kjørte rolig og forsiktig for å drøye rekkevidden og kjørte med destinasjon.
Jeg hurtigladet på en Mer huriglader med 50 kW effekt.
I løpet an 10 min lader jeg kun 3 kWh!! - kun 18 kW effekt!!
Hvorfor?
Er det laderen som var ko-ko og det ville gått bedre på en superlader?
Er det bilens BMS som er overnervøs ?
Er det en setting et sted som jeg har oversett?
Dette er jo helt håpløst for en vestlandstur for eksempel.

30
BMW iX / Sv: Noen som har bestilt xDrive40 og er bekymret for noe ?
« på: Onsdag 17. November 2021, klokken 19:15 »
Har kode 453 og 4FM i kontrakt.
Har du alle kodene tilgjengelig? Interessant å sjekke dine koder mot mine fra 31.10.

Sider: 1 [2] 3 4 ... 35