Jeg jekket opp bilen og med litt ustødig jekk endte jeg opp med at plasten på den ene siden deformerte.
Er det vanskelig og/eller dyrt å bytte et slikt jekkfeste?
Er det vanskelig og/eller dyrt å bytte et slikt jekkfeste?
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: Hallgrim86 på mandag 27. desember 2021, klokken 08:59Jeg prøvde, men fikk at talekommandoene var deaktivert.
Anbefaler å bruke litt tid på talekommandoene i iDrive, det kan være kjekt.
Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 27. desember 2021, klokken 08:59Jeg antar at temperatursymbolet nede til høyre på skjermen viser batteritemperatur.
Edit: Er det en batterivarme-indikator? Show me!
Sitat fra: Hallgrim86 på tirsdag 28. desember 2021, klokken 09:33
Ankom ladestasjon med ca 50% SOC.
Lader gir 19kw ved start.
Etter 18 min har jeg 88kw
Temperaturen var 6 minusgrader.
Det er brukere som lager svært nøyaktige tester og avmålinger, jeg er dessverre ikke en av de
Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 27. desember 2021, klokken 16:50Nei, beregningen er litt teoretisk.
Øh, jeg henger ikke helt med i beregningen din.
Jeg eier en iX3 og har hurtigladet endel for å teste forkskjellige scenario.
Sitat fra: Hallgrim86 på søndag 26. desember 2021, klokken 18:51
Dette er forventet ladekurve om du starter lading med kaldt batteri:
[ You are not allowed to view this attachment ]
Sitat fra: Hallgrim86 på søndag 26. desember 2021, klokken 21:47
Du har en taleassistent i bilen, du aktiverer den ved å trykke en gang kort på høyre side av rattet (mikrofonen) så sier du battery status.
Tips: du kan også si "im cold" så vil bilen varme opp kupeen raskere om du glemmer å forvarme.
Sitat fra: Hallgrim86 på søndag 26. desember 2021, klokken 21:47Når jeg ser ladekurven over er det et hav av forskjell om batteriet er kaldt. Muligens går vel en god del av energien til å varme batteriet slik at ennå mindre er for å lade batteriet. Det er en indikator for batteri-varme på displayet. Kan denne være til hjelp for å indikere om man bør prøve å få opp temperaturen? Det finnes ikke en "battery temperature" talekommando?
Har dessverre ikke en bedre indikator enn dette. Kjører du på motorvei kan det være fordelaktig å lade (varmt batteri i 100-120) langs denne strekningen. Til tross for at du kanskje har en SOC som er høyere vil den relativt gode ladekurven hjelpe deg.
Sitat fra: Hallgrim86 på søndag 26. desember 2021, klokken 18:51Sitat fra: bobakka på søndag 26. desember 2021, klokken 17:27Sitat fra: turfsurf på søndag 26. desember 2021, klokken 16:40Slik jeg ser det er forvarming av batteri det eneste som kunne hjulpet meg, kanskje med unntak av å kjøre mer "kunguru".Sitat fra: hELgenen på søndag 26. desember 2021, klokken 11:49Mener BMW har fått eller får dette på iX nå.
esla og Polestar har en funksjon for å forvarme batteriet når man navigerer til en hurtiglader - det er noe BMW også burde få på plass
Skulle gjerne hatt litt mer eksplisitt status og kontroll.
Feks eksakt batteri %, batteri temperatur (og variasjon over celler), forventet hurtigladeeffekt (gjerne en kurve eller tid til feks 5kWh) og en knapp for "forvarming av batteri".
Dette finnes kanskje på noen ODB app'er?
I stedet legges det inn mange finurlige funksjoner som brukeren må gjette seg til hvordan man skal forholde seg til.
Dette må jo bidra til dårlig rykte på elbilene.
Hvis jeg skulle hatt på plass feks 30-40kWh hadde jeg blitt rimelig stresset etter kun 3kWh etter 10 min..
Batteriprosent har du (si "battery status")
En forventet ladekurve med 5kw alarm - nei.
Du bør, frem til dette løses, planlegge hurtiglading litt. Kan du legge ladingen til et annet sted på reisen enn helt på starten kan du oppnå bedre batteritemp, og tiden reduseres
Dette er forventet ladekurve om du starter lading med kaldt batteri:
[ You are not allowed to view this attachment ]