Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - bobakka

#61
Model S 2013 - 2022 / Fatal autopilot krasj
torsdag 30. juni 2016, klokken 23:20
Cnn melder at Tesla etterforskes ifm et dødelig krasj med autopiloten.
https://www.teslamotors.com/blog/tragic-loss
#62
Grunnen til at jeg lurer på det er noen merkelig resultater på batteritestene nå like før garantien går ut.
Jeg har testet batteriet hvert år og resultatene er som følger:

Dato:            Km:      CPU:   Battery current capacity:
27. 3.2012   19929    1917   42,3 Ah
19. 4.2013   41183    4026   40,8 Ah
17. 1.2014   58661    5596   39,4 Ah
14.11.2014  Ingen batterirapport, fikk bare vite batteri OK
  5.10.2015  94818    9386   44,1 Ah
  1.12.2015  98199    9763   39,3 Ah
  1.12.2015  98227    9764   39,2 Ah
  1.12.2015  98246    9768   45,8 Ah

Samme uke som batterikapasiteten ble målt til 44,1 Ah kjørte jeg fra Horten til Kjeller. Da jeg hadde en strek igjen kom plutselig skilpadda og bilen stoppet - tilsynelatende helt tom for strøm.
Dette hadde jeg ikke opplevd før. Jeg har innimellom kjørt ned tll 0 streker og litt til uten at bilen har stoppet.
Jeg klagde og bilen ble da målt tre ganger på en dag - og på siste måling hadde batterikapasiteten gått opp 15% til 45,4 Ah!
Dette er jo selvsagt målefeil eller kanskje også juks, men jeg kommer ingen vei med Mitsubishi for "batteriet er OK".

Noen som har opplevd lignende?
#63
Jeg var innom Mitsubishi for produktforbedringer på mandag og hentet bilen på tirsdag.
På onsdag kjørte jeg et stykke og kom ned i 1 blinkende prikk og mente at jeg fremdeles hadde godt med strøm for å komme frem til jobben, men plutselig kom skilpadden og etter 100 m til å stoppet bilen. Den lot seg ikke starte igjen selv om den hadde en prikk igjen.
Heldigvis fikk jeg hjelp av noen til å trille bilen til en stikkontakt og fikk ladet den opp, og siden har den gått bra, men jeg har ikke vært i nærheten av 1 prikk.
I tillegg til dette så gikk 12V batteriet tom for strøm for et par uker siden og den gule lampa begynte å lyse. Den ble resatt ifm produktforbedringene.
Det virker som om batteriet plutselig har blitt mye dårligere. Noen som har opplevd noe tilsvarende? Det gir en dårlig følelse å ikke kunne stole på at bilen kjører helt til alle prikkene er borte på normal måte.
#64
Jeg ser på muligheten av å sette på et enkelt Biltema hengerfeste bak på iMieven. Jeg tenkte å sette på støtteplater av stål på hver side. Hengerfeste er kun for å bære en sykkel noen få km.

Problemet er at skjermen er veldig myk og jeg er usikker på om den vil klare vekten av kun en sykkel på 10-15-20 km. Noen som har prøvd?
#65
Jeg takker Goggo for OBD adapteret og Svingen for overleveringen!

Jeg har prøvd Canion noen uker nå. Canion app'en er relativt ustabil og den kan plutselig henge og det er tungt å få den igang igjen. Noen ganger hjelper hverken å restarte tablet eller å ta inn og ut adapteret, mens andre ganger hjelper det med en gang. Jeg har lest meg opp på forumet myimev.com for å finne ut hva som foreligger av relevante målinger.

Jeg har gjort samme målinger under lading som er gjort her: http://www.myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=2386. Med samme prinsipp finner jeg at min batteri-kapasitet kun er rundt 11,3 kWh (mot 16,24 kWh på myimev.com forumet). Dette er jo også faktisk kun 70% av de "lovte" 16kWh. Muligens rom for å prøve en garantisak? Min iMiev er levert 8.2.2011 og passerer 77777 km imorgen.

Jeg har også funnet (som andre før meg) at antall prikker er direkte relatert til SoC som blir rapportert over CAN bussen. Dvs hver gang jeg kjører og SoC blir rapportert til 50.0 så går antall prikker fra 8 til 7. Og hver gang SoC rapporteres som 28.0 forsvinner prikk nummer 3.

Det som er mystisk er hva som ligger bak SoC tallet. Jeg har i tre år jevnlig brukt en billig kWh måler fra Clas Ohlson for å måle tilført effekt til bilen. Teorien er jo da at tilført effekt til bil vil forholde seg til tilført effekt til batteri på en eller annen logisk måte. I enkleste forstand burde (fra samme SoC) da 20% nedgang i tilført effekt til bil medføre ca. 20% nedgang i tilført effekt til batteri (og være en indikator for 20% redusert batteri-kapasitet).

Jeg har prøvd å standardisere målingen ved å dokumentere antall prikker - og jeg har flere ganger startet akkurat når batterimåleren har gått til 2 prikker, og det vet jeg nå tilsvarer SoC = 28.0. Tilført effekt har gått jamt nedover siden 2012, men kan også variere med 1/2 til 1 kWh fra en dag til en annen. Det forteller meg at SoC tallet ikke er til å stole på, men kun en indikator.

Jeg antar at batterispenningen (ikke i fart, men etter at batteriet har fått jamn belasting i 2-3 minutter) er en bedre indikator for "ekte SoC". Jeg er i ferd med å prøve å gjennomføre en måleserie hvor jeg dokumenterer SoC og batterispenning (ved Canion), tilført effekt til bilen (ekstern Clas Ohlson kWh måler) og tilført effekt til batteriet (rapportertert av Canion). Jeg vil da finne ut om SoC eller batterispenning gir best samsvar med ekstern kWh  og Canion kWh.

Det hadde også vært interessant om andre eiere av OBD adapter eller OVMS kan foreta noen tilsvarende målinger.
1- For det første er jeg ute etter er å dokumentere SoC og batterispenning ved start lading og tilført effekt til batteriet med 100% opplading.
2 - For det andre å dokumentere stigningstallet i ladekurven ved å se på SoC og tilført effekt til batteriet slik det er gjort på myiMiev.com posten referert over.

Noen som er interessert? Eller allerede har gjort målinger?
#66
Jeg bruker en del 12V dingser i bilen og har behov for et nytt uttak.
Noen som har gjort seg noen erfaringer hvor jeg kan hente 12V / 5A eller 10A?
#67
Jeg opplever at iMiev radioen stadig får dårligere dekningsopplevelse.
Tidligere kunne jeg høre NRK Alltid Nyheter langt utenfor Oslo, men nå er det støy også innenfor bygrensa.
Noen som opplever tilsvarende?

#68
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Kaldt varmesete
tirsdag 26. november 2013, klokken 19:11
Jeg oppdaget i forrige uke at varmesetet på min iMiev er kaldt selv om bryteren lyser. Noen som har vært borti om dette er en bagatell eller om jeg bør ta en tur til forhandler? Det kan ha vært kaldt lenge uten at jeg har merket det, men det virket da ihverfall sist vinter..
#69
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Batteribooster
torsdag 26. september 2013, klokken 21:42
Jeg har nå kjørt over 50 000 km og syns jeg merker redusert rekkevidde. Er fort nede på 70 km rekkevidde nå med litt bruk av varme.

En del av min kjøring har vært marginal før og blir værre nå med redusert rekkevidde. Det blir å kjøre med dieselbilen eller å sitte å fryse/med rekkeviddeangst for å komme frem,

De fleste bilene som kommer nå har jo rundt 150 km med teoretisk rekkevidde, bortsett fra Tesla som kliner til. Dette er etter min mening for svakt for en norsk vinter.

Det burde være mulig å booste batteripakke med en tilleggspakke for å få til vesentlig lengre rekkevidde. Er det noen som har gjort en nærmere vurdering av mulige løsninger og sett på pris / ytelse for en boosting?
#70
Jeg begynte som elbilsjåfør på alvor i mars 2011. Dette er da min andre vinter hvor elbilen er i full drift. Totalt har jeg nå kjørt snart 40 000 km. Jeg er tidvis grepet av "rekkeviddeangst" og har brukt en del tid og energi på å dokumentere visse kjøreruter som jeg kjører ofte slik at jeg ikke skal få ubegrunnet "angst" og hjerteklapp hver gang en strek forsvinner.
Jeg syns jeg merket kortere rekkevidde tidlig i fjor høst, men det var litt vanskelig å være absolutt sikker da utetemperatur og forhold varierer. Jeg er dog sikker på at jeg har kortere rekkevidde denne vinteren sammenlignet med forrige vinter under lignende forhold. Der jeg i fjor vinter klarte meg med 8 streker må jeg nå opp i nærmere 10 for å kunne kjøre samme distanse på tilnærmet samme måte (dvs samme hastighetsprofil og full varme).
Jeg har sjekket dekkene og fylte opp slik at trykket økte fra knapt 20 til 35, uten noe veldig forskjell i rekkevidde.
Jeg skal inn til service tidlig i april og er spent på resultatet av batteritesten hos Mitsubishi.
Jeg har også for moro skyld sjekket ladingen med en kWh meter og ser også ganske klart at et tomt batteri tar imot mindre effekt nå i vinter enn i fjor vinter. Jeg ser forskjell på drøye 1/2 på rundt 14 kWh.
Tenkte jeg skulle høre om noen andre har en "følelse" av kortere rekkevidde, evnt har dokumentert det?
#71
I sammenheng med batteriene garanterer Mitsubishi 80% etter 5 år.

Vi kan vel anta at vi snakker om 80% av brukbar effekt.

Det vil i den sammenheng være interessant å høre om noen iMiev eiere har målt tilført effekt under lading.
Elektrolux foreslåri en annen tråd å måle effekten fra skilpadde til fullladet batteri.

Jeg tenkte vi kunne bruke denne tråden tilå  utveksle erfaringer med tilført effekt. Man trenger da et effektmeter som kan kjøpes rimelig på Clas Ohlson.

Noen som har foretatt målinger ennå?
#72
Nå føles det som om vinteren snart kommer så jeg har begynt å tenke vinterforberedelser.
Har ennå ikke kjøpt vinterdekk og tenkte å sjekke opp det utover. Noen som har gode erfaringer med leverandører?
Jeg har også hund i bilen om vinteren og trenger tips for hvordan holde bilen varm. Mulig at jeg bare skal installere en varmeovn, men da trenger jeg å bruke 2 strømuttak når jeg lader - og det er ikke praktisk. En annen løsning er å bruke et varmeteppe som går på12V, men da kan jeg riskere å tappe 12V batteriet og ikke få starte. En tredje løsning er å installere dieselvarmer, men vet ikke om det finnes noen tilgjengelige ennå. En fjerde mulighet er å bruke en kombinasjon av 12V varmeteppe, 12V lader og en 10A hovedlader for å kunne bruke en 16A stikk. Noen som har tilsvarende utfordringer og gjort seg noen tanker?
Det beste hadde vært å hatt Leaf løsningen hvor bilen kan varmes samtidig med at den lader - med samme ledning, men den er ikke tilgjengelig etter det jeg forstår.
#73
Dagens næringsliv har en artikkel om leasing av elbiler:
http://e24.no/bil/elbil-dyrest-for-bedrifter/20040307

Slik jeg vurderer det så er det en kombinasjon av at leasingfirmaene er usikre på markedet for brukte elbiler (dvs. setter lav restverdi på bilene) og at de ikke får fradrag på inngående moms på en elbil (siden det ikke er moms på den).

Men jeg kan ikke forstå at kostnaden for en iMiev er nesten dobbelt så høy per år som dieselbilen så jeg vil anta at det er et element av at leasingselskapene prøver å melke markedet.
#74
Jeg hentet min imjau for en uke siden og er meget fornøyd. Det føles bare utrolig mye bedre ut å vri på nøkkelen og tråkke på gassen i denne enn i den store dieselbilen jeg har som reserve i tilfellet av langtur.
Jeg stusser litt på speedometeret. Jeg ser at jeg det viser 100 km/t uten at jeg har følelsen av at jeg kjører så fort. Det er jo ikke såå stor bil heller..
Jeg har ingen fartsmålere jeg vet om på veien (Nordstrand til Kjeller) og jeg har heller ikke klart å finne noen fartsfunksjon på GPS'en, og det er lenge til NAF vårsjekken med speedometer.
Noen som har noen tips? Finnes det en app det går an å laste inn på GPS'en?
#75
Noen som har erfaring med ladetid og ladestrøm for iMiev?
Med 16 kW pakke og 16A ladestrøm (=3,3 kW) å burde ladetid for helt nedladete batterier være knapt 5 timer. Med "tomme" batterier (=75% utladning) burde de være fulladet på under 4 timer, og halvtomme batterier burde de være fullladete etter 2,5 timer.
Med 10A ladestrøm (=2,2 kW) og 75% utladning (=12kW) skal ladetiden være 5,5 timer. Jeg lurer på om det er en vel så praktisk løsning siden 10A er mer tilgjengelig enn 16A. For batteriet vil jeg tro det er bedre med sakte enn rask opplading?
Noen som har målt virkelig strømforbruk på 16A laderen? Kunne vært artig å vite om det er 13, 15 eller 16A som den trekker.
#76
Kjøretips / Ladestasjon på E6 før Hamar
torsdag 11. november 2010, klokken 16:27
Noen som vet om mulighet for å lade elbil på E6 før Hamar?
Har bestilt en iMev som blir levert rundt påsketider :)
De sier opptil 160 km -og det er 140 km til Hamar fra oss...
Farlig nær oppgitt maks.
Sjekket på kartet, men det står ingen ladestasjoer mellom Jessheim og Hamar.
Tenkte kanksje Espa Shell kunne være et alternativ når vi skal innom ha noen boller..
Regner med at 20-30 min med lading skulle være nok for å få oss helt frem - om det er nødvendig.
Noen som har erfaringer eller tips??
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA