Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - bobakka

#41
BMW i3 / Mulig å se temperatur og SoC samtidig?
fredag 02. februar 2018, klokken 18:44
Jeg skulle gjerne sett temperatur og SoC samtidig.
Jeg liker å se SoC i % og ikke som en strek og den er på kontinuerlig.
Det er ønskelig å se temperatur også.
Jeg løser dette med å trykke 8 ganger på spaken, men jeg lurer på om det er en måte å konfigurere det på?
#42
Kjøpe elbil? / Eksport av elbil - greit eller problematisk?
lørdag 27. januar 2018, klokken 18:52
Jeg har lagt ut min kjære elbil på Finn.
En av de som er interessert ønsker å kjøpe usett og eksportere den til UK for egen privat bruk.
Jeg har sjekket på sidene til Statens Vegvesen og det eneste som står der er at skiltene bør leveres inn og at begge delene av vognkortet må følge bilen.
Noen som ser noen betenkeligheter eller problemer med dette eller er det eventuelt kjøpers problem?
#43
Jeg har lagt ut min kjære iMiev på Finn.
En av de som er interessert ønsker å kjøpe usett og eksportere den til UK for egen privat bruk.
Jeg har sjekket på sidene til Statens Vegvesen og det eneste som står der er at skiltene bør leveres inn og at begge delene av vognkortet må følge bilen.
Noen som set noen betenkeligheter eller problemer med dette?
#44
BMW i3 / Ryggesensorene piper
mandag 18. desember 2017, klokken 20:33
Jeg opplever at ryggesensorene piper når det kommer snø og is på dem. Er det mulighet  for å slå de av?
#45
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / 2011 iMiev 136 000 km selges
torsdag 07. desember 2017, klokken 21:53
Jeg skal selge min 2011 iMiev nå på nyåret, men legger den ut her slik at brukere av forumet kan få førstevalg.

Den ble registret i februar 2011 og jeg har kjørt rundt 20 000 km per år uten problemer.

Jeg bruker Canion app'en som overvåker batteriene og jeg har to celler som gjerne er lavest, men de ligger ganske jevnt med de andre - så batteriet er OK.
Jeg har også målt batterikapasitet med EvBatMon og den viser at batterikapasiteten er redusert med ca. 30%.

Rekkevidde vinter er rundt 50 km på de kaldeste dagene.
Med forvarming og minimal bruk av varmeapparat 10-20 km lenger.

Batteri med vesentlig lavere km og høyere kapasitet er tilgjengelig på bilopphugning for 10-15000 kr.

Bilen ble EU-godkjent uten mangler i mars og er godkjent ut april 2019.
Kontrolløren bemerket at den var tight i ledd og overføringer.

Jeg har understellsbehandlet bilen med olje 3 ganger.
Siste service var på merkeversted for 2 år siden ved 100 000 km med full gjennomgang hvor bla gearoljen ble skiftet, bremser ble smurt opp og AC etterfylt.

Jeg kan underskrive på at bilen er i meget god teknisk stand, med bra lakk og karosseri.
Det er noen riper i plastfanger bak.

Bilen selges slik den er etter besiktigelse og prøvekjøring, og uten reklamasjonsrett.
Kjøper kan ta den på tester for egen regning om man ønsker det.

Jeg har tenkt å avertere den for kr. 70 000,- på FINN og det tilkommer da ikke omregistreringsavgift etter nyttår.

Besparinger i forhold til dieselbil fra Nordstrand til Fornebu er per dag 150 kr i bompenger og over 50 kr i diesel.
Med 220 dager i året er besparingen 44 000 i året.
Med litt ekstra kjøring i helger og på kvelder er besparingen i løpet av 2018 oppe i 50-60 000 kr.
En særdeles kort tilbakebetalingstid :-)

Jeg bytter den ut fordi jeg trenger lenger rekkevidde og har fortapt meg i elbiler. Det ble en ny i3 300km!

#46
BMW i3 / OBD app
lørdag 28. oktober 2017, klokken 20:48
Finnes det en OBD app for i3 ala LeafSpy eller Canion for trillingene?
Jeg har søkt på forumet, men ikke funnet noen referanse for det.
#47
Jeg har lest flere innlegg rundt superforsikring og at det dekker batteri/elektronikkfeil.
Noen som har synspunkter om jevnlig service er nødvendig for å tilfredsstille forsikringsvilkårene?

Jeg har selv en iMiev som har kjørt 135 000 km og hadde stor service på Motorforum rett før den passerte 100 000 km for to år siden. Jeg har ikke hatt service siden. Den gikk igjennom EU kontroll uten feil i våres.

Jeg vurderer nå å gå over på If Superforsikring eller Gjensidige Plus eller tilsvarende som har i vilkårene at de dekker batteri/elektronikkfeil.
I vilkår for If superforsikring står det:
2.3 sikkerhetsforskrifter motor, gir og kraftoverføring
Motorvognens vedlikehold skal tilfredsstille – fabrikantens krav (service).

For Gjensidige Plus står det:
Dekning for maskinskade
Bil Pluss dekker skader på motor og girkasse, og tilhørende elektronikk inntil bilen er 8 år eller har kjørt 200 000 km. Bilen må ha fulgt alle service­intervallene.

Må jeg da gjennomføre en - etter min oppfatning unødvendig - service til 3000 kr for at jeg skal kunne få dette dekket?
#48
Tenkte jeg skulle invitere til dokumentasjon av batterispenning ved nesten utladet batteri.

Jeg bruker Canion jevnlig og har igjennom flere år dokumentert egenskaper ved batteriet og ladingen - for å ha kontroll på batteriet. Det har vist seg å være interessant og nyttig.

Hvis det er flere som har Canion som kan dokumentere spenningen ved SoC = 17 (1 bar) kunne vi sammenlignet litt.

Denne uka har jeg målinger ved SoC = 17% hvor total batterispenning er 323 V og laveste spenning 3,58 V.
Den 22.12.2015 ved SoC = 17%  var det 307 V igjen på batteriet og laveste spenning var 3,385 V.
#49
BMW i3 / Hvor lang avstand tilsvarer 1000m høydeforskjell?
torsdag 19. oktober 2017, klokken 11:35
Jeg skal bruke min i3 på hytta som ligger 20 mil unna og rundt 1000 m høyere enn startpunktet.

Er det noen som har oversikt over hva 1000 m høydeforskjell tilsvarer i km rekkevidde?

De siste 80 km er uten hurtiglader så jeg må være trygg på at jeg etter siste hutiglader både klarer 80 km sitanse og klatring av 700 høydemetre.
#50
BMW i3 / 12V på kontinuerlig
mandag 14. august 2017, klokken 19:48
Jeg er i ferd med å få en i3 levert meg :-)

I den forbindelse lurer jeg på om 12V uttak er på kontinuerlig eller om det er en løsning for å få det til?

Jeg antar at standard for alle biler nå - inklusive i3 - er 12V uttak som følger tenningen.

Jeg ser på e-Golf sidene at den har en smart løsning:

Sitat fra: ReneM på mandag 07. august 2017, klokken 09:05
Volkswagen har jo tenkt på dette folkens ;) ikke nødvendig med store tiltak her.

Flytt sikring F40 1 hakk oppover og 12V uttakene i bilen er endret til permanent på.

Se vedlagt (lånt) bilde:


#51
BMW i3 / Koble WiFi til bilens SIM kort
onsdag 02. august 2017, klokken 08:23
Er det noen mulighet for å koble WiFi til bilens SIM kort?

Jeg ønsker å ha et kamera og en temperatursensor i bilen som kan laste opp bilder og temperaturdata til en skytjeneste som jeg kan nå med en telefon app.

Jeg kan sette opp en egen 4G ruter som kan gjøre det, men bilen har jo allerede en trådløs mobil forbindelse som brukes til fjernstyring mm.
Er det mulig å koble seg til denne på en eller annen måte slik at sensorene kan sende data til skytjenesten, eller er dette en lukket BMW verden?
#52
BMW i3 / Charged eller Fully Charged
tirsdag 20. juni 2017, klokken 10:45
Jeg har landet på en i3 etter snart 130 000 km i en iMiev.

Nå står valget mellom en Charged med ryggekamera, ACC og stoffseter eller en Fully Charged.
Prisen på Charged med utstyret jeg har plukket ut er ca. 30 000 under en Fully Charged.
Noen som har noen synspunkter på om Fully Charged er verdt den ekstra prisen?

Såvidt jeg har oversikt over er det jeg får med i tillegg på Fully Charged:
Comfort Access, Soltak, Skinn-interiør, LED-nærlys, Stor NAV skjerm, Internet access (m kartoppdateringer etc) i 3 år, HiFi, Bluetooth og penere felger.
#53
BMW i3 / Hvor langt etter "tomt" batteri
mandag 12. juni 2017, klokken 09:57
Er det noen som har testet hvor langt en i3 kan gå etter at bilen sier at den er "tom"?
#54
Jeg skal bytte til ny elbil snart med lenger rekkevidde og ser også behov for mer "hjemmehurtiglading" enn den medfølgende 10A laderen kan supplere.

Jeg har på gang en 32A 3fas 230V kurs hjemme, og på hytta har jeg allerede installert et 32A 3fas 400V stikk.

Finnes det en ladestasjon som jeg kan ta med meg i bilen og bruke hjemme når jeg har behov og på hytta når jeg har behov der?

Den må samtidig kunne settes opp til 32A hvis ikke hovedsikringen går, og ellers kan bruke både 20A, 16A og 10A 3fas på enten 230V eller 400V.

Jeg har sjekket forumet og mange webshop-sider, men det er vanskelig å bli klok på om en ladestasjon dekker mine behov. Jeg regner med at andre har det samme behovet for en portabel løsning uten å sette opp faste ladestasjoner på utallige steder.
#55
BMW i3 / Kampanjepriser
torsdag 25. mai 2017, klokken 19:42
Jeg vurderer sterkt en i3 og ser de har en kampanje til 30. Juni.

Hva skjer etter det?
Kampanjen fortsetter med samme priser
En prisoppgang pga valutaendringene
En ny og forbedret kampanje

Jeg har min gode gamle iMiev som begynner så smått å merke tidens tann og har lyst på mer komfort og rekkevidde før høsten kommer.

Hva lønner seg? Slå til nå? Eller vente til høsten?
#56
BMW i3 / Takstativ
onsdag 29. mars 2017, klokken 19:10
Jeg vurderer i3 og skulle gjerne hatt takstativ. Jeg har forstått at det ikke finnes originalt. Finnes det gode uoriginale? Og hva er i såfall ulempene med de? Har sjekket mange gamle tråder og fant ingen de siste to år som har omhandlet temaet.
#57
Zoe / Forvarming - kontinuerlig varme?
lørdag 18. februar 2017, klokken 17:46
Hvordan er forvarmingen på den nye Zoe?

Er det mulig å holde bilen kontinuerlig varm når den er tilkoblet strøm?
Jeg har ofte et par hunder i bilen og de ville vært veldig fornøyd om det gikk an å holde bilen kontinuerlig varm
#58
I dag kom turen til meg hvor den gule lampen lyste.
Jeg har vært bortreist i en uke og batteriet har blitt kaldt.
Jeg målte 2.2 grader i Canion litt etter at den gule lampen begynte å lyse.
Jeg kjørte noen km, ladet og brukte kupevarmer.
I kveld nådde temperatur 12 grader.
Den gule lampen har kommet og gått litt i dag, og i kveld har den vært slukket et stund.
Jeg fant en gammel tråd med dette:

Sitat fra: tomrh på mandag 02. mai 2016, klokken 09:40
Noen tidligere opplevelser med batteriproblemer:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21629.msg412151.html#msg412151
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20141.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8908.0.html

Jeg har lest trådene men får ingen klar oppfatning av hva som egentlig er feil og løsningen når lampa lyser.
Noen som har opplevelser de vil dele?

#59
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Flere biler til Norge
onsdag 09. november 2016, klokken 10:02
Nå som Trump blir president i USA vil vel den føderale støtten til elbiler på $7500 forsvinne 21. januar 2017.
Det burde føre til at salget av Bolt stuper i USA og at dermed flere Ampera-E bli tilgjengelig i Norge.
Og prisen går da kanskje også ned?
#60
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Tomkjøring med Canion
søndag 25. september 2016, klokken 14:00
Jeg tomkjørte batteriene samtidig som jeg overvåket batteriene med Canion målinger.
Bilen min er en 2011 iMiev som har kjørt 113000 km.

Bilen var villig til å dra og kjørte normalt til den laveste spenningen ble 2,800 V.
Deretter gikk den veldig sakte videre og lystret ikke gasspedalen mens batterispenningen fremdeles av 2,800 V.
Jeg valgte å begynne å lade da.
Fra andre rapporter vet vi vil bilen skru seg av når batterispenningen blir 2,750 V.
Det er lite kjøring (1-200m?) fra batterispenningen går fra 2,800 V til 2,750 V.

Det som var overraskende var at bilen rapporterte SoC til å være 6% selv på slutten.
Det er jo åpenbart feil.

Guessometeret rapporterte 0 km igjen rundt 5 km før jeg kom til 2,800 V.
Jeg mener at SoC var 9-10% da.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA