Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - bobakka

Sider: 1 2 [3] 4 5
31
BMW i3 / Nye viskere
« på: Fredag 12. April 2019, klokken 09:43 »
Tid for å bytte vindusviskerne etter vinteren.
Noen som har tips om gode viskere for en grei pris?

32
BMW i3 / Ladekladd død
« på: Mandag 11. Februar 2019, klokken 11:27 »
På fredag sluttet ladekladd å lade bilen min  >:(

Jeg har prøvd å resette den (5-6 sekunder på "0"), jeg har prøvd den på andre steder, samt prøvd andre ladere som virker. Konklusjonen er at ladekladden er død.

Snakket med BMW forhandler som skal se på den, men sa at det nødvendigvis ikke er en garantisak siden ladekladden ikke "tåler vann". Den er designet for å henge på vegg, men ikke å ligge i vann (noe den heller ikke har gjort).

Noen som har erfaringer med om BMW prøver å fraskrive seg ansvar pga "fuktskade", eller tar de ansvar?


33
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Hva "dreper" trillingene?
« på: Fredag 23. Mars 2018, klokken 09:44 »
Jeg lurer på hva som "dreper" trillingene.
Det er noen rapporter på:
1. Defekt batteri - svake celler - lar seg enkelt reparere
2. Defekt lader - pris på 30 000 kr - kanskje ikke verdt det?
3. Defekt A/C - pris på 30 000 kr - kanskje ikke verdt det?
4. Ødelagt differensial - pris ??

Vedrørende 4) så sa en på Motorforum verksted at det kunne skje hvis man spant rundt i bilen uten anti-spinn og traff en asfaltflekk med det ene hjulet. Da kunne differensialen gå - og det er en dyr reparasjon.

Er det andre ting som svikter på iMiev som gjør at den blir vraket?

34
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / "Gratis" bil i 7 år
« på: Mandag 19. Februar 2018, klokken 10:50 »
Jeg kjøpte min iMiev grovt overpriset for 250 000 i 2011 og solgte den for 50 000 etter 136 000 km.
Mitt regnestykke er:
Verditap - 200 000 kr
Andre utgifter - 50 - 60 000 kr (forsikring, dekk, service, strøm)
Sparte bompenger - 100 - 120 000 kr (2 bommer hver dag i minst 1700  dager)
Sparte drivstoffutgifter - 150 000 kr (referanse min Toyota Landcruiser som bruker 1 l/mil på by- og småkjøring)

Totalt rundt kr. 0

I tillegg har jeg da spart min dieselbil for mye slitasje, service og forsikring.
Jeg har spart miljøet for rundt 13 000 liter med dieselforbrenning i Oslo området.

Alt i alt både gunstig privatøkonomisk og for lokalt miljø og globalt klima.

I tillegg forventer jeg at bilen vil gjøre tjeneste i mange 1000 km hos ny eier - med tilsvarende glede for ham, miljø og klima.

Med 60 kWt batteripakke, tilhengerfeste og skiboks kan jeg pensjonere min fossilbil, men det blir kanskje ikke før i 2020 det riktig alternativet dukker opp.

35
BMW i3 / Hvorfor åpner vinder og takluke seg?
« på: Mandag 19. Februar 2018, klokken 08:54 »
Jeg opplevde i dag hva andre har fortalt om tidligere - vinduer og takluke stod åpen.

Jeg har lest om andre som har hatt det samme problemet, men jeg har ikke funnet noen forklaring ennå.

For min egen del har jeg ikke rørt bilen i helga og nøkkelen har ligget i lomma på buksa mi.
Det eneste jeg kan forstå er hvis lommetrykking har ført til det.

Men hvilken lommetrykking av medført at vinduer åpner seg?
Og er det mulig med omprogrammering å hindre det for all fremtid?

 

36
BMW i3 / Hvordan starte med 100% og varm bil?
« på: Søndag 04. Februar 2018, klokken 09:32 »
På tirsdag skal jeg til Kongsberg som ligger i ytterkant av rekkevidde for min i3 nå på vinteren.

Målet er å starte med 100% samtidig som bilen ikke er iskald, men så varm som mulig.

Jeg tenker at om jeg
1. Starter forvarming slik at den er varm når jeg drar 07.15 så vil forvarmingen ha tappet batteriet slik at jeg ikke starter med 100%

2. Starter forvarming slik at den er varm 06.00 så vil forvarmingen ha slått seg av og bilen ladet seg opp til 100% igjen samtidig som de vil være litt restvarme fra forvarmingen

3. Ikke starte forvarming, men kjøre med kald bil og varme i setene.

Er det noen som har erfaring med om 1), 2) eller 3) er best for rekkevidden?

37
BMW i3 / Mulig å se temperatur og SoC samtidig?
« på: Fredag 02. Februar 2018, klokken 18:44 »
Jeg skulle gjerne sett temperatur og SoC samtidig.
Jeg liker å se SoC i % og ikke som en strek og den er på kontinuerlig.
Det er ønskelig å se temperatur også.
Jeg løser dette med å trykke 8 ganger på spaken, men jeg lurer på om det er en måte å konfigurere det på?

38
Kjøpe elbil? / Eksport av elbil - greit eller problematisk?
« på: Lørdag 27. Januar 2018, klokken 18:52 »
Jeg har lagt ut min kjære elbil på Finn.
En av de som er interessert ønsker å kjøpe usett og eksportere den til UK for egen privat bruk.
Jeg har sjekket på sidene til Statens Vegvesen og det eneste som står der er at skiltene bør leveres inn og at begge delene av vognkortet må følge bilen.
Noen som ser noen betenkeligheter eller problemer med dette eller er det eventuelt kjøpers problem?

39
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / IMiev eksport til UK
« på: Lørdag 27. Januar 2018, klokken 18:48 »
Jeg har lagt ut min kjære iMiev på Finn.
En av de som er interessert ønsker å kjøpe usett og eksportere den til UK for egen privat bruk.
Jeg har sjekket på sidene til Statens Vegvesen og det eneste som står der er at skiltene bør leveres inn og at begge delene av vognkortet må følge bilen.
Noen som set noen betenkeligheter eller problemer med dette?

40
BMW i3 / Ryggesensorene piper
« på: Mandag 18. Desember 2017, klokken 20:33 »
Jeg opplever at ryggesensorene piper når det kommer snø og is på dem. Er det mulighet  for å slå de av?

41
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / 2011 iMiev 136 000 km selges
« på: Torsdag 07. Desember 2017, klokken 21:53 »
Jeg skal selge min 2011 iMiev nå på nyåret, men legger den ut her slik at brukere av forumet kan få førstevalg.

Den ble registret i februar 2011 og jeg har kjørt rundt 20 000 km per år uten problemer.

Jeg bruker Canion app'en som overvåker batteriene og jeg har to celler som gjerne er lavest, men de ligger ganske jevnt med de andre - så batteriet er OK.
Jeg har også målt batterikapasitet med EvBatMon og den viser at batterikapasiteten er redusert med ca. 30%.

Rekkevidde vinter er rundt 50 km på de kaldeste dagene.
Med forvarming og minimal bruk av varmeapparat 10-20 km lenger.

Batteri med vesentlig lavere km og høyere kapasitet er tilgjengelig på bilopphugning for 10-15000 kr.

Bilen ble EU-godkjent uten mangler i mars og er godkjent ut april 2019.
Kontrolløren bemerket at den var tight i ledd og overføringer.

Jeg har understellsbehandlet bilen med olje 3 ganger.
Siste service var på merkeversted for 2 år siden ved 100 000 km med full gjennomgang hvor bla gearoljen ble skiftet, bremser ble smurt opp og AC etterfylt.

Jeg kan underskrive på at bilen er i meget god teknisk stand, med bra lakk og karosseri.
Det er noen riper i plastfanger bak.

Bilen selges slik den er etter besiktigelse og prøvekjøring, og uten reklamasjonsrett.
Kjøper kan ta den på tester for egen regning om man ønsker det.

Jeg har tenkt å avertere den for kr. 70 000,- på FINN og det tilkommer da ikke omregistreringsavgift etter nyttår.

Besparinger i forhold til dieselbil fra Nordstrand til Fornebu er per dag 150 kr i bompenger og over 50 kr i diesel.
Med 220 dager i året er besparingen 44 000 i året.
Med litt ekstra kjøring i helger og på kvelder er besparingen i løpet av 2018 oppe i 50-60 000 kr.
En særdeles kort tilbakebetalingstid :-)

Jeg bytter den ut fordi jeg trenger lenger rekkevidde og har fortapt meg i elbiler. Det ble en ny i3 300km!
 

42
BMW i3 / OBD app
« på: Lørdag 28. Oktober 2017, klokken 20:48 »
Finnes det en OBD app for i3 ala LeafSpy eller Canion for trillingene?
Jeg har søkt på forumet, men ikke funnet noen referanse for det.

43
Jeg har lest flere innlegg rundt superforsikring og at det dekker batteri/elektronikkfeil.
Noen som har synspunkter om jevnlig service er nødvendig for å tilfredsstille forsikringsvilkårene?

Jeg har selv en iMiev som har kjørt 135 000 km og hadde stor service på Motorforum rett før den passerte 100 000 km for to år siden. Jeg har ikke hatt service siden. Den gikk igjennom EU kontroll uten feil i våres.

Jeg vurderer nå å gå over på If Superforsikring eller Gjensidige Plus eller tilsvarende som har i vilkårene at de dekker batteri/elektronikkfeil.
I vilkår for If superforsikring står det:
2.3 sikkerhetsforskrifter motor, gir og kraftoverføring
Motorvognens vedlikehold skal tilfredsstille – fabrikantens krav (service).

For Gjensidige Plus står det:
Dekning for maskinskade
Bil Pluss dekker skader på motor og girkasse, og tilhørende elektronikk inntil bilen er 8 år eller har kjørt 200 000 km. Bilen må ha fulgt alle service­intervallene.

Må jeg da gjennomføre en - etter min oppfatning unødvendig - service til 3000 kr for at jeg skal kunne få dette dekket?

44
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Canion spenning ved 1 bar (SoC 17%)
« på: Mandag 23. Oktober 2017, klokken 08:49 »
Tenkte jeg skulle invitere til dokumentasjon av batterispenning ved nesten utladet batteri.

Jeg bruker Canion jevnlig og har igjennom flere år dokumentert egenskaper ved batteriet og ladingen - for å ha kontroll på batteriet. Det har vist seg å være interessant og nyttig.

Hvis det er flere som har Canion som kan dokumentere spenningen ved SoC = 17 (1 bar) kunne vi sammenlignet litt.

Denne uka har jeg målinger ved SoC = 17% hvor total batterispenning er 323 V og laveste spenning 3,58 V.
Den 22.12.2015 ved SoC = 17%  var det 307 V igjen på batteriet og laveste spenning var 3,385 V.

45
BMW i3 / Hvor lang avstand tilsvarer 1000m høydeforskjell?
« på: Torsdag 19. Oktober 2017, klokken 11:35 »
Jeg skal bruke min i3 på hytta som ligger 20 mil unna og rundt 1000 m høyere enn startpunktet.

Er det noen som har oversikt over hva 1000 m høydeforskjell tilsvarer i km rekkevidde?

De siste 80 km er uten hurtiglader så jeg må være trygg på at jeg etter siste hutiglader både klarer 80 km sitanse og klatring av 700 høydemetre.

Sider: 1 2 [3] 4 5