Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - bobakka

#21
Zoe / Zoe 50 med CCS - ny eller brukt
onsdag 23. juni 2021, klokken 15:43
Vi ser etter en liten bil med lang rekkevidde - og da kommer Zoe opp som en sterk kandidat.
Når den nå også har fått hurtiglading så egner den seg også bedre til langkjøring til hytta og ikke bare lokalkjøring.
Utfordringen er fremdeles lading'en - men det er håndterbart.

Jeg tittet litt på finn og sammenlignet med nybil tilbud - og virket på meg som om finn prisene tildels lå over nyprisen. Når var det de første bilene ned hurtiglading og større batteri ble solgt i Norge? Er bruktimport av 6 mnd gamle tyske eller franske biler med lokale subsidier noe å vurdere?
#22
BMW iX3 / Ladeikon i Nav
mandag 17. mai 2021, klokken 16:41
Noen som vet hva ladeikonene betyr?
Stjerne og en pluss og ulike farger?
Jeg kan jo gjette, men skulle gjerne sett en beskrivelse
#23
BMW iX3 / Hurtigladere i Navigasjon
lørdag 24. april 2021, klokken 22:03
Jeg kjørte i dag og søkte etter hurtigladere i navigasjon uten å finne den - jeg fant oversikt over parkeringsplasser!
Ligger det godt gjemt eller må jeg få overført de til bilen?
#24
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Oversikt ladere, app'er og brikker
lørdag 24. april 2021, klokken 21:59
Var ute med min nye iX3 i dag og kjørte tur/retur Oslo / Gjøvik over Mjøsbrua. Skulle hatt noe hurtiglading, men noen var opptatt, noen krevde en App samtidig som telefonen gikk tom for strøm - dermed ble det ikke lading. Vel tilbake på saktelading i Hamar prøvde jeg å få oversikt over CircleK, Mer (tidligere Grønn Energi) og Recharge (tidligere Fortum). Ikke enkelt å laste ned App'er og få lagt inn kredittkort og RFid kort.
Spørsmål er hva folk bruker av kartverktøy for enklest å få oversikt over ladere og tilbydere?
Har folk lastet ned alle App'ene eller koblet RFid'ene sine mot alle tilbyderne?
#25
Elbilen i Samfunnet / Elbil billig i drift
onsdag 31. mars 2021, klokken 09:31
Jeg solgte nettopp min Toyota Landcruiser som jeg har eie i 10 år og kjørt ca. 100 000 km - til fordel for en ny BMW iX3.

Jeg har gjort et lite overslag over hva den kostet i løpet av disse 10 årene og kom til ca. 400 000 kr. eller ca. 4 kr per km (eksklusiv renter på bundet kapital)
Verditap - 100 000 kr
Drivstoff, Diesel - 125 000 kr
Forsikring, årsavgift, EU - 100 000 kr
Vedlikehold, service, reparasjon - 75 000 kr

Sammenligning med iX3 og hovedsakelig hjemmelading blir drivstoffutgiftene redusert til knappe 20 000 kr. - eller en reduksjon på 100 000 kr for en tilsvarende periode.
Jeg forventer at også vedlikehold blir lavere (unntatt bremser) og forsikring mm blir tilsvarende.
Verditap er den store ukjente her.
Men vesentlig lavere drivstoffutgifter kompenserer i stor grad for verditapet.
#26
BMW iX3 / Vi som har fått iX3
torsdag 25. mars 2021, klokken 21:19
Oppretter en ny tråd for oss som har fått iX3.
Hentet min i ettermiddag og er strålende fornøyd og smiler frra øre til øre.
Satte den til lading og oppdaget den bare ladet med 1kW - måte slå av "redusert lading" og da gikk den opp til 10A.
Fikk enkelt og greit koblet opp BMW Connected App'en.
Blir mer kjøring og ordentlig bruk imorgen.
#27
BMW i3 / Ekstraservice?
tirsdag 02. februar 2021, klokken 19:04
Jeg tok ut min i3 i oktober 2017 og har 4 år/80.000 km serviceavtale.
Jeg hadde service i oktober 2019 med neste service i oktober i år.
Nå har jeg fått opp varsel i bilen om at jeg må ha bilen på service om 500 km på 65.000 km.
Noen som har vært borti tilsvarende?
#28
BMW i3 / Nøkkel feiler i kulde
mandag 11. januar 2021, klokken 10:28
Mulig at det står i en annen i3 tråd, men fant den ikke da jeg søkte.

Var på ski på lørdag og da jeg skulle åpne bilen etter skituren var det ingen respons.
Nøkkel var kald etter å ha ligget i ytterlomme.
Jeg varmet den opp og da virket den :-)

Hva gjør jeg den dagen da nøkkel ikke lar seg varme opp?
#29
BMW iX3 / Vi som skal ha iX3
fredag 17. juli 2020, klokken 17:42
Etter overveielser har jeg bestemt meg for iX3.

Det er basert på at det er en premium-SUV med lang rekkevidde og grei pris etter rabatter samt mulighet for henger og taklast.

iX3 fully charged har mye flott utstyr som vil holde seg godt i pris.
Rekkevidden er blant de lengste for SUV'ene - manglende rekkevidde er antakelig for meg det som blir det fremste irritasjonsmomentet over tid og gå ut over eiergleden.
Selv om listeprisen er 50-100 k for høy, så er prisen etter reservasjonsholder- og storkunde-rabattene godt under de andre premium SUV'ene.

4wd skulle jeg gjerne hatt, men tviler på at det har noen praktisk betydning i min eiertid - dvs. at jeg verken jeg setter meg fast eller ikke kommer frem - basert på bosted og hytteplassering.

Tung hengervekt skulle jeg gjerne hatt, og mangel på den gjør at jeg fremdeles beholder min Toyota Landcruiser - 3500 kg hengervekt og som også vil gi meg 4WD og eksepsjonell rekkevidde - den dagen jeg trenger det.

For meg blir iX3 det beste valget for elbil basert på mine behov og utvalget av elbiler i dag og det neste året.
#30
Lade hjemme / Komplett hjemmelader
torsdag 13. februar 2020, klokken 21:16
Jeg skal flytte inn i nytt hus hvor det er opplegg til en lader. Hva er rimeligste lader komplett med installasjon nå? Ser at 15.000 er fastpris noen har.
#31
i-Pace / Forbedring av i-Pace svakheter
fredag 06. desember 2019, klokken 11:16
Jeg prøvekjørte en i-Pace forrige helg hvor jeg ble veldig overbevist om bilen og dens kjøreegenskaper.

For meg har den noen svakheter og jeg lurer på om noen har en formening om i hvilken grad det kan rettes opp i løpet av 2020 med software oppgraderinger eller enkle hardware endringer:

1. Høyt energiforbruk
Jeg ser at eTron nå kommer med forbedret rekkevidde med software og hardware endringer. Tesla kommer også med økt rekkevidde med software endringer. Det er vel et stort potensiale for også iPace å forbedre rekkevidde / redusere energiforbruk med enkle grep? Hvor fort kan dette komme og hva trengs?

2. Lav tilhengervekt
En tilhengervekt på 750 kan vel fort dobles eller kanskje tredobles med enkle software grep?

3. Lav ladehastighet
Hurtigladehastighet kan vel også fort forbedres med enkle software grep eller muligens noe annen hardware? Ladespenningen går direkte inn på batteripakka og strømmen blir vel strupet for å sikre at ingen deler av batteripakka overoppheter? Med bedre erfaring og enkle midler bør vel dette kunne tunes?


#32
i-Pace / Ski i I-Pace
torsdag 28. november 2019, klokken 08:25
Hvordan er beste måten å ta med 1-2 par ski på maks 200 cm sammen med 3 voksne i en I-PACE?
#33
BMW i3 / Service
torsdag 15. august 2019, klokken 14:45
Jeg hentet ut bilen i oktober 2017, men bilen nå sier at jeg må ha service i august - og verkstedet sier at jeg må ha det nå for å ikke miste garanti. Har serviceavtale, men hadde tenkt å vente til oktober. Noen som har noen synspunkter?
Det passer litt dårlig å ta den på service nå i august, men må jeg så må jeg..
#34
Noen som har kunnskap om regler for lading i Sverige - eller hvordan finne ut av det?

Skal sette opp lading på et 'torp' - helst 16A - og det er 480V trefase der.

I Norge skilles det på tilfeldig lading i Schuko på 10A og hjemmelading med stasjon.
Siden det er flere elbiler i Norge regner jeg med at der er strengere regler her - har jo blitt strammet inn de senere årene.
#35
BMW i3 / Nye viskere
fredag 12. april 2019, klokken 09:43
Tid for å bytte vindusviskerne etter vinteren.
Noen som har tips om gode viskere for en grei pris?
#36
BMW i3 / Ladekladd død
mandag 11. februar 2019, klokken 11:27
På fredag sluttet ladekladd å lade bilen min  >:(

Jeg har prøvd å resette den (5-6 sekunder på "0"), jeg har prøvd den på andre steder, samt prøvd andre ladere som virker. Konklusjonen er at ladekladden er død.

Snakket med BMW forhandler som skal se på den, men sa at det nødvendigvis ikke er en garantisak siden ladekladden ikke "tåler vann". Den er designet for å henge på vegg, men ikke å ligge i vann (noe den heller ikke har gjort).

Noen som har erfaringer med om BMW prøver å fraskrive seg ansvar pga "fuktskade", eller tar de ansvar?

#37
Jeg lurer på hva som "dreper" trillingene.
Det er noen rapporter på:
1. Defekt batteri - svake celler - lar seg enkelt reparere
2. Defekt lader - pris på 30 000 kr - kanskje ikke verdt det?
3. Defekt A/C - pris på 30 000 kr - kanskje ikke verdt det?
4. Ødelagt differensial - pris ??

Vedrørende 4) så sa en på Motorforum verksted at det kunne skje hvis man spant rundt i bilen uten anti-spinn og traff en asfaltflekk med det ene hjulet. Da kunne differensialen gå - og det er en dyr reparasjon.

Er det andre ting som svikter på iMiev som gjør at den blir vraket?
#38
Jeg kjøpte min iMiev grovt overpriset for 250 000 i 2011 og solgte den for 50 000 etter 136 000 km.
Mitt regnestykke er:
Verditap - 200 000 kr
Andre utgifter - 50 - 60 000 kr (forsikring, dekk, service, strøm)
Sparte bompenger - 100 - 120 000 kr (2 bommer hver dag i minst 1700  dager)
Sparte drivstoffutgifter - 150 000 kr (referanse min Toyota Landcruiser som bruker 1 l/mil på by- og småkjøring)

Totalt rundt kr. 0

I tillegg har jeg da spart min dieselbil for mye slitasje, service og forsikring.
Jeg har spart miljøet for rundt 13 000 liter med dieselforbrenning i Oslo området.

Alt i alt både gunstig privatøkonomisk og for lokalt miljø og globalt klima.

I tillegg forventer jeg at bilen vil gjøre tjeneste i mange 1000 km hos ny eier - med tilsvarende glede for ham, miljø og klima.

Med 60 kWt batteripakke, tilhengerfeste og skiboks kan jeg pensjonere min fossilbil, men det blir kanskje ikke før i 2020 det riktig alternativet dukker opp.
#39
BMW i3 / Hvorfor åpner vinder og takluke seg?
mandag 19. februar 2018, klokken 08:54
Jeg opplevde i dag hva andre har fortalt om tidligere - vinduer og takluke stod åpen.

Jeg har lest om andre som har hatt det samme problemet, men jeg har ikke funnet noen forklaring ennå.

For min egen del har jeg ikke rørt bilen i helga og nøkkelen har ligget i lomma på buksa mi.
Det eneste jeg kan forstå er hvis lommetrykking har ført til det.

Men hvilken lommetrykking av medført at vinduer åpner seg?
Og er det mulig med omprogrammering å hindre det for all fremtid?

#40
BMW i3 / Hvordan starte med 100% og varm bil?
søndag 04. februar 2018, klokken 09:32
På tirsdag skal jeg til Kongsberg som ligger i ytterkant av rekkevidde for min i3 nå på vinteren.

Målet er å starte med 100% samtidig som bilen ikke er iskald, men så varm som mulig.

Jeg tenker at om jeg
1. Starter forvarming slik at den er varm når jeg drar 07.15 så vil forvarmingen ha tappet batteriet slik at jeg ikke starter med 100%

2. Starter forvarming slik at den er varm 06.00 så vil forvarmingen ha slått seg av og bilen ladet seg opp til 100% igjen samtidig som de vil være litt restvarme fra forvarmingen

3. Ikke starte forvarming, men kjøre med kald bil og varme i setene.

Er det noen som har erfaring med om 1), 2) eller 3) er best for rekkevidden?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA