Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RunarBT

#31
Kjøpe elbil? / Sv: innkjøpt av Tesla
fredag 07. august 2015, klokken 12:27
Sitat fra: E_S på tirsdag 04. august 2015, klokken 20:35
Da jeg kjøpte litt brukt fra Tesla i juni med ca. samme prisramme som deg fikk jeg valget stort sett mellom noen måneder gammel P85 med alt utstyr (inkl. autopilot) eller så å si ny 70D med nesten ikke noe utstyr. Endte på P85, da jeg syntes det hørtes triveligere ut med større batteri og mer utstyr. 4WD hadde vært fint, men prioriterte andre ting. :) En god grunn til ny/nesten ny bil er riktignok Nextgen-setene, som er vesentlig bedre enn de gamle.

får du ein P85 med autopilot, så ikkje noke å stusse på! :-D
#32
Kjøpe elbil? / Sv: 10 000 NOK rabatt ved kjøp av Tesla Model S
torsdag 06. august 2015, klokken 10:54
Gratulerer.:-)

Vil og nevne at Bjørn no ligger på 7 reservasjoner og leder kappløpet mot en gratis model X. Tenker han fortjener det! Så om noken skal ha seg bil, vurder også å hjelpe Bjørn med dei siste nødvendige 3 for å vinne!:-)

http:
#33
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 03. august 2015, klokken 13:20
For meg som bestilte 2 dager før dette tilbudet dukket opp er det nok vanskelig å få rabatt. Det hjelper ikke å kansellere opprinnelig bil og bestille ny. Tilbudet gjelder nemlig bare dersom kunde som bestiller IKKE har hatt profil hos Tesla og dermed ikke har hatt Tesla fra før av.. Det har jeg pr definisjon ettersom jeg har betalt depositum..

Huh? Så det er ikke mulig om man har opprettet profil allerde.. det var da ein kjip begreninsg som ikkje er opplyst om??
#34
Elbilen i Samfunnet / Sv: Eksos kan gi demens
onsdag 05. august 2015, klokken 08:28
Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 05. august 2015, klokken 01:21
Dette rammer jo fortsatt de fleste i trafikken, også elbilister, siden vi oftest må ligge bak eksosbiler som vennligen retter eksospipa rett inn i friskluftinntaket foran på elbilen, hvem sin glupe ide var det å konstruere eksosen rett inn i bakenforliggende bil???
Må stort sett kjøre med ventilasjonen på resirk for å unngå kreftkjerrene...

Eg ender opp med laaaang avstand til bilen forran ofte.. kjipt å ligge I røykskya når ein dårlig justert dieselvogn gasser på å svartrøyken står.. :-(

Spesielt når ein av og til kjem bak ein som har oljelekkasje og blårøyken står. :-P
#35
Kjøpe elbil? / Sv: Innspill på tilbud fra Nissan forhandler
onsdag 05. august 2015, klokken 08:26
Sitat fra: Naturvenn på torsdag 23. juli 2015, klokken 15:31
Hei og takk for tilbakemelding. Har nå slått til på nordic 2015, fikk trekt ut vinter hjul og har med ellers ladin hos fortun. Golf 2001 i innbytte gav en pris på 208000,- gleder meg til å kjøre miljøvennlig med god samvittighet
#36
Kjøpe elbil? / Sv: 10 000 NOK rabatt ved kjøp av Tesla Model S
onsdag 05. august 2015, klokken 08:21
Kult, da er det bare å fortsette å følge med.:-)

Rekner med det kjem opp da så snart noken fullfører ei bestilling, og så er fullt gyldig når depositum er betalt inn?
#37
Sitat fra: nie på fredag 31. juli 2015, klokken 23:12
Sitat fra: Toonster på fredag 31. juli 2015, klokken 23:01
Sitat fra: Tuxedo på fredag 31. juli 2015, klokken 22:19
Det er 300 km hovedsakelig på motorvei, og da blir marginene små om vinteren med 70D.  Alternativet er å ta turen ut til Lier og fullade der, men det er ikke noe jeg hadde giddet hvis jeg skulle ta turen et par ganger i uken.  Muligens det kommer en SC et sted nord for Gardermoen etter hvert.

Ja, det er vel 28 mil tur/retur. Men får man ikke ladet bilen litt i Oslo området? På offentlige ladestasjoner/McDonalds/eller andre steder?

1 timer i en eller annen lader mens man har et møte/lunsj burde gjøre susen?
Hvis du finner lademulighet så er det jo greit men personlig ville jeg vært skeptisk til å gjøre meg avhengig av det.

Med ditt bruksmønster ville jeg gått for minimum 85kWh batteri. Jeg ville også ha gjort en seriøs kost/nytte vurdering av om ett 90kWh batteri kunne være tingen.

Kjipt å være prisgitt lademuligheter i Oslo med mindre din møtelokalitet er den samme hele tiden og MED sikker lademulighet.

Støtter dette, ville absolutt hatt litt margin så ein ikkje må lade ofte..

Gå heller for ein fullspecet P85 brukt på finn, så får ein meir konfortabel kvardag og så sparer du og litt penger.:-)

Eg pendler og drammen-oslo, så til mitt bruk hadde ein 70D holdt. Kunne eg byttet likt mot likt ville eg nok byttet min fullspecet P85 med en lett utstyrt 70D for å få 4wd og autopilot.
#38
Kjøpe elbil? / Sv: 10 000 NOK rabatt ved kjøp av Tesla Model S
tirsdag 04. august 2015, klokken 20:29
Er det noken som har fått registert bruk av lenken på sin "my tesla" side?

Lurer på om det kjem opp der raskt, eller om ein må vente i usikkerhet lenge på om kjøp eg har referert faktisk blir gjennomført. Kan jo ikkje mase heller da på kollegaer og venner.;-)
#39
Kjøpe elbil? / Sv: innkjøpt av Tesla
tirsdag 04. august 2015, klokken 20:28
P er ikkje nødvendig, men gøy.:-)

Kan du i stedet får en S70D til tilnærmet samme pris, ville eg nok kanskje valgt det. Har ikkje sjekket priser ordentlig, men ein 70D er vel ikkje så dyr ny kanskje, sammenlignet med en P85 brukt på finn?

Hadde forresten lånebil (Tesla uten panoramatak) når min var til reperasjon av ein bulk i døra.
Eg savnet pano veldig - bare det å kunne åpne for litt frisk luft når ein stod parkert og ventet på folk var et savn.
Blir merkbart meir støy og trekk om ein må opp med sidevindu.
#40
Elbilen i Samfunnet / Sv: Beholder elbilfordelene til 2019
lørdag 11. april 2015, klokken 19:39
Sitat fra: stefse på lørdag 11. april 2015, klokken 00:54
En behøver ikke være forsker for å skjønne at elbilsalget stuper hvis avgiftene kommer. Regimet vil bli beholdt til 'folk flest' har råd til, og har anskaffet seg elbiler. Da vil FRP måtte endre til en annen retorikk.
Men det må være fordeler på bruk da også, ellers vil folk gå tilbake til fossil igjen..

Tviler sterkt på at noken går fra elbil til fossil pga. at man ikkje kan kjøre kollektiv eller må betale bompenger. Det er da bedre å sitte i kø med en elbil enn fossilbil. Strøm er fortsatt billigere enn bensin og elbiler vil fortsatt har gode ytelser og kjøre stillegående.

Ingen får meg over i fossilbil igjen.;-)
#41
Eg ville kanskje vurder brukt S85 eller P85 heller enn D modell.  Som folk nevner, frunken blir veldig liten I D versjonene.

Eg blir I hvert fall meir og meir glad I vår P85. :-D
#42
Elbiler i media / Sv: Erfaren bilselger livredd for Tesla
søndag 18. januar 2015, klokken 20:57
Sitat fra: emil på tirsdag 13. januar 2015, klokken 17:06
Detter er jo egentlig ikke noe problem. Ingen med vettet i behold vil bytte elbilen sin i en fossilbil uansett. Butikker som selger nye elbiler tror jeg derimot er villige til å ta inn egne merker i innbytte.

+1

Dette er et oppkonstruert problem.:-) Kven går fra tesla til fossilbil igjen?
#43
Det er ganske kjipt å gå forbi drosjene som står ved Oslo S en kald vintermorgen.. når det står 20 stk på tomgang. Kan håpe hybrid hjelper på akkurat dette, og vi slipper tomgangskjøringen..

Men utover det.. ingenting.. må elbil til.
#44
Model S 2013 - 2022 / Sv: Drive Unit Success
mandag 15. desember 2014, klokken 22:24
Sitat fra: arnehelge på mandag 15. desember 2014, klokken 20:40
Jeg fikk bilen i september 2013. Har kjørt 37000 km uten å ha merket noe fra DU´n. Men noe annet småtteri har det jo vært.....

Samme her, fekk bilen i august 2013, kjørt 39000km og ingen ulyder av noke slag. Alt er bare fryd når det gjelder DU. :-)
#45
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ladeplasser er til for LADING
fredag 05. desember 2014, klokken 06:47
Sitat fra: TrondW på torsdag 04. desember 2014, klokken 23:53
Sitat fra: RunarBT på torsdag 04. desember 2014, klokken 20:53
Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. desember 2014, klokken 17:19

Sitat fra: vrom på torsdag 04. desember 2014, klokken 17:08
Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. desember 2014, klokken 16:23
vrom, du får da benytte gratisplassene, det er mange flere en ladeplassene. Tror mye av problemet ligger der og, folk kjenner ikke reglene godt nok.

Ladeplass og gratisplass er ofte samme sak, ihvertfall der jeg bruker slikt.

Nei, det er det ikke. Offentlige ladeplasser er gjerne gratis, men alle andre offentlige parkeringsplasser er og stort sett gratis for elbiler. Dvs at det er veldig mange flere gratis parkeringsplasser for elbiler en ladeplasser.

Ulempen er at det ofte er 2-3 timers begrensning der det ikke er ladeplass. Ev. på en del kommunale parkeringshus er det betaling utenom ladeplassene (Drammen, strømsø).

Det duger dårlig å flytte biler 3-4 ganger i løpet av dagen når man har 8 timer på jobben forran seg. Og er det ein ledig gratis ladeplass og alternativet er å betale for parkering heile dagen.. ja da parkerer eg glatt på ladeplass, så lenge det er fullt lovlig. Dessverre, men slik er det.. førstemann til mølla.. og eg har ikkje dårlig samvittighet for det heller.

Har eg alternativer som er uten tidsbegrensning, og gratis.. ja så parkerer eg sjølvsagt der. Er eineste muligheten ein ladeplass.. så tar eg sjølvsagt denne.


Det finnes plenty av lademuligheter i parkeringshus i oslo, så da kan elbilen som må lade men er for seint ute for å få seg gratisplass, betale for parkering der og får fortsatt gratis strøm dei fleste plassene. Det er da like rettferdig det, som at ein elbil som ikkje treng å lade, skal betale for parkering i parkeringshus eller andre plasser?

Eg vil påstå at ingen elbiler blir stående strandet pga. opptatte offentlige ladeplasser. Det er flust av private parkeringshus med rikelig med gratis lademuligheter, men da må ein betale for parkeringen, som alle ande som er for seint ute til å få seg gratisplass. Er ein for seint ute, så...

Med slike holdninger betyr det at skattekroner brukes til å subsidiere elbileiere som ikke trenger strøm - men gratis parkeringsplass....Konsekvensen bør dermed bli makstid på ladeplassene lik vanlige P-plasser. Trist, men tydelig vis eneste mulighet for å sikre tilgang til lading for de som trenger lading og ikke forventer at alle andre skal betale for ens parkering. Lovendring må nok dessverre til siden egoismen er et innbarket instinkt blant mange av oss..

Det er parkeringsplasser for elbil.

Eg ser ikkje at det er meir egoistisk av meg som trenger parkering ein heil arbeidsdag, enn at det er av deg som trenger å lade. Du kan, like godt som eg, parkere på privat parkeringshus og få full tank med på kjøpet.


Der det ikkje er privat parkeringshus med lademuligheter, der ser eg poenget at parkeringsplassene med lademuligheter bør reserveres for de som trenger lading. No er det vel slike parkeringshus i de fleste norske byer, så akkurat det bør ikkje være et problem.

MEN, det er som mange nevner, ladeplikt vil ikkje i praksis. Det er veldig enkelt å plugge inn for syns skyld..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA