Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elektrolux

#15286
Sitat fra: HHF på torsdag 08. mars 2007, klokken 13:16
når det er sagt, så har jeg vel snart byttet alt som kan gå galt ...

Tenk over denne setningen. Har du lyst å risikere samme historien med en ny bil, eller nyte godt av alt arbeidet du har lagt i din gamle? ::)
#15287
Høres ut som risikosport å selge en såpass oppegående bil, mot en Think. Mitt inntrykk er at PSA er mer driftsikre en Th!nk, til tross for at Think er mer Teknisk avanserte. Eller kanskje nettop derfor. :-\
#15288
For tiden spriker prisen på NiCD blokker i alle retninger. Har hørt alt fra 170 Euro i Frankrike, til 10000 NOK hos Ford Norge. Dette på ubrukte blokker. Gang dette med 20 for å finne prisen for en full pakke.

Hadde jeg vist hvor i Frankrike nye blokker koster 170 Euro, ville jeg vært der nede nå. Antar at Enviro vet mer om dette.

#15289
Sitat fra: HHF på torsdag 08. mars 2007, klokken 12:57
Snakker virkelig om en morsom doning å kjøre da... Det må vel være argument nok i seg selv overfor en forståelsesfull kone ...  ;D


Dette gjelder vel kun dersom det er hun som skal kjøre den. Tenkte som argument at du kommer fortere hjem med en slik sak, men antar at turen blir lagt innom noen svingete veier, så det argumentet holder heller ikke.

#15290
Tror de fleste verkstedene bruker destilert vann fra Sønnak. Det gjør nå i alle fall jeg. Er vannet destillert i en glasskolbe burde det vel ikke være noen mineraler tilstedet etter destileringa.

Noen kjemikere der ute som kan klare opp i dette?
#15291
Sirkler etter en Eldreven Carver jeg også. Viste ikke at den fossildrevne var kommet så langt som til verdenspresentasjon.

Når det er sagt, så blir ferge og bomutgiftene like på en motorsykkelregitrert Carver, som på en Elbil.



#15292
Vannservice er fylling av vann for hver kjørte 4000-5000 km. På verksted koster dette lett over 1000 kr, da de regner 800 kr timen mens de fyller vann. Godt de betjente bensinstasjonene ikke beregner samme pris for å fylle bensin. ::)

Sant nok bør du regne 80000 NOK - restverdi bil 20000 NOK og dele dette på 50000 km som er forventet rest levetid på batteriene.

I tillegg er det børste skift hver 40000 km til ca 1000 NOK, samt Vannpmpe til 1200 kr hver 25000 KM.

+++ alt det et vanlig bilkarrosseri koster å drifte.

Poenget er at denne bilen har et bra utgangspunkt med hensyn til at der er nytt batteri i den, og at motoren og alt annet er OK.

På forrige forum regnet jeg worst case utgifter på egen bil bassert på batterihaveri etter 20000 km og bruk av merkeverksted for reperasjon og service. Dette var samlete utgifter til kjøp av bilen ny (260000 NOK), alle reperasjonene, og service, og forventet levetid på ny batteripakke (160000 NOK) på 100000 km. Da ble kostnaden pr. km på 4 kr, eller 40 kr / mil å kjøre Elbil.

Her skal du kunne kjøre 50000 km for 80000 NOK, + service som burde bli en god del rimeligere.

#15293
Til Andreasch

Jeg har den hvite P106'en ,som også er til salgs inne for vannservice akkurat nå. Den har nye batterier fra nov 2003 som er kjørte ca. 40000 km, ny EU, og ny vannpumpe. Kan hente deg på forus i den, så kan du ta den med i vurderingen. Resten av bilen er kjørt 91000 km og har 3 dører.

Kan være det beste Elbiltilbudet akkurat nå, da du får bilen for verdien av batteriene alene, nemlig 80000 NOK + omregistrering levert nærmeste havn.

Dette er en bil som det ikke bør dukke opp ytterligere utgifter på bortsett fra ca. 0,25 kr/km i vannfylling som alle NiCd biler sliter med. Dette kan omgås med en EVlite til ca. 3000 NOK. Har nemlig selv sjekket både motor og batterier og det ser bra ut.

#15294
Humor og kanari / Sv: Skilt bak
tirsdag 06. mars 2007, klokken 05:33
Sitat fra: cra på tirsdag 06. mars 2007, klokken 00:14
At de legger ved kvittering kan nok være (det er vel ikke annet enn god praksis å legge ved en følgeseddel), men at de skulle legge med en utskrift av evt forespørsel om å merke pakken med lavere pris bare på F tviler jeg på

Det er ikke gjort av vond vilje, men dersom du betaler med PayPal (og har bedt om at f.eks 2 $ av kjøpsprisen legges på frakten i stedet for på varen) og legger til additional information, vil dette vise på salgskvitteringen. :-[

Been there done that, riktignok uten at varen ble stoppet i tollen.

Korrespondanse på mail før avsluttet handel er en helt annen sak, og vil neppe bli vedlagt av selger.
#15295
Kult ;D

Ring 452 90 180 for en opplevelse utenom det vanlige. Du vil smile resten av kvelden. Forus er kun 10 km fra Stavanger med bra bussforbindelse.

Når det gjelder sertifikat, så kan du bruke det meste. Cityel'en min er registrert som lett motorsykkel, og skal dermed kunne kjøres av 16 åringer med kl A like godt som vel voksne med kl B. Et av kjøpsargumentene mine var nemlig at denne kunne poden (nå på 10 år) kjøre tørt med når han blir 16 år.

At det burde være en egen klasse for dette kjøretøyet har ingen tenkt på. Men kanskje dumt å nevne, for da ser kanskje kjøreskolene nok en mulighet til å tyne noen opplæringskroner ut av oss. Tenker på mengdetrening glattkjøring på 3 hjul, mørkekjøring med ektra svakt hovedlys etc. Må være en gullgrue, spesielt dersom en måtte betalt timer mens Cityel'en må lades for å komme hjem etter landeveiskjøringa. ;D
#15296
Hallo Bosonic

Sjekket en logg fra 24 jan 2007- 03 feb-2007. Bortsett fra små pauser på et par timer for å lade startbatteriet fra 12,3 V til 13,7 V, leverer laderen 14, 5 V konstant til fritidsbatteriet. Ikke noe 3 stegs lading her nei. Det blir vel 2 stegs IU lading uten timer.

Den var faktisk oppi 14,7 V i 6 timer begynnelsen på perioden, og reduserte seg sakte fra 14,65 V til 14,5 V i løpet av denne 10 dagers perioden. Disse spenningene er målt med en lascar USB penn, og skal være korrekte, noe som betyr at voltmeteret i bilen likevel er rett.

Laderen er originalmontert av Westfalia, som bygger disse bilene på Mercedes Viano basis.

Denne høye konstante ladespenningen kombinert med at batteriet tross alt var OK i vinter (50 Ahr) og før Mercedes skriftlig anbefalte meg å ha bilen tilkoblet 220 V konstant ser dermed ut til å være problemet. Bare synd Mercedes garantien har godt ut. :-\

Får ta kontakt igjen med MB likevel, og be om info om hvordan ladespenningen kan justeres ned, ev, bytte ut hele laderen.

Når det gjelder lading under kjøring, vet jeg ikke hvor mye strøm batteriet får, men ladespenningen er da gjerne til å begynne med 13,7V deretter 14,1-14,2 V, så det burde være OK. Må koble til nytt batteri før max ladestrøm kan måles.

Underlig at et så stort firma som Chrysler skulle bomme så mye på noe så elementært som lading av egne batterier. Er heller ikke fornøyd med at startbatteriet kun får tilført lading etter at det har falt under 12,3 V, og så kun dras opp i 13,7 V. :(

Exide sin dokumentasjon på batteriet sier at konstantspenning over 14,5V skader batteriet. Helt i tråd med dine uttalelser, og hva som faktisk har skjedd.

#15297
Humor og kanari / Sv: Skilt bak
mandag 05. mars 2007, klokken 17:23
Sitat fra: cra på mandag 05. mars 2007, klokken 09:47


Jeg har for øvrig sendt en forespørsel til de so mselger disse om de er villige til å sette et lavere beløp på pakken, men har ikke hørt noe enda.

Tror seriøse firma kvier seg for dette, da det kan slå tilbake på dem. Det er jo veldig lett for tollvesenet å sjekke prisen de aveterer med.

De fleste firma som selger på Ebay f.eks, legger enkelt og greit ved hele kvitteringen med kjøpspris og ev. spørsmål om å jukse med denne. Veldig kinkig å forklare seg vekk fra, dersom du blir grilla av tolleren.
#15298
Humor og kanari / Sv: Alderen til en elbilkjører
mandag 05. mars 2007, klokken 17:16
Hos oss overtok også kona raskt Elektroluxen da hun oppdaget hvor grei den var. Det er f.eks rensligere og mer komfertabelt å plugge bilen til lading enn å tanke diesel en vindfull morgen. Å få henne med på å spleise ny batteripakke da den røk var en annen sak, som aldri gav resultat.

Heldigvis tok det ikke så lang tid før Cityel'en dukket opp, og hindret meg fra å være strandet hjemme sammen med en rekke ubrukelige fossilbiler.

Med AX'en sitt inntog i familien er vi sikret en elektrisk framtid. Alle kjøretøyene er registrert på meg så der er nok flere kvinnelige kjørere enn de registeret skulle tilsi.
#15299
Humor og kanari / Sv: Påbudt med Refleksvest i bil!
mandag 05. mars 2007, klokken 17:07
Sitat fra: pilt på søndag 04. mars 2007, klokken 22:41Jeg er ingen Opeleier

Var innom Bertil O Steen i dag for å fortelle dem at nok et batteri på Mercedes Viano'en har tatt kvelden, da deleselgeren satt og gottet seg med en ekte Mercedes reflexvest.

Den ble hurtig taklet fra han, og det viste seg at han også hadde Peugeot vester. Begge til en hyggelig pris av 49 kr stk.

Alltid greit å fortelle forbipasserende hvilket merke bil en har problemer med. ;D
#15300
Sitat fra: andreash på søndag 04. mars 2007, klokken 22:09

Ved eventuelt kjøp av CityEl fra Danmark, hvordan er importlovgivningen til Norge på EL-bil?
Finnes det CityEl som kan prøves i Bergen?
Hvordan er forresten sitteplassen i City-EL? Jeg er vel kanskje litt lang... (195cm)

Andreas

Cityel er godkjent i Tyskland, og dermed EU, noe som gjør at også Norge må godta den. Ved kjøp i Danmark kan du trekke fra Dansk moms og oppnå en riktig god pris. Men få returrett, dersom det likevel skulle bli problemer med importen

Den må muligens tas inn under dispensasjonsbestemmelsene som igjen medfører at du må innom Drammen eller Haugesund for godkjenning. Selve importprosessen er enkel, og billig. Totalt gratis faktisk, da det ikke engeng beregnes vrakpant på motorsykler.

Når det gjelder prøving av Cityel før ev. kjøp frarådes dette, da det er så forskjellig fra vanlig bil at du blir vekkskremt. Du vil etter et kjøp like kjøretøyet mer og mer.

Dersom du likevel insisterer kan du prøve min som er i Stavanger. Den er forøvrig sammenlignbar med 70 km/t versjonen , som egentlig er minstekravet ved kjøp, da 36V og 45 km/t blir for tregt. Når det gjelder sittekomfort tror jeg ikke du vil ha problemer med dine 1,95cm. Selv er jeg 1,80, og har masse plass. Ingenting er justerbart, en bare bøyer knærene mer eller mindre.

70 km/t versjonen påstås å være det minst energikrevende serieproduserte kjøretøyet i verden. :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA