Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elektrolux

#14806
Plugg-inn hybrider / Sv: Kinesisk serie- og parallellhybrid.
mandag 28. januar 2008, klokken 20:31
Ikke så fjærnt som en kanskje skulle tro. Det var faktisk et norsk firma som for 10-15 år siden hadde utviklet en gassdreven generator til bruk i huset.

Den laget 220V, og spillvarmen gikk til oppvarming av varmtvannet i huset.

En slik sak montert i elbilen, så har en både avgiftsfri lading, og varmt vann til varmeapperatet.
#14807
Kule sak.

Snobbefaktoren må være langt over både Rolexer, og Lexus Hybrider.  ;D
#14808
Plugg-inn hybrider / Sv: Kinesisk serie- og parallellhybrid.
mandag 28. januar 2008, klokken 20:17
Ooops. Ser ut til at vi må til med en dampgenerator for å produsere avgiftsfri strøm under kjøring.

Nå, hvem selger slikt

Det som blir "løsningen" i praksis er å bestille en Volvo recharge eller tilsvarende seriehybrid som ombyggingsprosjekt, for så å demontere fossilmotoren. Dermed får en en ny og sikker Elbil avgiftsfritt.
#14809
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på søndag 27. januar 2008, klokken 21:58
Lars
(som er på utkikk etter en 1-fas 3 - 3,5 kw motor, 230v vekselstrøm). Jeg har nemmlig planer om å la freseren få "hale", da jeg ikke ser det som noe stort minus.

Finnes slikt da? Trodde grensen på 1 fase gikk på ca. 3 hk som er noe mindre enn 3 kW. 3 hk motor bør du kunne kjøpe på Biltema, da de bruker slikt til å drive luftkompressorer.

Hvorfor ikke slå 2 fluer i et slag og kjøpe en 3 hk luftkompressor, og låne motoren de få gangene du trenger den.

#14810
Plugg-inn hybrider / Sv: Kinesisk serie- og parallellhybrid.
søndag 27. januar 2008, klokken 23:10
Ikke var den stygg heller.

Høres ut som der er en slags lås som kan kobles mellom fossilmotor og elmotor.  Burde være mulig å spesifisere bilen uten denne delen for å spare avgifter, på lik linje med at det er mulig å ta ut seter av en varebil av samme grunn.

#14811
Det er longlife kjøleveske, men den gule Citroen versjonen, er kompatibel med blå glykol i motsetning til VAG sin røde kjøleveske.

Gul longlife kjøleveske får du nå hos Biltema, men den blå er i praksis long life den også grunnet max 40C belastning.

Da bilen din er utenfor garantiperioden trenger du ikke kjøpe kjølevesken inne i en Citroen plastflaske ;)
#14812
Hallo Ebye

Og velkommen til forumet.

Dersom alle blokkene som vi kaller 6V batteriene kommer fra samme batterikasse, bør du regne kun de med høyest spenning, og som er innenfor 0,02V i forskjell som OK.

Noen av de andre kan også være OK, men ren spenningsmåling er ikke nok på NiCd. Vanligvis er blokker som måler mindre enn 6V defekte.

Det du bør gjøre nå, er å bestemme deg for å jobbe med blokkene selv, eller få hjelp til å teste disse.

Jeg sier dette forde at dersom du velger det siste er det en fordel å få blokkene i den ladetilstand de er i ved demontering. Husk også å tette igjen niplene for vannfylling, da du ellers kan tilføre CO2 via luften, og skade blokken på den måten. 
#14813
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Webasto varmeren på 106
søndag 27. januar 2008, klokken 00:59
Så bra.

Neste gang greier du det på 1/2 time. Når dette først har begynt, må en nemlig gjerne gjøre jobben igjen etter en stund.
#14814
Elbilen i Samfunnet / Sv: Mulig mobbekampagne av elbiler i Stavanger
lørdag 26. januar 2008, klokken 12:08
Nå etter en relativ rolig vinter, "måtte" jeg stoppe 3 ganger i kollektivfeltet i Stavanger på en dag.

Først enTaxi som blinket, og fikk den sedvanlige behandlingen med full stopp, og hyggelig samtale, så en Politibil som hev seg etter meg fra 200 m bak, og mente jeg ikke hadde noe i kollektivfeltet å gjøre "da bilen så ut som en vanlig bil" :D ( bra det ikke skjedde før Nyttår, for da hadde jeg gule oblater, mens jeg ventet på at bilen skulle bli 12 år og 3000 billigere å omregistrere) ;)

Tilslutt en stakkar taxi som fikk samme behandling som taxien før på dagen, mens andre overivrige taxier i langt over fartsgrensen la seg ut i vanlig fil for å klare fredags kveldsrushet.

Kanskje på tide å ta en "Pluto", og stå fram i offentligheten og påpeke vår plass i samfunnet. ;D
#14815
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Exide Maxxima i elbil
lørdag 26. januar 2008, klokken 00:30
Sitat fra: Ken på fredag 25. januar 2008, klokken 22:49
men hva med NiCad blokker?

Tilnærmet null der også ;)
#14816
Andre Elbiler / Sv: Venture one
torsdag 24. januar 2008, klokken 22:59
Dette må avklares. Har selv satt meg opp på preorder på en seriehybrid Venture. Dersom den blir avgiftsbelagt vil jeg heller kjøpe en helelektrisk versjon.

Hva med Volvo Recharge. Dersom denne skal regnes i samme klasse som Prius frafaller interressen min. da snakker vi bompenger, parkeringsavgift, vektavgift, Co2 avgift, moms, osv.

Da kjører jeg heller AX'en. >:(
#14817
Humor og kanari / Sv: Skistativ for rund profil
torsdag 24. januar 2008, klokken 20:51
Bruker selv Thule sin ski/snowboard låsbare holder, skrudd fast på en firkantet stang, som så benytter hengerfeste som base..

Ser ingen grunn til at du ikke skal kunne skru den fast i en rund profil. Var faktisk inne på tanken om å gjøre dette for å kunne komme inn og ut av bakluken lettere.

Trikset er å bore hull i Thule holderen bak, og sette inn popskruer, som en så skrur skruer inn i fra det den skal festes til.

Forsøkte å legge ved bilder, men minne på forumet var fullt og moderator må ta seg av dette.
#14818
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Webasto varmeren på 106
torsdag 24. januar 2008, klokken 13:46
Det er helt sikkert for mye sot i forbrenningskammeret.

Ditto demonteres fra toppen ved først å ta ut en 2 mm lufterør til elektronikken, så løsne 4 skruer på lokket til forbrenningskammeret som er midt i brenneren, dra ut tenner og flammevakt og deretter løsne en umbrakoskrue som holder alt i "spenn"

Ofte er tilførselsrøret for drivstoff tett, og må blåses rent med trykkluft.
#14819
Elbiler i media / Sv: Hydrogenveien
torsdag 24. januar 2008, klokken 08:57
(Rav 4, Arne Magnus, og Euromatic er en og samme person. ;)   )

Hallo Arne Magnus.

Er dette noe du vil dele med oss andre, eller noe du kan hjelpe å bygge om.

Dersom det er slik at alle Think eiere kjører rundt med en innebygget hurtiglader, (og jeg tviler ikke på den biten) hadde det vært meget interresant å begynne å utnytte den.

#14820
Og plass til mange batterier under bilen.

En ren elektrisk bobil blir vel vanskelig å få til i praksis. Sist jeg kjørte min ble det 160 mil på en dag, noe som vanskelig lar seg gjøre rent elektrisk, men en hybrid hadde vært meget velkomment.

Ikke minst når strømmen begynner å ta slutt etter en lang helg på festival.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA