Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elektrolux

#14761
Elbiler i media / Sv: Biodrivstoff
lørdag 16. februar 2008, klokken 12:36
Der var også snakk om at gjødselen som brukes til dyrking av disse plantene, produserer en gass som er en mye værre enn CO2.

Konklusjonen fra et skotsk forskermiljø var at det var 50% større klimagassutslipp ved bruk av dyrket biodrivstoff enn ved bruk fossilt drivstoff.

Trøsten vår kan være at dersom strømmen vår lages av biodrivstoff i stedet for kullkraft vil vil til tross for disse 50% økning i klimagassutslipp kjøre renere enn alle andre. ;D

#14762
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Megapulse til Blybatteri??
lørdag 16. februar 2008, klokken 12:25
Jeg ville nok brukt penger på ballanseringskretser først, og dersom der framdeles var skranglende mynt i lommen vurdert desulfatreringsutstyr.

Et batteri i aktivt bruk burde vel være lite utsatt for dette. Og det er riktig at NiCd ikke sulfatrerer. Bly gjør det vistnok ved hvilespenning under 12,8 V på en 12V blokk.
#14763
PSAbiler / REVA / Th!nk / Sv: Mekkekveld uke 9
fredag 15. februar 2008, klokken 09:17
Ser ingen problem med det. Pak a  track vil gjøre det den skal, nemlig alamere ved fare for reversering.

Det er hvilespenningen som bør være så synkron som jeg nevner,  for å kunne indikere samkjørte blokker.
#14764
Mange gode poeng Thomas

Eneste jeg vil arrestere er at det er fullt mulig å fikse en CO2, eller gasslekkasje på havbunnen. Det har blitt gjort mange ganger, f.eks ved bruk av avlastningshull. Der er riktignok plasser, f.eks. under Piper Alfa som framdeles lekker, og hvor en må gå ut ifra at de har måttet gi opp å tette helt igjen.

Poenget er at alt er ikke tapt om en skulle få en lekkasje, slik du antyder.
#14765
Nå skjedde ingenting 24 januar, men jeg turde ikke vente lenger, og kjøpte en ny fra Tyskland. Dermed er min "gamle" Camper til salgs. Se: http://finn.no/finn/car/object?finnkode=12451229

I tillegg til at dette er markedets beste tilbud på slik bil, er et av argumentene mine at de 150 000 + en sparer i forhold til en som er kjørt 36000 km mindre, kan en bruke på Elbil.

Den nye bilen har partikkelfilter, men om dette er mer miljøvennlig tatt i betraktning at den brukes kun til langkjøring, og har ørlite høyere forbruk vites ikke. Hadde foretrukket uten partikkelfilter for mulig redusert forbruk, og definitivt redusert kostnad på oljen som er mye dyrere på en bil med partikkelfilter. De 500 kr en sparer i årsavgift spises fort opp av ekstrakostnaden på service på bil med partikkelfilter.


#14766
Humor og kanari / Sv: Gjenbruk av vannpumpa
torsdag 14. februar 2008, klokken 15:32
Tror du må revurdere din bruk av pumpen, da den nok er designet ut fra mengde, mer enn trykk. Dermed faller spylefunksjonene vekk.

Vann til Garagen, hagen og vannkanon trenger ikke mer trykk enn det du allerede burde ha fra vannverker.

Til å løfte vann en meter eller 2 burde derimot fungere fint, og du kan dermed lage er liksom vannkraftverk med Think pumpen som energiomvandler fra strøm til tyngdekraft.

#14767
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Konvertering (Artikkel..)
torsdag 14. februar 2008, klokken 07:41
Rygging skjer med reversert strøm. Ev. Sveising må selvfølgelig gjøres riktig, og ved bruk av dreide hylser. Ser ikke noe problem med ballansering, da OD'en på akslingen er så liten at der må mye ekstra sveis til på en side for å lage uballanse.

Som du sier er motoren tatt vare på for ev. egenkonvertering. Nå har jeg flere motorer liggende, så dermed kan de som er flinkere enn meg til å realisere prosjektene sine også få en tjangs.
#14768
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Peugeot 205
onsdag 13. februar 2008, klokken 16:20
Tror den mest aktuelle måten å bygge om på i nær framtid blir å ta en Plug in Hybrid, og bytte ut fossilmotoren med mer batterier; eller være fornøyd med de 5-7 milene originalbatteriet gir.

#14769
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Konvertering (Artikkel..)
onsdag 13. februar 2008, klokken 16:16
Partnermotoren min er en komplett enhet med drivakslinger og diff bygget sammen med motoren. Toppfart med 13" hjul blir kun ca. 90 km/t ( pris 10000 NOK )

Å montere denne i en bil betyr kun tilpassning til bilens hub, f.eks ved sammenkobling av halve partner akslingen og halve bilens drivaksling, (Sveist sammen)

Den er beregnet på 162 V nom spenning, eller ca. 135-235V som den i praksis ser.

Har også motorstyring til denne, men da beregnet på NiCd batteri, som blir for tungt for ditt Prosjekt X1/9.  Du må satse på LiIon for å holde vekten nede.

Da det er en "vanlig" DC motor med seperat magnetisering kan andre styringer lett benyttes.

#14770
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: DC rules
onsdag 13. februar 2008, klokken 10:49
Helt rått.  ;D

Hvor mye koster en slik Litium pakke montro!
#14771
Elbiler i media / Sv: NRK nett-tv om flere ladestasjoner
tirsdag 12. februar 2008, klokken 17:45
Hvorfor ikke sette opp ladere til biler som er produsert i 10000 + antall.

Hvor lenge må vi vente på at der ruller tilsvarende antall Nye Thinker på veien.

Det er snakk om 100 000 NOK pr. ladestasjon, og et behov på i underkant av 10 stk på landsbasis.

f.eks 1 på forus, 1 på liertoppen, 1 ca. 3 mil vest for Kristiansand, 2 stk på de 2 fergesambandene mellom Bergen og Stavanger.

#14772
Sitat fra: cra på tirsdag 12. februar 2008, klokken 14:45
"Alle" vet at de kan kjøpe seg en bil uten å kunne en tøddel om mekanikk eller mekking, og få ordnet problemene på verksted. Dette gjelder kanskje spesielt nye biler, der man snart ikke kan gjøre noe som helst (pga all elektronikken) selv om man har eid bil i flere tiår.

Problemet med dette er at i elbilens tilfelle, er ikke nødvendigvis verksted,  plassen man bør gå.

Måten bilverkstedene hånterer elbiler, er å bytte ut alt for store enheter. F.eks hele elektronikkboksen når kun DC-DC er defekt, eller hele motoren når kommutator er brendt. Dette fikser riktignok problemet, men koster bileier alt for mye.

Til sammenligning vil en forbrenningsmotor bli forsøkt reparert i det lengste.

#14773
Elbiler i media / Sv: NRK nett-tv om flere ladestasjoner
tirsdag 12. februar 2008, klokken 14:43
Lurer på om der kommer noen hurtigladere tilpasset PSA bilene.

Det er jo fint med et vanlig 220V 16A stikk, men det burde vært en hurtiglader i alle  (eller helst mellom alle) de "store" byene.

Bilene ruller jo tross alt rundt i relativt stort antall og bare venter på dette.
#14774
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Ladeproblemer 12 Volt
tirsdag 12. februar 2008, klokken 08:59
Ta instrumentet tilbake til biltema og be om et nytt. Gjorde det samme med et tangampermeter som var dårlig kalibrert. Det nye funker perfekt.

Her er forresten biltema nr på instrumentet jeg anbefaler til Elbilbruk. 15-275 Ved ev. kjøp, legg merke til hvor mye "feil" instrumentet måler på Amp før nulling. 0,5A er for mye. 0,1 er bra. Her tydeligvis noe med kalibreringen å gjøre.

#14775
Tilskuddsordning høres bra ut. Det beste måtte vært et rentefritt lån ved kjøp av Elbil.

Ellers er økt drivstoffpris mye bedre enn flere bommer. Da blir det tross alt dyrest for dem med stor bil og mye kjøring, uavhengig om de passerer et gitt punkt langs veien.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA