Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elektrolux

#14281
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Reversering av celler
torsdag 20. november 2008, klokken 17:36
En mulighet er å lade 200% med C20, eller i vårt tilfelle 5A i 20 timer på slike lavkapasitets blokker.

Kan også være et forsøk værd der ladekurven stuper på slutten, i stedet for å synke forsiktig.

Jeg har tatt vare på alle slike 80 - Ahr blokker, og lagring over tid har "restaurert" enkelte slike til 100+ blokker. For ordens skyld tør jeg likevel ikke sette disse blokkene inn i biler, da jeg betviler langtidshelsen til slike blokker.
#14282
Satte opp et totalregnestykke på gamle P106'en min.

Da var reperasjon med ny batteripakke til 160K vad 14000 km og kjøpspris på 260K, og service på merkeverksted lagt til grunn.

Alt dette delt på forventet levetid på ny batteripakke på 100000km, ble til 40 kr milen i kjøreutgifter.

I praksis gikk bilen med overskudd for meg, da jeg fikk batteripakken for 60000 kr, og kjøpte bilen for under 60000 kr, ikke 260000 kr, og fikk 140000 kr for den ved salg. ( Faktisk et godt kjøp for ny eier, da den da hadde nye batterier, ny fjernstyrt diesel Webasto, Stor og god stereo, etc.)

Slik er det nok for flere. Bilene har hatt null verditap de siste årene, og etterhvert som folk har lært seg å behandle batteriene bedre blir det faktisk svært så billig å kjøre Elbil.
#14283
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Hvor mye overlading er normalt?
torsdag 20. november 2008, klokken 17:17
Skal prøve å besvare siste 2 spørsmål.

Det ser ikke ut til at en kan forkorte overladingen ved å stoppe halveis, for så å fortsette. Gjorde et praktisk forsøk på dette, riktignok uten logging, men det var tydelig at den la på 15% i forhold til nederste nivå.

Når det gjelder å omgå 5 timer x 5A for hver 1000 Ahr lading må dette ev. avbestilles med diagnoseapperat. Med andre ord veldig omstendig, og ser heller ingen grunn til å stresse med det.

Sekvensen er lagt inn for å holde batterikapasiteten oppe, og vil også være med å fjerne ev. uballanse i cellene.

#14284
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Reversering av celler
onsdag 19. november 2008, klokken 13:19
Det med ladekurven har stemt på alle blokkene jeg har tested, bortsett fra en, som hadde perfekt ladekurve, og 0 kapasitet.

Forøvrig en av dine eller Ken sine blokker.

Som svar på det siste kan du ha rett, men dette skal jo overladingen fjerne før det utvikler seg. Er blokken så dårlig at en celle reverserer hele tiden, bør den ut av pakken uansett.
#14285
Enkle batterispørsmål / Sv: Polfett.
onsdag 19. november 2008, klokken 13:14
La merke til at alle ledningene på Think kassen jeg jobber med for tiden hadde korrodert på kun ene enden.

Om dette var + eller - polen vites ikke, da jeg først la merke til fenomenet ved montering.

Forøvrig en kasse der alle de originale blokkene viste seg å være OK bortsett fra Isofeil etter 100000 km. Kan Harald Revne ladestopperen være medvirkende til dette gode resultatet?
#14286
Kanskje på tide å revurdere om fossiltaxier fortsatt skal ha lov å kjøre i miljøfilen, nå som Eltaxien er en realitet. ;)
#14287
Dette blir spennende å følge med på. Takk for info Arnie
#14288
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Reversering av celler
onsdag 19. november 2008, klokken 08:48
Stemmer nok det. De som nøler viser seg som du sier å være defekte likevel.

De samme blokkene topper gjerne på max 8 volt, og viser veldig redusert kapasitet. Ytterligere tester viser raskt forverring av tilstanden.

#14289
Hva med å ta med en motorisert rullende landevei, og la Thinkene regenerere seg mette, mens en tar en kopp kaffe?

"Landeveien" kan drives av en 3 fase motor på 10-20 kw, og plugges inn i nærmeste 3 fas 400 Volt stikk. ;D

Ellers må der vel være noen i dette landet som klarer å sende strømmen rett inn i motorstyringen på Think, slik at den tror motoren regenererer, og dermed lade bilens batteri. Dette er diskutert mang en gang, men rette folkene med kunskaper på dette område er tause.

#14290
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Think vs. Smart
onsdag 19. november 2008, klokken 08:18
Sitat fra: henrikdagfinrud på tirsdag 18. november 2008, klokken 16:05
Mener du virkelig dette? At du fortsatt sparer penger hvis du har Thinken på service ca hver 350 mil? Hvor mye er det i årsavgift på en Smart, og hvor ofte må den på service?

"Cluet" er hvor mye en må betale for å fylle for en snau 100 lapp i vann pr. 4000 km. Skal en betale spesialistpris på godt over 1000 kr for å koble opp diagnoseapperatet og be om servicelading kommer en kun 8000 km i året på besparelsen den reduserte årsavgiften på elbil gir, men har en apperatet selv, eller er med i en klubb ala Agder elbilforening kommer en VELDIG mye lenger.

Årsavgiften på Smart er jo som alle andre fossilbiler på nesten 3000 kr, mens Elbil betaler like under 400 kr.

Når det gjelder reperasjon, så kan alle biler få behov for dette. Igjen kan dette gjøres rimeligere ved bruk av brukte deler. Think bruker deler fra Saxo, som er produsert i millioner av eksemplarer. Dermed burde enhver hugger ha en bakaksel eller andre deler på lager. Andre deler får her på forumet under kjøp og salg.

"Ingen" Elbil skrotes uten at delene tas vare på, og det betyr at delene en kan komme til å trenge ligger hjemme hos en eller annen entusiast.

Det gjør det forresten også når det gjelder Smart biler. Trenger en noe er det bare å ta en tur innom Ebay, så finner en alt en kan ønske seg, og ofte til drømme priser. 

Smarten skal ha service for hver 10000 km, men dette kan gjøres selv. Det er snakk om enkle ting som bytte av motorolje, ( Mobil1 kjøpt hos Europris til 100 kr literen, og 4 liter pr. service) oljefilter, og luftfilter. Ventilene er hydrauliske, og motoren har kjetting, så ingen bekymring der. 6 stk tennplugger må byttes for hver 40-60000 km, og egentlig skal en koble opp diagnoseapperat og aktivisere kollisjonsensoren for å sjekke at motoren stopper og nødblinken starter, men trenges dette virkelig for hver 10000 km?

Ellers blir det jo bremseveske hvert annet år uansett biltype, og smøring av dører og andre bevegelige deler. 

Til sammenligning så jeg nettopp "tilbud" på service på trøsykkel til 399 kr. Da fikk en luft i dekkene, olje på kjettingen, og justert bremser og gir. For et mindre beløp kan en kjøpe Biltema sin sykkelhåndbok, og kjedespray, og gjøre jobben selv. Neste gang, har en boka, og kjedesprayen, og en sparer 399.- kr på noen minutters stell. ;)


#14291
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Think vs. Smart
tirsdag 18. november 2008, klokken 15:35
Må si meg enig med Cra her.

Har selv både Smart roadster, og Div. elbiler.

Bare forskjellen i årsavgift er nok til å dekke inn servicekostnaden på Thinken.

Det du skal gjøre er å ta godt vare på batteriene dine. De skal dobbelt så ofte på service som det bilen selv gir beskjed om, eller omtrent hver 3-4000 km.

Ta gjerne service hos en entusiast i stedet for verksted, så får du også bedre oversikt over vannforbruk etc.

Dersom du gjør dette bør batteriene holde, og om de likevel svikter er det hjelp å få her på forumet, og for helt andre priser enn det Ford vil ha deg til å tro. Dermed kan ingen fossilbiler konkurrere med lavere driftskostnader.

Smarten er ganske tørst på bykjøring. Vår bruker 0,7l/ mil, og bom, parkering, ferger, oljeskift etc koster det og. For ikke å snakke om kostnaden med å bytte bil.

Nei, les de rådene som gis på forumet, og behold Thinken, og om kort tid kan du heller vurdere en ElSmart
#14292
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Nye ladeplasser i Oslo
tirsdag 18. november 2008, klokken 03:38
Kjekt å se at til og med politisk ukorekte, men ærlige argumenter tør framstilles, og respekteres.

Argumentet om månedskortet på buss sier i grunnen alt. Helt sant, men ingen betaler det av ren veldedighet.

Ellers verdsettes Norstart sitt arbeid, og ikke minst dette forumet. Om det ble kritisk med driftsmidler i Norstart ville jeg nok bidratt med noen kroner om det var det som skulle til.
#14293
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Reversering av celler
tirsdag 18. november 2008, klokken 03:19
Det hele blir kanskje lettere å tenke seg dersom en ser for seg en ferdig utladet blokk i serie med en en strømforsyner, og en last.

Strømforsyneren vil grunnet seriekoblingen være koblet som følger: + ut fra strømforsyneren går til - på blokken, og - på strømforsyneren vil gå til + på blokken via lasten.

Dermed er en faktisk koblet opp til å reverslade blokka, og i og med at NiCd blokker kan lades i feil retning er det logisk at dette medfører opplagret energi som først må tappes ut, før opplading i riktig rettning har noe hensikt.

Et fenomen jeg ofte ser ved trimming av blokkene, ( hurtiglading fra 2 volt ) er at de kortslutter et kort øyeblikk, for så å stige veldig raskt i spenning. Starter derfor alltid forsiktig med max 10A og legger ikke på mer strøm før blokken enten har passert denne "kortsluttningen, eller passert 6 volt.

Lavere strøm enn 10A fra 2 volt har dessuten resultert i at blokken ikke vil opp i spenning i det hele tatt, så der er mye rart som skjer nede i kjelleren for å si det sånt.

#14294
Avansert: Batterier og Lading / Sv: NiCd on fire
søndag 16. november 2008, klokken 12:57
Hallo Pluto

Det var da veldig markerte spenningshopp. Vanligvis synker spenningen mer i trappevis.

Hadde du ladet blokken ut i 2 trinn før oppladingen. ( rest + recond )

Ellers virker det som plutselig og full kortsluttning på en celle, som du sier.
#14295
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Nye ladeplasser i Oslo
søndag 16. november 2008, klokken 04:40
Er nesten helt enig med deg Bosonic.

Problemet er bare at jeg er ønsket som betalende medlem i sportsvognsklubben og MC klubben, i tillegg til at jeg allerede er betalende medlem i LO, NAF, Ishockeyklubben, friidrettsklubben, Elixia og Colorklubb, for å nevne de jeg kommer på.

Det blir litt kynisk, men så lenge det ikke er reelle muligheter til å spare inn medlemsavgiften f.eks via redusert forsikring,  behov for ladenøkkelen, eller tilgang til forumet, så har ikke medlemsavgiften blitt prioritert. I bunnen ligger ønske om å holde faste utgifter på et minimum.

Vil selvfølgelig oppfordre alle til å bidra, og håper Norstart fremdeles ønsker å ha meg her, til tross for en viss betalingsvegring.  :-\
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA