Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elektrolux

#14236
Avansert: Avanserte reparasjoner / Sv: Webasto på PSA
søndag 07. desember 2008, klokken 12:35
Pinnen er sikkert bare en "defuser" som lager mindre dråper av drivstoffet som passerer. Burde være likegyldig om den er løs eller fast.
#14237
Avansert: Avanserte reparasjoner / Sv: Webasto på PSA
søndag 07. desember 2008, klokken 06:08
Meget god og grundig reperasjonsveiledning Pluto.

Dette er en Type S, mens jeg trodde du hadde Type C?

Når en har ute brennkammeret bør en blåse gjennom dysen inn til dette med en vanlig luftpistol for å rense ut ev. restriksjoner der. Skrap gjerne rent inni forbrenningskammeret.
#14238
Har div. S typer med og uten fjernstyring, og Ny og brukt C type. Skal se om jeg kan avse en av disse.

Ellers kan du prøve Ebay.

Sender deg en PM når jeg har undersøkt hva jeg kan avse.
#14239
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Priser på lampeolje
fredag 05. desember 2008, klokken 17:04
Hva med å prøve helifuel. Lukter nesten ingenting.

Spør på nærmeste lufthavn. Skulle ikke forundre meg om det er mulig å få dette gratis, da det ikke er lov å tømme ut av tankene og så tilbake igjen.
#14240
I følge flere kilder skjer avgiftsøken fra 01.01.-09

Det er snakk om 270k ekstra på en 150 hk, og 320k ekstra avgift på en 205 hk 3 liter.

Dette er den perfekte nr 2 bilen, for de som greier seg med 4 seter (og 2 dobbelsenger )

Uavhengig av fergetider, og hoteller. En spart overnatting på hotel mer enn dekker dieselkostnaden for en hel dags kjøring.

Min 150 hk er selvfølgelig solgt nå, men her er et kupp: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=14904205&sid=xz5cbahZ61S255373&WT.svl=Link
#14241
Har nå sendt Think en mail der jeg utrykker ønske om å kjøpe Litium versjonen av nye Think, og da selvfølgelig uten batterileie.

Til mitt bruk blir dette det rette. Nemlig lite bruk, og gjerne lenge mellom hver tur. (Litium har liten selvutlading, og kan lagres i hvilken som helst ladetilstand)

Nye Think frister fælt med fantastiske prestasjoner, moderende sikkerhet, og stilig utseende.

Blir spennende hva svaret blir.

#14242
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Buddy og levetid på blybatteriene.
fredag 05. desember 2008, klokken 13:51
Sitat fra: sveander på fredag 05. desember 2008, klokken 11:55
Jeg er enig i at det var interessant lesning. Men jeg nekter å tro at en dings til 307 kroner løser dette. Da er det så opplagt at Elbil Norge ville gjort det.

Er langt på vei enig i dette. Problemet med dingsten til 307 kr er at den kun tar hensyn til 2 blokker i serie, og neste dingst tar hensyn til de neste 2 blokkene osv.

På moped med 4 blokker er dette sikkert greit, og funker aldeles glimrende på egen EVT. Det er ganske så interresant å se hvordan ballansererene jobber under lading og en stund etter lading for å synkronisere spenningen på blokkene. Har til og med ladet en 12V blokk der 2 slike står i serie, og observert hvordan ballansereren drar opp den andre blokken, så dette virker. På min versjon virker ballanserene begge veier; d.v.s. de legger ikke bare på en ekstra last på blokkene med høyest spenning, men faktisk overfører denne spenningen til blokken med lavere spenning både under lading st.bye og kjøring. Dermed er 2A kanskje helt OK så sant blokkene ikke er for forskjellige.

På bil med 7-8 eller flere blokker i serie, blir det lett mye tull ( og tap ) når strøm må flyttes fra f.eks blokk 2 til blokk 7 .
Her burde en integrert ballanseringskrets som flytter strøm fra den sprekeste blokken direkte til den svakeste uten å måtte gå via 3-4-5 greie blokker først vært montert. Om slikt utstyr finnes kjenner jeg ikke til.
#14243
Alternativ energi / Sv: Påbud om biodrivstoff
fredag 05. desember 2008, klokken 08:53
Sitat fra: hens på torsdag 04. desember 2008, klokken 21:41
Å ligge bak en elbil må da være toppen av lykke?

Prøv å si det til rekka bak meg opp bakken mot motorveitunellen i Stavanger ;D

#14244
Gratulerer Vetlus

Høres ut som om du kan ha gjort et kupp.

At framdriftsbatteriet har stått ubrukt i et år kan være både bra og ikke så bra. Lagring i utladet tilstand er bra.

Siden du fikk lading på bilen etter bytte av 12V batteri, var nok ikke batteriet helt tomt, og det kan ha dannet seg store krystaller som gir lav kapasitet på blokkene, og mye varmgang i siste del av ladefasen. Ideelt sett burde batteriene vært kondisjonerte ved å dra ca 5A ut av dem til de var nede i 2V/ blokk. Forstår at dette er bakvendt på en bil som tilsynelatende er OK, men hold et våkent blikk på spenning / blokk ved å måle de enkelte kassenes spenning og dele på antall blokker oppi. 6 framme, 4 i motorrom, 11 i midten og 6 bak. Sjekk denne spenningen nå, og etter fullading, og ved ladelys. Er spenningen innenfor 0,02V ( litt mer er også OK ) i alle ladetilstander er alt OK. Blir der forskjell ved ladelys bør du vurdere kondisjonering.

Der er et par nybegynner tabber du kan prøve å unngå:

Ikke vent på at vannlyset skal komme på. Sett bilen på vannservice snarest, og bruk gjerne servicesjemaet mitt: http://elbil.no/forum/index.php?topic=343.0
Sjekk at kjøleviften virker før servicelading, da Partner bruker 2 seperate kjølekretser for h.h.v. lader og batterier. Dermed kjøler ikke batteriene laderen, og manglende kjølevifte vil raskt føre til overopphetet lader.

Skaff deg en oversikt over din egen bils vannforbruk. Av egne Partnere ( solgt nå )bruker den ene så mye vann at den må fylles for hver 3000 km. Den andre kan kjøre helt til vannlyset kommer på, etter 5-6000 km

Ikke press batteriene ved å kjøre på orange eller rødt på ecometeret. Egen regel er 2 sek på rødt og 10 sek på orange, og resten på grønnt. Heller ingen vits i å kjøre bilen helt tom den første tiden.

Lad når som helst, og husk at bilen selv overlader det batteriene trenger. På PSA ( i motsettning til Classic Think ) blir der ikke for mye overlading.

Ikke hold bilen stille med strømpedalen. Det vil overopphete deler av kommutator, og føre til at denne blir oval og dermed børstehopp og brenning.

Ta av deksel under motoren og sjekk hvor mye børster der er igjen, og se etter oljelekksje fra gir med det samme. Alt mer enn lett svetting bør fikses snarest. Der er kun 3 tettninger, men motoren må ut for den ene av dem.

Med dette kan de dyreste tabbene unngås.

Varmeapperatet kan sikkert resettes, og bør virke etter det.



#14245
Nå går det tydeligvis unna ja. Må slutte meg til gratulantene.
#14246
Andre Elbiler / Sv: Mini lanseres som El-bil
torsdag 04. desember 2008, klokken 10:47
I følge denne artikkelen skal alle 500 stk. av Mini E produseres før nyttår :o

http://autos.yahoo.com/auto-shows/la_auto_show_2008/737/2010-Mini-E;_ylt=AoZ2Syreo1agYX9f4IFRomHBqaB4;_ylv=3 
#14247
Alt det andre / Sv: Sterling hybrid
torsdag 04. desember 2008, klokken 05:55
Tilhengerene av hydrogen presiserer at Hydrogen regnes som en energibærer akkurat som et batteri, og ikke et drivstoff.

Med andre ord: En må først tilføre energien en senere skal bruke, dette være seg gjennom elektrolyse, eller hva nå prosessen heter som frigjør hydrogenet fra Hydrocarboner.

#14248
Sitat fra: Baltor på tirsdag 02. desember 2008, klokken 12:15
Kanskje litt mye svartmaling her nå. Depositumet var vel for kortet, ikke nøkkelen?
(Og hvis man ikke har levert det så er det faktisk mulig å bruke det fortsatt....)
Jeg tror at avtalen med gratis kort ble sagt opp fordi det var mistanke om at den ble misbrukt, kortene kunne brukes til å slippe inn mer enn en bil...

Svartmaling må til for å belyse problemene. I motsettning ville stilletiende tilpassning kun tjent de mest kreative.

Ellers må jeg rette en del feil her:

-Selv om avtalen gjaldt kortet, ble nøkkel og kort krevt tilbakelevert for å få tilbake depositum. ( Trodde jeg hadde mistet en nøkkel, og har derfor framdeles et kort igjen )

-Selv om kortene var mulig å bruke en stund etter at vi offisielt var fordrevne fra St.Olav, er i alle fall det jeg har beholdt nå sperret.

Før den tid var eneste mulige måte å missbruke kortet på å bruke det på fossilbil. Noe jeg sterkt betviler ble gjort av noen brukere. Dersom en hadde kjørt en bil inn med kortet, var det ikke mulig å kjøre inn en annen, da kortet ( eller systemet ) viste om bilen var inne eller ute.

Eneste "missbruket" jeg kjenner til er parkering uttover normal ladetid. Kortet begrenset ikke parkeringstiden, og dermed kunne det være fristende å ha en bil stående klar, mens en kjørte en annen. Dersom dette er/var problemet kunne Stavanger Parkering enkelt lagt inn en 24 timers sperre på kortet, der parkering uttover denne tiden ville bli belasted med parkeringsavgift.
#14249
Godt jobba Lynet.

Syntes forbrukerrådet eller en advokat som representerer oss forbrukere også burde vært involvert i denne prosessen.

Ellers kan det bli tvetydige formuleringer, og forhalinger, og så ender det hele opp med at trengende elbilkjøpere til slutt signerer på en avtale de ikke er tjent med.

Og forresten, Hva er i veien med en leasing avtale på batteripakken. Den er i alle fall endelig. Da kan en se totalkosten på bilen, og tilslutt vil en kunne kjøpe seg ut av hele avtalen.

Da ville også de som har tenkt å behandle batteripakken fint ( og kjøre lite ) kunne høste frukter av sitt engasjement.
#14250
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Ladeproblem
onsdag 03. desember 2008, klokken 09:06
Sitat fra: Ken på tirsdag 02. desember 2008, klokken 13:43
Du kunne prøve å blåse gjennom vannfyllingskretsen til å fjerne elektrolitt som har samlet seg der.

Tror en bedre metode ( som jeg selv har benyttet for å rense vannfyllesystemet etter brann i en celle ) er å lade blokken ( pakken ) helt opp og holde ladingen på mens en fyller vann gjennom vannfyllekretsen.

( Etter brann slik jeg beskriver må kassen ned og blokkene tas enkeltvis, da sot er bad news for framdeles gode blokker. Selv greide jeg å redde 2 av 4 blokker med denne rensemetoden, mens for de 2 andre var sot kommet nedi selve cellene, og kapasiteten kraftig redusert. )

Teorien er at vannet grunnet nylig vannfylling, og topplading ikke vil renne ned i cellene, men kun gjennom vannfyllesystemet, og rense dette. Etter at vannet har kommet gjennom hele fyllesystemet er det ingenting i veien for å bruke rent springvann til resten, da det som sagt kun går gjennom slangesystemet likevel.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA