Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elektrolux

#14161
Enkle tekniske spørsmål og svar på disse / Sv: Ranger diagnose
søndag 11. januar 2009, klokken 09:38
Sitat fra: ravn på fredag 09. januar 2009, klokken 14:40
Da har jeg endelig lært meg OBD-II og er i full gang med å lage diagnosesystem for Rangeren :)
Det er jo litt stas å sitte med laptop å slå av og på lyset i bilen, hehe. Nytteverdien av akkurat dette derimot, den skal man vel lete litt etter.

Forstår fullt ut gleden med dette. Godt jobba.

Om du får lyst å prøve å "Cracke" Think sine hemmeligheter stiller vi gjerne med både bil, og original diagnoseutstyr.  Kanskje du kunne laget en RavnLite. Tilsvarende en EVlite som brukes til vannservice på PSA bilene.
#14162
Sitat fra: el nino på lørdag 10. januar 2009, klokken 11:44
--------Og jo mer man kjører, desto billigere blir det-------------- ;D ::)

Det er vel det som er "cluet".

De som ser på nye Thinken som ren transport, forventer mye kjøring, og ikke henger seg opp i detaljer som fakturagebyr, og moms på momsfri vare, kommer sikkert best uttav det med leieavtale.

De som ønsker et samleobjekt til odel og eie, og misliker at finansinnstitutter og andre skal ha sugerør inn i lommaboka si, er nok best tjent med et rent kjøp.

Lurer forreseten på hva som skal til av diagnoseutstyr for å kunne snakke med NyThinken. Alltid et moment ved kjøp av bil, at slikt er tilgjengelig.

#14164
Sitat fra: El rayo på onsdag 07. januar 2009, klokken 16:23
Der har du nok årsaken. Th!nk skal kun lades på 10A.

Er skeptisk til slike begrensninger.

Faktum er at batteriene liker best høyest mulig ladestrøm.

At der blir varmgang i et underutviklet inntaksystemet til laderen kompenseres kun midlertidig av å lade på 10A.

Når først forbindelsen til laderen er begynt å bli svak, og utvikle varme er det bedre å fikse dette, enn å lade på 10A i den tro at problemet er løst.

Sett bilen på 16A lading og bruk IR termometer for å finne varme punkter, og utbedre disse er nå mitt råd.
#14165
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Buddy og levetid på blybatteriene.
fredag 09. januar 2009, klokken 08:51
Gode poeng Andreash

Elbil Norge burde etter min mening konsentrert seg om å utvikle en carcontroller med innebyggete ballanserere. Dermed kunne ballanseringen forgodt direkte fra beste til dårligste batteri, i stedet for via alle som måtte stå i serien, og også lagt inn sperrer for slike problemer som Andreash påpeker.

Cityel kjører på 3 eller 4 stk 12V batterier i serie, og kan derfor lettere benytte seg av dagens ballanseringssystemer.
#14166
Boogie, Pluto, meg og Think bruker samme utstyr, og teknikk for testing og recondisjonering.

Dermed er nok Lillerud sin pakke havnet i trygge hender.

Fordelen med metoden vår er at den er mye mer skånsom mot batteriene, og i gitte tilfeller i stand til å arrestere batterier som er i ferd med å gli ut av normal funksjon. Vi har sammen utviklet testen bassert på erfaring med snart til sammen 1000 NiCd batterier, og forfinet den etterhvert som kompetansen har økt.

Grunnet begrenset tilgang til blokker er metoden vår orientert rundt det å redde flest mulig blokker, samt at forsendelseskostnader krever at jobben må være gjort rett første gang da vinning ellers ville godt opp i spinning så det heter.

Desverre betyr nye delepriser ( spesielt på batterier ) at vi må ofre noen biler som delebiler, for i det hele tatt å ha deler til å reparere andre. 

#14167
Etter å ha anskaffet meg Think dukket ganske raskt det første irritasjonsmomentet opp.

Det viste seg at bilen stadig vekk ladet 12V batteriet. Nytt batteri ble kjøpt, og det gamle testet. Til min forundring tested det gamle batteriet godt nok etter mine PSA kriterier. ( 10 Ahr med 25A last ned til 10,5V eller restkap test etter annerkjente normer )

Logg hadde blitt foretatt, og det bilen min gjorde var å sette i gang lading av 12V batteriet når dette falt til 12,3V hvilespenning. Ladespenningen var kun 14V, og dermed ladet bilen i 1/2 time og hvilte i 1/2 time med 10Ahr batteriet.
Det viste seg at bilen hadde et stillstandsforbruk fra 12V batteriet på utrolige, og uakseptable 105-120 mA. Dette er bekreftet ved målinger på flere Thinker.

"Think" sin Think21 ble så logget, og her var det et forholdsvis nytt batteri. Likevel ladet den en 1/2 time for hver 4. time, og denne hadde kun 13,8V ladespenning.

Baltor sitt nye glis hadde et helt nytt 12V batteri ble så logget, og endelig var der lysning i sikte. En hel natt uten lading, og 14,1V lading under kjøring.

Løsningen så ut til å ligge i justering av DC-DC converteren til 14,1 -14,2 volt. (Dette er helt i tråd med nye MB camperen sine tall for konstantlading av GEL batteriet.)  En DC-DC ble behørlig åpnet opp, men ikke et potmeter å se. Lurer på om BMS'en styrer DC-DC ut spenningen?

Ny tilnærming ble test av en Tronic inteligent switchmode lader tilkoblet 12V batteriet, og med tilførsel av strøm fra 114V DC transjonsbatteriet. 

BINGO

Tronic laderen er fullisolert og har dermed ingen spenningspotensiale mellom ut og inn, og til tross for påstemplet krav om 220-240V AC inn virker den like godt med 120V DC inn.

Vi satte opp en test der et 12V batteri ble ladet av et Think traksjonsbatteri, og logget dette. Uti testen ble så 12V batteriet belastet med 130 mA tilsvarende en stillestående Think.

Til vår store begeistring holdt nå Tronic laderen Think batteriet mellom 12,7V og 14,1 Volt, og forhåpentligvis vil en roadtest vise at DC-DC'en i bilen dermed kan få hvile i fred ved parkering.

Tronic'en trekker konstant 30mA ut av traksjonsbatteriet, og litt mer under lading, mens DC-DC'en under aksjon trekker betydelig mer. ( Skal måle og legge ut dette tallet. Snakker om hele Amper ) I tilleg til unødig drenering av traksjonsbatteriet belastes også vannpumpa da denne starter i samme slengen.

Tronic'en er nå planlagt fast montert under fronten på bilen, og konstant tilkoblet 12V batteriet, og med tilførsel lagt fram fra Traksjonsbatteriet.

Kommer tilbake om dette viser seg å være en vellykket permanent rep. på en av Think sine mange små buggs. ;)

Bildet under viser den aktuelle laderen. Den er valgt ut fra pris, (ca. 200 kr) og at den holder spenningen høyere enn innslagspenningen til DC-DC converteren. Tror den er såpass vanntett, at den ikke vil ha problemer med et permanent liv under fronten på bilen.
#14168
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av elbil
torsdag 08. januar 2009, klokken 09:21
Sitat fra: RoadRunner på torsdag 08. januar 2009, klokken 08:30
Jeg har gitt opp å overbevise kona.... Men hun sitter på når jeg henter henne :-).

La kona overta 4x4'en inkl bensinfylling og vasking, samtidig som du lar Buddy'en være disponibel for henne. Tipper du snart får monsteret tilbake. ;)

Her i huset har kona avskiltet sin Smart roadster til fordel for ElSaxo, og jeg må værne om Thinken så hun ikke stikker av med den.
#14169
Sitat fra: lillerød på onsdag 07. januar 2009, klokken 20:56
Hva skjer om jeg leverer bilen min til deg, betaler deg masse penger og så har en bil som slutter å funke om tre måneder? Når man har med et verksted å gjøre kan man ta med seg kvitteringen tilbake og si at man vil reklamere på jobben. I tillegg vil du gjøre noe helt annet enn det verkstedet sier jeg burde gjøre, og du skal ha mer penger enn dem for å gjøre det - jeg håper du skjønner min side av saken  og at jeg har fryktelig mange spørsmål :)

Hvis jeg fikser bakakselen nå, kan jeg da kjøre bilen mens jeg venter på at du kan fikse den?

Helt forståelig skepsis. Jeg gir 3 mnd garanti på batterier jeg setter inn, og i tilfelle AX'en selges den med 12 mnd 50% batterigaranti.

Vet ikke hvor langt du ville kommet med en klage mot et verksted, men det er blitt prøvt, og de viser da bare til at de har fulgt prosedyrer, som er helt sant, men desverre ofte feil tilnærming til problemet.

Prisen du har fått oppgitt fra verkstedet er ikke medregnet deler, det er mitt overslag.

Du bør parkere bilen så snart der er problemer med batteriene. Du kan forårsake ytterligere skader ved å fortsette å bruke bilen.
#14170
Det enkleste og billigste er å sende hele bilen hit. Som sagt har jeg ikke tid å hjelpe før godt utpå våren. Leieboeren kjører Stavanger - Oslo 3 ganger i uka, og kan ta bilen på henger.

Grunnen til at Automotive sier noe annet enn meg er at de må forholde seg til Fabrikkens prosedyrer, mens jeg selv jobber etter prinsipper utviklet bassert på omfattende testing og eksperimentering med NiCd batterier.

Jeg sliter heller ikke med at biler jeg har reparert må tilbake etter kort tid, noe som tilsier at jeg må gjøre noe rett.

Jeg tror det er bred enighet her på forumet at Fabrikkens prosedyrer skaper store utgifter for forbruker, og også skader på batteriene.

Normalt er slike biler som din tilbake på veien for 10-30K etter besøk hos meg; selvfølgelig avhengig av hvor mange blokker som faktisk må byttes.
#14171
Dette ER en FR2000, og kan brukes på Think ved å  bruke rette softwaren.

Vi er i ferd med å undersøke om Think sin software lar seg kopiere.
#14172
Blokkene dine trenger ikke rekondisjonering. Det har du selv sørget for ved stadig kjøring til batteriene var tomme.

Desverre har du ved å gjøre dette også reversert de cellene som av en eller annen grund var svakere enn de øvrige, og dermed svekket disse ytterligere.

Dersom alle batteriene hadde vært 100% samkjørte er ikke forsiktig tomkjøring farlig, men en kan være uheldig å ha svake celler, og dermed celler som tar skade av tomkjøringa.

Det du trenger er å teste alle blokkene dine for kapasitet og ladekarakteristikk, og erstatte dårlige blokker med blokker som er tilnærmet like de gode blokkene dine. Desverre er der ingen profesjonelle verksteder som har kapasitet til å gjøre en slik omfattende test, men heldigvis finnes entusiaster både i Tønnsberg, Kristiansand og meg selv her i Stavanger som kan hjelpe. Problemet er at test av en hel pakke tar minst 10 dager aktivt arbeid, eller 22 timer / blokk, og at jeg selv har alt for mange egne biler å jobbe med før jeg kan hjelpe.

Hør om Boogie i Tønnsberg eller pluto i Kristiansand kan ta imot batteripakken din, eller belag deg på å måtte vente til april for hjelp fra meg.

Jeg har tatt 100 kr / blokk for en slik test, samt fra 3500 kr for innbytteblokker. Kan hende Boogie ønsker litt bedre betalt, da testutstyret er dyrt å kjøpe , og dyrt i drift ved f.eks uhell ved koblinger etc.

Jeg har også strømskinne og vannslangesett dersom det viser seg å bli behov for å bruke blokker fra PSA. Disse blokkene er lettere tilgjengelige og dermed billigere.

Desverre selger jeg ikke blokker, men kan supplere blokker i forbindelse med en slik test.
#14173
Dette er helt i tråd med mine ( mange ganger uttalte) ønsker. Selv stipuerte jeg prisen på Nythinken med batterier til 240K, og 10k over det skremmer ikke meg.

Nå ble plutselig nyThinkendet meget interresant for eget vedkommende. Spørs om ikke et massesalg av egen elbilbeholdningen står for tur.

Hvordan det er rent økonomisk i forhold til leie er en sak, men det er uvurderlig å slippe månentlige avgifter, for ikke å snakke om momsen og fakturagebyrene. ( investerte 200K i elbiler i sin tid for å slippe 13 kr i bom 2 ganger i uka for 4 år siden, så økonomisk logikk er totalt fraværende i slike tilfeller)

Tar det også for gitt at der må være en 5 års reklamasjonsrett på batteriene.

Kan likevel hende Think må ut og presisere om disse batteriene er ment å vare mer enn et år, som jo er grunnlaget for å kunne kreve 5 års reklamasjon.
#14174
Støyskjerming er en vitenskap, og minnes å ha lest at skjermen enten skal jordes i ene enden bare, eller i begge ender.

Ingen blir kloke av dette inlegget, men poenget er; at der er metoder som er utviklet og testet, og sikkert kan finnes ved videre søk på nettet.
#14175
Sitat fra: elox på tirsdag 30. desember 2008, klokken 12:33
Ja, da har du vel også fått et fakturagebyr på kr 75,-?   ;)

Til sammenligning fikk jeg for noen år siden viklet en 3 fase motor til en søyleboremaskin i Polen

Der gikk med 80 kr i kobbertråd, og stakkeren som viklet hadde brukt 7 timer på jobben. Totalt kom jobben på 200 kr inkl. fakturagebyr.

Å ta slike inflaterte gebyrer irreterer meg grenseløst.

De smarte legger heller slike gebyrer inn i totalbeløpet, slik at kunden slipper irritasjonsmomentet. ( One Call f.eks )

Man kan diskutere seg vekk fra slike ekstrautgifter dersom en stiller ultimatum. Gi beskjed at en kun handler dersom en slipper gebyret. Det virker forbausende ofte, og de gangene det ikke virker sparer en enda mer på rett å slett å la vær å handle i det hele tatt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA