Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elektrolux

#14101
Har påbegynt et nytt prosjekt sammen med Think her på forumet.

Den lyseblå AmThinken med dårlig batteri som lå på finn i desember for 49K tenkes oppbygget med 2005 batterier fra PSA, og med Harald Revne ladestopper.

Som (etterhvert) vanlig var tilstanden på batteripakken enda værre enn fryktet/håpet, og forundringen desto større over hvor bra en Think med defekt batteri faktisk kan kjøre.

5'er rekken hadde eksplodert, og går dermed til resirkulering. Videre testing er i full gang, men det ser styggt ut med mye krystaller og lav kapasitet på mange av de øvrige originalblokkene. ( se bilde )

Et problem jeg nå ser, er om denne oppbyggingen kan forsvares økonomisk. Et raskt regnestykke tilsier at denne bilen som er strøken og med kun 20000 miles på telleren må selges for 120K for at dette skal gå i pluss. Samtidig er det en stund siden vi så 100+ priser på Think.

Fisker litt etter eventuell interresse på en slik bil her. Det blir en relativt høy pris, men også høy kvalitet.

Til sammenligning har "Think" en annen Think tilsalgs for 70K. denne er kjørt 70000 km, og bygget opp med noen originalblokker, blandet med .-99 blokker som vi har tatt ut av min egen think og Amthinken som Mantene har bygget opp.  Alle blokkene er selvfølgelig testet og godkjent av meg.

Hvilken bil syntes dere er mest interresant?

#14102
Jeg tror biltema sine deler er kompatible, men poenget her var jo at dette stikket ser bra ut i motsettning til de vanlige blå 1 fase stikkene.

Tenkte å bruke en bilteme støpsel til et slikt inntak, for å holde utgiftene nede.

Ved kjøp direkte fra NL er prisen nesten halve prisen i forhold til båtforhandleren, men frakt, og moms og behandlingsgebyrer vil nok spise opp besparelsen, om en ikke har mulighet for å sende det til venner i EU, som så kan ta det med seg ved neste besøk
#14103
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Hvorfor gjøre det enkelt
lørdag 31. januar 2009, klokken 16:18
Sitat fra: RoadRunner på lørdag 31. januar 2009, klokken 13:25
Når du setter boksen fast på veggen og klamrer fast kabelen, tror jeg at dette regnes som en fast del av det elektriske anlegget. Og hvis det er en del av det elektriske anlegget, er det muligens andre krav til kabel en den "vanlige, myke" kabelen som følger med ?

... og så er det vel en elektriker som må sette opp dette... eller?

Så lenge der er støpsel i andre enden regnes det ikke som fast opplegg, og bevegelig gummikabel tillates brukt, og klamret fast. Hadde derimot gummikabelen vært koblet direkte inn i en koblingsboks ville saken stillt seg anderledes.
#14104
Opel Ampera PH / Sv: Opel Ampera - Europerisk GM Volt
lørdag 31. januar 2009, klokken 16:14
Sitat fra: crusade på tirsdag 27. januar 2009, klokken 17:34
Denne blir vel avgiftsfri, eller?

Du kan jo impotere den avgiftsfritt som ombyggingsprosjekt til ren Elbil. En slik ombygging burde være nokså enkel da alle de elektriske delene allerede er der, og dermed blir det "bare" å ta ut ICE motoren.

Etter 10 år i Norge, kan motoren avgiftsfritt monteres tilbake, og vips så har du en avgiftsfri Opel Ampera.

Forhåpentligvis vil staten likestille elbiler med hydrogenbiler. Hydrogenbilene har i dag alle insentivene til elbiler, og i tillegg godtas det at de har en 5 liters bensintank som er tiltenks bruk som "range extender".

Siden hydrogenbilene gis mulighet til slik range extention, burde også elbiler ala GM Volt, Opel Ampera og Volvo Recharge, etc få samme 5 liters bensintank.
#14105
Mange gode tips her, og akkurat i tide til å påse at bilen min slipper å lide samme skjebne.

Prøver meg på en link til membrandsventilen:

http://www.elfaelektroonika.ee/cgi-bin/web_store.cgi?artnr=50-159-20&lng=eng
#14106
Sitat fra: Sopp på tirsdag 27. januar 2009, klokken 10:11
Men det gjelder å ha en sterk farge på ledningen ja,så man ser den selv når man går i blinde på morran.  :)

Nytter ikke det heller. Etter et par dager ser en ikke ledningen uansett. Forsøk heller å ha en rett kontakt mellom Defa'en og skjøteledningen hengende like under støtfangeren. Da vil den plugge seg selv ut når en glemmer å koble fra før kjøring. ;)
#14107
Nye, og mer funderte opplysninger går ut på at computerene er like, og at spennings sensing ligger i laderen.

Dermed burde Partner computeren fungere i Saxo'ën.

Når det er sagt, så vil en ved bruk av ELIT kunne se om bilen har 100 eller 135 celler. Dette er info som må ligge i computeren, og da kan det hende at hverken lader eller computer er kompatible.

Computeren kan omstilles fra 10-13, og til 16 A lading.

Om det er mulig å endre anntall battericeller vites ikke.
#14108
Sliter med litt av det samme i forbindelse med et Saxo26 prosjekt.

Det jeg har fått opplyst er at computeren i Saxo og Berlingo (20 blokks og 27 blokks biler) har forskjellig pinnekonfigurasjon, og ikke er kompatible. Dessuten ville vel spenningsgrenser for både lading og tomkjøring bli helt feil med feil computer i bilen.

Siden dere har byttet så mye om på computere, er nok kontaktene etterhvert ganske rene, men for sikkerhets skyld prøv å rense kontaktene. Fikk overslag i en av mine biler etter motorromsvask, og da oppførte bilen seg som om speederen ( strømpedalen) var litt på hele tiden.
#14109
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Vectrix i praksis
mandag 26. januar 2009, klokken 22:44
Der er kun en versjon; men 2 sykler i Norge ble registrert som lett motorsykkel før Impotøren typegodkjente dem som mellomklassesykler.

Problemene startet med at et eller annet i papirene fra fabrikken gjorde at veidirektoratet ikke kunne godkjenne Vectrix i Norge som Lett Motorsykkel.

Impotøren jobber/jobbet for å få sykkelen godkjent som lett motorsykkel i Norge, som i alle andre land, men inntil videre kan det hende at det aldri mer vil bli flere lettvekter Vektrix'er i Norge; hense grunnen til at jeg nå har en mellomklassesykkel til salgs, og en lettvekter til podens 16års dag.

Jeg håper alle Vectrixer etterhvert kan bli registrert som lettvektere, men måtte sikre meg denne da jeg frykter så aldri vil skje.
#14110
Enkle batterispørsmål / Sv: Beste batterier
mandag 26. januar 2009, klokken 22:11
Hallo Bly

Spennende lesning. Hørte om dette fra Think, for bare få timer siden.

Hvordan lader du pakken, og hvordan er den ellers tilpasset Saxo'en din.

Rekkevidden er jo glimrende. Har du regnet på pris på en slik pakke?
#14112
Elbiler i media / Sv: Flere enn 700 elbiler i Asker og Bærum
mandag 26. januar 2009, klokken 21:02
Wow. Det er imponerende tall.

Det må vise godt igjen på veiene der borte.

Her i Stavanger er Elbiler framdeles et sjeldent syn.
#14113
Har prøvt både miljøpartiet de grønne, og fylkesmannen. NAF advokat hørtes ut som en god ide.
#14114
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Kortidstilbud på Vektrix
mandag 26. januar 2009, klokken 16:39
Selger min egen mellomklasseregistrerte Vectrix for 55K grunnet kjøp av lettvekterregistrert versjon av samme sykkel.

Sykkelen er bedre beskrevet her: http://elbil.no/forum/index.php?topic=1003.0

og her: http://www.vectrix-scooter.no/

Har hatt sykkelen i 1/2 år, og hadde ikke solgt den dersom det ikke var for kjøp av en som er bedre tilpasset familiesituasjonen. ( Gutt som nærmer seg 16 år )

Setter denne prisen nå i håp om å selge denne før den nye kommer.

Sykkelen har framdeles fabrikksgaranti.

PM, eller tlf 452 90 180

Sykkelen står i Stavanger, men kan hjelpe med frakt Østover.



#14115
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Sammensmelting.
mandag 26. januar 2009, klokken 16:09
Sammensmeltingen er selvfølgelig grunnet vamgang, som igjen er en funksjon av OHM's lov.

Med en gang der blir litt motstand i inntaket som følge av slakke eller korroderte kontakter blir der problemer.

Har selv en kabel som går varm, og en som ikke gjør det.

Biltema selger div kontaktforbedrende sprayer. Prøv det på neste kontakt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA