Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elektrolux

#13591
Elbiler i media / Sv: Elbiler på Stortinget
mandag 09. november 2009, klokken 17:56
Kanskje alle SV'erene sykler. ::)
#13592
Humor og kanari / Sv: Litt luksus
lørdag 07. november 2009, klokken 07:43
Sønnak SB500 er det beste 12V batteriet jeg har kommet over for bruk på PSA. Det er også gunstig i pris og jeg har betalt ned i 650 NOK for det.

Du finner det under Superline serien her:

http://www.sonnak-evolution.com/no/programme.html


Er ratet til 50A og gir utrolige 31+ Ahr i restkaptest med 25A ned til 10,5 volt.

Et vanlig 44 Ahr batteri gir gjerne rundt 25 Ahr restkap, mens jeg regner det som utslitt når kapasiteten er under 10 Ahr restkap.

#13593
Skal si du er flink å stå på.

Vet smertelig godt selv ( mopedbilen ) hvor lett det er å hoppe videre på andre prosjekter når barrierer som rustne gulv etc. dukker opp.

Ellers et par tips:

Du nevnte selv viktigheten av like lange kabler for lik strømdistribuering. Nå er ikke dette så viktig på tilførselsledninger mellom motor og batteri, men når det gjelder ledninger til ballanseringskretsen din, og ledninger mellom cellene er dette et viktig poeng.

Her skal ballanseringskretsen ta hensyn til millivolt for å avgjøre om en celle er i ferd med å bli overladet eller ikke. Har du dårlig kontakt eller ulikt spenningsfall på feil sted her vil BMS'en slite.

En rask test er å sette batteriet på max ladestrøm og måle med et millivoltmeter spenningen over hver forbindelse mellom cellene. Se etter like verdier. Tar selv denne testen når jeg bygger opp kasser, og en gang i blandt oppdages en dårlig forbindelse som uoppdaget ville medført varmgang på NiCd pakker, og uballanse og destruksjon på litium.
#13594
Avansert: Avanserte reparasjoner / Sv: rele til varmeapparat?
onsdag 04. november 2009, klokken 20:01
Jeg har noen slike mosfeter liggende om du trenger. Må sjekke hva jeg betalte for dem.
#13595
Tidlige elbiler: PSA / Sv: jordfeil lampe
tirsdag 03. november 2009, klokken 08:17
Ja. Bokstavelig talt spyle både kassene og motor innvendig.

Regn med en del demontering først selvfølgelig, spesielt på motoren. Og sats på nytt lager, da det liker dårlig høytrykkspyling.

Salt fra veien legger seg overalt, og etter en tid så vil litt vask være på sin plass.
#13596
Tidlige elbiler: PSA / Sv: jordfeil lampe
mandag 02. november 2009, klokken 23:49
Har sett isofeil på noen PSA'er i det siste.

Har målt meg fram til jordfeil i 3er og 11er kasser, samt motor, via børsteholder til gods.

Fikses ved hjelp av høytrykkspyler.

Ellers varslet gamle Saxo'en min jordfeil grunnet defekt 12V batteri.

Jordfeil kan medføre at kontaktoren nekter å slå inn, og bilen dermed ikke kjører.
#13597
Avansert: Avanserte reparasjoner / Sv: rele til varmeapparat?
mandag 02. november 2009, klokken 16:52
Fine Boogie

Der var den lenge etterlengtede F9 til vannpumpa også. Dermed blir neste Robometermontering forenklet og forfinet.
#13598
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Hurtiglader
mandag 02. november 2009, klokken 16:40
Med en bil blir det en billigere løsning.

Min løsning kan enkelt benyttes på alle PSA bilene jeg har. ;)
#13599
Avansert: Avanserte reparasjoner / Sv: rele til varmeapparat?
mandag 02. november 2009, klokken 12:46
Du hører karakteristiske klikk fra en pumpe som fungerer. Start en fungerende Webasto og hør etter under bilen.

Ellers må jeg bare tippe at webastoen sender 12V pulser til pumpa.

Selv tester jeg dem ved å gnistre spenningen inn til dem og se om de pumper.
#13600
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Hurtiglader
mandag 02. november 2009, klokken 11:22
Her er min Marchal med 220V for bilens egen lader, og 2 tilkoblinger fra hurtiglader. Dermed kan alle 3 fasene i enten et 380V eller et 440 V anlegg benyttes.

Brukte 3 * 2,5 mm2 for 220V og 4 enkeltledere på 4 eller 6 mm2 for hver av DC kontaktene. Alt ble så lagt inni en strømpe. Ved bruk av hurtigladerene og denne kabelen, blir disse stående ved siden av bilen. Greit i Stavanger, men kanskje noe utrygt i Oslo.

Lader med denne kabelen 60A inn i en Saxo / P106, og 50A inn i en Berlingo / Partner

#13601
Avansert: Avanserte reparasjoner / Sv: rele til varmeapparat?
mandag 02. november 2009, klokken 11:17
Er du sikker på at pumpa er gåen?

Pumpen er ikke en vanlig pumpe som sviver ved tilførsel av 12V. Den trenger pulser og gir et slag for hver puls.

Ellers skal jeg ta en titt på lageret mitt. Tror nok jeg har en slik pumpe liggende.
#13602
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Dokumentasjon ved registrering, P106
mandag 02. november 2009, klokken 09:09
Vedlagt er bildet av nødvendig Bekreftelse av typegodkjenning.

Utstedes av TUV NORD mobilitet, Am TUV 1, 30519 Hannover. Eller Exportgutarten@tuev-nord.de

Alt de trenger er kopi av originalt vognkort, bilde av chassisplaten, og ca 80 Euro.

Med det papiret i lomma og 1300 kr, kan ingen hindre deg i å impotere og enkeltgodkjenne Elbil i Norge.  ;)
#13603
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Hurtiglader
mandag 02. november 2009, klokken 06:04
Robometeret har full oversikt over spenning og strøm ved hjelp av sensorene som monteres i bilen.

Når en ønsker å benytte Robometeret til å avbryte hurtiglader trenges et bussrele som holder hurtigladeren i gang. Når de programerte 145V er oppnådd, vil bussreleet åpne, og avbryte hurtigladeren.

Bussreleet må også kobles til Robometerets flatkabel for annledningen. Dette gjøres ved å klipse innpå et ekstra stikk.

Liker likevel Boogie sin løsning bedre. Den ligner på Brusa sin løsning, der en føler på bilens lader, og ser om denne er i fase 1 eller fase 2. Eller i praksis om den trekker mer enn 5A. Da blir styringen universal, og en får med seg alle sikkerhetsavbrytingene som ligger inne i den originale laderen.
#13604
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Blokker til salgs
søndag 01. november 2009, klokken 17:07
Terje Lied i Bergen er alltid i beit. Hmmm. kan det ha en sammenheng med at han fikser Clio, og at de trekker opp til 265A. ???
#13605
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Hurtiglader
søndag 01. november 2009, klokken 17:05
Ellers er Robometeret du har bestillt i stand til å avbryte hurtigladeren på 145V. ;)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA