Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elektrolux

#13426
Har lenge lurt på hva som egentlig tar knekken på elektronikk når en bruker startkabler, og har nå kommet fram til følgende teori:

Trodde lenge det måtte være spenning indusert i spoler som tilfeldigvis lå nær startkabelen, men leste nylig at skadene skjer når en kobler ledningene fra, og ikke til.

Tenker derfor at det er snakk om rask utlading av spoler, noe ala en coil som er oppladet, og som plutselig ser en åpen krets.

Der er mange hull i denne teorien, og jeg oppfordrer ekspertisen (Griffel?) til å komme med innspill.
#13427
En kan gå inn i computoren med diagnoseapperat, og lese av programert lading.

Ellers vet jeg ikke om noe "telleverk" som viser at utligningsladingen nærmer seg.

Men, problemet er ikke større enn at en lar bilen fullføre oppladingen neste gang, om den ikke ble ferdig sist.
#13428
Enkle batterispørsmål / Sv: Når bør ladelampen tennes på Saxo?
mandag 18. januar 2010, klokken 10:52
Du kan jo la den stå med tenningen og lys på helt på slutten. Da vil DC-DC dra ut siste rest på en skånsom måte.

Det blir reneste recondisjoneringen.

Faren med det er at idet DC-DC kutter ut grunnet lav traksjonspenning vil du dra 12V batteriet ned, og kan trigge airbag lyset.
#13429
Tidlige elbiler TAZZARI / Sv: Tazzari-zero har fått ny hjemmeside
mandag 18. januar 2010, klokken 10:20
Enviro får Zero'en inn allerede neste uke. :o

Håper jeg får tjangs å reise bort og prøve den.
#13430
Robometeret viser overladet Ahr etter hver opplading, men kan ikke vise når bilen har tenkt å ta en utligningslading.

Det vil kun vise +25 Ahr etter en slik ladeprosess, samt temperaturen på batteriet sensoren er koblet til.

Så snart en trekker mer enn 10A vil Ahr nullstille seg, slik at alt forbruk blir telt nedover til ca 90 Ahr på en god batteripakke.
#13431
Ikke enig at batterilader til Elbil er unødvendig.

DC-DC leverer kun 14,2V noe som ikke er nok til 100% lading, men godt nok til at batteriet lever i 8 år.

Skal du ha batteriet lenger enn det er det fordel å lade det av og til med en extern 3 stegs intelligent lader.

En skal dessuten alltid lade nye batterier 100% før bruk.

Her er mer info: http://elbilwiki.nipen.no/wiki/PSA:Deler#12V_service_batteri
#13432
Enkle batterispørsmål / Sv: Når bør ladelampen tennes på Saxo?
mandag 18. januar 2010, klokken 06:46
Sitat fra: Elmo på søndag 17. januar 2010, klokken 20:05
Det viser seg at mange av bilene alltid tenner ladelyset og strømbegrensingslyset samtidig.

Trodde dette kun gjaldt P106?
#13433
Set at vi må oppdatere Elbilwikiet med mer detaljer om "how PSA works"

Utligningsladingen aktiveres automatisk for hver 1000 Ahr ladet. I praksis blir det ca hver 10ende gang slik Elmo indikerer.

Utligningsladingen tilfører 5 timer med 5A for å ballansere, og øke/vedlikeholde kapasiteten på batteriet.

Blir utligningsladingen avbrudt, om det så er kun 5 min før den var ferdig, vil den forbli aktiv og forsøke å legge inn 5 timer med 5A ved neste lading.

Dette er viktig å huske på ved avbrudt lading. Beregner en feil, kan avbrudt lading medføre at bilen aldri kommer ut av utligningsfasen.
#13434
Enkle batterispørsmål / Sv: Når bør ladelampen tennes på Saxo?
søndag 17. januar 2010, klokken 19:39
Husk å fullade før tomkjøring.

Les gjerne dette og vurder selv hva du bør gjøre.

http://elbilwiki.nipen.no/wiki/PSA:Batteripakke#Reversering_av_Celler_kontra_introdusering_av_minneeffekt

Er du veldig fintfølende er det er mulig å kjenne plutselig reduksjon i effekt når en tomkjører, og da er en nok inne i reversering av svakeste celle.

I motsettning til Think vil bilen stoppe før celler reverserer. Saxo lar ikke spenningen gå lavere enn 100V mot Think sine 85V. Er du derfor veldig forsiktig med strømforbruk under 20% skal en slik tomkjøring gå bra.

Saxo med gode batterier kan gi ladelys på 10-20% og strømbegrensning på ca 0%
#13435
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Redusert kapasitet etter batteriservice
søndag 17. januar 2010, klokken 16:55
Instrumentene er mer avanserte enn de ser ut til å være.

Hadde energimeteret vært et voltmeter slik det gjerne er på billige elmopeder ville du sett det variere betydelig opp og ned avhengig av strømforbruket.

Det viser en kalkulert verdi basert på bilens oppfattelse av forbrukt strøm, trukket fra lagret kapasitet.

Det virker som om kapasiteten blir kontinuerlig sjekket ved å sette 100% på et fullt oppladet batteri, og 0% når bilens batteri ikke klarer å gi mer enn 100V på en viss last. Nøyaktig hvordan dette gjøres, og hvilke faktorer som spiller inn er mine kvalifiserte gjetninger, og ikke fakta.

Det virker også som om kapasitetsmåleren tar hensyn til nylig overlading og gir det over 100% kapasitet om en starter kjøreturen umiddelbart etter en lang overlading. ( F.eks like etter vannservice, eller utligningslading)

Ecometeret er heller ikke et enkelt ampermeter. Det fungerer slik i praksis i hastigheter over 16 km/t og viser 100A på toppen av grønnt felt, 170A på toppen av orange felt, og 200A på toppen av rødt felt, men under 16 km/t vil det viser orange og rødt på langt lavere strømmer, og indikerer nok overbelastning av motor og motorstyring.

Ecometeret tuller ikke med deg. Forsøkte selv bakkestart ( Med 700kg last i Partneren) og etter kun 3 sek og 10m på ildrødt sprengte jeg motorstyringen.
#13436
JA. Dette er det nok mange som vet.  ;)

Jeg har forbedret teksten i Elbilwikiet. Du kan lese deg opp på temaet her:
http://elbilwiki.nipen.no/wiki/PSA:Batteripakke#12V_batteri
#13437
Tidlige elbiler: PSA / Sv: demontering av 6er kasse på 106
lørdag 16. januar 2010, klokken 15:09
Prosedyre for å ta ned 6er kassen:

- løsne 2 stk  6mm skruer mellom radiator og 6er kassen.
- Ta ut shunter på hver side av 11er kassen bak, og samme bak på 6er kassen
- Lirk løs den lille låsefjøren som holder kjølevannslangene fast. Meget forsiktig så du ikke ødelegger hurtigkoblingen. ( Eldre biler har fjørbelastet slangeklemme )
- Bruk Torx (25 tror jeg) inne der shunt og sikring satt, og løsne ledningene til kassen.
- Merk og løsne vannfylle slangen
- Løsne 4 bolter som holder kassen oppe og slipp den ned. Pass på sa den veier ca.80 kg.
#13438
Egentlig ikke, for mest vanlige plassen for isofeil er i selve motoren, og da grunnet børstestøv.

Det pleier ikke være fuktig inni der uansett.

Ellers er det jo åpne strømskinner inne i batterikassene, og jeg har selv fjernet isolfeil der ved å demontere hele kasser og spyle batteriene med høytrykksprøyten.

Vet bare at isofeil gir de symptomene du indikerer ang. lampen.
#13439
Isofeil som fryser og forsvinner av den grunn?
#13440
Tidlige elbiler: PSA / Sv: demontering av 6er kasse på 106
lørdag 16. januar 2010, klokken 09:01
Du bør også vurdere om du vil starte reperasjon i det hele tatt.

Om du er i tvil om du kan fullføre en slik reperasjon er det bedre å overlate den til f.eks Arnstein Bugge i elbilshop.no

Sier dette av flere grunner.

- Det det er lettere å reparere en bil før ukyndige gjør vondt verre.
- Alle blokkene i en bil med slike problemer bør testes for å unngå framtidige problemer.
- Det kan bli dyrt å prøve og så feile.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA