Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elektrolux

#13336
Sitat fra: Tony på torsdag 04. mars 2010, klokken 09:30
Siden jeg har verken utstyr, kunskap eller varm garage for vannservice er det best å få dette gjort av fagfolk.
Snakket med gutta på Enviro å de hadde ikke mulighet til å styre servicen på noen andre måter en vanlig. Så jeg tar sjansen.

Nå er servicen utført og de kunne ikke finne ut hvor mange liter vann det gikk, men ble varslet om det gikk uvanlig mye. (noe de ikke fikk)
Bilen går som før så det ser ut til at det gikk greit. :)

Rart Enviro ikke klarer å måle hvor mye vann de bruker ???  Det kan være en fordel å kjøpe en Evlite og gjøre vanfylling selv. Da vil du kunne stelle batteriene dine bedre enn slik tilstanden er hos deg nå. Vannservice er meget enkelt, men må gjøres etter bestemte kriterier.
#13337
Alt det andre / Sv: Åssen 3-fas "virker"
onsdag 03. mars 2010, klokken 22:09
Sitat fra: hens på onsdag 03. mars 2010, klokken 21:01
Hvis en tar ut 2 faser fra en trefas får en enfas fra de 2 fasene.  

Dette stemmer bra med hva ossiloskopet viser når jeg ser på de 2 fasene mine.

Men hvordan ser jeg på 3 faser?
#13338
Alt det andre / Sv: Åssen 3-fas "virker"
onsdag 03. mars 2010, klokken 12:07
Der har vi endelig en forklaring selv jeg kan forstå. Skulle ønske læreren på skipselektrikker skolen kunne forklart dette like enkelt.

Hele mysteriet er egentlig hvor mange av fasene en kobler seg til.

Det betyr også at jeg har 2 fase og 3 fase i alle mine stikkontakter, og ikke 1 fase slik jeg har trodd helt til nå.

#13339
Plugg-inn hybrider / Sv: Porsche 918 Spyder - plug-in hybrid
onsdag 03. mars 2010, klokken 12:00
Til alle som ønsker å bygge om bil, må denne være interresant.

Bytt ut med V8 fossilen med ekstra batterier, og behold Elmotorene, og vips så har du en avgiftsfri Elbil . Det burde holde med over 200 hk elektrisk kraft.

Prisen må vel sammenlignes mot Tesla.



#13340
Kjøretips / Sv: Fra en bussjåførs synspunkt
tirsdag 02. mars 2010, klokken 11:15
Det blir helt feil om en skal føle seg utrygg på bakenforkjørende busser eller lastebiler.

De har plikt å kjøre på en forsvarlig måte, og kunne bremse på 1/3 av strekningen de ser, akkurat som alle andre. Om det betyr at de må redusere farten sin så må de bare det.

I Tyskland finnes regler for hvor fort en kan passere en stillestående kø. Tror det er snakk om ca 20 km / t.

At en teoretisk i samme land kan passere indre felt i opp til 200 km / t høyere hastighet enn ytre blir nok berammet av reglene for farlig kjøring, og en ville nok blitt tilsnakket om en forsøkte toppfarten på en Bugatti mens der var annen trafikk på samme strekning.

Hans sin reduksjon av hastighet til 60 km/t forbi stillestående kø i fossilfeltet er et eksempel alle burde følge. Og da i enda større grad kjøretøy med ekstra lang bremsestrekning.
#13341
Spørsmål 13) Hvor mye er du villig til å betale for hurtigopplading av batteriene?

Snakker vi i forhold til energimengden en fyller?

I så fall har jeg ingen betenkeligheter med å betale mer enn 13-14 kr for 10 kWt.
#13342
Humor og kanari / Sv: 75% av bilparken er Th!nk...
tirsdag 02. mars 2010, klokken 10:48
Ikke værst.

Hvor mange andre 9-10 år gamle biler ser en ellers på veiene, kan også være interresant å merke seg for dem som mener Elbiler er lite driftsikre.
#13343
Jeg har laget en billedserie som viser monteringen steg for steg.

Likevel innebærer monteringen at du kobler deg innpå 5 eksisterende ledninger på bilen med 3 skruer, jordpunkt samt bruk av medfølgende strømtyv. Under montering må traksjonsikring tas ut, og 12V batteriet frakobles, samt et deksel under bilen tas av for å koble til "midtpunkt".

Det må også tres en kabel inn gjennom en eksisterende muffe i torpedoveggen, og alt må isoleres med elektrikkerteip.

Jeg vil påstå at også Pilt ville klart det, om hun ville. Det er nok viljen og ikke evnen det står på.

Selvfølgelig blir alt enklere om en allerede har skrudd litt bil eller teknikk på forhånd. 
#13344
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Avsluttet lading før 100%
tirsdag 02. mars 2010, klokken 09:16
Sitat fra: Boogie på mandag 01. mars 2010, klokken 11:35
Jeg har fulgt ladingen på en bil i det siste med et Robometer.
Da ser jeg at dersom bilen er "kald" så vil ladingen ofte stoppe for tidlig uten å overlade.
Men dersom ladingen startes rett etter at jeg er ferdig med å kjøre, så får jeg mer inn på batteriene.

Det er interresante opplysninger. Vi har også sett lignende i det siste, uten å sette det i noen sammenheng.

Trenden er likevel at mengden overlading er ganske så variabel, og at dette har direkte sammenheng med batteriets kapasitet.

Når det gjelder kapasitet og kulde er vår erfaring at kulden kun minimalt eller ikke i det hele tatt påvirker kapasiteten målt i Ahr. Når det er sagt, så er det ikke Ahr som gir rekevidde, men Ahrr*Spenning, eller Kwt.

Likevel bør er ikke oppleve dramatisk reduksjon i reklkevidden selv i disse kalde tider. Gjør en det, kan det være noe gale. Enten for lite overlading eller reverserte blokker.
#13345
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Lexia 3 diagnose
tirsdag 02. mars 2010, klokken 09:07
Kan være verd et forsøk.

Vi kjøpte i sin tid tilsvarende utstyr for over 6000 kr for Mercedes. ( Carsoft) og fikk det aldri til å virke. Senere viste det seg at kablingen var feilkoblet, og softwaren ubrukelig, så det var 6000 kr "wasted"

Etter det kjøpte vi et sett inkl. Datamaskin og kabler tilsvarende Stardiagnose for 20000 kr fra Canada, og har nå full kontroll over camperen.

Tar du tjangsen, ville jeg bestillt med datamaskinen. Da er det raskere å oppdage om det virker, og ingen andre enn seller å klage på.

Del dine erfaroinger med oss. Virker dette, er det gode nyheter for alle med PSA.

#13346
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Lexia 3 diagnose
søndag 28. februar 2010, klokken 12:10
Det er ikke diagnoseapperatet men bilen som bestemmer hva du vil se pä Lexia'en.

Jeg har bestillt en slik, og den skal fungere pä Elbil, men du trenger selvfölgelig softwaren som koster mye mer enn selve Lexia'en

Med TEP/ELIT ser man ström, og spenning, kan lese feil, samt kan aktivere forskjellige systemer i bilen. F.eks vannfyllingslading, kontroll av vifter lys etc.

Det samme burde Lexia'em kunne gjöre
#13347
Tidlige elbiler TAZZARI / Sv: Tazzari Zero
lørdag 27. februar 2010, klokken 21:46
Enig at den ble dyr, faktisk helt opp mot det jeg ville gi. Erfaringen min med PSA er at det ofte ikke er saa ille som det hores ut, saa det kan bli et godt kjop likevel.

Det er heldigvis enkle biler aa fikse, og med prisene vi ser paa nye Elbiler, tror jeg der vil vaere marked for disse i lang tid framover.

Men.. Naa. hvem var det som gjorde at bilen ble saa dyr. >:(
#13348
Sitat fra: JoeErgen på tirsdag 23. februar 2010, klokken 18:33
Takk for alle svar, har nokk blitt litt klokere.

Kjøper jeg bil blir det en Th!ink, p106 eller saxo.
Bilen skal ha detaljert tilstandsrapport på batteripakken, og gjærne garanti fra selger.
1 - 3 vannservicer i året er minimum vedlikehold. (ca 1500,-)
Jeg bør montere batteriovervåking. (5-7000,-)
Bremseskiver må sannsynligvis byttes noen ganger. en grei jobb å ta selv.

Konklusjonen blir at jeg skal følge med i markedet, men det kan bli vannskelig å finne en bil jeg tørr kjøpe.

Har i löpet av kort tid en av hver av de bilene du skisserer til salgs og som tilfredstiller dine krav til bäde Batteritilstandsrapport, batterioverväkning ( Robometer ) og garanti.

Desverre koster slikt, og vi snakker om 105-150 000 kr alt etter hvilket ärstall batterier og bil du vil ha. Eks: Think med 2001 blokker for 105K og Saxo med 2009 blokker for 150K. P 106 med 5 dörer fra 120-140K. Alle med Robometer og 50% batterigaranti i 6 mnd. Er du interresert mail meg pä Robortk(at)Hotmail.com

Ellers vil jeg som vanlig tipse om Mopedbilers fortreffelighet. Billig i bäde innkjöp og drift, men bräkete o trege, og desverre kastet ut av kollektivfeltene.

Og til slutt, men ikke minst. Hva med en splitter ny Vectrix Elscooter. Har en til salgs for 60000 Kr vistnok med fabrikkgaranti.  Fabrikken skal vist nok starte opp igjen. Dette er et unikt tilbud, paa et fantastisk kjoretoy.
#13349
Tidlige elbiler TAZZARI / Sv: Tazzari Zero
fredag 26. februar 2010, klokken 16:35
Sitat fra: Griffel på søndag 31. januar 2010, klokken 10:13
Jeg har nevnt det før at jeg synes Tazzari hjemmeside er ganske så umulig, men de har en konfigurator som gir god oversikt over standardutstyr og opsjoner og som gir pris antageligvis i Italia.

Ganske sä häplös ja. Prisene de oppgir gjelder tydeligvis kun til firma som slipper unna moms. Alle andre (bortsett fra nordmenn) mä legge pä moms. Dermed ble prisen jeg var forberedt pä ä betale for ä kjöre en Tazzari ikke nok. Selv uten diesel varmer mangler det 10000Kr mellom min smertegrense og Tazzari sitt forlangende.

Samtidig betyr det at Enviro sine priser ikke er sä ille som det kunne se ut som.  :)

I stedet gikk penga til en 4 seters Elbil med airbag. ;)  ( Saxoen til Crifo )
#13350
Den nye dobbelsensoren har desverre vist et par uheldige egenskaper, som forhaapentligvis snart er rettet.

En er at de svikter helt og uten grunn, og da spesielt paa din bil. og en annen er at forste versjon sendte spenningsinfo i 2 bulker noe som medforte alarm ved rask endring av strommen.

v2 av dobbelsensor er allerede i produksjon, og de faa v1 av dobbelsensorene som er ute vil bli byttet ut. Du faar din paa tirsdag.

Problemet med tilfeldig svikt maa undersokes naermere.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA