Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - elektrolux

#781
EVS35, EVS24 og EV2009 / Hentet fra Teknisk ukeblad
søndag 07. desember 2008, klokken 12:46
Perfekt timing!

– Timingen for 40-årsjubileet til EVS er perfekt. I disse dager kollapser den del av bilindustrien, ikke minst i USA, som inntil nå har insistert på å produsere store, tunge energislukere av noen kjøretøy, sier styreleder Harald N. Røstvik i EVS 24, og fortsetter:

Se: http://www.tu.no/industri/article191589.ece
#782
Etter å fulgt med på suksessturen med nye Think fra Oslo til Trondheim, og debatten om batterileien, slår det meg at dette muligens er en bil best egnet for distriktene.

Dette er en bil som må brukes og kjøres mye før den utkonkurrerer en vanlig bil økonomisk. I byene blir det oftest korte etapper.

Derimot vil en i distriktene fullt ut kunne utnytte den lange rekkevidden, og kombinert med gratis ferge, og bom, bør denne bli en vinner der.

Et annet bruksområde utenom taxidrift kan være bilpooler, og vareleveransefirma. Da utnyttes også rekkevidden best mulig.

#783
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Jay Leno tester Vectrix
onsdag 22. oktober 2008, klokken 13:55
Og sier han hadde lyst til å IKKE like den, men endte opp med det motsatte.

Se: http://www.jaylenosgarage.com/video/video_player.shtml?vid=225605
#784
Alt det andre / Stempelgenerator
mandag 13. oktober 2008, klokken 22:09
Se: http://www.freepistonpower.com/Default.aspx

Hvorfor gå veien om rotasjon av veivaksel og inn i en roterende generator når en kan montere magneter direkte på stemplene, og ha viklinger rundt sylinderen?

Interresant teknikk.
#785
Andre Elbiler / Audi A1 pluginn Hybrid ( Mulig konverteringsobjekt )
søndag 12. oktober 2008, klokken 13:00
Se: http://www.bilnorge.no/vis_artikkel.php3?aid=32995

Denne bilen har 29,8 kW elmotor, og bryter på dasjbordet for ren Elkjøring.

Dette burde bli en bil som kan egne seg til Elbilkonvertering.

Det hevdes opp til 100 km rekkevidde på batteriene, og det kan antas at dette blir en bil som oppfyller moderene sikkerhetskrav.

Blir sannsynligvis dyr som hybrid, men impotert for ombygging kan det hende den blir løselig for normale arbeidstakere.

Ser for meg permanent inntrykkt elmodus, og fjerning av FSI motoren, og vips, så har en ombygget elbil, som det skal veldig mye til å ikke få godkjent.
#786
elbil.no og elbilforumets nettsider / Problemer med login
onsdag 01. oktober 2008, klokken 21:54
Fikk dette av en potensiell bruker. Kan rette personene ordne opp i dette.

Hei,

er det du som er "electrolux" på elbil-forumet på elbil.no?

Beklager å trenge meg på, men jeg fant epostadressen din på forumet, og lurer på om du kan gjøre meg en tjeneste.

Jeg har lenge forsøkt å registrere meg på forumet, da jeg tenker å kjøpe meg elbil, og har en del spørsmål jeg kunne tenke meg å stille på forumet. Problemet er at registreringssiden ikke virker. Bildet som skal komme opp med bokstaver (visual verification) kommer ikke opp, og om jeg forsøker å bruke funksjonen "listen to letters", får jeg beskjed om at bokstavene er feil. Dette medfører at jeg (og alle andre) som ønsker å registrere seg, blir avvist. Jeg finner ingen supportfunksjon eller kontaktpersoner, den eneste er til generalsekretæren i Norstat, han sa han skulle si fra til web-admin (for 1 mnd siden), siden har det ikke skjedd noe.

Hadde du hatt mulighet til å poste et innlegg på forumet for å gjøre rette vedkommende oppmerksom på problemet? Evt. videreformidle til web-admin (hvem det nå enn er). Sjekk gjerne selv at det jeg sier stemmer. Jeg ønsker svært gjerne å registrere meg, og synes det er veldig dumt om et ellers svært bra forum skulle bli utilgjengelig for nye medlemmer pga en bagatell, hvilket jeg antar det må være.

Beklager igjen at du blir "offeret" for min frustrasjon, det var ikke lett å finne noen medlemmer med epostadresse på forumet, og ser ingen annen måte å komme i kontakt med noen som kan hjelpe.

vennlig hilsen,
- potensiell medlem

#787
Alt det andre / Flytte sikringer.
tirsdag 30. september 2008, klokken 17:53
Siden vi nå har fått denne linken ville jeg spør om noen vet fasit på dette problemet:

Har flyttet døren i 2etg, og dermed tilgangen til sikringsskapet for beboerene i 1 etg. Vi har felles sikringsskap, men 2 forskjellige målere.

Jobber med å flytte de 3 sikringene på h.h.v. 10A, 16A og 20A til ny sikringsbox som er tilgjengelig for 1 etg. Har kjøpt 32A fordelingssikring som skal forsyne strøm til de nevnte 3 kursene. Har også lagt opp 3X10 kvadrat ledning som er max størrelse som går inni 20mm rør til ny box. Ønsker å ha 32A fordelingssikringen i den nye boksen, men da vil 10 kvadrat ledningen mellom sikringsboksene være sikret med hovedsikringen på 63A.

Dette kan sammenlignes med situasjonen der inntaksikringen til huset er på 125A, mens ledningen til hovedsikringen i sikringskapet er 16 kvadrat og kun beregnet på de 63A som hovedsikringen er på.

Så spørsmålet blir følgende: Må 32A fordelingsikringen stå før 10 kvadrat ledningen mellom sikringsboksene, eller kan den som hovedsikringen stå etter ledningen?
#788
Se: http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=14768630&sid=xz5cba4aECY001580&WT.svl=Link

Beskrivelse
Selger min "one of a kind" elektrisk scooter pga kjøp av camping vogn.

Jeg kan skjønne hvis noen er skeptisk til konseptet, men jeg kan garantere at den er verd en prøvetur. Kjøreegenskapene kan samenlignes med en topp MC.

Den er registrert som mellomklasse, men siden den er elektrisk så er det ikke veiavgift, lav forsikring og veldig økonomisk i drift (ca 2 øre pr mil).


Jeg klarer ikke å la vær å bli provosert. >:(

Kun 2 øre pr. mil i strømforbruk. Dette går helt av skaftet, og jeg venter bare på at forbruket blir negativt, og at vi kan varme opp hele huset med kraften fra regenereringen på elkjøretøyene våre.

Omregnet til dagens pris blir dette omtrent 0,02 Kwt / mil noe som gjør denne Vectrixen 50 ganger mindre energikrevende enn min egen.

Si at eieren kjører i 40 km/t som er den mest økonomiske hastigheten på Vectrix, vil motoren kun trekke 80W etter mine beregninger. Det burde også medføre en eventyrlig rekkevidde med 3,7 Kwt batteri. Jeg kjører normalt 70 km med min egen og tilsynelatende energislukende Vectrix. Denne burde klare 50 ganger lenger; nemlig 3500 km eller 350 mil på en lading..   
#789
For å slippe sideslange tråder foreslås at telling foretas her.

Innlegg956
#790
Avansert: Batterier og Lading / Improvisasjon
mandag 01. september 2008, klokken 09:11
Hva gjør en når en blir bedt om å fylle vann på en reparert Think kasse?

Etter mye fram og tilbake åpenbarte den opplagte løsningen seg.

Bruke AX'en sin lader, innstillt på initiallading. Da leverer den 10A i 12 timer, og bryr seg minimalt om spenningen den ser.

Ikke helt ISO klasse over 12v startkabler på 160V likestrøm, kombinert med mye åpent ledende metal, men Think kassen fikk strømmen og temperaturen den skulle ha, og dermed var det bare å fylle vann.

Nå må jeg bare huske at vannlystelleren på AX'en er ute av sync.
#791
Elbilen i Samfunnet / 3 nye ladeplasser i Stavanger under Valberget
mandag 18. august 2008, klokken 09:53
Da var endelig de bebudede 3 ladeplassene på plass.

Nederst i parkeringshallen under Valberget. Disse plassene skal erstatte tapet av gratis parkering på de 6 ladeplassne i St.Olav.

Ellers ser forvaltningsavdelingen hos fylkemannen på om Stavanger Parkering har lov til å overkjøre stortingets vedtak om fri parkering for Elbiler på offentlig parkeringsplass. Har Stavanger Parkering bommet her, kan vi ende opp med 9 gratis ladeplasser i Stavanger.  ;)
#793
Humor og kanari / Achmed the Dead Terrorist
lørdag 09. august 2008, klokken 15:17
Ikke Elektrisk, men fantastisk humor. http://www.youtube.com/watch?v=1uwOL4rB-go
#795
Har endelig klart å skaffe slanger, og strømskinner som muligjør bruk av PSA blokker i Think.

Dette burde være gode nyheter for alle som irriterer seg over prisen på Think blokkene.

Med settet mitt vil strømmen få kortere vei og mindre motstand. Dette burde Think selv ha gjort i sin tid.

Settet koster desverre en del, men kompenseres rikelig da PSA blokkene er mye mer tilgjengelige og også rimeligere.
#796
Denne var så god at den får gratis reklame her.

Legg merke til at eier oppgir strømforbruket til under 1 kr/mil.

Ofte ser vi 20 blokkers biler oppgitt til 1 kr / mil, så denne slår alle rekorder ;D

Til uinnvidde kan det opplyses at 20 blokkers biler normalt bruker 2 kWt fra stikkontakt / mil, og 27 blokkers biler ca. 2,7 kWt / mil. Selv med sommerpris på strøm blir dette godt over 1 kr / mil.

Se: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=14246618
#797
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Vectrix i praksis
fredag 27. juni 2008, klokken 09:39
Da har jeg begynt innkjøring av batterier, og tilhørende synkronisering av instrumenter.

Instrumentene er forøvring meget nøyaktige. De viser estimert rekkevidde bassert på kjøremønster, og dette kombinert med bargraf for ladetilstand,  dobbel trippteller, og varsellampe for batteri, er alt lagt til rette for at en ikke trenger gå lens for strøm ufrivillig.

Innkjøringen består i 5 påfølgende fulle oppladinger og tømminger av batteriene. Det hevdes at dette skal øke rekkevidden.

På normal kjøring fikk jeg batterilyset på på ca 5,8 mil, og vel hjemme viste tripptelleren 5,98 mil.  Dette var mer enn jeg hadde ventet, og sykkelen ble satt på lading. I morges viste KWt telleren i sikringskapet 6, 2 kWt forbruk. Med andre ord litt over 1 kWt / mil. Dette var også litt mer enn forventet, all den tid batteriet ikke er mer enn 3,7 kWt.

Forklaringen er nok at NiMh batterier er omtrent like (in)effektive som NiMh, med en del ladetap.

Uansett. 1 kWt/mil er ingenting å klage på. Vi snakker om mindre enn 1 kr/ mil i driftskostnader, og målt i forhold til min "eldgamle" måleenhet. Kjøreglede pr. liter bensin ( husk dette var lenge før strømmen ble oppfunnet He he), så ligger Vectrixen helt i topp.

Skal komme tilbake etterhvert med mer om dette temaet.
#798
Andre Elbiler / ElSmarten nærmer seg
mandag 23. juni 2008, klokken 21:49
Dette er drømmebilen min:

http://www.auto-motor-und-sport.de/news/auto_-_produkte/hxcms_article_511407_13987.hbs

Liten, lett, sikker, kul, topløs, og elektrisk
#799
Andre elektriske doninger / Vectrix i finansavisa 21.06.-08
lørdag 21. juni 2008, klokken 23:57
Her er (desverre i sort hvitt) dagens oppslag i finansavisa
#800
Humor og kanari / SUV salget stuper
mandag 16. juni 2008, klokken 13:42
Dette kan bety tryggere veier for de av oss som ikke kjører pansret bil, og bedre miljø for alle.

Se: http://www.abcnyheter.no/node/68660
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA