Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - elektrolux

#21
Elbilen i Samfunnet / Nøysomme Sunnmøringer
søndag 13. november 2022, klokken 05:49
Interresant artikkel om det glade bomvannviddet over Lepsøybroen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pQP0W6/slik-lurer-torbjoern-19-og-knut-19-seg-unna-bompengene

Selv har jeg brukt millioner på tilsvarende #bomfrie kjøretøy for å slippe den samme synkende følelsen det er å passere en av disse forhatte bommene.

I år har staten med Enova trappet opp insentivene for at flere skal kunne komme seg fram til jobb og venner uten slik psykiske påkjenninger og Enova gir nå støtte på opp til 25 000 kr i tillegg til at slike kjøretøy fra før er momsfrie og viktigst av alt #bomfrie.

Carver'en er favoritten min og gir meg muligheten til å besøke min syke mot som bor på andre siden av bommene i Stavanger og fritt ta henne med til byen på restaurant, frisør og legebesøk, mens Buddy gir meg muligheten til å ta med både kona og jr. til Tasta på familiemiddag hos mor min. Den er forøvrig til salgs til fordel for den #bomfrie MonoTracer og forhåpentligvis Microlino som skal hentes i Sveits 12 desember. Der kombineres både komfort og luksus med friheyen til å ferdes der en ønsker. Har regnet ut at nedbetalingstiden på den bare på turene våre til Bergen og datteren vår der er 82 år i forhold til å kjøre den bombefengte Tesla S

Big Duc som er den svære gråe varebilen på bildene er forøvrig kjøpt inn for å hente MonoTracer i Sveits før de nye avgiftene trer i kraft i 2023. Ikke rart millionene renner ut på å slippe bompenger.   ::)
#22

https://youtu.be/SzZYRFZUbn0

Testen bekrefter at valget mitt om å selge elvarebilen til fordel for en dieselvarebil var riktig all den tiden vi snakker langtransport.

Og at valget om å kjøpe en gammel Tesla S med gratis SC i stedet for en ny elbil for snart 4 år siden for så å forære den til jr. heller ikke var feil. I alle fall ikke så lenge vi får låne den fritt mens han sitter med vedlikeholdskostnadene.  :D

Samtidig viser det at også at valget mitt om å kvitte meg med elbil for lokalkjøring til fordel for # bomfrie elscooter med halve forbruket også er riktig.

Så lenge elbilen var bomfrie var situasjonen omvent.

#23
Alt det andre / Tid for hjulskift
søndag 06. november 2022, klokken 10:49
Kjøpte nye sommerdekk i 2021, men det var nok dekkmønster igjen på de gamle til at jeg fikk overbevist jr. om å slite ned de eksisterende med en ekstra sesong.

Det holdt akkurat. Hadde 3mm ved montering for 12000 km siden og er nå nede på rundt 1mm. Disse har gjort jobben sin godt.

Samtidig fant vi omsider årsaken til tiltakende ratlelyd framme. Byttet droplinks i mai uten at det hjalp, men nå var det betydelig slark i høyre ytre endeledd og merkbart på venstre side så lett å identifisere årsaken.

Nye ledd er bestillt.



#25
Alt det andre / Just rolled in
tirsdag 04. oktober 2022, klokken 14:09

https://youtu.be/BpNHr9I03YQ

Tydeligvis er det noen bileiere som ikke bør mekke på egen bil. :o
#26
Elbilen i Samfunnet / Blir det 25% mva fra 2023?
mandag 03. oktober 2022, klokken 10:01
Virker som innføring av mva på elektriske kjøretøy kan bli utsatt nok en gang. Hva tror forummedlemmene?

https://www.tv2.no/broom/usikkert-om-det-blir-moms-pa-elbil-na/15146267/

Selv støtter jeg 25% mva fra 500 000 kr men med en snart 2år gammel bestilling på et elektrisk kjøretøy til over 600 000 kr håper jeg likevel på ny forskyvning av innføringen av mva på elektriske kjøretøy.
#27
Bilen virket fint før bytte, men etterpå slår ikke kontaktoren inn og dermed starter ikke motoren.

Alt annet virker,  inkludert vindusviskere. Rele 3 fungerer, alle sikringer under dashbordet er i orden. Laderen tilkoblet som normalt.

Noen som har tips om hva som kan være problemet?
#28
Elbiler i media / NAF krever drivstoffstøtte
onsdag 14. september 2022, klokken 06:39
"- Med de strømprisene vi har hatt dekker staten i gjennomsnitt hver tredje krone av alle ladeutgiftene til elbilistene. Det tilsvarer to av tre kroner av hele utgiftsøkningen på strøm. Tilsvarende tall for bensin- og dieselbilister er null, sier Handagard"

Ingen må fortelle Handagard at vi faktisk lader omtrent gratis eller til negativ kostnad grunnet måten strømstøtten er utformet; om ladingen times til døgnets rimeligste timer.  :laugh:

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2022/09/13/195870820/elbil-mot-fossil-naf-krever-bensinstotte

Som eksempel ladet jeg i natt kl 01:00-03:00 opp Carveren etter 48 #bomfrie km. Smartlife appen viser at det gikk med 3,25 kWt og siden ladestyrken er 2 kW blir det 2 kWt til 400,48 øre og 1,25 kWt til 413,13 øre. Med strømstøtten blir det 73 øre eller 1,5 øre/km. Eller 94,5 øre/kr av ladingen støttet av staten.  :D
#29
Alt det andre / Digital avregistrering er nå aktivert hos SVV
mandag 12. september 2022, klokken 10:06
Fra i dag kan en enkelt selv avregistrere kjøretøy som ikke er i daglig bruk.

Benyttet anledningen til å avregitrere Buddy M9 som jeg mekker på, og camperen som ikke skal brukes på en god stund.

Dermed spares både veiavgift og forsikring.

https://dinside.dagbladet.no/motor/na-er-det-slutt-pa-dette/77146029
#30
Hvor mye kan en sekk ved koste for at det skal svare seg i forhold til strømstøttet varmepumpe?

Har ikke regnet på det, men tror folk som fyrer med ved lurer seg selv av følgende grunner:

Dyrt å kjøpe, dyrt å frakte og oppbevare og begrenset effektivitet da vedfyring er vanskelig å regulere og mye varme går rett opp i pipa.

Kjør diskusjon.
#31
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=263230826

" Den eksklusive easyWallbox gir deg din egen ladestasjon hjemme. Den er klar til bruk med plug&play -teknologi og krever bare en tilgjengelig stikkontakt. "  :o

Navnet er også genialt da det kan forveksles med Easee og Wallbox som er helt andre firma/produkter
#32
Elbilen i Samfunnet / Jevons Paradox bilen
torsdag 25. august 2022, klokken 06:56
Hongqi E-HS9

https://elbil.no/fet-fasade-men-med-sprekker/

må være erkeeksempelet på Jevons Paradox


https://youtu.be/MTfwhbfMnNc

Når vi omsider klarer å bygge et drivverk til personlig transport med en effektivitet på over de 20-30% vi har hatt de siste 100 årene utnyttes dette til å øke massen vi bruker til å forflytte kroppen og matpakken til godt over det dobbelte av det som var vanlig på slutten av forrige århundre.

Tragisk hvordan vi som art på en liten planet frotser tilsynelatende uten omtanke for vår egen overlevelse.
#33
Alt det andre / Kjapp service før lagring
mandag 15. august 2022, klokken 10:16
Opplever at alt for mange ser ut til å ha vegring/angst for å gjøre enkle jobber selv og legger denne ut som en inspirasjon om at en hverken trenger eget verksted eller dyrt verktøy for å spare betydelige beløp på vedlikehold.

I går ble det meldt drittvær i lang tid og dermed bestemte jeg meg for å retunere #Lemmywagen til opplag utenfor bykjernen der den oppbevares mellom bruk.

Med varm motor, og serviceindikatoren med 412 dager overtid og 3 år og 10 000 km siden sist oljeskift fant jeg fram en gammel dunk og en 13mm fastnøkkel. Nedkjørselen fra garasjen gjorde det lett å komme til tappeskruen.
Olje og filter var innkjøpt for lenge siden og det føles godt å kunne parkere favorittbilen med frisk motorolje.
#34
BMW / Ville du abbonert på setevarme?
onsdag 13. juli 2022, klokken 00:20
Det kan bli realisert skal en tro dette:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/oWXQ50/bmw-gjoer-varme-i-setene-til-abonnementstjeneste

Selv ville jeg nok koblet setene via en egen bryter ..
#35
Ser ganske så grei ut denne. Bare synd de har såpass moderat effektuttak.


https://youtu.be/1o3p5waQGyE
#36
Interresante synspunkt som kommer fram i dette innlegget:

https://www.dn.no/innlegg/elbil/avgift/skatt/innlegg-bomtakstene-ma-okes-og-elbilene-ma-ut-av-kollektivfeltene/2-1-1234828

Selv mener jeg at det bør være mulig å kjøre matpakken i et kjøretøy som veier under 2T og at de som ikke klarer det godt kan betale for fotavtrykket de etterlater seg med sine preferanser
#37
Kjøpe elbil? / VW rene hemmelighet
søndag 22. mai 2022, klokken 22:43
Mange gode poeng i denne videoen


https://youtu.be/mgizXah3AOc
#38
Alt det andre / Forventninger til bilistene før og nå
torsdag 19. mai 2022, klokken 15:46
Før i tiden, mer presist 50 tallet og Porsche 356, bestod verktøysettet av følgende:

Contents:

Case
Short slot screwdrivers (6mm tip, and about 4-5 mm tip)
Long slot screwdriver
Tire gauge with case
Combination pliers
Open end wrenches, 8 x 9mm, 10 x 14mm, 11 x 12mm, 17 x 19mm
Generator pulley wrench
Spark plug wrench with bar
Wheel nut wrench/jack handle
Hammer
Jack
Spare lug nut, fan belt, spark plug, condensor and points (one each)

Bilfabrikanten la med andre ord tilrette for både bytte/fiks av viftereim og tennings relaterte deler samt en rekke andre oppgaver. Samtidig fikk datidens billister hjelp med å fylle bensin.

Spol 50+ år framover og en er heldig om en får med utstyr for å bytte et punktert hjul. Samtidig  skal en måtte håndtere energifylling av både fornybar og/eller fossilt drivstoff selv.

Paradokset dukket opp da det nærmet seg service på den nye motorsykkelen min.

Min tanke er at det tross alt må være bedre for sykkelen å gjøre slik jeg gjorde:

Tappet av motoroljen og bakakseloljen etter en langtur og mens alt var godt og varmt. Lot oljen renne til dagen etter og skrudde så bunnplugger og filter på plass og fylte på ny olje. Totalt tidsforbruk 10 min på kvelden,  og 15 -20 min dagen etter inkludert resetting av serviceindikatoren på sykkelen.

Alternativet er å vente på ledig time på verkstedet, enda en kaldstart for å kjøre sykkelen dit, ordne transport hjem etter levering og ordne transport tilbake for å hente. Tidsbruken er flere timer og kostnadene 5 ganger høyere. Samtidig vil jeg aldri kunne vite om jobben er gjort like omsorgsfullt, og om den gamle oljen er drenert like grundig.

Med tanke på at moderne motorer er mye enklere å forholde seg til med vedlikeholdsfri tenning og innsprøytning og ofte hydrauliske ventiler, burde flere vurdere hva som egentlig er best å gjøre.
#39
Andre Elbiler / Nobe luksus 3 hjuler
lørdag 14. mai 2022, klokken 18:23
På tide at Nobe får sin egen tråd.


https://youtu.be/LiC8WsPvLcA


https://youtu.be/YuIaKp74gug

#40
Alt det andre / Obs! Klikkbait. Varmepumpe til 99 kr
lørdag 14. mai 2022, klokken 11:42
Alt henger sammen med alt. og når kona kastet vår minste gryte som akkurat rommet 3 egg og litt vann var jeg ikke vanskelig å be når en eggkoker til kr 99 dukket opp:

https://www.kjell.com/no/produkter/hjem-fritid/kjokken-og-spisestue/eggkoker/rubicson-eggkoker-p48472

Grunnen til at jeg ikke har hatt eggkoker før er skepsis til enda et kjøkkenredskap, samtidig som "gryta" mi og induksjonskomfyren allerede var en effektiv eggkoker som kun trengte 8 min for 1-3 perfekt kokte egg. Men nyfrelst på ny teknikk er det ingen vei tilbake.

Bakgrunnen for overskriften er dagens tankerekke om at prinsippet eggkokeren benytter i praksis er lignende en varmepumpe. En bruker nemlig energien overgangen fra veske til damp som både timer og til perfekt temperert damping av eggene. Når eggkokeren er tom for vann stopper eggkokeren som en funksjon av økt temperatur, og omtrent ikke noe vann har gått til spille.

Den gamle "gryta" brukte sikkert 3x så mye vann, og der var vannets oppgave å koke egget for så å bli kastet. De fleste som fremdeles koker egg på gamlemåten bruker nok enda mer vann, og har en i tillegg en "gammeldags komfyr med varmelement i stedet for induksjon blir energibruken mangedoblet i forhold til eggkokeren sin.

Alle bekker små, men dette er en investering som raskt betaler seg med dagens strømpriser.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA