Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Helge

#81
Tidlige elbiler: PSA / Sølvfarget olje på differensialen
torsdag 01. september 2011, klokken 22:53
OJ... !!   Det må være leeeeenge siden denne oljen sist var skiftet...?

Vi har ikke hatt bilen mer en ca 1 år og på den tiden kjørt så lite som mindre enn 6000 km. Men når jeg nå skiftet olje på differensialen var det et litt skremmede syn da det først tok et par sekunder fra jeg skrudde ut nederste pluggen (den øverste tok jeg ut først) til oljen begynte å komme og da var den nærmest både litt klumpete og tykk som sirup (tykkere enn den nye mineralske API GL5 jeg nå fylte på) og hadde en ekkel metallisk sølvfarge  :o  Det var også noen mm med "metall-leire" på magneten på den nederste pluggen. Magneten på den øverste pluggen var nesten tørr uten avleirunger/metall.

Jeg må tilstå jeg er litt bekymret for tilstanden på tannhjulene, men hva tror dere?

Med den nederste bolten skrudd inn fyllte jeg på ny olje i det øverste hullet rett fra flasken med en liten manuell oljepumpe. Jeg kan kanskje ha fyllt på en skvett mer enn 1/2 liter for da jeg trakk ut pumpen rant det litt ut av det øverste hullet i det jeg skrudde inn denne bolten. Jeg håper det ikke gjør noe om det nå eventuelt er bittelitt mer enn 1/2 liter. Jeg har tenkt å bare la fruen kjøre en ukes tid og "skylle" gjennom før jeg bytter oljen enda en gang for dette var ikke "pent".
#82
Dette er vel en sak som gjelder P106 generelt og ikke er elbilspesifikt, men det er sikkert noen her som kjenner til problemstillingen så jeg fyrer løs:

Fruen kom hjem fra jobb og klaget over at hun ikke kunne åpne førerdøren fra utsiden selv om bilen tydelig var låst opp med fjernkontrollen (låsetappene i dørene var kommet opp). Hun måtte altså åpne bilen fra passasjersiden og åpne førerdøren fra innsiden. Da jeg fikk tilgang på bilen tok jeg av det innvendige dørpanelet og konstaterte at metallbøylen fra utvendig hånddtak var løsnet fra låsekassen. Det ser ut som om innfestingen i utgangspunktet er ganske spinkel og delvis ødelagt? Jeg fikk likevel midlertidig festet metallbøylen igjen så å åpne førerdøren fra utsiden nå har fungert igjen et par dager (men hvor lenge det varer....). Kan man bytte bare den aktuelle innfestingen eller må man bytte hele låsemekanismen? Denne er vel lik på mange vanlige P106 (ikke el) slik at man kan få tak i på bilopphogger om delene ikke kan kjøpes nye lenger?
#83
Tidlige elbiler: PSA / Hvilken type girolje på P106/saxo?
tirsdag 28. juni 2011, klokken 23:15
Å bytte olje på gir ser jo veldig greit ut, men hvilken type (kode/betegnelse) girolje skal man bruke? Kunne ikke se noe om det på elbilwiki...?
#84
Tidlige elbiler: PSA / Isolasjonfeil?
fredag 20. mai 2011, klokken 11:42
Vår 1998 P106 har oppført seg meget pent siden vi kjøpte den sent i fjor sommer. Vannservice er tatt og børstene ble byttet før jul, lenge før de var utslitt eller på annen måte stygge. Kommutatoren så også fin ut. Nå mindre enn 2000 km senere lyser den oransje lampen med symbol i form av et lyn og en diode opp. Den lyser under kjøring. Betyr dette at vi har en isolasjonsfeil? Glemte i farten å sjekke vannpumpen, men er det denne lampen som vil lyse om vannpumpen streiker? Skal sjekke vannpumpen nå i kveld.

Vi er ellers bare to personer som kjører denne bilen og vi har felles ECO-meter regel om at rødt er helt forbudt sone, gult skal vi sjelden være inen på og da kun over korte tidsrom og grønn er det normale området. Jeg mener og tror vi kjører pent mht børsteslitasje. Begge vet at vi ikke skal holde bilen i ro med gasspedalen. Fotbremsen og håndbrekket er redskapen til dette.
#85
Tidlige elbiler: PSA / Rykk ved raskt trykk på gasspedal
torsdag 07. april 2011, klokken 14:02
Dette symptomet har hverken jeg eller min kone opplevd som et problem siden det er sjelden vi opplever det samt at det i praksis ikke skaper et problem i trafikken. Jeg tenkte likevel jeg skulle lufte det her i håp om å få en forklaring på mulig årsak og om det er slik på andre elektriske PSA.

Det som skjer, er at om vi en sjelden gang er litt for kjapp med gasspedalfoten når bilen står stille (jeg understreker forøvrig "kjapp" ikke "tung") så hender det at bilen bare rykker til for så at motoren tilsynelatende dør i ca et sekund eller så for deretter å gå normalt igjen. Noen forslag på hva dette kan være?

Jeg kan ikke huske å lagt merke til dette før jeg omprogrammerte ladestrømmen fra 14 A ned til 10 A for mange uker siden, men min kone sier hun gjorde det. Men som nevnt opplever vi det sjeldent. Likevel er det greit å ha kontroll på hva sånt er eller betyr synes nå jeg da  :-\

Børster ble byttet for bare ca 2000 km siden (før jul) og de jeg tok ut var heller ikke helt utslitt. Kommutator var da fin.
#86
Er det noe nytt mht informasjon rundt nye ladeplasser i Trondheim og kommunikasjon forøvrig mellom Norstart og Trondheim kommune?
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=3135.30
#87
Kjøp og salg av deler og utstyr / Webasto type S selges
mandag 14. mars 2011, klokken 11:38
Webastovarmerne i de eldre elbilene av type Saxo og 106 har vel i hovedsak vært av type S og de siste få årsmodellene(?) type C. Jeg har bygget om (tilpasset) min kones 106 fra varmer type S til type C og har derfor en Webasto type S til salgs.

Denne varmeren fungerte alltid i vår bil under kjøring og gir masse varme. Men vi slet med at når vi fjernstyrt (SmartStart installert) slo på varmeren med bilen parkert så slukket varmeren rett og slett for ofte før vi kom ut til bilen. Den fungerte da alltid igjen når vi startet den på nytt ved kjøreturens start, men det var jo nettopp for å få varmet bilen på forhånd vi installerte SmartStart. Jeg og webastoverkstedet jeg også prøvde, klarte ikke å finne årsaken og dette var årsaken til at jeg installerte en helt ny Webasto ThermoTop C.

Dersom du ikke trenger en komplett varmer kan du kanskje trenge deler da det stadig er flere deler til varmerne av type S som ikke leveres lengre. Andre deler slik som vannsirkulasjonspumpen er blitt veldig dyre. Bensinpumpe, tank etc følger ikke med. En litt rusten eksospotte kan imidlertid følge med.
#88
Tidlige elbiler: PSA / Lade-TID og omprogrammering av ladestrøm
fredag 28. januar 2011, klokken 11:36
Da vi for snart et halvt år siden kjøpte vår P106E skulle denne være programmert til 13 A lading. Jeg mistenker imidlertid at den står "på fullt" da ladetiden er behagelig kort/kjapp. Jeg sjekket ved lading fra 25 % i går og da vare den på 75 % etter bare 2 timer - altså en økning på ca 50 % på 2 timer.

Årsaken til at jeg ble fokusert på dette er at 13 A sikringen for garasjen hjemme blir ganske så varm under lading av elbilen vår. Jeg lånte derfor med meg et håndholdt digitalt tangamperemeter fra jobb og det viste 14,3 A på garasjekursen i sikringsskapet med bilen på lading. Når bilen var ferdig ladet og KUN en sparepære sto på (garasjekursen) gikk det 0,1 A. Dette skulle tyde på at elbilen vår trekker ca 14,2 A. Jeg har fått høre at de ulike ladeinnstillingene på Saxo og P106 er 10 A, 13 A og 14 A. Maks ladestrøm for 16 A skulle altså i praksis være 14 og ikke 16. Derfor lurer jeg på om vår elbil egentlig står på maks ladestrøm. Er det noen som vet om dette kan "sjekkes" (med en Lexia/PP2000) eller om det ikke kan sjekkes i form av avleses, men kun må gjøres med å programmere ladestrømmen på nytt?

Det hadde vært helt supert om noen husker eksakt hvor i PP2000 (eller Lexia) man går inn (menymessig) for å programmere (evt avlese) ladestrøm.
#89
Som spørsmålstegnet i emnetittelen antyder er dette mere et spørsmål fra meg enn en konklusjon. Hadde vært moro med andre sine meninger og tanker om en mulig sammenheng her. Da jeg fortalte om problemene vi har erfart med vår gamle Webasto type S som parkeringsvarmer i vår P106E kommenterte en av mine kolleger (som faktisk jobber med forbrenningsprosesser) at problemet kanskje var eller i alle fall delvis var oksygenfattig luft (eksosblandet luft) inn i varmeren.

Disse Webastoene ble kanskje først og fremst montert i disse elektriske PSA'ene som "kjørevarmere". Dette understøttes jo av at i original utførelse (ingen fjernstyring ettermontert) så må jo tenningen være på i bilen for å slå på Webatoen. Eksosrøret med eksospotte på den gamle type S er relativt kort og går mer eller mindre rett ned under varmeren. Hvor går da den varme eksosen om det hverken er fartsvind eller annen vind av betydning ...noenlunde rett opp på varmeren. I tillegg er det ikke koblet til noe forlengelse på den korte (få cm) plastikk rørstumpen som er innsugsrøret for forbrenningsluften (i alle fall på vår gamle Webasto). Dvs at innsugsluften kan få en betydelig innblanding av eksos fra varmerens eget eksosutløp. Jeg kan ikke nok om hvor mye reduksjon i oksygeninnhold som skal til for å påvirke forbrenningsprosessen inne i Webastoen betydelig, men sett ut fra at vår Webasto S var så merkelig mye mer ustabil (ustabil forbrenningsprosess) når bilen sto i ro (parkert) enn med bilen i fart synes innspillet fra min kollega som en mulig forklaring. Men jeg føler meg langt fra sikker.  Noen andre som har en mulig forklaring?

Uansett er det for sent for den gamle varmeren i vår bil nå da den nettopp er erstattet med en splitter ny type C som brenner jevnt og fint både under kjørng og parkert.  MEN... for å følge opp min kollega sin teori litt... så har da vår nye type S varmer "løs eksospotte" og flexirør som eksosrør slik at jeg kunne forlegge eksosutløpet godt bort fra varmeren.

#90
Ifm med overgang fra gammel Webasto type S til ny type C er vinkelen på kjølevæskeslangen inn på varmeren vridd såpass mange grader at slangen har en tendens til å bli såpass oval at væskestrømmen kan hindres noe. Slik vil jeg ikke ha det så jeg har fått tak i en kort kjøleslangestump i passende vinkel og diameter, men trenger et rør for å skjøte med. Har både aluminiumrør og messingrør i passe diameter liggende som jeg kan kappe av en stump fra. Hva bør jeg bruke?

Den gamle kjølevæsken ser også ganske guffen ut så jeg tenkte å bytte nå i dag. Jeg kan vel bruke helt standard kjølevæske fra Torshov, Biltema etc.?
#91
Det er vel en del PSA'eiere her inn som har litt peiling på Webastovarmerne. Men er det noen som kjenner til de elektriske tilkoblingene for BÅDE type S og den nyere type C? De  pluggene er jo like og koblingen/pluggen med hovedstrømmen (pluss og minusledning) er grei. Det jeg lurer på er om pinnekonfigureringen er lik på "styrepluggen". På type S i PSA'ene brukes vel bare 2 ledninger: styresignal inn og forsyning UT til bensinpumpen. Hvordan er dette på PSA'ene med Webasto ThermoTop C? ...er det akkurat samme pinner (pinnenummer) som brukes?
#92
Dette er noe jeg (og kanskje flere med meg) har lurt på ikke minst med tanke på fjernstyrt påslag av webasto og kupevifte. Ingen kan vel argumentere mot at en bil som står parkert ute når det er -10 til -20 grader (mildere og for den del) er både mer komfortabel men også tryggere når både kupeen i bilen og vinduene (inkl. frontrute) er varmet opp til man skal ut å kjøre.

Webastoen trekker i følge databladene 42 og 44 W avhengig av modell. Selve varmeapparatet inkludert vannpumpen trekker altså en strøm på under 4 A (ampere). Men hva trekker kupeviften i dashbordet? Denne må også gå for at man skal få tinet is og snø til man ankommer bilen. Det er ganske stor sikring foran kupeviften og jeg for min del fryktet nok at strømtrekket til viften var større enn det faktisk viser seg å være i vår P106 - i hvert fall på trinn 1 og 2. På trinn 3 går det imidlertid en hel del strøm! Jeg har målt med et ganske nøyaktig tangamperemeter i dag (amperemeteret kunne måle både DC (i elbilen) og AC).

Resultat med viften i trinn:
1:  3,1 A
2:  6,4 A
3:  18,5 A

Ut fra dette vil jeg vel si at både trinn 1 og trinn 2 på viften fint bør kunne bruke til fjernstyrt forvarming av bilen. Forskjellen mellom knapt 7 A og 10 A med hhv Webasto og viften i trinn 1 eller 2 er ikke så betydelig. 10 A (Webasto + kupevifte på 2) utgjør faktisk litt mindre strøm enn bilens nærlys slått på. Med en CTEK innkoblet mellom 120 V og 12 V i bilen leverer denne også ca 4 av de 10 A. Hele 22 A (trinn 3 + Webasto) bør nok imidlertid unngås med bilen parkert.
#93
Ser det skal være seminar i Oslo 27.januar: http://www.npf.no/article.php?id=1103&p=

"Fremtidens drivstoff – hva er det?

– Media rapporterer om stadig nye bilmodeller med batteridrift, og politikerne har lagt til rette ulike støtteordninger som fremmer el-bilene på norske veier. Men noe reelt transportalternativ for hovedtyngden av transporten i Norge er de ikke, mener generalsekretær i Norsk Petroleumsinstitutt, Inger-Lise M. Nøstvik.

– Nyhetens interesse styrer nok dessverre denne debatten i stor grad. Og det er spennende med de nye el-bilene, men de er ikke et alternativ for de fleste, de er et alternativ for noen få. Derfor er det viktig å finne alternativer også for de ulike segmentene som har transportbehov el-bilene ikke kan løse. For eksempel tungtransporten, forteller hun."


Noen BURDE arrestere Inge-Lise litt på dette punktet for utsagnet er i beste fall for pessimistisk, men mest sannsynlig direkte galt. At El-bil bare er for noen få er i alle fall feil. De aller fleste husstander med mer enn bare 1 bil bør kunne ha en elbil! Noen av de med bare 1 bil burde også klare det.
#94
elbil.no og elbilforumets nettsider / Tregt forum / treg respons
mandag 13. desember 2010, klokken 14:51
Jeg må først få skryte av hvor stor glede og nytte jeg har hatt av dette forumet :) Takk !

Så må jeg imidlertid påpeke at i forhold til samtlige andre forum jeg er bruker av på nettet så har dette forumet den desidert tregeste responsen når man klikker på et emna (en tråd), en kategori osv før man faktisk få se den aktuelle tråden eller kategorien. Hvor tregt forumet er varierer noe fra dag til dag, men jeg opplever det som tidvis svært tregt selv fra fibelinje hjemme og fra "supernett"/Uninett på jobben. SMF skal vel ikke være så tregt så det er kanskje serveren?
#95
Tidlige elbiler: PSA / Bensin eller diesel Webasto??
torsdag 09. desember 2010, klokken 14:21
PSA elbilene hadde vel alle Webasto bensinutgave og ikke diesel?

Det er leveringsproblemer på ny Webasto ThermoTop C i bensinutgave så vi får nok ikke vår før rett før jul dessverre. Den skulle egenlig komme i forrige uke, så i denne uken, men så viste det seg at den sto i "rest fra fabrikken" og ikke var med i den siste forsendelsen heller. Nå har vi fått forsikringer om at den kommer før jul, men ikke noe helt presist mht dato.

Forhandler foreslo da som et alternativ å konvertere til diesel da det ikke er noe annet i bilen (motor) som bruker bensin. Altså demontering og tømming av tank og gjennomskylling av pumpe/slanger før montering av diselvarmer. Dieselvarmere har visst de fleste forhandlere i Norge på lager, mens bensinutgaven som dere skjønner må bestilles fra fabrikk  >:(  Prisen på bensin og dieselutgaven skiller bare med noen få kroner og er ikke noe argument for eller i mot. Det jeg har klart å hale ut av forhandler/importør mht fordeler/ulemper er som følger:

Bensinutgaven:
+ Blir bittelitt fortere varm en dieselutgaven
+ Slipper at drivstoffet "tykner" under -20 grader som flere har erfart som problem.

Dieselutgaven:
+ litt lavere drivstoffkostnader

I tillegg erfarer jo vi tydelig at det nok må anses som et pluss for dieselutgaven at den er mye lettere/raskere tilgjengelig. Det har nok en sammenheng med at det er suverent mest dieseldrevne biler som får montert slikt varmeapparat.
#96
Elbilen i Samfunnet / Parkere elbil i Trondheim
torsdag 02. desember 2010, klokken 14:07
For min del synes jeg så langt at det er heller DÅRLIG tilrettelagt for parkering av elbil i Trondheim. Når er det vel pr i dag bare ca 200 elbiler i Trondheim og omegn, men likevel. Nå bør en vel ligge i forkant å tilrettelegge for det som kommer i en helt annen skala fram og med 2011?

Hvilke problemer ser jeg?

  • De aller meste av kommunal parkering i Trondheim har maksimumstid på 5 timer parkering. Dette gjelder også elbil og i følge Trondheim parkering vil de absolutt bøtelegge elbiler som står over 5 timer - også om de har mistanke om at elbilisten "jukser" med urskiven i vinduet og bare går ut en gang i løpet av arbeidsdagen og flytter viseren i steden for å flytte bilen. Man er i følge nevnte etat altså pliktig å FLYTTE bilen innen 5 timer og ikke bare flytte skiven og dette vil vaktene kontrollere ved å ta bilder av bilens plassering og notere hjulventilenes posisjon etc  :o ??? Dette synes jeg er dumt mht insentiver til å få folk til å bruke elbiler til jobb. Helst burde man selvsagt gå, sykle eller ta bussen, men elbilen er det mye bedre enn bensinbilen og dieselbilen. For den lokale luftkvaliteten de verste dagene er den vel også bedre enn bussen?
  • På Elbil ladeplassene er tillatt parkeringstid alt for kort. Med unntak av noen avgiftbelagte plasser i et av parkeringshusene er alle de få plassene i selve bysentrum begrenset til bare 1 eller 2 timer. Dette gir langt fra en arbeidsdag, men verre er det at det betyr svært lite etterfylling av rekkevidde. Bare som eksempel gir dette på vår Peugeot 106 bare ca 1 mil ved 1 time (kortere på kalde dager) og 2 mil ved 2 timer (Selv bor vi såpass sentralt at dette ikke er en sak i vår egeninteresse). Men foreløpig er altså elbil ladeplassene i bykjernen av Trondheim kun å anse som rene nødladeplasser og ikke for å lade for hjemturen for de som pendler noen mil inn til byen.

Når man kommer litt ut av selve bykjernen (universitetsområdet Gløshaugen, utover mot Lade etc) så er det heldigvis flere ladeplasser for elbil uten tidsbegrensning.

Er det spesielt dårlig i Trondheim? Burde det ikke jobbes for at eksempelvis parkerings makstid på kortere enn en normal arbeidsdag ikke gjelder elbil og at makstiden på ladeplassene er lengre enn bare 1 til 2 timer?
#97
Jaja, det var ikke akkurat grundige sjekken av børster og kommutator i vår P106 jeg rakk da jeg fikk vite at min far døde denne helgen :'(  Jeg får ta jobben grundigere etter bisettelsen og minnestunden fredag. Det betyr tidligst i løpet kommende helg.

Jeg benytter likevel noen ledige minutter til å legge inn et bilde og kommentar om det lille jeg rakk å se for mulig tilbakemelding på dette. For en som ikke har sjekket børster på denne motoren før kan det være greit med tilbakemelding på sannsynlig status før jeg rekker å få gjort dette ordentlig. Jeg rakk bare å se på nederste børste og den bakover i fartsretningen og disse to var slitt til et punkt der bakenden av børstene gikk omtrent akkurat kant i kant med ytterste kant av hylsene som holder børstene på plass. Spørsmålet er da hvor få millimeter sånn grovt anslått som er igjen av slitehøyden på børstene? Nå vet jeg jo ikke dette enda for de to siste børstene, men tilstanden på to gir vel også en indikasjon (men ingen garanti) for de to siste børstene.

Det var vanskelig å få til noe godt bilde da det ble tatt med mobilen (glemte speilrefleksen), men det gir vel kanskje også en brukbar indikasjon på tilstanden på kommutatoren (farge etc).
#98
Tidlige elbiler: PSA / "Ikke bare bare" å kjøpe brukt PSA elbil
torsdag 25. november 2010, klokken 16:22
...selv om batteriene er blant de bedre.

Oversatt til engelsk: its not only only, but but  ;D

Fra spøk til alvor, vi kjøpte en 1998 P106e av et par i Asker tidlig i høst og det avgjørende som til syvende og sist medførte at vi tok sjansen på kjøp av en så gammel elbil var at hele batteripakken var byttet 2 år tidligere (bekreftet av Elbilshop). Men det er også mye annet som kan skape problemer og bryderi... her er vår liste over alt fra bagateller til betydelige problemer i løpet av noen uker etter kjøp:

  • Webasto som ikke ser ut til å lønne seg å reparere. Kjøp av ny Webasto i C-utgave (TermoTop C) ser ut til å ha kostet oss nesten 13000 når alt er ferdig
  • Vi har bare hatt bilen i et par måneder og ikke rukket å kjøre så langt, men nå i dag har jeg funnet ut at kullbørstene må sjekkes tvert. Allerede for over et år og 11000 km siden var børstene ca halvslitte. Det har forhåpentligvis gått bra... men vi fikk ingen beskjed (varsko) fra selger om at i hvert fall SJEKK av børster var på tide. Bilen vår er produsert akkurat rundt bytte i delenummer på børstene så nå må jeg finne PR-nummeret på bilen for å finne produksjonsdato.
  • Det lange hydraulikkrøret fra servopumpen bak under bilen fram til styreservoen er nippet før gjennomrustet. det fant jeg også ut i dag. Det jeg fikk vite først NÅ er at vår 106 fra 1998 er akkurat noen få måneder for gammel slik at dette røret ikke lenger kan skaffes  :o >:( :'( Så da "er rådyra gode" og "skjegget fullt av postkasser"
  • Bilen var "overdue" på EU-kontroll uten at selger nevnte dette, men det fikk vi selv ordnet raskt
  • Det viste seg at også vannpumpeskift var på overtid på bilen og pumpen ga seg også ikke lenge etter. Kjøpte da børsteløs pumpe for lengre levetid
  • Bilstereoen døde kort tid etter overtagelsen
  • Kupevifte som begynte å ta kvelden (kraftig ulyd). Der fikk jeg heldigvis tak i rimelig brukt fra bilhugger.
  • Ikke mindre enn 5 defekte varmetråder i bakruten som jeg prøver å fikse med partikkel-lakk for dette formål. Men det ser ut til å være brudd på flere steder på 4 av disse 5 trådene så jeg er ikke i mål
  • bagasjelokkbryteren til bagasjeromslyset slår ikke av lyset når bagasjerommet lukkes. Dette oppdaget jeg når jeg byttet pære... ikke rart den var røket ;)
  • En "klakkelyd" bak i bilen (ved skifte mellom brems og pådrag og omvendt) som vi fremdeles ikke har klart å spore opp kilden til - ikke motorfeste

Ikke bare blir det nærmere 20.000 kr, men det tar mye tid med så mange ting så irritasjonen har vært oppadgående. Sist men ikke minst ble jeg litt "SKRÆMT JA" når en får høre at hydraulikkrøret ikke kan skaffes lengre  :o ??? :-\
#99
Vi har slitt litt med stabiliteten på Webastoen i vår 1998 Peugeot 106 og den har slukket flere ganger. Nå etter service, avlesning av feilkoder og rens virker den litt bedre, men ikke helt 100 %. Det var ikke noen feilkoder på varmeren og i testbenk  på serviceverksted med en annen bensinpumpe enn den i vår bil tente og brant varmeren rent hver eneste gang. Jeg har derfor fått tips om å forsøke å bytte bensinpumpen.

Er det noen som har en slik å selge meg (brukt eller ny).
#100
Er det noen som husker eller har lett for hånden de maksimale målene mht batteristørrelse som får plass i Saxo og 106? Lengde bredde høyde ?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA