Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Helge

#1
Model 3 / Hvordan enklest å komme til bak venstre hovedlykt?
mandag 11. september 2023, klokken 17:43

Måtte bytte venstre hovedlykt i dag på min 2021 M3 LR da sideveis justeringen hadde gått i stykker på denne lykta (fungerte på høyre lykt). Jeg fikk beskjed på Tesla service senter om at de ikke hadde koblet til LEDbaren igjen da de ikke hadde lov(?) til dette da det er 3.parts utstyr. Tilkoblingen er nettopp bak venstre hovedlykt og utført av Bilkomponenter AS i fjor høst. Ikke fikk jeg info/tips om hvordan å enklest å komme til bak lykten for å koble sammen igjen heller. Noen som vet?
#2
Zoe / Antikollisjons sensor foran i ZOE ZE50 likevel?
fredag 12. mai 2023, klokken 21:46
Jeg trodde ikke ZOE ZE50 hadde slik sensor i fronten siden bilen IKKE har adaptiv cruisecontrol og dette var et av poengene ADAC kritiserte da ZOE ZE50 fikk slakt/stryk bare noen år etter at tidligere ZOE fikk 5 stjerner.

Men for bare 2 uker siden påsto lokal forhandler ovenfor meg at "jo de ZE50 som kom til Norge har slik sensor selv om de som ble solgt i mange andre land ikke hadde det". Jeg vet ikke hva som er sant, men jeg synes det er rart om ikke Renault la inn adaptiv cruisecontrol hvis bilen faktisk har antikollisjons sensor på lik linje med hva Teslaen vår (og mange andre biler ) har.

Noen som kan bekrefte 100 % om dette med sensorer på "Norske" ZOE ZE50 stemmer?
#3
Zoe / For stor/hurtig selvutlading ved parkert bil
lørdag 11. februar 2023, klokken 21:03
Den ene av familiens ZOE ZE50 (en 2020 Edition One) som vi kjøpte brukt på sensommeren 2022 ser ut til å ha unormalt stor/hurtig selvutlading. SOC har siden søndag kveld (6 døgn siden) gått fra 87 % ned til 81 % uten å ha kjørt en eneste kilometer. Jeg har sjekket at ikke bagasjerom lys eller andre lys er på mens bilen er parkert. Vi har også 2 stk ZOE 2020 Intense (samme drivverk/motor 135 Hk) og på de to faller nesten ikke SOC i det hele tatt når de står parkert i en uke.

Er det noen som har opplevd noe lignende med ZOE ZE50?

BTW: Noe av årsaken til at vi ikke har oppdaget denne store selvutladingen tidligere er at vi nesten ikke har hatt bilen her hjemme siden vi kjøpte den. Den har stått hos Renault forhandler fra 16.oktober helt til 20.januar på grunn av delemangel og flere deler som måtte skiftes (innenfor garanti). Det var flere deler: kommunikasjons unit, drivaksel, hovedmotor(!), begge utvendige speil og i tillegg bakbremser som bruktbilforhandleren dekket. Delene kom sent og gjerne en om gangen så det tok sin tid kan man trygt si. Jeg har ikke noe negativt å si om lokal forhandler, men du verden hvor lite fornøyd vi er med fabrikanten mht dele leveranser! 
#4
Vi har 3 ZOE i familien og vi har ikke hatt problemer med å koble en telefon mot flere av disse så du i appen kan velge frem og tilbake mellom bilene og se SOC, beregnet tid til 100% med mer. Men i familien er det jo naturlig nok flere som har appen installert for nettopp å følge med på lading etc. og det vi sliter med er for det første at vi noen ganger mister forbindelsen/oppkoblingen mot en eller to av bilene. Når man da setter seg i bilen og kobler til igjen med koden på skjermen i bilen, så mister gjerne en annen i familien tilkoblingen til akkurat den bilen. Er det noen begrensinger på hvor mange som kan ha tilkobling til den enkelte ZOE i appen?
#5

Hei, jeg må la vår 2003 Saxo stå i ro i minst 4, kanskje 6 uker. Er det å lade opp til 70 % og koble ut hovedbatteri og deretter 12V batteri en fornuftig løsning?
#6
Model 3 / En modell 3 og 2 kostbare mynter
onsdag 07. september 2022, klokken 21:36
 ::)  Eventyret startet med bruktbilkjøp av en kun 10 mnd gammel svart 2021 modell 3 LR. Alt var fryd og gammen i noen få måneder mens det var vinter og kaldt, men når sola kom høyere på himmelen og temperaturen steg begynte en merkelig lyd å melde seg inne i kupeen i svinger. Svinger til venstre "trille-trille-trille og så stille" svinger til høyre og "trille-trille-trille og så stille" og sånn fortsatte det. De dagene det var en del kaldere kunne lyden forsvinne helt igjen, men kom tilbake med sol og varme... hvorfor vet jeg fortsatt ikke. I lang tid klarte jeg heller ikke å lokalisere nøyaktig hvor lyden kom fra, men fikk "lytte-hjelp" fra passasjerer i både baksete og framsete.

Området lyden virket å komme fra var vanskelig å snevre inn til et lite sted, men det var i alle fall ikke foran oss når vi satt 2 personer i framsetene. Lyden kom liksom fra et sted rett ned for ørene våre eller litt bakover, men ikke så langt bak som under baksetet. Ved å sitte i baksetet under kjøring fikk vi et inntrykk av at lyden kom enten fra inne i midtkonsollen eller under passasjersetet. Etter hvert innså jeg at lyden hørtes ut som en metallskive kanskje i form av en mynt som trillet på hard plast eller metall. Men det hørtes mest ut som lyden kom fra nedre og bakre delen av midtkonsollen. Kanskje noen hadde puttet penger (mynter) på "sparegrisen" som jo noen kaller elbilen  :laugh: men da måtte de jo ha puttet dem inn i spaltene på ventilasjonsanleggdysen bak på midtkonsollen? Til slutt ble jeg så lei og irritert at jeg tok med bilen til det nærmeste lokale verkstedet der jeg kjenner både sjefen sjøl og en av mekanikerne.

Mekanikeren ble med på en kjøretur og etter kjøreturen mente han at ja, det hørtes ut som en mynt/metallskive eller alternativt en skrue med rundt hode som rullet og lyden virket å komme fra nede i midtkonsollen. Etter som midtkonsollen ble mer og mer demontert uten å finne verken løse skruer eller mynter begynte mekanikeren også å fokusere på gulvet under passasjersetet mens jeg ble nødt til å pelle meg på jobb igjen. Knapt 2 timer senere ringer det i telefonen og jeg fikk beskjed om at nå trodde han årsaken var funnet og fjernet fra under passasjersetet, men han ville ikke bare at jeg skulle komme og hente bilen. Nei han mente jeg også burde kjøre rundt litt med bilen for å sjekke om det fortsatt var trillelyd. Hadde han funnet bare en mynt hadde han vel tenkt at ja DER var synderen, men han fant to mynter og kanskje kunne det være enda en... eller to til f.eks. i midtkonsollen :laugh:

Jeg var litt nysgjerrig på om myntene hadde havnet der på fabrikken eller etter at bilen kom til Norge så jeg spurte over telefon hva slags mynter det var... norske eller fra USA? Ingen av delene var svaret. De er tyrkiske... ah...  ::) de jeg kjøpte bilen av har leilighet i Tyrkia og hadde tydeligvis tatt med seg noen suvenirer derfra som ble langt mer kostbare enn den påstemplede verdien.

Men nå høres det i alle fall endelig ut som om "trille-problemet" er borte. Men jeg legger ved en advarsel fra mekanikeren som mente at man bør å unngå å miste mynter på gulvet under passasjerstol (og sikkert førerstol også). Det er noen små glipper i gulvbelegget (skjøter etc) der tynne ting med litt vekt kan gli ned mellom!
#7
Zoe / Nytt problem - kontroller ESC med mer
torsdag 28. juli 2022, klokken 00:12
Nytt problem for oss i alle fall. Etter at den ene av familiens to 2020 ZE 50 Intense hadde stått i ro i ca. en uke var det i dag gult varsel i speedometerinnsatsen. Gul varseltrekant og meldingene:
- Kontroller ESC
- kontroller Bakkest.assist
- kontroller Bremsesystem

Bremsene virket tilsynelatende helt utmerket. Hva i alle dager skyldes disse varslene?
#8
Lading av Tesla / Visning/statistikk av lading hjemme i app'en
mandag 25. juli 2022, klokken 12:51
Nå trenger jeg råd/tips her: Er det kun med Tesla Wall Connector at man får opp lading hjemme som "Home" i appen eller skal det fungere også med andre ladestasjoner som Zaptec, Easee osv?

Med vår Model 3 her på gårdsplassen har jeg for mange måneder siden valgt bilen parkert rett ved siden av Easee ladestasjonen som Home i navigeringssystemet i bilen, men lading dukker fortsatt opp som "Other".
#9
Tenkte å starte en tråd der vi kan dele både gode forslag og ideer til forbedringer som faktisk kanskje er mulige å gjennomføre på ZE 50, men også med rom for noen eventuelle hjertesukk om ugunstige løsninger/funksjoner på disse bilene selv om det kanskje ikke er mulig å gjøre noe med dem.

Som et første eksempel har jeg og min familie (vi er 4 og har 2 stk 2020 ZE 50 Intense) et sterkt ønske om at Renault i en kommende programvare oppdatering forbedrer regenereringen i forhold til slik den er nå.
1. For det første synes vi regenereringen generelt er for svak (selv med gir i B). Det er vel fornuftige årsaker til at det er veldig lite regenerering når batteriet er veldig kaldt eller er fulladet. Men etter som SOC synker burde regenerering kunne være kraftigere enn i dag. Gir i D kan jo fortsatt være svak og forsiktig regenerering for spesielt glatt vinterføre selv om man øker regenereringen på B.
2. For det andre klarer vi ikke å se poenget i at regenereringen skal bli merkbart enda svakere når du har cruisecontrol på. Dette irriterer oss i litt bratte nedoverbakker. Vi opplever stadig vekk i begge ZOE'ene at med cruise på så klarer ikke bilen å holde farten nede (nær eller på fartsgrensen) så man må slå cruise av. Men da regenererer bilen med en gang mer enn nok til å holde farten nede.

Her burde det vel være mulig å kunne få til noe med en programvareoppdatering, i hvert fall at ikke regenerering blir klart svakere med cruise på? Kunne som sagt i tillegg ønsket generelt mer regenerering for enda bedre/oftere kunne bedrive one pedal driving.
#10
Zoe / Start av forvarming fra app fungerer nesten aldri
fredag 20. mai 2022, klokken 09:40
Ikke akkurat det store problemet i den årstiden vi er på vei inn i nå, men dette har vært et problem/irritasjon nå i vinter: Forvarming av kupe som så og si aldri fungerer

Det veldig spesielle er at vi har to identiske 2020 ZOE ZE50 begge i Intense utgaver og problemet er KUN på den ene av bilene. Den eneste forskjellen mellom bilene er lakkfargen (hhv. hvit og svart) og at det er noen få uker mellom registreringsdato på bilene (begge våren 2020).

På den svarte ZOE'en har forvarming startet vellykket hver eneste gang, mens på den hvite har forvarmingen startet vellykket kun EN eneste gang (alle andre ganger mislykket med feilmelding i app'en).

Er det noen andre med erfaringer med mislykket start av forvarming fra app og som har fått fikset problemet og blitt fortalt hva som var feil? Vi har allerede hatt bilen inne 2 ganger etter at vi varslet lokal merkeforhandler om dette og det ser ut som at vi må inn med bilen enda en 3.gang før dette forhåpentligvis er løst.
#11
Er det noen som har opplevd det samme?

I enkelte av mine spillelister har jeg ganske mange sanger (300 til 700) og da viser typisk Spotify bare fra toppen av spillelisten min og et stykke ned i listen (langt fra hele listen). Dette skjer til og med når jeg velger listen "likte sanger" som ikke er så veldig mange på min Spotify bruker. Er det "bare sånn" (kapasitetsbegrensning... eller annen grunn) eller er dette noe ingen andre har erfart?
#12
Zoe / Feil på vinduspyler 2020 ZOE ZE50
tirsdag 19. april 2022, klokken 14:12
Nå har vinduspyleren begynt å kun/alltid spyle bakruten selv når vi forsøker å spyle/viske frotrute  :-[
Skyv spaken fremover = bakrute spyles og viskes
Trekk spaken mot deg = frontrute viskes, men bakrute spyles  ???

Noan andre som har opplevd det samme?
#13
Det begynner å bli skikkelig DØDT her nå på Tidlige elbiler: PSA "Classic" med bare ett nytt emne siden i fjor sommer  :'(

Da er er det liksom litt betimelig å stille spørsmålet: Hvor mange "Tidlige PSA elbiler = Classic" ruller fortsatt i Norge? Er det noen som vet (ut fra Autosys) eller har noen formening om hvor få det er?
#14
Zoe / "Ikke programmert" forvarming på ZOE?
fredag 05. mars 2021, klokken 12:45
Hei, er det funksjonalitet for å slå på forvarming i ZOE (50 kWt utgave) uten at dette må inn-programmeres på forhånd? Det må jo sies å være vesentlig mer fleksibelt om man for eksempel kan slå på forvarming her og nå (helst fra mobilen og ikke bilen) om man finner ut at man må ut å kjøre en tur om et kvarter eller en halvtime? Fortrinnsvis når ladekabelen står tilkoblet, men eventuelt også uten.
#15
Zoe / Skistativ på ZOE?
mandag 01. mars 2021, klokken 13:51
Familien så på lørdag på en "lite brukt" ZOE med 50 kWt batteripakke og 50 kW CCS hurtiglading. Ble da "advart" av en kollega om at denne bilen ikke har lov til å ha skistativ. Tok i dag en kort prat med en kamerat som jobber hos vegvesenet og han sa at hvis det i stedet for 75 kg, 80 kg og lignende står 0 kg taklast i vognkortet så er det ikke lov. Hvis det i stedet står "ikke oppgitt" på taklast så er det ikke forbudt, men det er forbundet med et betydelig "eget-ansvar" å passe på at lasten ikke er for tung. Han nevnte også noe om at dette skulle være nevnt i en forskrift jeg kunne finne på lovdata.no.

Jeg tok kontakt med lokal Renault forhandler og der fikk jeg høre at Renault ikke hadde prioritert å typegodkjenne ZOE med taklast (maks taklast vekt) siden bilen ville få lavere rekkevidde med taklast. Personen jeg snakket med kunne bekrefte at de ikke solgte noen "originale" skistativ/lasteholdere. Men det finnes lasteholdere som er TUV godkjente for nettopp ZOE. Når jeg sjekket reg.nummeret på den ZOE vi så på (i vegvesenets Bil og henger app) så står det nettopp "ikke oppgitt" på taklast. Hva er rett og galt her? Blir ikke mindre forvirret av at det på to gamle Citroen Saxo Electrique står hhv 50 kg på den ene og "ikke oppgitt" på den andre  :-\  ...blir litt "oppgitt" av dette  :laugh:
#16
Bilen min nevø låner stoppet plutselig å gå med det som ble beskrevet som et lite "poff"  :(

- Batteripakken ser helt ok ut
- Når tenningen slås på og kontaktoren slår inn med det karakteristiske "klakket" lyser den grønne kjørelampen
- Men når man trår på gassen vil bilen ikke gå selv om ECO-meteret antyder at det går strøm
- Måler med DC strømtang ikke strørre strøm fra batteripakken enn ca 9 A selv med ECO-meteret på gult!?
- På motoren måler jeg en stigende spenning med økende gasspådrag på klemmene F1 og F2 (fektkrets)
- På klemmene til ankerkretsen (tykke kabler) får jeg ikke noe spenning av betydning ved gasspådrag (bare 1-2 V)
- Ohm'er tilkoblingene på ankerkretsen og få tilnærmet 0 ohm

Noen som har tips til hva som kan være galt?

Om jeg for å måle separat kobler fra de 4 tykke kablene til ankerkretsen, hvilke av disse er fra kontroller og hva er de andre to?
#17
Tidlige elbiler: PSA / Dårlig motorkraft og svidd lukt
mandag 09. desember 2019, klokken 14:49
Problemet har nå oppstått 2 ganger. Første gang i mars i år og andre gang nå sist lørdag. Mellom disse hendelsene har bilen oppført seg helt fint, men da bare på småkjøring i byen (vanligvis ikke mer enn 5 km til 2 mil per kjøretur).

Ved begge hendelsene var jeg ute på "litt lengre" kjøretur utenfor byen (men fortsatt relativt kort ca 4 mil hver vei inkl. ladestopp før retur). Det første jeg merket nå på lørdag var ved 95 % på energi-meteret at motorkraften sank mens jeg på ECO-meteret lå helt øverst på grønt felt (like ved grensestreken mot gult). Dette skjedde i en lengre men ikke så bratt oppoverbakke (ca 3 km). Ved å gi mer gass og gå langt opp på gult steg motorkraften litt, men vesentlig mindre enn jeg er vant til på mine tre gamle EL-PSA. Ca. halvminuttet senere merker jeg svidd lukt inne i kupeen  :o

Å kjenne svidd lukt inne i kupeen burde vel være et tegn på varmgang et eller annet sted i motorrommet og kanskje helst ikke så langt i fra luftinntaket til kupeviften, men i alle fall neppe fra batterikassen bak!? Jeg  diskuterte litt med Elmo på lørdag, men ingen av oss var vel så veldig sikre på hvor feilen er selv om Elmo virket mest overbevist om at dette måtte være varmgang i seriekretsen til batteriene -> dårlig tilskrudd mutter på batteri eller varmgang/for høy motstand i en av de store sikringene. Andre mulige årsaker til svidd lukt kan kanskje være en feil/varmgang i omformer eller i børster/kommutator? Børster (og kommutator) ble inspisert for bare noen få tusen km siden og så da fortsatt fine og mer enn lange nok ut.

Vel.... etter at jeg ga opp kjøreturen, snudde bilen med nesa hjem og stoppet for noen minutter pause/kjøling så gikk bilen helt normalt de 10 km hjem. I ganske bratte, men korte oppoverbakker trakk motoren normalt både på grønt og på gult på ECO-meteret (slik bilen har gjort fra mars til desember).

Men et sted må jeg starte på å sjekke bilen for å prøve å finne feilen så raskt som mulig med å kaste bort minst mulig tid og arbeid på å sjekke feil sted -> sannsynlighetsvurdering.

Å skru av luken under børster og kommutator er vel den raskeste og minste jobben selv om kanskje dette stedet IKKE er det mest sannsynlige feilstedet. Ut fra svidd lukt inne i kupeen er vel 3'er batterikassen det mest sannsynlige feilstedet? Er det noen gode forslag til de neste stedene å sjekke hvis jeg ikke finner tydelige tegn i 3'er kassen eller på børster og kommutator?

Jeg skrudde for øvrig av lokket på toppen av Sagemboksen da jeg kom hjem uten å kunne kjenne noe særlig svidd lukt der.
#18
Jeg har per i dag 3 stk slike elbiler og om jeg regner med den 1998 P106 vi måtte skrape (kondemnert) etter et lite hyggelig møte med en Volvo (Volvoen hadde vikeplikt!) har jeg erfaring med 4 slike:
- 1998 P106 Grønn
- 2001 P106 Hvit
- 2003 Saxo Sølv
- 2003 Saxo Hvit

Av alle disse er det KUN 2003 SølvSaxoen som fortsatt er brukbart høy i hekken med komfortabel fjæring på bakvognen. Alle de tre andre er (har vært) lave bak, med kort fjæringsvandring slik at man lett slår ned i anslag over fartsdempere og andre humper.

Går det an å flytte et hakk på armene på torsjonsstavene for å løfte bilene til grei høyde eller risikerer man at bilen blir alt for høy da?
#19
Tidlige elbiler: PSA / Trenger flere batterier til EL-Saxo og P106
fredag 06. september 2019, klokken 13:17
Da har jeg gått tom for batterier til mine gamle elbiler  :(  Noen som har brukbare batterier å selge? Send meg gjerne en melding  :+1:

En av bilene har vært svært lite kjørt de siste 3 måneder og etter en oppladning gikk den klart kortere enn forventet. Målte da spenningen på alle tre kasser og delte på hhv 11, 6 og 3 for å se hvor gjennomsnittspenningen var dårligst. Valgte å åpne både 3'er og 6'er kassene og det ser dårligst ut i 6'ern der 3 av blokkene "kollapser" hurtig ved belastning med Biltemas enkle batteritester. Spenningen på de andre batteriene kollapser ikke på samme måte, men varierer dessverre likevel litt mye fra blokk til blokk (både litt på hvilespenningen og på spenning under belastning). Hvilespenningen på alle de beste batteriene var på rundt 5,97 V +/- 0,02

Er jeg for kjapt ute med å prøve å sortere ut dårlige, brukbare og gode batterier (burde jeg ladet/kjørt et par ganger til)? Hvis ikke ryker det fort ut 5 blokker denne gangen og da er jeg helt tom for batterier med unntak av EN stk G-blokk  :'(
#20
Tidlige elbiler: PSA / "Massehavari" på batterier
mandag 18. mars 2019, klokken 22:45
Nei ingen eksplosjon! ...i hvert fall ingen synlige lekkasjer, sprekker el lign. En av mine EL-PSA har jo en batteri pakke som komplett var ny (alle 20 blokker) i 2009 og denne har så langt ikke skapt noen problemer. Men så har jeg også 2 stk 2003 som fortsatt har mange gamle batteriblokker. Der har jeg vært vant til å måtte bytte alt fra bare 1 opp til 3 blokker når batteriene i nye og ne har blitt dårlige.

Men nå etter nyttår ble batteripakken i min hvite 2003 Saxo veldig hurtig mye dårligere. Når jeg målte spenningen over hver kasse og regnet ut gjennomsnittspenningen per blokk var den mye lavere i 6'er kassen enn de to andre hhv 4,8 mot ca 5,9 i begge de to andre. Når jeg tok ned 6'er kassen og fikk målt både hvilespenning og spenning med belastning kunne jeg konstatere at det bare var 1 bra blokk, 1 ganske dårlig i 4 svært dårlige.

                 Hvilespenning        Spenning ved belastning
Batteri 1            5,73                             1,4
Batteri 2            5,69                             1,3
Batteri 3            5,61                             2,5
Batteri 4            5,63                             1,1
Batteri 5            6,38                             6,0
Batteri 6            5,90                             5,1

Hva har skjedd med disse batteriene? Alle har vært inne hos REACC i juni 2013, men de har overlevd i nesten 6 år etter det før 4 stk nå havarerte mer eller mindre samtidig. Det svarte korset tegnet jeg på nå i kveld  :angel:

PS. Noen som kan selge meg 3 til 4 D-blokker? Har brukbart med G enda, men nå går resten av D-blokkene mine.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA