Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Marsto

#31
Chas var ustabil i tilkoblingen og koblet fra flere ganger når vi sjekket opp programmerings mulighetene i Chas. Det tror jeg kan skylder at det kobles til med overgang til USB. Jeg opplevde ingen slike problemer med den gamle xp pc`n med RS232 com port. Da fungerte både Chas og C167 loader veldig godt uten forstyrrelser.
#32
Sitat fra: Warlock på fredag 22. mars 2024, klokken 12:30uh, man kan ikke gjøre om .par til firmware nei.
.par er bare innstillingene, eller parametrene o du vil. firmwaren er hele koden som gjør og sjekker ting (og leser inn parametrene så den vet hva dn al gjøre)

Trodde du hadde sett en plass i C1567Loader hvor man kunne laste opp instillingene jeg  ;)
Hmmm... neida, jeg har ikke funnet noe i c167loader om å laste kun innstillinger. Jeg tror C167loader kun brukes til opplasting av.hex filer for å laste opp en annen firmware versjonen.
 
#33
Tenkte å forsette diskusjonen fra denne linken til worrys tråd.
https://elbilforum.no/index.php?msg=1133355

Nå har vi testet på min bil at .hex firmware filer lagret som P kan ikke forandres i Chas mens de som er lagret som D kan forandres i Chas. Når man skal sikre en kopi av firmware kommer det ut en fil som ender på .par
Hvis man skal prøve denne i en annen pcu må man kunne konvertere .par fila til en opplastbar .hex fil med c167 loader. Finnes det dataverktøy som gjør dette mulig?   
#34
Nydelig. Sendte deg worry sin par fil på epost. Nå begynner det å ligne på et tema vi skulle forsatt i chas for dummies tråden. For at ei hel fil skal kunne lastes inn i PCU må man bruke C167loader og ei firmware fil i hex format. Kan man gjøre om ei par fil til en brukbar hex fil?
#35
Da har Thinken stått i garasjen siden begynnelsen av februar. Tidligere i denne uka fikk jeg til å lade batteriet opp til 100%. Det er et meget godt tegn og i Think Techcentre slettet jeg alle koder som var aktive. Idag startet jeg bilen opp som normalt og kjørte den en prøvetur på egen tomt. Det gikk helt utmerket og det ser ut til at et veldig langt opphold i ganske tørr garasje har resultert i en opptørking som gjør at den kan kjøres igjen. Nå blir neste steg å prøve den på en lengre kjøretur for å se hva som skjer. Er ganske optimistisk og tenkte å kjøre såpass langt som nesten tomt batteri, så jeg kan lade det helt opp igjen. Vi får se og ny oppdatering kommer etter en prøvetur.
For å presisere hva jeg har gjort siden den stoppet med både internal og external HV feil og senere mistet kontakt med can bus er rett og slett ingenting bortsett fra at jeg har koblet på diagnose ofte, prøvd å starte den ofte og koble til laderen ofte. Den har gradvis kommet til liv kun med å være parkert og resultert at den er klar for en prøvetur igjen. Derfor tror jeg de som tenker på å montere fukt slukere som kan byttes utenfra inn i PCU og hovedbatteri har helt rett.
Fuktkontroll er alfa og omega på de saltbefengte veiene vi har her i Trondheim og kanskje i hele Norge vil jeg tro.       
#36
God ide Warlock kommer med. Jeg mener å ha lest et sted at hvis du oppnår EOC vil alt resettes.
#37
Det er virkelig noe å stusse over, ja. Kan du nå kjøre bilen som normalt? Klarer du 100km eller mer før lading igjen? 
#38
Ingen problem. Hvis Thinken oppfører seg fint imorgen finner vi ut hva som skjer med de forskjellinge instillinger i Chas. Rapport kommer....
#39
I Zebra håndbok står det at ved fullladet skal nominell spenning skal være 371V og 76Ah nominell energikapasitet.
I linje 13 står det DOD( Depth of Discharge) = 87.1% Det er 87.1 % utladet batteri. Hvis du setter SOC til 100% forandres disse verdiene også?
#40
Twirk. Det begynner å bli problematisk å komme videre her. Det ser ut til at bilen har ikke ladet noe på fire dager men spenning er 372.5 V. Det indikerer at du har mye energi på det. 100% kan det se ut som. Kan du sette SOC til 100% nå og se om linje 14 actual battery capacity skifter til nærmere 76 Ah?   På bildet av speedometer med economy pilen til høyre ser det ut som det forbrukes noe energi. Er bilen startet opp på bildet.?

#41
Worry. Er det original nøkkel du bruker på denne bilen? Tror det er viktig å vite dette så vi har en sikker referanse når vi skal teste ut på min bil. 
#42
 :+1: Er hjemme etter kl.15. Blir artig å få en praktisk prøve av disse teoriene. Jeg har programmene men fint om du tar med din pc også.
#43
Hmmm....Hvis det viser seg å være et elmotor problem bør det ivertfall dukke opp i et diagnoseprogram som heter Chas. Har du noe som helt av diagnose programmer til Think?
Her har jeg klipt og limt inn en feilkode fra Chas som kan komme opp hvis elmotoren har en feil. Det er også flere andre koder som kan komme opp som gjelder motoren.

P1F21   motor_is_fault   fault_status[3]^15   PCU measured motor current signal out of range
#44
Ja, akkurat og det er det som er problemet, tror jeg. Det som er hovedspørsmålet er vel hvorfor original nøkkelen ikke virker. Når linje 300 er satt til 1 så leses alt fra EEPROM. Det jeg tenker er at original nøkkelen burde og skulle virke ved å få pcu til å lese kun fra firmware. Da må begge verdier settes til 0 som skulle tilsi at firmware styrer oppstarten. Jeg skal prøve dette i min egen bil ettersom den nå er tørket opp og ser ut til å være helt feilfri. Hvis du har anledning, Warlock så kan vi teste ut dette med mine original nøkler på min bil hvis du tar en tur.
#45
Hei worry. Det skal være motsatt. O=enabled 1=disabled
Bildet du tok av Chas viser at linje 300 er 1=disabled og linje 322 bit7 er 1=disabled.
 
Tenker det hadde vært greit om du setter begge linjer tilbake til 0 for så å prøve original nøkkelen igjen.

Action: Set SIADIS parameter #322 - FncEna - bit 7 – to
0 = Enable (default)
1 = Disable
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA