Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Marsto

#241
Viktig melding / Sv: Ny drakt på forumet!
torsdag 30. mars 2023, klokken 15:23
Hei hancke. Det ser ut til å være en enda større gåte at du mener at hvem som har lagt til siste innlegg i et tema ikke er viktig. Jeg har et 10 talls tema/innlegg jeg følger. Det virker som du følger innlegg kun på PC eller kun ett og annet på mobil. Det bør være innlysende å se hvem som har lagt til siste innlegg både på pc og mobil, spør du meg.
#242
Uansett... må taue bilen til skolen og så planlegge/forberede batteri-demontasje mm.

Tenkte bare å høre om du har opplevd å få start etter sletting av feilkodene? Alltid litt styr med sleping så tenkte et tips om dette er greit da det fungerte bra på min ihvertfall.
#243
Okay, skjønner. Betyr det at du kjører rundt i Hammerfest uten varmeapparat? Har god erfaring selv med det da jeg kjørte rundt en hel vinter uten varme. Det ble ikke særlig kamp om å få kjøre elbil i den perioden for å si det sånn.....  Brrrrrrr......
#244
Hei igjen. Artig det her så følger bare opp med litt info. Hvis du har dokumentet Vehicle CAN Bus Guide Rev 3.0 så står det oppført det du beskriver som årsaken til høyspent feil. Det du kan legge merke til under BYTE 1 er at selv om feilen EXT_ISO_FLT kommer opp så kan det (i parantes) være mulig det er internal. Det jeg har erfaring med er at jeg har hatt 2 stk. varmekolber som aldri ga noen høyspent feil. De bare sluttet å virke og blåste de loddede sikringene som kontrollerer AC og varmekolbe uttakene I fronten på PCU. Da ble det kaldt, gitt. Det som var helt vanlig for verkstedene når det fikk inn reklamasjoner på varmeapparatet var bare å bytte varmekoble kontakten til AC uttaket hvis bilen ikke hadde AC. Hvis den hadde AC måtte de ut med PCU og lodde på nye sikringer på sikringskortet. Legger ved et bilde av sikringskortet i PCU.   

EDL_Active_Fault_Data
ID: 721
Transmitted by BMS
Periodic Rate:    1 second
        Malf #    Name                Description
Byte 0
    Bit 0    0    BUS_VOLT_AD_FLT        Bus voltage A/D fault
    Bit 1    1    PACK_VOLT_AD_FLT        Pack voltage A/D fault
    Bit 2    2    PACK_CUR_B_HI_AD_FLT    Pack current B hi A/D fault
    Bit 3    3    PACK_CUR_B_LO_AD_FLT    Pack current B lo A/D fault
    Bit 4    4    PACK_CUR_A_HI_AD_FLT    Pack current A hi A/D fault
    Bit 5    5    PACK_CUR_A_LO_AD_FLT    Pack current A lo A/D fault
    Bit 6    6    BD_UNDER_TEMP_FLT        Circuit board under temperature fault
    Bit 7    7    SEC_STUCK_ON_FLT        A secondary contactor is stuck closed
Byte 1
    Bit 0    8    INT_ISO_FLT            Internal isolation fault
    Bit 1    9    EXT_ISO_FLT            External (or internal) isolation fault

    Bit 2    10    SEC_CONTA_OPEN_FLT        Secondary contactor A or fuse A fault
    Bit 3    11    CONT_PCHG_SHORT_FLT    Short circuit detected at precharge
    Bit 4    12    CONT1_DROPOUT_2ND_FLT    Contactor 1 dropout second fault
    Bit 5    13    CONT1_DROPOUT_1ST_FLT    Contactor 1 dropout first fault
    Bit 6    14    CONT_PCHG_RETRY_FLT    Max number of precharge retries exceeded
    Bit 7    15    CONT_PCHG_FLT        Contactor precharge timeout fault
#245
Sjå der, ja. Nå er det mye lettere å finne ut hva som er feil om du skulle få opp power limit igjen. Mange historiske feil her også akkurat som på min. Det jeg ser er at bilen din må ha hatt høyspent feil også. Det ser ut til at rød trekant og fastnøkkel lys har vært aktivert en gang i fortid. Vet du noe om batteripakken har vært tatt ned noen gang på grunn av det? Ellers er Commtool 3.08 veldig greit å bruke og jeg bruker en MSF fil som heter Diagnosis for å se færre felt når jeg sjekker om feilkodene er slettet. Legger ved et bilde av min bil feilfri. I diagnosis feltet skal det naturlig nok være bare nuller når alle feilkoder er slettet.
#246
Jeg må komme med en korrigering. Ved å koble på Think Techsenter idag så gikk jeg gjennom menyen og fant faktisk feilkoder som er tilstede i PCU. De omhandler motoren og ser ganske alvorlige ut. Disse var ikke slettbare med bilen startet men kunne slettes med kun tenning på. Bilen var fullt kjørbar med feilkodene tilstede.
Nå skal bilen være feilfri så får vi se om det holder seg slik.
#247
Gjorde en kjapp sammenligning på Chas med min bil som ikke har noen feilmeldinger akkurat nå. Markerte forskjeller som ser vesentlige ut på ditt bilde av Chas etter at du fikk start på den. Tenker alle felt som har Tp i seg betyr temp. Kanskje ikke så viktige å fokusere på. Jeg tenker når du får mulighet, koble til pcan adapter å kjør Commtool 3.08. Slett alle feilmeldinger og lad bilen til 100%. Ta en ny Chas med bilen startet så kan vi sammenligne bildene med så like biler som mulig. Mitt bilde viser bilen full ladet og startet.   
#248
Så bra. :+1:  Disse bilene blir mye mer enn en hobby når man får akkurat den følelsen av å holde dem i drift. Det er supert at du har fått den for da blir vi en liten gjeng med thinkere som holder kontakten når det er noe man lurer på. Som du sikkert har sett så er den flere som hopper på og hjelper til når man legger inn et innlegg. Da blir det kjempemoro å fortsette til man har fått de svarene man er på utkikk etter. 
#249
Hei igjen. Jeg ser du har to gule Thinker. Kunne du tenke deg å dele litt informasjon om dem ettersom du har 2011 modell. Det som er fint er å ta et bilde av dine PCU versjoner. Hvis du har tilgang til en diagnosekabel for å koble til pluggen under dashbordet er det mulig å lese av med programmet Chas hvilken sw versjon dine pcu`er har også. Her ser du bilde av min pcu og kabel jeg bruker for å lese av verdier i Chas.   
#250
Hvis du har tenkt å prøve Savvycan programmet og pcan adapteret har du et eksempel her på hva som ble logget feil hos meg. Legger ved ei PDF fil med uthevet gult de feilkodene som ble oversatt til leselig tekst.
#251
Akkurat. Det samme skjedde hos meg bortsett fra at power limit begynner å blinke før oppstart. Aldri under kjøring. Det er lett å høre at kontaktorene ikke slår inn som de skal, så kommer power limit blinkende. Hos deg virker det som feilen plutselig dukker opp under kjøring og forsvinner ved ny start. Mitt inntrykk er ihvertfall om det kun dukker opp power limit, går mistanken til 12V anlegget.
#252
Hohoy. Nå er vi på professor Warlocks felt men det eneste jeg kan si er at logging kan gjøres med Savvycan og pcan adapteret. Jeg har ikke hørt at Chas har logge funksjon. Når bilen stoppet hvilke varsel lamper kom opp da?
#253
Kan følge opp med en deletegning av bakaksling med originale delenummer fra Think.
 
#254
Det er stort sett Peugeot 106 for forstilling og Peugeot 206 på bakaksel eller Citroën Saxo fra sent 1990 tall eller tidlig 2000 tall. Har ikke funnet noe om eksakte delenummer for støtdempere. Uansett bør det være enkelt å finne støtdemperne ved å demontere en og ta med til en deleforhandler for å sjekke. Biltema har jeg kjøpt flere deler fra i forstilling/ bremser som kommer fra Peugeot 106II fra 1990 tallet. Her er et eksempel fra bremseskiver fra Bitema. https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/bremsesystem/bremsefriksjon/bremseskiver/bremseskive-2000024448
#255
Følger opp Warlocks oppstartsliste med PCU serienummer. Her er fra worry og Stromskap 378V i Tyskland.

Marsto:                 100 702 000 208
bcx238h:              100 710 000 344
Warlock:               100 810 000 479
worry:                    100 618 000 225
                               100 903 000 573
Stromskap378V  101 010 001 084

Legger ved bilde av Stromskap378V sin pcu.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA