Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Marsto

Sider: 1 [2] 3
16
Ser også i boka at det ble kun produsert 460 biler i Norge av Think City. 1876 biler produsert i Finland hvorav bare 148 biler med Lithium batteri. Det var ganske overraskende.  :-\
Man må vel snart se på disse bilene som samlerobjekter??

17
Hei Arnie. Det var flott. Mange takk for opplysningene. Tenkte ikke på boka i det hele tatt. Den har jeg selvfølgelig i bokhylla.  :+1:

18
Jeg lurer på om noen har dokumenterte tall på hvor mange biler det ble produsert som Think City og Think Classic? Kan tallene fra USA også kan oppdrives? :)
Kanskje noen vet hvor mange er i drift idag også?
Det virker som at disse bilene begynner å bli ganske sjelden ihvertfall her i Trondheim.



 

19
If the vent under the car is blowing hot air out, you have a zebra. Lithium batteries have no fan ventilation.

20
To see if you have a zebra or lithium battery just look inside the lid for the charging plug.  :)

21
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: PTC Varmer vs. orginal varmekolbe
« på: Mandag 06. Februar 2017, klokken 06:10 »
Bare ta kontakt med Nemsesk her på forumet eller send meg en PM.

22
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: PTC Varmer vs. orginal varmekolbe
« på: ſøndag 05. Februar 2017, klokken 16:13 »
Yes Sir Elektrolux. Håper virkelig at flere oppdager dette gode alternativet til varme i kupèen og at de tar kontakt kanskje med deg eller folkene fra Think for å få jobben gjort. Når det er sagt så går det an å gjøre dette selv også hvis du har en god mekkefinger og tid til å gjøre jobben i egen garasje. :+1: ;D
 

23
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / PTC Varmer vs. orginal varmekolbe
« på: ſøndag 05. Februar 2017, klokken 09:42 »
Ombygging til PTC varmer kan absolutt anbefales. Denne jobben gjorde jeg fra en beskrivelse jeg fant i en annen tråd her på Elbilforumet. Mange Takk til Stromskap378V. Her er den tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24391.msg466996.html#msg466996

Den originale vannvarmeren streiket for andre gang siste uke. Å kjøre bil midt på vinteren uten varmeapparat er ikke spesielt trivelig så jeg kom i kontakt med to tidligere Think ansatte som fremdeles har originale PTC varmere for salg. De sa at jeg måtte skru ut en liten enhet som heter CDCM og sende den til dem for omprogrammering, så skulle de sende den tilbake sammen med PTC settet. CDCM sitter under dashbordet på passasjersiden og er litt kronglete å skru ut, men med en enkel torx 15 nøkkel går det greit.  Startet jobben med å demontere hele vannvarmer kretsen som i motorrommet er vannvarmeren, sirkulasjonspumpa og tilhørende slanger inn og ut fra vannvarmer og de som går inn til varmeapparat registeret under dashbordet. Det er litt trangt å komme til slangeklemmene i gjennomføringene inn til cupèen men det går hvis man har ei lang nebbtang for å åpne fjærspennet i slangeklemma. Før jeg demonterte slangene inn til cupeèn brukte jeg den lengste enden til å suge ut vannet i registeret. Der brukte jeg ei stor plastbøtte med lokk hvor jeg skar et hull stort nok til å få en støvsuger stuss gjennom. Deretter skar jeg hullet på motsatt side av lokket for slangeenden. Så la jeg lokket på bøtta, puttet slange enden ned i bøtta og startet støvsugeren på svært lavt turtall. Når man setter støvsuger stussen ned i bøttelokket oppstår det et kraftig vakum i bøtta som suger alt vann ut av registeret. Så må man demontere t-stykket rett under ekspansjonstanken å bytte dette med et rettstykke. Jeg brukte de gamle stussene fra inn og utløp på den gamle vannvarmeren og koblet dem sammen med ei rettmuffe R15 med innvendige gjenger. Dette blir tett og fint med litt gjengetape. Så kan ekspansjonstanken fylles opp igjen med frostvæske. Deretter starter jobben innvendig med å montere CDCM og ta ut det gamle vannregisteret. Det er trangt og kronglete men det starter med å lufte bremsepedalen så den bunner. Fikk fruen til å trampe på pedalen, så åpnet jeg lufteskruen for bremsevæske på høyre bakhjul. Med bremsepedalen helt bunnet ble lufteskruen satt fast igjen for så å stemple pedalen av med en 45cm. lang 2"x4" plankebit. Så måtte u-stykket som kobler sammen rattstammen med styresnekka løsnes. Her er det viktig at rattlåsen er innkoblet. Disse punktene er helt nødvendig for å greie å trekke ut det gamle vannregisteret fra viftehuset. For å få ut registeret må rørstussene trekkes litt inn i motorrommet. Når registeret er ut kan rørstussene trekkes ut fra innsiden. Så må gjennomførings hullet i torpedoveggen modifiseres litt for at gummitetting til ledingene fra ny PTC varmer kan monteres. Der bruke jeg en kraftig metallfil for å file hullet fra motorromssiden så det ligner mest mulig på gummipakningen. Nå er det klart for det nye PTC registeret. Det er viktig å lirke det på plass uten å bruke for mye kraft. Det går greit med litt tålmodighet og skrues fast med skruene fra det gamle vannregisteret. Så trekkes høyspenning og lavspennings ledninger fra PTC ut i motorrom og gummitetting skyves på plass så det blir tett og fint i gjennomføringa. Deretter må relè konsollet under dashbordet på passasjersiden trekkes frem for å fjerne relè på plass 24. Den tynne røde ledningen fra PTC termineres som beskrevet i arbeidsbeskrivelsen og medfølgende jumper ledning termineres også som beskrevet. Den gule ledningen som er beskrevet er ikke lenger i bruk og følger ikke med i settet. Så er det bare å fjerne plankebiten og montere rattstammen til styresnekka så alt er klart for prøvekjøring. Det ble kjempesuksess og god å fin varme strømmer nå ut av alle ventilåpninger.       

24
Veldig mye fin informasjon i de siste innleggene. Har et spørsmål. Er det noen som har gitt en forklaring på hvorfor dette har skjedd? Dette er ikke gamle og utslitte men ganske nye kjøretøy. Nedsmelting av kretskort, tilkoblinger, kontakter osv.

25
Hei igjen. tok en grundig sjekk under bilen idag og dette er et bilde av fremkanten av Lithium batterikassen. Det ser ut til at det er 4 stk. hull som muligens ventilerer batterikassen og drenerer fuktighet. Disse hullene er også en mulighet for å få vann inn i batterikassen hvis man kjører gjennom en vanndam med litt dybde. Er dette riktig antakelse?

26
Hei. Har et innlegg på den nasjonale Think City tråden men oppdaget at det var en egen tråd for Trøndelag idag. Det var kjempefint og håpet mitt er at noen kan ha kompetanse på Enerdel Li batteri og kasse?
Har blitt anbefalt å sjekke for fuktighet i batterikassen. Har opplevd nå et par ganger i regnvær og manuell høytrykksvask (ikke vaskemaskin) at Thinken plutselig kommer opp med høyspenningsfeil med påfølgende power limit. Da kuttes fremdriften helt. Lading er heller ikke mulig. Ved opptørking i garasje en dag eller to er den ladbar og kjørbar igjen, men det er ingen god følelse å kjøre rundt her i Trondheim hvor Thinken plutselig kan stoppe bare fordi det er regnvær. Det hadde vært fint om noen har vært borti lignende eller om dette er mulig å feilsøke/reparere her i Trondheim.  Legger ved et bilde av batterikassen som viser 4 hull i fremkant. Tror dette er ventileringshull men det er også en mulighet for vann å trenge inn i batterikassen hvis man kjører gjennom en vanndam av hvis dybde. Er det noen som har slike hull i fremkant av sine batterikasser også?

27
Heisan igjen. Takk for veldig nyttig info. Batteriet og kassen må sjekkes ut, ja. Jeg bor i Trondheim og har begrenset mulighet for transport til Elbilmek. Kanskje noen i Trondheim har kompetanse Enerdel Li batteriet og kassen?

28
Veldig interessant. Opplevde det samme med høytrykkspyler uten at motorrom ble vasket men spylte forsiktig inn i skjermbuer. Dette har jeg et sterkt ønske om å finne årsaken til. Dette problemet skaper uttrygghet for meg i trafikken. Takk for innlegget. Håper flere kan gi sine erfaringer, tips og råd om mulig årsak eller løsning på dette.   

29
Hei. Min 2010 City med Li Ion batteri har nå nylig hatt et par tilfeller etter vask eller i veldig fuktig vær med mange dammer i veibanen at varsellampe høyspenningsfeil kommer på. Det etterfølges raskt av power limit hvor bilen kutter fremdriften til full stopp. Lading er heller ikke mulig etter dette. Opptørking i garasje over en dag eller to ser ut til å virke. Da er bilen kjørbar igjen. Er det noen som kan hjelpe meg med en diagnose/løsning eller har opplevd dette selv? Denne Thinken går i Trondheim.

30
Hei igjen. Har lest meg opp litt på mine tidligere spørsmål. Det ser ut til at Li-Ion batterier kan lagres over tid, men de blir eldre og svakere ved lagring. De holder seg best på ca. 40% SOC (State Of Charge) 
Her er min kilde til informasjonen.

http://batteryuniversity.com/

Med vennlig hilsen, Marsto

Sider: 1 [2] 3