Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Marsto

#1
I commtool kan det se ut som at MLEC har problemer med å lese fra RLEC også. Hvis du ser på bildene fra min og din bil ser du forskjellene. Jeg har i lang tid hatt en mistanke om at kolonnen som heter "DISCRETE" leser fra MLEC. I FILT_ANALOG_00 og 01 osv... skal differansen i volt måling mellom Pack_Volt_FLT og BUS_VOLT_FLT være under 1 volt. Det er ut til at alle RLEC rapporter feil fra alle pakker her.

Tror det er viktig å sjekke om det er problemer med MLEC også. Hvis MLEC gir en feilkode skal det kunne leses ut i klartekst med Think Techcenter eller muligens også Savvycan.
#2
Flott at det virker. Batteriet må ut, ja men lurer på en ting. Når rlec 06 rapporterer lite spenning er det da rlec kortet eller cellene med lav spenning som er problemet?
#3
Sitat fra: Warlock på I går kl. 00:18Jeg har testet litt nå med original PCAN og PCAN-klonen i CommTool.

Ingen av de bryr seg hvilken COM port som er valgt, og de ignorerer også Baud Rate. Så verdiene der er komplett likegyldig ser det ut til (jeg prøvde alle varianter, og alle gav rett svar med Analog_QC.mcf).

For PCAN-klonen gjelder følgende:

* Om den koples til PC vil den lyse grønt.
* Dersom et program kopler seg til den vil den i tillegg lyse blått
  (Så om CommTool eller SavvyCAN finner den og får satt den opp)
* Dersom den samtidig er koplet til bilen og tenning er på vil den motta data, og det blå lyset begynner blinke veldig raskt.
* Er det ikke kontakt mellom PC og PCAN-klone vil ingenting lyse, selv om bilen er på og det er data på CAN-busen.


I CommTool, om man trykker på "CAN Monitor", og bilen er skrudd på, vil man om alt er rett få mange meldinger (rådata) flyvende inn i kommunikasjonvinduet (på samme måte som med SavvyCAN, men man har ingen måte å lagre, eller tolke disse på)

Jeg har ennå ikke klart å fremprovosere meldingene du har om "Set filter error: UNKNOWN" i CommTool.

Jada, det stemmer. Jeg rota meg bort og tenkte på Chas. Der må man velge com port. Da er den oppklart. ;)
#4
Sitat fra: Warlock på onsdag 17. april 2024, klokken 20:38
Sitat fra: Marsto på onsdag 17. april 2024, klokken 20:20Jeg forsøker flere com porter og trykker "Get Data" før jeg får kontakt.

Interessant.
Den skal jo egentlig velge usb0 når PCAN er satt til USB. Med meg ignorerer den helt COMx valget og jeg får kontakt uansett...
(men ja, man må klikke "Get Data" for å be om ekstra-infoen fra RLEC som Analog 1-8.msf med venner henter ut)

Ja, men det er vel i Savvycan. Jeg refererte til commtool. Det må jeg velge com port manuelt. Kommer com port opp automatisk til deg i commtool altså?
#5
Sitat fra: ThinkGeo på onsdag 17. april 2024, klokken 18:08Med tips frå eit par verkstadar fekk eg kopla på straumen på nytt (iallefall til ein del av systemet). Dashboardet og visarane reagerte som tidlegare.
Eg kjørte så CommTool men med magert resultat, sjå under:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Kvifor blir det ingen verdiar som kjem ut. Er det eit eller anna valg som er feil..
Eg skreiv f.eks. Rcv Range: 61E 61F inn med tastaturet, er det OK framgangsmåte ?

ThinkGeo

Har du rett com port innstilt? Jeg forsøker flere com porter og trykker "Get Data" før jeg får kontakt.
#6
Oisann... da kan du ha drept bilen for godt, ja. Er du heldig kom smellen kun fra det fastmonterte12V batteriet. Koble fra dette og prøv å koble til helpebatteriet kun til + og - kablene i bilen. Slå på tenning for å se om noe skjer.   
#7
Bare behold 12V laderen påkoblet. Det er bare bra og det er fullt mulig å bruke commtool ned til under 12V. Den røde batteri lampa på dashbordet vil lyse opp hvis tenning er satt på. Den slukker når bilen starter. Hvis den kommer på under kjøring har du et 12V batteri som er dårlig. Det kan forventes å skifte 12V batteri oftere enn på en bil som lades med en dynamo.
MSF filene som leser battericellenes tilstand er: Analog 1-8 MSF og analog 9-15 MSF
Slik ser de ut. Hvis du får til å ta en skjermbilde av disse kan vi lese nærmere ut om du har batteri celle problemer.
#8
Sitat fra: Warlock på mandag 15. april 2024, klokken 11:56Rettelse:
En gul lithium Think på Orkanger som har mistet fått igjen matlysten.

 ;D  ;D
Da er den korrigert i overskrift. :+1:
#9
Hei igjen folkens. Legger ved en videosnutt i .mov format. På min pc måtte jeg laste den ned først å så åpne i windows mediaplayer. Dette avslutter vel den artige historien med Thinken på Orkanger. Mange takk til alle som har bidratt i denne saken. :-)
#10
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Sommerdekk
søndag 14. april 2024, klokken 18:51
Jada, Bredden som er det første tallet er ikke spesielt viktig men det er dekkets omkrets som ikke kan avvike mer en + - 5%. Omkrets = Pi x Diameter. Det betyr at distansen dekket ruller på en omdreining ikke kan overstige +- 5%

 
#11
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Sommerdekk
søndag 14. april 2024, klokken 14:46
Jada, tiden for dekkskift kommer alltid omtrent på denne tiden av året. I vårt vognkort står det 165/64 R14 og det er det vi har på både sommer og vinterdekk.
Det er ikke mye som kan forandres i forhold til vognkortet. Tror det er max + - 5% på omkretsen av dekket men at det anbefales ikke mer en 3%.
#12
Ja, Artig å se at Bartethinker faktisk går opp en bil fra 2022 til 2023. :laugh:  :laugh: 
#13
Suverent å være arkeolog i Think dokumenter. Blir spennende å høre om du kan finne noen flere filer på den gamle pc`n fra Think. Hva med denne tegninga, har du den?
#15
Sitat fra: ThinkGeo på mandag 08. april 2024, klokken 20:52Den raude varselslampen for lavt nivå 12 batteri til venstre for PRNDE er på.(Nivået er 12.32V).
Det er et kjent problem at hvis du har et dårlig 12V batteri så oppstår mye rart med bilen. Det er ingen vits i å fortsette videre feilsøking før du har et tipp topp 12V batteri. Det er bare å bytte. Det har jeg gjort flere ganger opp gjennom årene. Det er også en bra rutine å vedlikeholds lade 12V batteriet med en ekstern lader ofte.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA