Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jærbuen

#1
Hei, selv har jeg nettopp kjøpt en 2013 Model S signatur P85, 1 eier, 119.000 km, ikke vinterkjørt, servicer fulgt hos Tesla. Absolutt ingen garanti igjen, hverken den på 5 eller 8 år. Dette er risiko ja, men jeg tar den. Batteri overhalt i 2015, usikker på om DU er byttet, så dette kan kanskje være den utgiften jeg frykter mest.

Vil du være mer safe, gå for en med fortsatt gyldig garanti, hvertfall den på 8 år, som dekker de dyreste potensielle reparasjonene.

Jeg hadde ny S85 fra 2014 til 2017, kjørte 140.000 km, så vet litt hva som er typiske feil de første årene, og ut fra dette tok jeg sjansen på en "gammel" S. Litt nostalgisk å ratte rundt i en av de første TMS'ene, så får jeg krysse fingrene for at ikke den gir meg for store utgifter. Mye kan fikses selv, og tilgang på brukte deler øker.

Jeg har tidligere hatt både X og 3, 3 med minst feil og mest gocart-følelse, men det er liksom S som er ekte Tesla, og finest mener nå jeg.
#2
Model 3 / Sv: Betalt oppdatering på akselerasjon ?
fredag 17. januar 2020, klokken 14:39
Sitat fra: Håvar på fredag 10. januar 2020, klokken 10:15
Ikke nødvendigvis pga pådrag (og i alle fall ikke pga bruk av bremser, det teller kun positivt i elbilsammenheng). En som vil ha oppgradert akselerasjon kjører sannsynligvis også fortere, ergo større energi i skarpe svinger, små hull/forsenkninger i veibanen etc. Mer fart=mer slitasje.

Det gjelder så klart ikke alle, og kanskje ikke flertallet heller. Det er bare min preferanse og hvorfor jeg ville kjøpt en "stock" LR fremfor en som har denne oppgraderingen.

Hvis dere er så nervøse for at bilene blir kjørt aktivt, må dere heller kjøpe Corolla, stor sjans for at de som velger den, kjører mer gubbete enn en med Tesla  :)

Kjøpe brukt Tesla er uansett risikosport ift at den kan være hardt kjørt
#3
Jeg har også disse på min model 3, har testet dem 1 gang med 2 par ski og staver, raskt å montere, enda raskere å ta av. Kan brukes med ski, eller planker hjem fra bygger'n  :)

Ang sprekk, er ikke så bekymret om man bruker dette riktig.
De originale kan også føre til sprekker i tak, det har vi sett eksempel på  8)
#4
Model 3 / Sv: Kina-felger for TM3
tirsdag 29. oktober 2019, klokken 09:12
Originale 18" Aerofelger til Tesla er også Kina-felger  ;)
#5
Fiat 500e / Sv: Ladetider
tirsdag 29. oktober 2019, klokken 08:20
Kan man lade med 3-fase 400 V lader på Fiat, eller gjør den som Ioniq, trekker kun fra 1 fase?
#6
Model 3 / Sv: Model 3 må rustbeskyttes utvendig
fredag 30. august 2019, klokken 14:23
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 30. august 2019, klokken 14:03
Sitat fra: Jærbuen på fredag 30. august 2019, klokken 13:51
Sitat fra: E_S på tirsdag 06. august 2019, klokken 22:07
Understellsbehandling med Mercasol bestilt. Den rustgarantien til Tesla er null verdt uansett, og bilen er overhodet ikke i nærheten av egnet for norske vinterforhold sånn den kommer fra fabrikk.


Du mister ikke bare rustgarantien, men også resten av garantien om feilen kan spores tilbake til understellsbehandlingen

Og hva slags andre feil skulle kunne spores tilbake til understellsbehandling?

Alle deler som kan bli rammet av middelet som sprøytes på, vil jeg tro.
#7
Model 3 / Sv: Model 3 må rustbeskyttes utvendig
fredag 30. august 2019, klokken 13:51
Sitat fra: E_S på tirsdag 06. august 2019, klokken 22:07
Understellsbehandling med Mercasol bestilt. Den rustgarantien til Tesla er null verdt uansett, og bilen er overhodet ikke i nærheten av egnet for norske vinterforhold sånn den kommer fra fabrikk.


Du mister ikke bare rustgarantien, men også resten av garantien om feilen kan spores tilbake til understellsbehandlingen
#8
Model 3 / Sv: Forbruk model 3
tirsdag 09. juli 2019, klokken 21:45
Ligger på ca 132 med 18" Aero og AWD, på svingete vestlandsveier. Kan leve godt med det  :+1:
#9
Model 3 / Sv: LR bakhjulsdrift
tirsdag 11. juni 2019, klokken 19:49
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 11. juni 2019, klokken 13:40
Sitat fra: Rocklobster på tirsdag 11. juni 2019, klokken 12:08
Var akkurat innom Tesla for å kjøpe en LR RWD fra inventory, det var interessant. Den første selgeren trodde det kun var Performance i inventory, hadde ikke hørt om bakhjulsdrevet model 3, men var klar over at det var en Short Range, han ble usikker. Så ble sendt til en senior selger, han hadde oversikt og kunne ta i mot bestilling på LR RWD fra inventory, imidlertid kunne han ikke si noe om levering. Jeg sa jeg ville ha bil raskt og at det var en forutsetning med rask levering siden bilen står 30 minutter unna og jeg godt kan hente i Drammen hvis det gjør det enklere. Nei sa han, det var opp til delivery når og hvor bilen ble levert, ikke noe de kunne gjøre. I løpet av Juni, sannsynligvis, trolig veldig raskt. Det holder ikke for meg, jeg har hørt det før(siden april). Det var dumt sa jeg og gikk.. :)
Det er jo et hav av biler på finn du sikkert kan prute masse på.

Forøvrig så skjønner jeg ikke hvorfor så enormt mange selger rett etter utlevering..

Mange som vil ha hengerfeste.
Jeg forstår bare ikke de som kjøper biler på finn nå, som er dyrere enn å kjøpe en lik ny fra Tesla. Det er tid for pruting på finn-priser  :+1:
#10
Model 3 / Sv: Model 3 SR+ forventet levering?
torsdag 30. mai 2019, klokken 10:52
Sitat fra: 123kris på onsdag 29. mai 2019, klokken 16:22
VIN dukker vel opp et par dager etter båten har vært i Zeebrugge og levert fra seg biler
? Grand Phoenix kommer 4 juni, og Grand Dahlia i midten av juni. Håper på VIN i løpet av et par uker da  :)

Du får VIN før den settes i produksjon
#11
Model 3 / Sv: Levering av biler med hengerfeste!
tirsdag 28. mai 2019, klokken 21:16
Noen som vet hva vogntogvekt og totalvekt på bil er for LR RWD med hengerfeste? Og tillatt hengervekt?
#12
Kia Niro EV / Sv: Går du for Tesla Model 3 i stedenfor?
onsdag 13. februar 2019, klokken 20:24
Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 13. februar 2019, klokken 17:29
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på mandag 11. februar 2019, klokken 22:55
Sitat fra: Jærbuen på mandag 11. februar 2019, klokken 21:22
..Men både Kia og Hyundai leverer bra el.biler da, vanvittig effektive med lave forbruk. Og godt utstyrt. Men Tesla scorer på innovasjon
Kun Ioniq som er vanvittig bra på lavt forbruk, så vidt foran Model 3.

Soul, Kona og Niro er ikke vanvittig effektive, bare effektive :). Men godt utstyrt er de (i "norsk" utgave)

Stemmer!
Hadde Soul og har Ioniq (trodde jeg skulle vært lykkelig e-Niro eier (til rundt 350.000) i november).
Ioniq er sykt effektiv, vært på ski i dag, totalt 165 km start 40 moh opp ett par hundre meter, ned til 10 moh opp til 300+moh ned på ferje og opp til 600 moh. Forbruk på hele turen 13,6 kWt per 100 km.
En tur som hadde vært umulig uten lading med Soul 27 kWt(Ioniq har 28 kWt).

Enig, men Model 3 er nesten like gjerrig :)
#13
Hyundai KONA / Sv: Kona på finn.no
onsdag 13. februar 2019, klokken 12:47
Sitat fra: navyelsen på onsdag 13. februar 2019, klokken 09:47
369.000 for norsk bil med metallic og skinn, inkludert vinterdekk og foliert tak.
Ser ut som tiden for å tjene penger på flipping allerede er over...

De billigste har vel det minste batteriet?
#14
Kia Niro EV / Sv: Går du for Tesla Model 3 i stedenfor?
mandag 11. februar 2019, klokken 21:22
Sitat fra: arthur på mandag 11. februar 2019, klokken 21:15
At Tesla her gjør det bedre en Kia kan vel delvis skyldes at Tesla selger ikke annet enn elbiler mens Kia (og andre) tilsynelatende kun gjør det fordi de "må"?

Men både Kia og Hyundai leverer bra el.biler da, vanvittig effektive med lave forbruk. Og godt utstyrt. Men Tesla scorer på innovasjon
#15
Kia Niro EV / Sv: e-Niro på Finn.no
mandag 11. februar 2019, klokken 21:11
Med priser som Niro opererer med på Finn nå, hadde jeg heller valgt Tesla Model 3 til 464.000. Da får man 4x4, lengre rekkevidde, sprekere, mye bedre og billigere ladenettverk, og en mer innovativ bil for dem som liker det :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA