Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - OneMore

#451
Sitat fra: Baltor på fredag 29. oktober 2010, klokken 23:37
Sitat fra: OneMore på fredag 29. oktober 2010, klokken 22:13
Heisan, når det snakkes om overstyring av lader så er det vel å kutte spenningen før den blir for høy. Som gjøres med rele/kontaktorer ?
Men vil ikke det likevel gi feil ladefeilkurve for Lithi....b ?
Hvorfor er det nødvendig å overstyre motorstyring som baltor nevner ?
LiFePO4 skal lades med cc-cv, det vil si holde en fast tilpasset spenning helt til ladestrømmen går mot null.
Hvis enkeltceller blir varme eller får for høy spenning må ladingen stoppes.
På samme måte må forbruket bli stoppet hvis spenningen i enkeltceller blir for lav. Det er veldlig upraktisk og trafikkfarlig om dette skjer ved at bilen bråstopper ute i trafikken...

Men da er spørmålet, er ikke den originale laderen for fjern til å benyttes ?
Jeg skjønner jo at det er annen kurve, hva er tiltaket egentlig for å bruke
originale lader på LFP ?
#452
Hvorfor satt du ikke inn en kalæsje ? Eller panoramatak ?
#453
Heisan, når det snakkes om overstyring av lader så er det vel å kutte spenningen før den blir for høy. Som gjøres med rele/kontaktorer ?

Men vil ikke det likevel gi feil ladefeilkurve for Lithi....b ?

Hvorfor er det nødvendig å overstyre motorstyring som baltor nevner ?
#454
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Tidlig Think Classic
fredag 29. oktober 2010, klokken 22:00
Vognkort er for Pyser !

Tenker det er nummert under passasjersete...
Så da er det å se etter di 3 siste siffre i det lange nummeret?

HaveFun!
#455
Enkle batterispørsmål / Test temperatur SAFT
fredag 29. oktober 2010, klokken 21:38
Heisan, hva er den beste temepratur for å test SAFT blokker på ?
Er det slik som mye lab greier at det er 25GC ?

Hva er tapet om man tester på eks. 10 Grader ?

Ha en strålende helg folkens !
#456
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Tidlig Think Classic
fredag 29. oktober 2010, klokken 11:55
Heisan,

Hvor finner man dette nummeret ?

Mulig jeg kan slå den :-)
#457
Enkle batterispørsmål / Sv: Når er et SAFT Batteri søppel ?
tirsdag 19. oktober 2010, klokken 00:04
Heisan,

Denne tråden har utviklet seg. ( Det har jeg også i batteriverden).

Så har laget en ny tråd i samme område:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2952.0
#458
Enkle batterispørsmål / Hva er et godt "SAFT" batteri ?
tirsdag 19. oktober 2010, klokken 00:02
Folks...  Hva er et godt SAFT batteri ?

Holder på med batteri testing til den store gullmedalje, og får jo masse kjekke og flere #¤%&/(
dårlige amp. resultater. Men hekkan ka e bra og dårlig ?

Har dere eksperter laget en skala ?

Blokka skal kunne levere 100A.

Så da vil jeg tro at viss testen gir lik eller mer enn 100A Så må det bli "Som NY" ??

Men hvor setter vi grensen for "God" "Brukbar" "Kast"   ?

Forstår det ligger noe greier rundt 95A/% + likhet i pakken... Men... fyr løs!
#459
Humor og kanari / Noen elbil situasjoner
fredag 08. oktober 2010, klokken 21:23
Hei folkens, er det noen som kjenner seg igjen i slike settinger ?

I begynnelsen av denne uken drev jeg på og distanse testet den nye "blåbæra" (med diagnoseinstrumentet ombord) En think uten airbag, ekte Norsk histore.
Etter 5 mil med både varme apparat og visker. Hold den fremdels en god spenning og hadde ikke tippet under 100V, men jeg tenkte at det var best  å kjøre hjem fra Forus til Tananger. Drøye mila.
Skulle hente eldstevalpen på gitaren også i pøsregnet. Men selvfølgelig fikk jeg det for meg at jeg skulle hente varmepistolen på flyplassen slik at jeg kunne lage noen fine skjøter med krympestrømper på ledninger som bikkja har tygd av. Spesielt slette tanga var viktig her siden jeg skulle offshore samme dag. Dette er jo bare en liten mil ekstra kjøring. (optimist)? Vel jeg fikk henta varmepistolen.
Men langs solastranden begynte det å bli veldig treigt å spenningen stupte....
Fikk hevet meg inn til Standhotellet og nødladet, di har faktisk en kontakt rett på venstre sia av hoved døra. Etter 15 minutter hadde jeg ikke tålmodighet til mere og jeg syntes synd på eldstemann som jeg hadde lovet å hente. Så avgårde bar det, langs side veier kjørte jeg sakte og sikkert og dette så lovende ut noen få kilometer. Før #¤%&/()=. bare hvar å hive seg inn på sykkelstien langs Tanangerveien... Prøvde å ringe sønnen min, men han hadde ikke mobil. Ringe mine bedre halvdel. Men lærer som hun er hadde hun undervisning... Hekkan, da ble det TAXi ¤%&/.
Taxi ble bestilt  men da den lå på hjul ringte min bedre halvdel. Etter kjapp forklaring sa hun at hun kunne komme å slepe meg heller :-)
Dette er uten å spørre... så herlig. Jeg fikk avbestilt Taxi som tok det med et smil og etter halvtime i rushet kom nødhjelpen med tau. Så her ble jeg slept hjem og Thinken parkert på plassen sin.

Dagen etter hadde Blåbæra blitt ladet og jeg gjorde mine gjøremål, og overlot Blåbæra til min bedre halvdel med 35-40% på tanken som er plenty inn til Stavanger og valberg parkeringen som har lade punkt overalt.
Spesielt viktig var det jo at hun hadde Thinken for å raskt komme seg hjem igjennom rush trafikken via kollektivfeltene til tananger. Da det skulle være sesong avsluttning for minste mann på fotballen.

Men skrekk å gru og hekkan #¤%&/()=.  Ladepunktenen hadde ikke noe guffe !
Sikringen hadde vel gått e.l. Tid for å finne annet sted manglet og det ble vel besluttet å komme seg til Madlasenteret for å lade.
Men med hekkans trafikk igjennom bytunellen i oppoverbakke så ble det tært på Amphene :-(

Frustrerte telefoner og et humør som raste litt på oss begge,
fant vi ut at å kjøre hjem til Elektrolux ble nærmeste kjente ladepunkt.

Dette ble kjapt innvilget av Elektrolux, og min bedre halvdel ble guidet til ladepunktet.

I denne frustrerte situasjonen gikk det ikke mange skundene før jeg fikk telefon fra Elektrolux
at bilen bare måtte stå og han stilte sin EL Berlingo disponibel. Ikke nok med det skulle han
bytte ut kjøretøyene morningen etter på vei til jobben.
Her må jeg bare si at dette reddet hele fotball avslutningen som vi nå nådde i god tid.


Hehe.. Og ikke nok med det fikk naboene stifte ennå et betjenskap til en elbil.


Har også lært at nytt utstyr i bilen vil bli en spenningspenn, en slik som blir rød på nesa når den merker spenning. Da kan man enkelt se om det er bil eller punkt det er feil med.
Skal også bli litt bedre kjent med alternativene i Stavanger.

I disse situasjoene ser jeg at man er noe mer sårbar og at det å ha alternativer kan være lurt,
så vil derfor informere at jeg har et punkt i Fabrikkveien 8, Forus under bygging.
Og at jeg gjerne stiller med mine Thinks eller fosile for andre.

Vil også rette mange takk til Elektrolux her :-)





#460
Enkle batterispørsmål / Sv: Når er et SAFT Batteri søppel ?
tirsdag 07. september 2010, klokken 22:16
Ja takk for et genialt svar elektrolux.

Da gleder jeg meg bare til å få UBAen, slik at jeg kan finne ut av batteriene!
Selvfølgelig har UPS rota den bort.... sendt den 26ende. Men :-(
Så det er ikke bare du som har postproblemer for tia ;-)

Men jeg må vel også ha noe å lade opp batterier med ?
Tenker du eller noen andre har noen flotte tips for hvilken
lader jeg bør kjøpe ? Det er sikkert en vitenskap bare det ?
#461
Enkle batterispørsmål / Sv: Når er et SAFT Batteri søppel ?
tirsdag 07. september 2010, klokken 16:18
Heisan, takk for svar!

Jeg har faktisk utstyr i posten.... UBAIII.
Så blir vel spennede å se.

Men hadde vært kjekt å høre andre sin erfaring.
Da spesielt med tanke på mulighet for bytte av syre e.l.
#462
Enkle batterispørsmål / Når er et SAFT Batteri søppel ?
tirsdag 07. september 2010, klokken 15:12
Folks, I en Think delepakke jeg kjøpte fikk jeg med en del batterier.
I pakken fikk jeg disse oppgitt slik:


    5 stk "bra" 4>5 V
    5 stk "middels" 3>4 V
    5 stk "dårlig" 2>3 V
    2 stk "tvilsom" 0>1 V

Men har vel nå blitt fortalt at dette er rent søppel ?

Kan noe fortelle meg om det er noe muligheter for å sparke liv i slikt ?
Ville trodd det var mulig å putte i ny lut e.l.
#463
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: 2 Stk vrakete Thinker
tirsdag 07. september 2010, klokken 12:40
Heisan, synes det høres ut som galskap i det hele tatt?
Men da er vel jeg litt lite flink til å kaste ?

Uansett, er det noen her på forumet som skal innom ?
Jeg skulle gjerne hatt det dekselet under vinduet som laderkontakt stikkes inn i X2 !

#464
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Enda mere ladeproblemer!
fredag 03. september 2010, klokken 07:47
Heisan,

Neida, det er ikke Palm spenninga. Det er Think spenning.
Passet også på at den fikk oppdatert seg.
Det er nok ikke i tvil at det er noe kluss i batteripakka mi.

Venter bare på å få mottatt batteritesteren, så skal alt ned å testes.

Ellers så tok jeg 12V testen, her gikk den ned til 8V ;-(

Fant også noe info at Thinken ikke klarer å lade om batterpakken går under 50V.
Men det har den ikke vært, men kan jo være noe i samme kategori ?
#465
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Enda mere ladeproblemer!
torsdag 02. september 2010, klokken 18:40
Da har jeg fått diagnoseinstrument i hus.
Og ønsker å reprodusere ladeproblemet, og må nok da ned på 20 - %
Kan jeg bruke varmeapperatet til å tappe batteriet ?
Slik at jeg ikke trenger å skru på front m.m.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA