Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - eclipse

#481
Model S 2013 - 2022 / Sv: Avsemning: Har fått Finalize knapp
fredag 12. april 2013, klokken 11:47
Sitat fra: Cato76 på fredag 12. april 2013, klokken 09:42
Sitat fra: laumb på torsdag 11. april 2013, klokken 11:20
Jeg fikk en e-post med spørsmål om jeg kunne gjerne den, siden en har trykket feil - men jeg får ikke redigere stemmer.

Jeg fikk heller ikke redigert selv om jeg opprettet avstemningen. Kan kun nullstille... ???

Uansett, det virker ut til at onsdager fremover blir den store dagen for reservasjonsholdere. -Dagen da TM sender ut finalize knappen! Jeg håper på tur om 3-4 uker  8)

laumb: Har du oversikt over hvor mange av medlemmene på forumet som har reservert TMS?

Dersom 10-20% (125-250 aktive medlemmer) av reservasjonsholderne er reg her så blir det nok en del huller i denne oversikten.

Min oppfordring til dere som ikke er registrert: Registrer deg (gratis!) og bidra til forumet!

Hvorfor tror du at du kan finalisere om 3-4 uker når du har nummer P1718 og ca 500 har fått finalisert til i dag? Det ble jo sagt at ca 100 ville få mail i uka, regnestykket ditt antyder 3-400 i uka.... Det er nok litt mye når en tenker på at Tesla produserer totalt 400 TMS i uka.
#482
Model S 2013 - 2022 / Sv: New options for Europe
torsdag 11. april 2013, klokken 23:25
Sitat fra: petersv på torsdag 11. april 2013, klokken 23:03
Hvis noen har fått svar fra GB eller noen andre i Tesla om hva vinterpakka inneholder, hadde jeg vært takknemlig om dere la svaret ut her. :)
Sitat fra: Epleskreller på torsdag 11. april 2013, klokken 10:30
Det jeg syns er dårlig er at Tesla er så dårlige på å formidle hva pakkene inneholder. Hva er forskjellen på å ha vinterpakken og å ikke ha den? hva er egentlig økt defrosting av grillen.. Hva betyr denne forbedrede varmingen av batterikjølevæsken? Varme i baksetene er uinteressant for meg, har det på bilen i dag, men bruker det aldri (barneseter der..).

Når det gjelder alarm, hva har det av betydning om man velger standard tak? "overhead intrusion sensors" er vel ikke noe poeng da? Kun et horn da?

Lys-pakke?? hva er standard, hvilke ekstra lys får man med Tech-pakken og hvilke får man med lyspakken.. Det er bare en stor lapskaus for meg.

Dessuten har jeg ikke fått mail denne gangen heller, må være på Tesla sin svarteliste. Har tom. vært i butikken og nevnt det, og de skulle sjekke opp..

Lys pakken har ingenting med Tech pakken å gjøre, lyspakken gjør ingenting med hovedlysene på bilen.

Lyspakke 2.300 (inkludert standard på Signature Series): For å bedre både nytte og atmosfære i bilen, er denne pakken er utformet for å forbedre din synlighet i og rundt kjøretøy, og inkluderer ekstra belysning i fotbrønnene, dørpaneler, og lagringsområder.

#483
Model S 2013 - 2022 / Sv: Avsemning: Har fått Finalize knapp
onsdag 10. april 2013, klokken 13:42
Sitat fra: petersv på onsdag 10. april 2013, klokken 13:17
ser de skriver 30 dager, men praktiserer en mnd. så avhengig av hvilken mnd du er i er det 30 eller 31 dager, ikke at det utgjør store forskjellen ;)

Det står helt tydelig 30 dager i mailen fra Tesla, ikke 31, 28 eller en måned :-)

#484
Model S 2013 - 2022 / Sv: Avsemning: Har fått Finalize knapp
onsdag 10. april 2013, klokken 12:36
Sitat fra: laumb på onsdag 10. april 2013, klokken 12:15
Levering August/septermber lover bra for meg som vil ha bilen i Oktober.
Av den grunn, så snart jeg får knappen, blir jeg nok (en av de få?) som utsetter finalize til siste mulige dato.

Har dere som har fått finalize fått noen antydninger på hvilken tid dere må fullføre finalize innen - for å beholde prisen for de som har reservert før nyttår? Når i prosessen får dere beskjed om fratrekket for tidlig reservasjon? Og, er dette fratrekket fortsatt 12'600kr - mtp at det ble kommunisert ut som €1700, noe som per i dag er 12'700kr?

Mail fra Tesla:

   
Vi har gjort det enkelt å komme i gang! Du kan konfigurere bilen din på telefonen, i en Tesla Store, eller hvor som helst med internett-tilkobling.

Hvis du velger å konfigurere og fullfører bestillingen innen 30 dager etter denne e-posten ble sendt, vil du motta det automatiske fradraget på 12.600 kr. Hvis du ikke ønsker å ikke konfigurere din Model S nå, er ikke det noe problem, reservasjonen din forblir intakt. Merk at hvis du konfigurerer bilen din og fullfører bestillingen på et senere tidspunkt vil du ikke være kvalifisert for det automatiske fradraget.

#485
Model S 2013 - 2022 / Sv: New options for Europe
onsdag 10. april 2013, klokken 10:35
Sitat fra: kjølholdt på tirsdag 09. april 2013, klokken 19:46
Hva skal man gjøre. Innser at jeg må ha vinterpakke og nok smart med P sensor, men fortsatt lyst på performance . P med de to ovennevnte 650000, (svart, luft tech, bakovervendte seter,pano, skinn)innser at det fortsatt er billig  for denne bilen. Alternativt models med pano ,tech, bakovervendte , 19 tommer, skinn og luft fjæring, vinterpakke og P sensor, svart blir 579 tusen

Hvorfor må man ha vinterpakken? Jeg har aldri tidligere hatt behov for oppvarmede bakseter og ser ikke hvorfor jeg trenger det nå, jeg bruker ikke varme i forsetene engang. Forbedret batterivæske varmer må vi få mer detaljer om, det er mulig denne alene forsvarer vinterpakken
#486
Sitat fra: Cirion på fredag 05. april 2013, klokken 21:17
Jeg forstod det slik at 120kw er ladehastigheten på de norske Superladerne.... Elon's ord fra ambassadør boligen. Han sa også 50% på ca 20 min, og 30min ville gi mellom 60 og 70%.

Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk HD

Jeg forsto det slik at 120 kw var kapasiteten til Superladerene både i US og de som kommer til Norge, men at Tesla foreløpig kun brukte 80-90 kw og kunne øke opp til 120 kw hvis det fungerte...
#487
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kan jeg bruke dobbeltlader hjemme?
fredag 05. april 2013, klokken 12:11
Sitat fra: DonPedro på fredag 05. april 2013, klokken 11:26
Tror du heller skal poste bilde av det arket som viser alle kursene, hvilke sikringer de har osv. Men slik jeg forstår det må man uansett må ha en elektriker inn for å oppgradere anlegget dersom man skal lade med dobbeltlader (med mindre man har et veldig spesielt oppsett hjemme fra dør).

Det er mange som har masse peiling på strøm-greiene her på forumet - problemet er at de ofte snakker over hodet på oss andre.  Her er mitt forsøk på en oppsummering for ikke-eksperter (og så håper jeg ekspertene retter på meg i tråden her):

Kortversjonen:

  • Du får ikke brukt dobbeltladeren slik strømmen er lagt opp hjemme hos deg nå (hvis du har "vanlig" anlegg)
  • Det kan uansett være best å få en elektriker til å installere et nytt stikk til bilen, fordi vanlige hjemmestikk tåler vekten av ladekabelen dårlig (dette gjør kanskje noen selv, med stikk fra Clas Ohlson el.
  • Elektrikeren kan også fortelle deg hva som må til for å kunne lade på forskjellige hastigheter - 3,5kW, 7kW, 10kW, 20kW. Jo mer du skal ha, jo større jobb er det sannsynlig at elektrikeren må gjøre.

Langversjonen:

Stikkontakter man har hjemme er koblet på "kretser", ofte sammen med andre dingser.  Typiske kretser hjemme i Norge har sikringer som tåler 10 eller 16 ampere, noe som betyr 2200-3600 watt. Trekker man mer enn sikringen tåler på en krets så går den. Det vil si at selv om du har en slik krets som bare server bilen din, så kommer du ikke engang i nærheten av de 10000 watt som er maks du kan trekke uten dobbeltladeren.

For å kunne trekke mer strøm må du har sikringer som tåler mer.  Det er imidlertid ikke bare å hive inn nye sikringer - de er der for å hindre at man overbelaster systemet.  Begrensningen er i praksis hvor tykke ledningene som er trukket er. Sikringen i kretsen kan derfor bare økes dersom det er noe å gå på i ledningene som er trukket, eller dersom man trekker tykkere ledninger.

Man må i tillegg også sikre at hele anlegget har kapasitet, altså at man ikke slår ut hovedsikringen. Mitt inntrykk er at man ofte kan oppgradere hovedsikringen uten å trekke nye ledninger inn til huset, fordi det er mye å gå på.

Men selv om du får en 32 ampere sikring på en egen kurs for elbilen, så får du fortsatt bare ladet med rundt 7000watt. Du har dermed fortsatt ikke bruk for dobbeltladeren. Det er her "3-fasestrøm" kommer inn. Med 3-fase får man (som det ligger i ordet) tre ganger så mye strøm med samme antall ampere. Så med en 32 ampere 3-fase kurs (230V) for el-bilen kan du få over 20000w (20kW), som er full utnyttelse av dobbeltladeren. En kurs som ikke allerede er forberedt på 3-fase må trekkes på nytt, fordi det er flere ledninger (4-5 tror jeg det er).

Det finnes flere systemer for 3-fasestrøm i Norge - noen av dem er "typisk EU" og noen er "Norge og Albania only".  Tesla har bekreftet at det blir støtte for EU-typen, men vi vet ikke sikkert hvordan det blir med Norge/Albania-varianten (som heter 230IT). Så det er ikke sikkert hvorvidt de av oss som har 230IT (meg, for eksempel) kan bruke 3-fase til å lade Teslaen.

I tillegg til det over må man tenke på hva slags stikk-kontakt man skal ha. Vanlige stikk tåler vekten av ladekabelen dårlig. De som kan lade bilen raskere bør også av andre grunner være "industrikontakter". I tillegg er det noe som heter en "kladd", som man visstnok trenger for hurtig lading (dette aner jeg ikke hva er).

Da håper jeg at "ekspertene" kommer inn og retter på meg!

Effekt = Spenning x strøm, vanligvis 240 volt x 16 amp = 3840 watt i teorien på denne kursen.

Hvis du har 240 volt og vil vite hvor mange amp du må ha for å utnytte mer enn 11 kwt enkeltlader deler du 11.000 watt med 240 volt. 11000/240 = 45 Amp. Du må altså ha en sikring over 45 amp hvis du har 240 volt 1 fase og vil utnytte dobbeltlader.

Hvis du f.eks har 400 volt så må du ha en sikring på 11000/400= 27,5 (32 amp og oppover for å utnytte dobbeltlader med 400 volt 1 fase)

Jeg tviler på 3 fase regnestykket ditt her, jeg mener at hvis du har 240 volt 3 fase med 16 amp så er effektformelen slik: Volt x Amp x 1,7= watt (men jeg er ingen ekspert så her mp jeg korrigeres hvis nødvendig)

240 volt x 16 amp x 1,7 = 6528 watt
240 volt x 32 amp x 1,7 = 13056 watt (så hvis du har 3 fase 32 amp og opp kan du utnytte dobbeltlader)
#488
Sitat fra: Milzit på torsdag 04. april 2013, klokken 13:20
Jeg fikk mail om finalize nå, har P203. Etter man har gjort dette har men ikke mulighet til å utsette levering og betaling? Jeg kan uansett avbestille frem til bilen går i produksjon?

Så det burde skje i august/september...?

Er det en Signatur modell du har?
#489
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla i Stavanger?
mandag 01. april 2013, klokken 23:28
Sitat fra: OleJA på mandag 01. april 2013, klokken 21:01
Hva er egentlig vitsen med å diskutere dette videre? Ble det ikke konkludert med at det kommer servicesenter i Stavanger også da for et par uker siden?

Jefg skjønner heller ikke hensikten med å diskutere dette, det kommer et servicesenter til Stavanger etterhvert.


http://www.teslamotors.com/no_NO/service/Stavanger
#490
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lydstudio pakke ver standard lyd?
mandag 01. april 2013, klokken 23:23
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. april 2013, klokken 19:23
Dette er jeg også veldig interessert i.
I utgangspunktet hadde jeg tenkt til å droppe lydstudiopakken, men det kommer helt an på om standard lydanlegg er OK eller ei.

Edit:
Gjorde litt kjapp research nå.
Standard anlegg ser ut til å være på "200 watt" med 7 høyttalere, definert som fire høyttalere, to diskanter og en midthøyttaler.

Lydstudio har 12 høyttalere, "580 watt" i 7.1 oppsett.

Standardanlegget har altså langt færre høyttalere og mangler sub. Watten sier meg svært lite, for det er ikke definert hvordan de har målt. Kan være alt fra RMS til PMPO  ;D

Jeg var egentlig ikke ute etter forskjell i lyd, det er klart det er litt forskjell men standard er sikkert godt nok hvis du ikke er altfor opptatt av dette.

Det jeg lurer på er om det er andre forskjeller med mediaplayer, som f.eks stemmekontroll. Men etter å ha surfet på US forum så ser jeg at de ihvertfall har stemmekontroll på standard lydanlegg.
#491
Model S 2013 - 2022 / Lydstudio pakke ver standard lyd?
mandag 01. april 2013, klokken 17:45
Jeg har hele tiden tenkt å droppe lydstudio pakken, men så hører eg rykter om at hvis du ikke har denne pakken så kan du ikke ha stemmestyrt kommando av sanger etc.
Hva er egentlig forskjellen på lydstudio pakken eller uten?
#492
Bestilling og levering / Sv: Forsikring på Tesla Model S
tirsdag 26. mars 2013, klokken 20:44
Sitat fra: TS på tirsdag 26. mars 2013, klokken 00:13

Prøv finansportalen: 
http://www.finansportalen.no/Forsikring/Bilforsikring

Tilbydere og priser varierer noe fra gang til gang :

6500,- hos if, 3 års Superforsikring
4000,- egenandel
75% bonus
16.000 km
Over 25 år
Stavanger
Superforsikring betyr at du får ny bil hvis noe skjer, da kan en konfigurere på nytt :-)

#493
Model S 2013 - 2022 / Sv: Q-free brikke i ELbil?
tirsdag 26. mars 2013, klokken 14:03
Sitat fra: leafster på tirsdag 26. mars 2013, klokken 09:28
Det holder med én brikke. Jeg har kun tegnet avtale med fjellinjen som driver bommene jeg kjører mest gjennom. Det er ikke noe poeng å lage avtaler hos flere da det uansett er gratis å passere.

Med "vanlig" bil kan det lønne seg å lage avtaler hos flere selskaper for å forhåndsbetale passeringer med rabatt.

Jeg sjekket dette med diverse bomselskaper. Autopass dekker nesten hele Norge men for å passere gratis må du kontakte hvert bomselskap ellers vil du få regning etc. Kort fortalt så får du deg en brikke som du må betale 200,- for, gjerne i det bomselskapet du allerede har.

Så logger du deg på dette selskapet og registrerer at du har el-bil, da lønner det seg å ringe dem og sende kopi av vognkort, men enkelte selskaper har ordning på nettet. Når du er inne på din konto i bomselskapet kan du opprette avtaler mot andre bomselskaper. Med fossilbil må du da betale inn forskudd hos hvert selskap for å få rabatt) Du kan og gå inn på hjemmesiden til andre selskaper og opprette avtale tilbake til det "opprinnelige" selskapet ditt. Du trenger uansett kun en Autopass brikke i bilen. Merk at Autopass er leverandør av systemet men at bomselskapene ikke sammerbeider (det er derfor det er så kostbart å drive hundrevis av små bomselskaper i norge)
#494
Model S 2013 - 2022 / Sv: Q-free brikke i ELbil?
mandag 25. mars 2013, klokken 21:30
Sitat fra: sven erik på fredag 22. mars 2013, klokken 18:34
ja de i vestfold  fakturerer og om du ikke har bombrikke å du må betale   selskapet sier det er kunn med brikke du får fritak  de fleste nye biler kommer med eget felt i ruta til brikker  da en ikke kan plasere dem overalt  det å plasere dem i grillen  vil si at den ikke blir registrert

Det fungerer likt i Rogaland, alle bompengeselskapene vil ha en kopi av vognkortet for å legge bilen til en bombrikke. Du må ha en fysisk brikke i bilen.
#495
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla i Stavanger?
mandag 25. mars 2013, klokken 21:21
Sitat fra: TorkEL10 på fredag 22. mars 2013, klokken 06:56
Stavanger er Norges oljehovedstad.
Regionen finansierer hele landet.
Her har Tesla valgt å legge følgende:
Showroom: 0
SuperChargers: 0
Hva skjer Tesla?

Jeg har både snakket med Tesla på Telefoen og fått det eneretten på Mail, Tesla kommer til å åpne service senter i Stavanger.

http://www.teslamotors.com/no_NO/service/Stavanger

For meg så betyr det mer enn et showrom.

P85 #432
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA