Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - eclipse

#31
Model S 2013 - 2022 / Sv: Forskjeller på TMS60 og TMS85?
torsdag 18. september 2014, klokken 11:52
Som vanlig er jeg ikke videre imponert over artikkelen, den er noe forutinntatt f.eks at de første Teslakjøperene er aulminnelige usympatiske rikfolk med rått glis som kjører i kollektivfeltet, en slik innledning sier jo noe om utgangspunktet til journalisten.

Men han har rett i en del annet, interiøret i en TMS er ikke av tysk Premiumkvalitet, det er noe vi bare må innrømme! Spesiellt dårlig er setene :)

Men forskjellen på S60 og S85 er kun batteristørrelsen og at SC er inkludert i S85. Ladehastigheten på SC blir jo påvirket av at batteriet er mindre og dermed så vil hastigheten reduseres noe tidligere.

Når det gjelder effekt så er det lurt å ta en titt på en link i artikkelen, der kan en se at en test viser forskjellen på effekt:


Tesla Model S 60 kWh
Dette er utgaven med den minste batteripakken av de tre versjonene man får kjøpt av Tesla Model S. Den skal likevel gjøre 0-100 km/t på 6,2 sekunder, og er oppgitt til 306 hk og 440 Nm dreiemoment.

Resultat:
Hjulnav: 304,936 hk / 414,854 Nm
Oppgitt svinghjuleffekt (fra fabrikk): 306 hk / 440 Nm


Tesla Model S 85 kWh
Dette er den mest solgte utgaven av Model S med den største batteripakken. Teslaen med denne pakken er i stand til å akselerere fra stillestående til 100 km/t på 5,6 sekunder, og er oppgitt til 367 hk og 440 Nm dreiemoment.

Resultat:
Hjulnav: 404,836 hk / 414,302 Nm
Oppgitt svinghjuleffekt (fra fabrikk): 367 hk / 440 Nm


Tesla Model S P85 kWh
Dette er Performance-utgaven av Model S. 0-100 km/t på 4,4 sekunder, 421 hester og 600 Nm dreiemoment er tallene Tesla oppgir.

Resultat:
Hjulnav: 423,847 hk / 413,047 Nm
Oppgitt svinghjuleffekt (fra fabrikk): 421 hk / 600 Nm
#32
Model S 2013 - 2022 / Sv: SW v.6.0
fredag 12. september 2014, klokken 12:06
Sitat fra: ew på fredag 12. september 2014, klokken 08:02
Åh, jeg vil også ha 6.0! Noen som vet noe om hvor ofte bilen ser etter oppdateringer? Hjelper det å reboote den? Merker jeg er litt for ivrig nå... ::)

På US forum sier de at det hjelper å parkere bilen utendørs med fronten 10 grader av retningen til Freemont, da får antennen en optimal vinkel til produsenten av bilen og trigger update kommandoen, og husk å korrigere for magnetisk nord feilvisning ellers kan 6.0 drøye lenge.
#33
Model S 2013 - 2022 / Sv: SW v.6.0
fredag 12. september 2014, klokken 12:01
Sitat fra: Sjøhyene på fredag 12. september 2014, klokken 11:18
Sitat fra: Leif1 på fredag 12. september 2014, klokken 08:43
Det skal visst hjelpe å være tilkoblet wifi. Ellers er du prisgitt en eller annen slags kø i systemet der.
Jeg hadde inntil i går ikke fått v5.12 heller. Da la de den inn på servicesenteret i forbindelse med noe annet.
(Og min er alltid på wifi om natta.)

jeg også er på wifi om natta men har fortsatt 5.9

Tilbakevendene spørsmål dette, det har frem til nå ikke hatt noe å si om du er tilkoblet wifi eller ikke, det virker som om det er ganske random rekkefølge.
#34
Elektrisk foldbare speil var ikke i de første bilene, de er vel inkludert etter ny pris, eller kom de like før?
#35
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
tirsdag 09. september 2014, klokken 10:54
Sitat fra: OddB på mandag 08. september 2014, klokken 23:57
Mine gjetninger

Vinter 14/15
Bjerkvik
-Molde fjernet

2015
Evje
Askim
Lom
Fagernes
Nord i Rogaland, vanskelig å stedfeste... Suldal ??

Hmm, jeg tror ikke prikken kan være i Suldal, det virker ikke helt logisk i forhold til trafikk. Jeg tror heller prikken er i nærheten av Odda, kanskje i nærheten av veikrysset R13/E134, det er noen fasiliteter nedi bakken der men ikke mye.

Hvis en SC hadde blitt plassert der så kunne den planlagte SC i Vaksdal blitt flyttet sør for Boknafjorden, det hadde vært mer gunstig med tanke på avstanden mellom Lyngdal og Bergen og da hadde Tesla sluppet å forholde seg til Tysvær Kommune som ikke ser ut til å ha skjønt hva som er fremtiden
#36
Lading av Tesla / Sv: Alternativt ladenettverk for Teslaer
tirsdag 02. september 2014, klokken 09:11
Det vi ser her er en enfase 240V 80A wall connector som nyttegjør seg av bilens innebygde 11/22kW lader. Dette kommer garantert ikke i Norge, vi har 400V og Type2 lader som tar seg av dette.
#37
Model S 2013 - 2022 / Sv: Autopass brikke i nosecone
torsdag 21. august 2014, klokken 14:12
At vi trenger å registere fritaksavtale å ha brikke i bilen er ihvertfall blitt dokumentert etter denne saken:

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article10039234.ece
#38
Model S 2013 - 2022 / Sv: Til dere med vintererfaring
mandag 04. august 2014, klokken 19:29
Jeg tror vi skal være forsiktige med å skryte den opp i skyene. Jeg kjørte med Nokian piggdekk i vinter og Teslaen er klart bedre enn min tidliger MB 250D som og er en bakhjulsdreven bil. Dette pga en mye mer gunstig vektfordeling og TC.

Men som nevnt høyere oppe så skal du være forsiktig på slapseføre og der hvor saltet har laget en fluffy konsistens som ikke smelter, pga de breie hjulene så vil Teslaen flyte oppå.

Når det gjelder å komme opp bakker så er det den beste to hjulsdrevne bilen jeg har kjørt. Men den kommer ikke opp mot bil #2, en 4x4 Toyota Landcruiser når det gjelder å starte midt i bakken og taue biler og busser som har satt seg fast :D :D

Men den føles mye sikrere med tanke på bremsing etc.
#39
Lading av Tesla / Nytt schuko adapter
torsdag 24. juli 2014, klokken 00:38
Var innom Tesla Stavanger i dag for å få et nytt chips til feste for Pano tak. "Har du fått nytt schuko adapter" spurte teknikerne, nei det har jeg ikke sa jeg. Jeg viste ikke at det var på gang.

Så fikk jeg kostnadsfritt nytt adapter. Det er formet slik at det er en ca 30cm ledning mellom adapteret og selve schuko kontakten slik at det er enkelt å koble til offentlige schuko ladepunkt
#40
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vasking for den vanlige bileier
tirsdag 15. juli 2014, klokken 09:50
Jaja, jeg registrerer at trådstarter ønsket å diskutere vanlig enkel rengjøring av bil da detailing tråden tok pusten av ham. Det startet bra men så ser jeg at detailerene har tatt over.

Når du trenger 17 forskjellige steg for å vaske bilen så er det ikke enkelt!

Enkel bilvask er:

Enkleste variant: Børsteløs maskinvask med vinterpakke (avfetting) om vinteren og uten om sommeren.

Nest enkleste: Spray med Sufex HD, spyl av med høytrykk og tørk bilen - ferdig

Litt mer: Spray med Sufex HD, spyl av med høytrykk, skumlegg og spyl, vask med microfiber klut og tørk - ferdig

Før du håndvasker må du alltid kjenne etter om bilen er ren, eventuellt bruke avfetting for å fjerne asfalt etc, spesiellt om vinteren.

Min erfaring er at du kan vaske og gnikke å gni til mannen med ljåen tar deg, og så tar du deg en biltur og bilen er skitten igjen, ihvertfall den delen av året der veiene alltid er våte. Derfor, gjør det enkelt men ofte.

#41
Bestilling og levering / Sv: Tesla med EL91696 ?
mandag 14. juli 2014, klokken 15:08
Hva skjer etter EL-99999?

EV-00001?
#42
Model S 2013 - 2022 / Sv: Med Tesla til Nordkapp
mandag 14. juli 2014, klokken 14:10
Hei,

Du må ta deg en tur til Vestlandet og se på kraftanleggene der. Stroglomvassdammen er kanskje stor, men sjekk Storvassdammen i Blåsjø, dette er norges største steinfyllingsdam:

http://no.wikipedia.org/wiki/Storvassdammen.

Blåsjø er på 82 km2 ver Storglomvatnet som er på 28 km2, og når dammen er full kan den forsyne Haugesund med støm i 20 år uten nedbør, eventuellt Stavanger i 4 år. Men som navnet tilsier så er ikke dette et vann men en sjø som ligger på 1100 meters høyde. Hvis du vil ha deg en rusletur rundt Blåsjø så tar det ca 1 uke og du kan sove på Stavanger Turistforenings hytter :-)
#43
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ulyd i bilen fra 115 km/t
onsdag 09. juli 2014, klokken 10:34
Sitat fra: bjoris på tirsdag 08. juli 2014, klokken 23:15
Jeg har summe lyd ved 50-60 som kommer igjen litt kraftigere i 90-100, har forsøkt i 115-150, men da pga dårlig asfalt kunne jeg ikke høre noe da, men skulle ikke forundre meg om denne lyden kommer igjen der også.

Ut fra at lyden kommer og går kan det kanskje være resonans fra motoren/omformeren/drivverket og noe en må leve med, spesielt tydlig er det hos meg i ca 93 km med ca 40 kw i pådrag, altså lett motbakke. Har sittet på med en annen TMS 85 S begge, og den var helt lik...


Jeg har akkurat samme symtomene, ved ca 94 km/t med lett pådrag på motorvei mellom Sandnes og Stavanger får jeg en during i bilen, som en slags resonnanselyd som kommer fra drivverket. Lyden forsvinner hvis jeg øker eller minsker hastigheten. Ved 100 km/t og under 90 er lyden borte.
#44
Model S 2013 - 2022 / Sv: Panotak eller ikke?
onsdag 02. juli 2014, klokken 13:41
Forskning har vist at vi mennesker alltid søker bekreftelse på at de valgene vi tar har vært riktige. Så forumet er fullt av folk som er glade for at de valgte og ikke valgte pano tak.

Jeg valgte pano tak kun pga muligheten til takstativ. Alternativet med å bore hull i bilen er uaktuellt.

Når det gjelder fine varme sommerdager så ser jeg ingen fordeler med panotak, jeg åpner det kun for å lufte bilen det første minuttet med kjøring, og det er like enkelt å åpne sidevinduene. Muligens det å sette det på gløtt (vent) kan være nyttig.

Jeg har ikke hatt noen problemer med pano, men hvis Tesla hadde lagd samme innfestningen til takstativ på biler uten panotak så ville jeg valgt dette av den enkle grunn av at det er mindre som kan feile.
#45
Model S 2013 - 2022 / Sv: Rekkevidde model s
mandag 30. juni 2014, klokken 14:38
Et raskt søk ville avslørt at det finnes veldig mye info om rekkevidde.

Felles for alle er at det er avhengig av hvor du kjører, hvordan du kjøre, værforhold, takstativ etc, passasjerer, vekt etc etc.

Dere vil aldri finne noe eksakt svar, jeg har kjørt samme 12 mils strekning fra Stavanger til Stord hver mandag siden September, jeg følger fartsgrensene med CC og er alene i bilen. Værforholdene gjør at forbruket har variert mellom 225 w/km og 170 w/km, med kraftig regnvær som værst og fin sommerdag som best.

Se forøvrig http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6560.0.html, her finnes massevis av eksempler
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA