Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - fredag

#1906
Hva kan man forvente å få i Norge for en 2 år gammel i-Miev som har gått 50 000km i Nederland? Bruktmarkedet i Nederland er visst vanskelig...
#1907
Sitat fra: Erethism på lørdag 12. januar 2013, klokken 14:39
Angående batteriet, så fikk jeg vite at bilen stod tom for strøm da transportfirmaet forsøkte å hente den. Dagen etter ble den hentet, så de hadde ladet den i mellomtiden. Jeg har ingen aning om hvor lenge den kan ha stått tom, så mitt første spørsmål er hvorvidt dette kan påvirke batteriets ytelse/levetid, altså å stå helt utladet.

Mitsubishi-forhandleren min - Motorforum - hevder at batteriene på i-Miev ikke blir ødelagt av å tømmes fullstendig. Bilen blir ikke ødelagt, slik feks Tesla Roadster kan bli.

Men det er vel ikke helt anbefalt.

Hvis du er usikker, så kan Mitsubishi-forhandlere teste status på batteriet i forbindelse med service.
#1908
Model S 2013 - 2022 / Sv: HD-radio?
lørdag 12. januar 2013, klokken 22:04
Sitat fra: arv på lørdag 12. januar 2013, klokken 13:46
Dette betyr at HD er ubrukelig her. Tesla må presses til å montere DAB og DAB +

FM blir sannsynligvis skrudd av i Norge om 4 år i 2017, godt innenfor levetiden av bilen. Det er jo praktisk å ha radio i bilen, og da må den ha støtte for DAB+
#1909
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 10. januar 2013, klokken 07:02
Tesla har gjort dette for å skåne batteriet og maksimere levetiden. Å lade et iskaldt batteriet med regen på opptil 60kW mener Tesla tydeligvis at reduserer batteriets levetid.
Jeg er enig i at bilen ikke burde endret karakter i kulde, men da måtte de isåfall implementert noe som gjorde at man gikk samme opplevelse som regen gir, uten at batteriet lades. Dvs koble inn bremser, bruke strøm på å bremse med motoren eller få dumpet effekten på en eller annen måte.

Nettopp. Jeg skjønner at de kanskje ikke vil bruke energien fra regen til å lade batteriene. Men kjøreegenskapene til bilen bør ikke endres så dramatisk bare fordi man har parkert bilen i minusgrader uten å lade. Ikke plage sjåføren med slike detaljer bare fordi det er minusgrader. Tesla kunne bare sendt energien til varme-element rundt batteriene istedet.
#1910
Sitat fra: Oreo på onsdag 09. januar 2013, klokken 22:03
If the pack is extremely cold you get no regen, power limits, and high power consumption due to the pack heater

Har aldri hatt problemer med manglende regen i sprengkulde på min i-Miev. Man kan si noe om halvert rekkevidde, beinkulde og dugg på trillingene om vinteren, men de starter uten problemer i -20 og har samme snappy kjøreopplevelse uansett temperatur.

Da en venn av meg meg fortalte om manglende regen i kulda på hans Roadster Sport trodde jeg bilen hans måtte være ødelagt. Ikke bra at den oppfører seg såpass anderledes bare den blir parkert i kulda.
#1911
Sitat fra: Cirion på fredag 04. januar 2013, klokken 10:35
Var ikke akkurat sommerføre når jeg prøvekjørte. Syns Model S klarte seg langt bedre enn min Honda.
Lurer på hvilke dekk som var på den Sølvfargede S'en.

Mener den holdt seg langt bedre på glatta enn den svarte...

19" pirelli et eller annet. Jeg kommenterte dekkene ved prøvekjøring og sa at jeg ikke skal ha de dekkene på min bil, at helårsdekk ikke funker i Norge. Jeg fikk inntrykk at de hadde fått med seg dette  allerede, og at det nok ville bli mulig å bestille den med vinterdekk bedre egnet for norske forhold.

Jeg synes også den sølvgrå S-en fungerte bra på slush-føret, men jeg hadde foretrekket å fått prøve den mer selv på vinterføre, litt mer enn 5 minutter, på veier som er relevant for meg. Og jeg var også litt opptatt av å ikke skli av veien med en lånt bil og ødelegge for prøvekjøring for dere andre.
#1912
Model S 2013 - 2022 / Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig
tirsdag 08. januar 2013, klokken 14:53
Duggproblemene som noen kanadiere har rapportert om.
Nakkestøttene.
Lav takhøyde i baksetet.
Blank, svart plastplate i grillen.
Kassen mellom forsetene er litt i veien
Mangler elektrisk oppvarmet frontrute, som er mer energieffektivt enn å blåse varmluft
Hadde ikke vært dumt med diesel/bensin/bioetanol-drevet kupevarmer
Felgene med propellfasong finnes ikke for 19" felger, kun 21" felger
Tilgjengelig vinterdekk er (foreløpig) ikke Nokian Hakka
Få offentlige ladestasjoner støtter noe særlig mer enn 16A
Hurtigladekartet viser nesten bare CHADEMO. Ikke mulig å kun få viste hurtigladeplasser som funker med Tesla
Litt dårlig oversettelse på de norske websidene
Må betale reservasjon til utenlandsk konto
Hvilket lands lov gjelder ved kjøp av bil direkte fra utenlandsk selskap?
Elbil gir ikke fritak for fartsgrenser (eller promillegrenser)
#1913
Sitat fra: tk74 på tirsdag 08. januar 2013, klokken 08:40
Da har jeg vært og sjekket sikringsskapet både på jobb og hjemme. Begge er 400v med xxx Amp. :-)
Vet noen av dere hva en elektriker tar for og legge opp en 400V TN med ca. 10 meter kabelstrekk?
Dette er i Asker/Bærum.

Ca 10-12 000. Bærum.

Jeg har desverre ikke 400V, men fikk lagt en trefas-kabel i rør til garasjen med nytt lite sikringsskap der og en 32A Tesla-kurs med CEE-kontakt elns, og en 16A kurs med schuko kontakt for å lade i-Mieven.

Så er det bare å vente på at garasjen min skal bli kulere.
#1914
Lading av Tesla / Sv: Tesla superchargers - ønsker og forslag
torsdag 03. januar 2013, klokken 18:45
Sitat fra: klauss på torsdag 03. januar 2013, klokken 18:19
Tesla sier de ikke kommer til å støtte Chandemo-standarden for hurtiglading. Ut fra mine stikkprøver blant hurtigladestasjonene på ladestasjoner.no, er det aller meste av hurtigladere i Norge Chademo. Jeg blir glad om noen forteller meg at disse hurtigladestasjonene blir mulig å bruke for Model S.

Jeg tviler sterkt på at Tesla kommer til å støtte Chademo. Jeg tror Chademo er en dead-end teknologi. Chademo er altfor dyrt. Og jeg tror det blir rimelig vanskelig å lage noe Chademo-adapter til eksisterende Tesla-modeller. Ikke hold pusten mens du venter på at Tesla skal støtte Chademo.

De som setter opp hurtigladestasjoner bør installere en enkel og rimelig 400V 32A 3-fas kontakt eller noe slikt for Tesla, Renault osv i tilleg til Chademo ladestasjonen. Det koster ingenting sammenlignet med prisen av en Chademo ladestasjon, og strømmen har de der allerede. Det er bare å begynne å mase på utbyggerne om dette allerede.
#1915
Model S 2013 - 2022 / Sv: Leveringstid ifra reservasjon?
mandag 31. desember 2012, klokken 11:29
Sitat fra: Gjermund på mandag 31. desember 2012, klokken 09:51
Gjelder det da servervasjoner gjort på internett i år selv om ikke nettbankbetalingen har kommet frem enda?  :)

Det virker som Tesla tar utgangspunkt i bestillingsdatoen, og ikke dato for når betaling kom frem.

Det tar vanligvis ca 7-8 dager for en betaling å komme frem til USA.
#1916
Model S 2013 - 2022 / Sv: Prøvekjøring av Model S
lørdag 15. desember 2012, klokken 23:21
Sitat fra: darthy001 på torsdag 13. desember 2012, klokken 12:16
Angående dogging så håper jeg virkelig at det er innstillingene. For slik dogging har jeg ikke sett i en bil siden 90-tallet i bil uten AC. Jeg kjører med AC året rundt så dogging har ikke vært ett issue for meg på år og dag.

Min i-Miev har alvorlige dugg-problemer. Må kjøre med AC og varme på hele vinteren, med halvering av rekkevidden som resultat.

Men det var null dugg da jeg prøvekjørte Model S.

Håper det bare var en utenlandsk Tesla-copilot som skrudde på resirk istedet for AC elns.

Dette med dugging bør vi finne ut mer om nå, mens det enda er kaldt og før bilene våre kommer.
#1917
Sitat fra: Oreo på lørdag 15. desember 2012, klokken 22:46
60kWh pakken må jo være lettere/ha færre antall battericeller, eller?

Bilene veier det samme uansett batteripakke. Årsaken er at da holder det med en runde dyr kollisjonstesting, uansett modell.
#1918
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lys på ladekabelen
torsdag 29. november 2012, klokken 14:12
Sitat fra: Martinsen på onsdag 24. oktober 2012, klokken 23:37
Andre som synes det er litt vanskelig å treffe med ladekabelen i høstmørket?  8)
Kjøpte i dag en flat minilykt på Claser´n. (2 for 49,-)
Denne festes enkelt oppå ladepistolen eller inne i tanklokket.
Vips, problem løst! ;D

Jeg har brukt dette lille LED-lyset i et par år nå. 39kr på Clas Ohlson. Festes lett på ladepistolen.



http://www.clasohlson.com/no/Mini-LED-belysning/Pr347887000
#1919
Model S 2013 - 2022 / Sv: Prøvekjøring av Model S
torsdag 29. november 2012, klokken 13:51
Sitat fra: PAS på torsdag 29. november 2012, klokken 13:32
Tlf med Tesla i dag. De visste ikke når bilen ble i kjørbar stand igjen,  Jeg hadde oppr test time fredag ettermiddag og de kunne ikke gi meg noe nytt tidspunkt

Er det noen som vet hva som skjedde med bilen?

Teknisk feil med bilen, eller menneskelig feil som feks en kollisjon?

Burde ikke bilen vært utstyrt med vinterdekk, istedet for helårsdekk?
#1920
Model S 2013 - 2022 / Sv: Driftskostnader for Model S Performance?
torsdag 29. november 2012, klokken 09:00
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 21. november 2012, klokken 18:43
Til driftskostnadene hører også servicekostnaden.
Meg bekjent mener Tesla årlig service til en pris av 6000Nkr er nødvendig.
Jeg synes dette virker mye, spes siden det de førtse årene antakelig kun dreier seg om softwareoppgraderinger.

For min i-Miev er service en større årlig kostnad enn strøm til bilen sist jeg regnet på dette. Litt morsomt egentlig.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA