Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - fredag

#16
Ladeplasser og ladekabler / Skjøteledning over vei
fredag 28. februar 2020, klokken 11:04
I nabolaget til en slektning er det noen hus som ikke har egen parkeringsplass, men som gateparkerer på andre siden av veien. Noen av disse har elbil, og lader med skjøteledning som er lagt over veien. Veien har ca en bil i minuttet, mye store SUVer med piggdekk. Det er ikke nødladning, men den normale ladingen som de gjør regelmessig, tilnærmet hver kveld.

Disse skjøteledningene over veien vil raskt bli slitt, skadet og komme i kontakt med vann, og kan påføre forbipasserende elektrisk sjokk. Jeg blir provosert over at folk kan være så skjødesløse.

Hva mener dere? Overreagerer jeg, eller det på sin plass å si fra? Evt tipse eltilsynet i stedet?

Kanskje de ikke vet bedre, og ikke skjønner at skjøteledninger som blir kjørt over av bil vil bli skadet?
#17
Model 3 / Sv: Leveringstid på Model 3 om dagen?
søndag 02. februar 2020, klokken 20:29
Sitat fra: ToreFB på torsdag 23. januar 2020, klokken 22:10
Noen som vet hvor lang den Type-2 kabelen er som følger med Model 3?

Noen har fått en type2-ladekabel på 4 meter og noen har fått en på 8 meter. Og noen har ikke fått, og har måttet vente et par måneder på å få type2 ladekabel ettersendt. Og noen har fått to kabler, først en ved utlevering og en til ettersendt etterpå. Helt standard Tesla, med andre ord. :-)

Jeg har dog ikke hørt om noen som har fått tre ladekabler.
#18
Lading av Tesla / Sv: Beste handle-lading for TM3 i Oslo?
lørdag 01. februar 2020, klokken 23:54
Sitat fra: perjohans på søndag 26. januar 2020, klokken 18:18
CC Vest har jo blant annet to timer gratis hurtiglading.

Hurtiglading på CC-Vest? Hva slags ladehastighet oppnår du? (Hurtiglading er 50 kW ladehastighet eller mer.)

Sandvika storsenter har masse hurtigladere og AC-ladebokser fra Grønn kontakt på taket på gamle del. Ikke gratis.
#19
Lading av Tesla / Sv: 2014 Model S med dobbeltlader lader max 27A
tirsdag 14. januar 2020, klokken 15:11
Ja, det kan være en dellader som har tatt kvelden.
#20
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
onsdag 08. januar 2020, klokken 14:07
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 07. januar 2020, klokken 23:30
Og plutselig var det veldig dyrt å leie bil i Stavanger

Jeg håper de som var der for å åpne Johan Sverdrup fikk seg en ordentlig lang kjip tur med en dårlig leiebil tilbake til Oslo.
#21
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
onsdag 08. januar 2020, klokken 14:03
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 07. januar 2020, klokken 22:20
Det brenner tusenvis av fossiler hvert år, det er på tide at dette stoppes.

Eksosbiler har jo faktisk en fremdrift som er basert på eksplosjoner inne i motoren. Åpenbart farlig, både lokalt og globalt.
#23
Lading av Tesla / Sv: Lading TM3 Drammen
mandag 30. desember 2019, klokken 14:34
Sitat fra: Handyman på søndag 29. desember 2019, klokken 22:08
Sitat fra: fredag på søndag 29. desember 2019, klokken 19:24
150kW er raskere enn det du får ut av Teslas nåværende superchargere i Norge.
Tror de aller fleste SuC er 150kW, og har vært det siden i sommer omtrent. Kartet på Teslas hjemmside er i alle fall ikke riktig.
Jeg har ladet med 147kW på Kjerlingland ved Lillesand, og den står oppgitt til 120kW.

OK.

Et annet poeng er at superchargerne på Lier stort sett er veldig fulle hele tiden, slik at når du får en ledig stolpe så får du ytterst sjelden et laderpar helt for deg selv. Da må du dele på hastigheten med nabostolpen.

Stor sjanse for at man får litt raskere lading hos Grønn Kontakt og Circle-K på Lier.

Jeg tror mange Tesla Model 3 eiere dropper å lade på vanlige lynladere, fordi de tror de er mye tregere enn Teslas superchargere. Det er jo vanskelig å se forskjell på en treig gammel 50kW hurtiglader og en 150kW lynlader hvis man ikke er spesielt interessert, eller følger med på utbyggingen av lynladerne til feks Fortum, Grønn Kontakt, BKK, Sirkel-Kå og Ionity.

Tesla burde inngå en avtale med Fortum, Grønn Kontakt, BKK, Sirkel-Kå og Ionity om helt automatisk CCS autocharge (dvs at disse hurtigladerne til disse ladeoperatørene gjenkjenner ID-en til Model 3 som sendes via CCS ladekontakten) og biller lading via Tesla helt uten å bruke app eller ladekort. Og at Tesla da viser disse hurtigladerne/lynladerne med et eget ikon/farge på kartet i Model 3.
#24
Lading av Tesla / Sv: Lading TM3 Drammen
søndag 29. desember 2019, klokken 19:24
Sitat fra: Avh på lørdag 28. desember 2019, klokken 09:52
Lånte bort vår M3. Fikk telefon om at lading i Drammen ikke gikk. Prøvde å finne ut via SC Tesla om laderne tok CCS/M3. Det fant jeg ikke. Heller ikke på Supercharge.info. Ringte Tesla Hotline. Han sa vi måtte ha adapter. Det var nytt for oss. 
Vi vet dette snart ordner seg på Liertoppens nye stasjon, men her gikk vi i fella med nesten tomt batteri i Drammen.  Eller har vi misset noe: står det noe sted at Drammen ikke støtter lading TM3? Og adapteret: fulgte det med bilen ved utlevering?

Se på kartet i bilen. I Model 3 vises ikke noen Tesla Supercharger i Lier, fordi det er en gammel type som ikke funker med Model 3. Kartet i bilen viser Superchargere som fungerer med bilen.

Men det går helt fint å lade her på de andre ladenettverkene.

Circle-K Lier E18-sørgående har 1 stk 150kW lynlader (og to 50kW hurtigladere).

Og på andre siden av veien ved Burger King E18 nordgående har Grønn Kontakt 12 stk hurtigladere/lynladere med opptil 150kW ladehastighet.

150kW er raskere enn det du får ut av Teslas nåværende superchargere i Norge.
#25
Har du skrudd ned ladehastigheten på denne posisjonen tidligere? I så fall vil bilen din huske denne reduserte ladehastigheten, og ikke trekke mer enn dette på denne posisjonen, inntil du evt selv trykker på høyere ladehastighet på skjermen i bilen.

Ved jordfeil kan bilen sette ned ladehastigheten.

Hvis du har en gammel Model S som ikke har fått byttet ut "charging harness" elns på garanti, så vil den ikke klare å lade raskere enn 26A.
#26
Elbiler i media / Sv: - Jeg har prøvd elbil. Det funket bare ikke
onsdag 11. desember 2019, klokken 13:46
Jeg prøvde mobiltelefon, men det funket bare ikke. Har ikke strøm i hulen der jeg bor. Selger forklart ikke at mobiler må lades, og at lading kan være vanskelig å få til for oss som bor i huler i fjellet. Slitsomt å måtte gå innom biblioteket eller kafe en time hver eneste dag for å kunne lade mobilen.
#27
Lade hjemme / Sv: Privat ladeanlegg for 3 elbiler.
onsdag 04. desember 2019, klokken 10:57
Kun med lastbalansering mellom boksen, så ville jeg sagt Tesla Wall Connector. Integrert type2 ladekabel, og enkel lastbalansering med kabel mellom boksene.

Men siden du spesifiserer lastbalansering ut fra ledig kapasitet på inntaksvern, så vil jeg nok si at du bør se på Easee.

Begge boksene takler både IT og TN og både enfase og trefase.
#28
Lading av Tesla / Sv: "Tesla-montør" anbefaler Cenika Centech
søndag 01. desember 2019, klokken 21:02
Sitat fra: kodax på tirsdag 26. november 2019, klokken 12:35
Er det noen andre fordeler med TWC med unntak av knappen for å åpne ladeluke/avslutte lading? (Mor har en TM3).

TWC kan hackes slik at den låses til chassinummeret til en enkelt Tesla.
#29
Model 3 / Sv: Erfaringer i forhold til rust/slitasje/holdbarhet?
søndag 01. desember 2019, klokken 20:20
Det er vel litt for tidlig å få noen gode svar på hvor rustbestandig bilen er i saltsørpa her til lands. Men byggkvaliteten på Model 3 virker mye enn Model S for noen år siden. Men Model S er laget av aluminium, mens Model 3 har mye stål som potensielt kan ruste.

Jeg merker litt problemer med frosne dørhåndtak som verken vil ut eller inn nå de siste par ukene.

Alt i alt er jeg superfornøyd med Model 3.
#30
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lade, når, og hvor mye?
mandag 25. november 2019, klokken 00:20
For Tesla, så stiller jeg max-ladenivå til mellom 60 og 90%, avhengig av hvor langt som skal kjøres neste dag. Jeg lader så og si aldri til 100%. Det er forskjellig fra bilmerke til bilmerke hvor mye buffer som er igjen på toppen. Jeg tror i3 har et større buffer i toppen som du ikke får ladet for å sikre batteriet, mens på Tesla kan du lade til 100% for å utnytte batteriet fullt ut hvis du vet hva du gjør eller er villig til å ta konsekvensen av det du gjør.

Jeg har stilt inn bilen til å starte lading på et senere tidspunkt feks kl 22. Det har egentlig ingen ting med batteriet å gjøre, men forhindrer at jeg får en effekt-topp på strømforbruket i huset av at bilen lader samtidig med at komfyr og induksjonsovnene står på i forbindelse med matlaging.

Stort sett plugger jeg bilen til ladekontakten umiddelbart når jeg parkerer i garasjen for dagen. Det er enkelt og praktisk, og tar bare 2-3 sekunder. Spesielt passer jeg på dette i vinterhalvåret. Da passer bilen på at batteriet ikke fryser, og varmer batteriet om nødvendig. Jeg tror det er bra for batteriet. Lithiumion-batterier skal ikke lades opp når batteritemperaturen er under 0 grader celsius, men man kan trekke strøm fra batteriet ned til -20 grader C. Jeg bryr meg ikke så mye om detaljene egentlig, men lar Tesla passe på batteriet for meg og holde det på en rimelig jevn temperatur, og følger egentlig bare anbefalingen fra Tesla om å plugge bilen til ladekontakten så ofte som mulig. Dessuten liker jeg å regen tilgjengelig når jeg kjører, noe som forsvinner når batteriet er kaldt.

Sitat fra bruksanvisningen til Tesla Model S:

SitatModel S har et av de mest sofistikerte batterisystemene i verden. Den viktigste måten du kan bevare batteriet på, er å LA Model S VÆRE TILKOBLET når du ikke bruker den. Dette er spesielt viktig hvis du ikke har planer om å kjøre Model S på flere uker. Når den er tilkoblet, våkner Model S opp ved behov for automatisk å opprettholde et ladenivå som maksimerer levetiden til batteriet.
Det er ingen fordeler ved å vente til spenningen i batteriet er lav før du lader det opp. Batteriet yter faktisk best når det lades regelmessig.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA