Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mr.Zero

#16
Ta en telefon til gutta på Elbilmek as i Asker. De har bra erfaring med de fleste elbil-problemer.
#17
BMW i3 / Sv: Hadde dere kjøpt BMW i3 igjen eller annen el bil
lørdag 22. juli 2017, klokken 21:31
Garantert kjøpt samme bil igjen. Kjørt 18.000km siden oktober '16 og er strålende fornøyd! :+1:
#18
BMW i3 / Sv: i3 rust bremser
torsdag 20. juli 2017, klokken 08:59
Sitat fra: Ferry på søndag 16. juli 2017, klokken 17:48
Hvor mye hjelper det egentlig å sette bilen i N? Jeg prøvde i dag da jeg skulle ned fra et fjell, men regen går jo til fullt før klossene begynner å ta. Blir det noen reel forskjell fra å bremse i D?

Det stemmer at kraftindikator fyker over til charge når du slipper opp pedal / bremser i N, men trykker du deg frem til forbruk/lader-måleren i displayets venstre side, viser den ca 0 når du pedalbremser i N. Videre merker du (jeg) at bilen gir en annen bremsefølelse enn ved regenerering. Har bilen litt rust på skivene, er dette veldig hørbart når det bremses i N og de mekaniske bremsene skrubber i vei.
#19
BMW i3 / Sv: Oppdatere multimediamodulen i i3
onsdag 19. juli 2017, klokken 14:40
Fikk en tekniker til å sjekke min bil fra august '16 og den har den siste programvareversjonen innen radio og blåtann. :+1:
#20
BMW i3 / Sv: i3 rust bremser
søndag 16. juli 2017, klokken 10:38
Sitat fra: KjellG på søndag 16. juli 2017, klokken 00:28
Har begynt å fundere på hvorfor bremsene ruster. Har en teori om at det ikke er lite bruk eller massering med noen krafige oppbremsninger som hjelper.

Bremsene på flere nyere biler er fattigmannsløsninger. Dvs, caliperen skal henge og slenge! Det er bare bremsesylinder på en side, vanligvis på yttersiden. Dersom caliperen begynner å gli dårlig på glideboltene og du bremser lett, så blir bare yttersiden av skiva pusset, mens innsiden ruster.

Smør opp glideboltene hver vår.

Vel, nå sitter bremsesylinderen så og si alltid på innsiden av en caliper (når det er ett-stempelskaliper), og så lenge kraft=motkraft, skal bremsevirkningen bli optimal på begge sider av bremseskiva. Nå setter ikke bare disse gliderne seg fast, men klossene gjør det også. Hvis man hver vår vipper ut klosser for litt puss og stell, vil bremsene på en elbil vare svært lenge. I tillegg må det bremses mekanisk gjennom vinterhalvåret ved å sette bilen i N og trå til - eventuelt å benytte seg av håndbrekkbryteren i fart. Da nødbremser bilen og vi får en god "rubb" av klosser og skiver. Ikke gjør dette med bil bak...
Ellers er klosser og skiver slitedeler som verkstedene liker å skifte. Grei jobb og god fortjeneste. At klosser og skiver også skiftes på fossilbiler før kjørte 60.000km er vel mere normalt enn unormalt. Særlig skivebremsene bak er utsatt.
#21
Er disse laderne oppe døgnet rundt, eller bare i senterets åpningstid..?
#22
5 Kg hydrogen er omtrent det en biltank rommer...
#23
BMW i3 / Sv: Utvendig vask
onsdag 17. mai 2017, klokken 23:25
Vel så viktig er det å aldri bruke bakruteviskeren for å unngå riper. Isskrape er også bannlyst, så forvarming er gull verdt..!
De gærne har det godt - tar mann en full shine, er det like viktig å polere og vokse bak skiltet på bilen som å legge en god coating på nypolerte bremsekaliperne. 8)
#24
Jaja, da havnet go'vogna på Bilia-akutten og jeg kjørte videre med identisk lånebil. Sånt skjer... 8)
#25
BMW i3 / Sv: Hvordan demontere utvendig speilhus
tirsdag 16. mai 2017, klokken 18:36
Sitat fra: Smbob på mandag 15. mai 2017, klokken 22:12
Er det noen som har demontert utvendig speil på en i3?
Jeg skal bytte nedre deksel på speilhuset.
Plastdings til kr 112,- + mva.
Arbeidspenger kr 1057,- +mva
Men ser for meg at dette skal være enkelt, om man får tatt av selve speilet.
Noen som vet hvordan dette gjøres?

Alltid en risiko å demontere speilglass. Sjekk pris på glasset før du begynner - særlig det på førersiden..
#26
Sitat fra: pendleren88 på mandag 15. mai 2017, klokken 10:18
Sitat fra: Mr.Zero på torsdag 11. mai 2017, klokken 21:55
Sitat fra: pendleren88 på torsdag 11. mai 2017, klokken 21:48
Kan være dette er diskutert tidligere, men skulle skifte til sommerdekk i dag og oppdaget følgende på min 4 mnd gamle i3...

Kan dette regnes som normalt etter så kort tid?

Jeg tok å sauset dette området inn med fett i fjor høst - og det var rimelig rustfritt da jeg la om til sommerhjul i våres. Anbefales! Vil tro det blir ganske tett der og dermed vil fuktigheten bli liggende å jobbe.

Hvilket type fett brukte du?

Brukte av alt propellakselfett.. Spiller nok liten rolle her hva du bruker.
#27
Sitat fra: pendleren88 på torsdag 11. mai 2017, klokken 21:48
Kan være dette er diskutert tidligere, men skulle skifte til sommerdekk i dag og oppdaget følgende på min 4 mnd gamle i3...

Kan dette regnes som normalt etter så kort tid?

Jeg tok å sauset dette området inn med fett i fjor høst - og det var rimelig rustfritt da jeg la om til sommerhjul i våres. Anbefales! Vil tro det blir ganske tett der og dermed vil fuktigheten bli liggende å jobbe.
#28
BMW i3 / Sv: i3'n låter som en webasto...
onsdag 26. april 2017, klokken 18:26
Sitat fra: Roman på tirsdag 25. april 2017, klokken 12:41
Jeg tenker to muligheter, avhengig av hvordan lyden høres ut:

1. Servoen er lav på hydrolikkveske.
2. Småstein som har gjemt seg mellom bremseskjold og skive. (hjelper da å rigge et stykke på 10- 15 m)

Kan det være noe sånt?

Nei - trolig ikke. Lyden er nok mest fremtredende når bilen står stille. Det suser som fra ei vifte/varmepumpe selv om alt er slått av. Denne suselyden går av og på avhengig av rattbevegelse. Mener bilen har elektrisk servo uten noen form for hydraulikkolje. Skal inn til Bilia 18.5, så får vi se.. :)
#29
BMW i3 / Sv: i3'n låter som en webasto...
lørdag 22. april 2017, klokken 08:55
Kan selvsagt ha noe med klimaanlegget å gjøre, men kjører gjerne med dette av når temperaturen er over 10 varme ute. Dessuten - hvorfor skal denne vifte/suselyden endre seg av/på når rattet beveges..? Skal studere bilens servosystem i helgen så får vi se. Grevlingteorien har jeg ingen tro på..hehe..
Bilen er for øvrig en 2017 FC.
#30
BMW i3 / i3'n låter som en webasto...
fredag 21. april 2017, klokken 22:57
Har en 2016 som jeg nå synes har fått en slik dieselvarmerlåt... Når bilen står (på) stille i garasjen, radio og vifte er HELT av, ja så høres det en suselyd fra dashbordets venstre side. Tror lyden skapes i fronten, men det som er så snodig er at ved å vri på rattet, ja så blir det en av/på- funksjon av suselyden. Lyd-ikke lyd-lyd-ikke lyd...osv. Hører dette kun ved absolutt ro i bilen, så jeg blir ikke gæærn av dette, men har dere andre denne lyden..? Kan ikke huske jeg har hørt den før, men mulig det skal være sånn. Sjekk ut etter en kjøretur - det er da jeg hører den. Så vidt jeg vet har bilen elektrisk servo, så kanskje er det en kjølegreie som går i forbindelse med denne..?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA