Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rav4_EV

#46
Kia Niro EV / Sv: Tyveri av varmepumpe fra E-Niro
mandag 14. februar 2022, klokken 10:16
Skal det være noe der til venstre, da.
#47
Omtrent som med airbag. Sjelden i bruk  :)
#48
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hvordan lade med 400V uttak?
tirsdag 26. oktober 2021, klokken 20:15
Det er mange nye elbileiere som søker etter kunnskap på dette forumet. Strøm er en farlig greie når den havner på avveie og hva du kan gjøre er strengt regulert.
Blir ganske lei å se at man kan legge ut villedende informasjon og lettvinte løsninger uten at det får konsekvenser.

Å gi råd om regelverk fordi man har tittet på noen nettsider er grenseløst dustete. Uten å sitte med NEK400 på fanget og uten faglig bakgrunn er det jo helt galskap.

Det første rådet fra dokumentet "RJK" viser til burde vel være ganske klart ????

1. Kontakt en elvirksomhet (elektroinstallatør) som er registrert i DSBs register og som har erfaring
med etablering av ladestasjoner. DSBs elvirksomhetsregister finnes her:
http://www.sikkerhverdag.no/strom/elektriker/finn-godkjent-elektriker/


#49
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hvordan lade med 400V uttak?
tirsdag 26. oktober 2021, klokken 09:08
@RJK
Fint om du legger inn navn og eventuelt fagkompetanse i signaturen din slik at trådstarter kan vurdere om han får råd, eller bare ren synsing.

1. Nek400 sier at det skal være type 2 der ladepunktet er allment tilgjengelig. Ordet "allment" er snevrere enn ordet "offentlig" som du bruker. Her vil en gruppe mennesker som ansatte, fort falle under gruppen allment.
2. Det er kun uttak som tidligere er lagt opp og definert som "elbillading" som ikke fanges opp av senere krav. Ikke et hvert blå eller rødstikk du finner rundt i riket.
3. Det er ingen garanti for at du kan kontinuerlig kan belaste et 32A rødstikk du finner på en vegg med 32A. Her kan det være at kursen og overbelastningsvernet kun er dimensjonert for 20 A eller at den er koblet opp i flere stikk der andre forbrukere er tilkoblet.

#50
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hvordan lade med 400V uttak?
mandag 25. oktober 2021, klokken 15:57
@RJK Er det greit at du kan slenge ut meldinger som " Så vidt jeg kjenner til"  mens andre må henvise til regelverk?

Du kan sette opp Schuko som er begrenset til 10A eller CEE, men da må disse settes opp med jordfeilbryter type B.
Men når trådstarter skriver at har har mulighet til å lade på et rødstikk kan jeg ikke tenke meg at dette er et dedikert uttak for elbillading med jordfeilbryter type B fra før. Dermed må det bygges om og ihht. dagens krav.
Om kontakten på arbeidsplassen er allment tilgjengelig skal det være type 2 j.før Nek400 722.55.101.1.
Er den plassert slik at gjester kan benytte den vil jeg kalle den allment tilgjengelig.
#51
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hvordan lade med 400V uttak?
mandag 25. oktober 2021, klokken 11:22
Skal du lade fast på jobben kreves det en fastmontert ladestasjon.
Du kan kjøpe deg til fant på kladder og overganger, men dette har du ikke glede av om eltilsynet kommer på inspeksjon.
#52
Pilotpinnen skal være kortere enn de andre. Dette er ingen feil, men "as designed" som sjokomelk påpeker.
Om du ikke får lade ville jeg kontrollert om låsehaken mot bilen går tilbake når du plugger i. Det skal være en bryter som kutter lading dersom låsehaken blir løftet på et T1 støpsel.
#53
Lade hjemme / Sv: Lading av 12V driftsbatteri.
onsdag 08. september 2021, klokken 09:04
Noe som er mer viktig enn å lade 12 volts batteriet er å bytte dette etter noen år. Flere elbiler er avhengig at det er noe kapasitet i 12 volts batteriet for at ikke DC/DC omformeren skal kortvarig bli overbelastet. Dette skjedde ofte på Peugeot 106 og Citroen Saxo som var populære for 15 år siden når kuldeperioden startet. Nå ser jeg at de eldste bilene som Miev ofte får havari på DC/DC omformeren. Blybatteri er ikke en konstruksjon som er ment å vare lenge. Bytter du et slikt batteri etter 3 år, er det den beste garanti for at du ikke blir plaget med store reparasjonskostnader.

Man kan sikkert øke levetiden på 12 volts batteriet ved å lade dette eksternt, men hvor mye arbeid skal man legge i å øke levetiden fra 3 til 5 år på noe som koster tusenlappen?
#54
Lade hjemme / Sv: Skal montere ladeboks for elbil på hytta.
mandag 30. august 2021, klokken 11:53
For 10000 får du gjerne boks og montering inkludert. På en hytte er man ofte så lenge at man ikke trenger noe mer enn 18A, enfase.
#56
Lade hjemme / Sv: Lademuligheter i garasje
fredag 09. juli 2021, klokken 13:26
@Vollis47 og @eltyl.
Hvorfor svarer dere på en slik tråd når dere mangler kunnskap?

I følge trådstarters kursfortegnelse har han 3 fase til garasjen.
#57
Nøkkel til 3 biler i tenningslåsen?
#58
Lade hjemme / Sv: Saltoboks / cee kontakt
fredag 25. juni 2021, klokken 10:01
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 23. juni 2021, klokken 08:23


Når det gjelder punkt 2 så er det ingen som kan ta deg på å lade via en eksisterende CEE kontakt, men det er ikke sikkert Salto godkjenner at den kan brukes med CEE, det må du sjekke med Salto.
Å skru den fast på veggen endrer ingenting, sålenge den er koblet til CEE så er det ikke en fast installasjon.

Det er ikke Salto eller andre produsenter som avgjør om ladestasjonen kan tilkobles. Produsentene må eventuelt oppgi at produktet oppfyller kravene til en Mode 2 enhet. Enten skal de kunne klare å kjøres over eller så må de ha ytre mål på minimum 25x25x25 cm. Selvfølgelig må de også ha en tetthet på innkapslingen slik at de kan ligge ute på bakken i alle retninger.
Enkelte importører leverer CEE kontakt på tilførsel til ladestasjon. Uten at produsenten har dokumentert at ladestasjonen oppfyller krav som Mode 2 må dette sees på som en ulovlig modifikasjon og villedning av kunder.
#59
Lade hjemme / Sv: Ulovlig med ladeboks koblet til industristikk?
fredag 11. juni 2021, klokken 13:15
Dessverre er mye informasjon basert på direkte synsing og tøys og tull fra folk som ikke har noen som helst fagkunnskap.

Grunnlaget er Nek400 normen.
Punkt 722.531.2.3.101 Sier: Hvert AC tilkoblingspunkt skal være individuelt beskyttet mot virkningene av DC feilstrømmer.

#60
Lade hjemme / Sv: Ulovlig med ladeboks koblet til industristikk?
fredag 11. juni 2021, klokken 11:34
Du har jo svart på spørsmålet ditt selv. Ved å legge opp en industrikontakt uten B-vern vil du ha mulighet til å benytte en ladekladd UTEN b-vern og således er det fort gjort å gå glipp av den sikkerhet som kreves.
Om du er ute etter fleksibilitet er jo en fastmontert ladestasjon den beste løsningen. Bare å plugge i og ikke ta hensyn til noen innstilling i bil eller ladekladd for å unngå overbelastning.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA