Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rav4_EV

#1921
Vi har Th!nk til salgs, og kan gi deg en god pris på innbytte.

Se http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=14569084

Arne Magnus
#1922
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Måle batteri spenning på PSA
torsdag 21. august 2008, klokken 21:31
Drivbatterikretsen er isolert fra bilens ramme (negativ 12 volt).

Arne Magnus
#1923
Andre Elbiler / Sv: Hydrogen-Think til 1,1 millioner kroner
tirsdag 15. juli 2008, klokken 09:23
Sitathttp://www.hydrogen.no/medlemsmoter/20071211/foredrag/finden/

Den største bløffen i hydrogensammenheng må vel være at samferdselsministeren trodde at hun kjørte en hydrogenbil, mens dette var en helt vanlig Th!nk elbil bortsett fra at noen har dekorert den med "hydrogen".


Arne Magnus


Hydrogen vil alltid være fremtidens drivstoff.
#1924
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Vannlys?!?
onsdag 02. juli 2008, klokken 23:00
Du får ikke kjørt lenge med tent vannlampe.
Etterhvert får du ikke ladet bilen fullt. Du bør få resatt lampen innen kort tid.

Arne Magnus
#1925
Enkle tekniske spørsmål og svar på disse / Sv: Range extender
torsdag 19. juni 2008, klokken 12:44
Bare minner om at strømmen er bygget ut over mesteparten av landet. Ta med ladeledning!

Jeg er ellers fullstendig tom for argumenter når en gammel bilelektriker med erfaring fra KNAs økoløp brenner av sine salver. Da nytter det ikke å komme med viten fra ett eller annet universitet i utlandet.
http://www.egr.msu.edu/erl/emiss/emiss.htm

Slike løsninger fremmer nok elbilens utvikling og fremtid.

Hvor får du tak i blybensin i dag, Henning?

Arne Magnus
#1926
Enkle tekniske spørsmål og svar på disse / Sv: Range extender
torsdag 19. juni 2008, klokken 10:15
SitatDet finnes folk som koser seg med bueskyting, selv om de kan få pølser på Rema.
Ja, og de må ha jaktkort, og felle dyrene til minst mulig ulempe.

Mitt poeng er at simple aggregat som kjøpes over disk i dag er rene miljøbomber ref. http://www.econogics.com/en/smallpol.htm. Jeg ber dere lese spesiellt første avsnitt.

Dersom Henning og andre hadde lagt visse "miljøkriterier" til bunns for sin virksomhet, med å finne/lage et aggregat med avgasskontroll, optimalisert forbrenning osv. hadde jeg respektert det.

Range-extender ble levert på noen få Renault Kangoo. Her ble det valg motor med lavt utslipp, og full avgasskontroll, og koblet slik at den kun kunne gi øket rekkevidde, ikke opplading av batteriene.

Dersom en gitt kjørelengde på for eksempel 12 mil kunne sammenliknes mellom en gammel Think med miljøbombe-extender tøffende  de 3 siste milene, og en liten bensin småbil av typen Toyota Aygo vil Toyotaen vinne overlegent på alle punkt bortsett fra CO2.

Det neste er at folk konverterer pickup'er til eldrift men en mikroskopisk batteripakke nok til å rygge herligheten ut av garasjen, slenger et ekkelt dieselaggregat på planet foret med avgiftsfri diesel, og kjører land og strand rundt.

Dessverre føler jeg at flere som jeg oppfattet som elbilentusiaster er egentlig gjerrigknarker der elbilen kun er et brikke i spillet.

Selvfølgelig kan argumentene for å forlenge kjøreturen med 3 mil med hjelp av range-ekstenderen at bilen kan benyttes på hytta i tre uker i sommeferien.
Om man da ikke ønsker å bygge om til moderne batteriløsninger kan jo hurtiglading være et alternativ fremfor miljøbomber.

Hva er spiselig pris på batterier til en Think A266 !


Arne Magnus Berge

#1927
Enkle tekniske spørsmål og svar på disse / Sv: Range extender
onsdag 18. juni 2008, klokken 12:48
Skjønner ikke engang tanken med disse range-extender løsningene. Med dårlig virkningsgrad og ingen krav til avgassrensing eller utslippskrav er dette rene miljøbombene.
Et par mil ekstra med en slik fossilbrenner spiser opp hele miljøgevinsten ved å kjøre elbil.

AC Propulsion bygde en range-extender for flere år siden med fokus på utslipp. http://www.acpropulsion.com/reports/Low_Emiss_Range_Ext.pdf

Batteriteknologien er kommet så langt i dag at dette er STEINALDERLØSNINGER!!!!!!!!!!!!!!!

Arne Magnus
#1928
Humor og kanari / Sv: Boikot Statoil... Kjør Elbil !
fredag 30. mai 2008, klokken 08:29
SitatDe samme som klager på bensinprisen svinger innom en kiosk og betaler gladelig 15 kroner for EN HALV LITER VANN!

Når kjøpte du vann sist Henning? Prisen er over 20 kroner på de fleste stasjoner jeg har sett.

Forresten, har dere lagt merke til at bilens vekt aldri lenger oppgis i brosjyrematriell, eller i biltester i media?


Arne Magnus
#1929
Andre Elbiler / Sv: El buss
tirsdag 26. februar 2008, klokken 23:17
Større hjul trenger farkosten sikkert. Den oppgitte dekkdimensjon bærer neppe kjøretøyets totalvekt. Ikke oppfyller den bussdirektivet i EU heller.
#1930
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Regenerering på Kewet
onsdag 20. februar 2008, klokken 10:31
Den kan kobles ut, permanent, eller over en bryter.

Den skal ikke være så kraftig at du får problemer på glatta.
Kontakt ElbilNorge i så fall.

Bare Buddy'er har regenerering. Ikke Eljet, Cityjet 1-5.

Arne Magnus
#1931
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Megapulse til Blybatteri??
lørdag 16. februar 2008, klokken 17:14
Bare pass dere med slike bokser slik at det ikke tar fyr.
Har sett flere slike bokser som har brent opp, men fordi de har vært montert i en metallboks har det gått bra.

Arne Magnus
#1932
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Regenerering på Kewet
torsdag 14. februar 2008, klokken 09:51
Regenerering er koblet til bremselyset med ett trinn når pedalen trykkes lett inn. Ytterligere trykk gir friksjonsbrems.

Arne Magnus
#1933
Elbilen i Samfunnet / Sv: kjøre i kollektivfelt
tirsdag 12. februar 2008, klokken 22:47
Flott at du ikke vedtok boten, Kyrre.
Nettopp en slik sak som Elbilforeningen trenger for å få gjort noe med slike "dustesaker"
Selvfølgelig skal elbiler kjøre som buss/taxi i kollektivfelt, og følge det naturlige mønsteret.
Ta umiddelbart kontakt med meg, så blir dette tatt opp i neste styremøte, og jeg vil foreslå at Elbilforeningen intervenerer saken slik at vi får en prinsippavgjørelse som andre kan vise til. Retten er ofte en mye raskere vei enn byråkratiet.

Send meg en melding i forumet.

Arne Magnus Berge
#1934
Elbiler i media / Sv: Hydrogenveien
torsdag 24. januar 2008, klokken 09:16
Dersom noen kan skaffe meg kildekode til Siemens Simotion inverteren, og evt noen få hardware modifikasjoner skulle vi fått opp en fungerende demosak.

Fra dette, og til å implementere dette i biler til kunder er det et langt stykke å gå.
En hel haug med tester må gjøres, noe som koster mye penger.
Men det kan definitivt gjøres !

Da er det vel like greit å kjøpe en ferdig løsning fra AC Propulsion ?
Deres standardinverter benytter en av motorens viklinger for å lade fra 1-/2- fas isteden for 3 fordi dette er mest aktuelt i USA.
For et lite ekstra beløp tror jeg nok du får levert den med 3-fas lademulighet.
Dette er den samme inverteren som leveres i Venturi Fetish som lille Stordalen venter i spenning på.

Arne M.

#1935
Elbiler i media / Sv: Hydrogenveien
onsdag 23. januar 2008, klokken 22:56
Ny software i inverteren, og en kontakt mellom inverter og motor som kan frikobles motor, og kobles til ett eller annet strømuttak.
Så kan du plugge inn 3x220v eller 3x380v etter som hva som er tilgjengelig.
Så kan inverteren stilles for max belastning i forhold til hva slags uttak som finnes 16A, 32A, 63A.

Samme prisipp som når du regenerer med Th!nken din, vekselstrøm > likestrøm.

Og likestrøm > vekselstrøm når du akselrerer.
Ikke så veldig komplisert, egentlig.

Arne M.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA