Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Rav4_EV

#21
Kjøp og salg av deler og utstyr / Think classic deler selges
torsdag 20. juni 2013, klokken 11:34
Frontrute, grønn front, bakrute, seter.
DC/DC, motorstyring, motor-gearkasse. 

Gi bud

Arne Magnus 90608080
#22
Selger samlet to Think classic. En blå og en lilla. Fungerende lader i den ene.
Webasto i den andre. En pall batterier følger med.
Eneste du trenger er et 12 volts batteri og arbeidslyst for å få til en komplett bil.  ;D

Arne Magnus 90608080 Nøtterøy
#23
Selger min røde Think city 2000 modell.
Batteriene er fra 2007. Ca 55.000 km.
Bilen er strøken, og leveres med nesten nye sommer og vinterdekk på alufelg.

Arne Magnus 90608080
#24
Kjøp og salg av deler og utstyr / Buddy lithium ion kit
torsdag 20. juni 2013, klokken 10:43
Selger alt du trenger for å bygge om din Buddy til litium-ion.
Den blir da identisk med de 10 litium-ion Buddyene som ble produsert av Elbil-Norge.
Til de første kjøperne kan jeg også tilby lett brukte litium-ion celler til en meget god pris.

Ta kontakt på epost amb@euromatic.no
#25
Vestfold og Telemark elbilforening / Novembermøte i Vestfold
torsdag 15. november 2012, klokken 19:05
Hold av neste torsdag 22. november kl 18:00 til et informasjonsmøte i Tønsbergområdet.
Kommer tilbake med nærmere info i morgen.

Mvh

Arne Magnus
#26
Oppforder elbileiere til å delta på møtet.
#27
Da har jeg vært på "befaring" i dag og funnet en mulig lokasjon for hurtiglader i Vestfold, nærmere bestemt Kopstad krysset.
Som dere ser på bildene er det en trafokiosk på østsiden av Statoil med 400 Volt.

På vestsiden er arealet i offentlig eie siden det er skiltet med offentlige parkeringsskilt.

Dermed er det "vi" som eier plassen, og da kan "vi" etablere ladeplass har.
Skal snakke med noen lokalpolitikere i Horten i helgen, så ser vi hvor langt vi kommer.

Har dere flere "spor" kan dere poste de her, eller sende det til meg så vi får satt i gang.

AM
#28
Kjøp og salg av deler og utstyr / Januarsalg
mandag 09. januar 2012, klokken 14:15
Komplett batteripakke til Think A266 19 blokker 122 Ah DATO:2005---  Kr 30.000


Sikringer 400A 450 VDC   2 stk kr 500.

12 defekte ladere til Think. Selges med komponenter og skjema både for ny og gammel versjon.
Samlet pris kr 20.000


Har også batterier til PSA og Think fra 500 kr.

Li-ion 100 Ah 3,2 volt Hipower 1250 kr per stk

Arne Magnus Berge
90608080
#29
Kjøp og salg av deler og utstyr / Think batteripakke selges (2005)
torsdag 01. september 2011, klokken 13:07
Meget god batteripakke til Think selges.

Produksjonsår 2005, ca 30.000 km

Testresultat finner du her: http://euromatic.no/nicad.pdf

Du får også med en lilla Think delebil med webasto. Bilen mangler lader.

Pris 50.000 kr

Arne Magnus Berge
Euromatic AS
90608080
#31
Kjøp og salg av deler og utstyr / Svart Think hugges
tirsdag 19. oktober 2010, klokken 22:22
Svart Think hugges nå.
Har du behov for karroserideler eller interiør? 
Ta kontakt med meg 90608080 eller amb@euromatic.no

Obs: Lader og andre ettertraktede deler er allerede fjernet.
#32
Kjøp og salg av deler og utstyr / Buddy ladeprogram
fredag 20. august 2010, klokken 19:36
Bytt ladeprogrammet i din Buddy før batteriene blir ødelagt.

Det er en kjent sak at blybatteriene i Buddy har kort levetid. Kun 10-20.000 km.

Dette skyldes hovedsakelig at ladeprogrammet ikke er tilpasset Concorde Chairman batteriene som blir levert med bilen.

Nytt program og monteringsanvisning koster kun 500 kroner.

Bestill hos Euromatic AS, epost amb@euromatic.no
#33
Tilbud og etterspørsel av tjenester / Advarsel
fredag 19. mars 2010, klokken 10:49
Jeg ser det er flere som tilbyr tjenester i elbilmarkedet.
Ren hobbyvirksomhet der man møtes i mekkegarasjer og hjelper hverandre med elbilene synes jeg er fint.

Som eier av et registrert firma som tilbyr tjenester i markedet blir jeg provosert over å se flere og flere som setter igang mer eller mindre kommersiell virksomhet uten at disse finnes i noen offentlige registre.
Det er helt noe annet å skru på sin egen bil, eller egne batterier, enn andres.

Jeg registrerer også at noen «slåss» for å få tak i brukte batterier. Så mange batterier trenger dere vel ikke for eget bruk? Eller har dere tenkt å starte næringsvirksomhet i å friske opp gamle batterier?
Selv «symbolske summer» er næringsvirksomhet, og i konkurranse med lovlige virksomheter.

Jeg oppfordrer herved alle som tilbyr tjenester her på forumet om å oppgi firmanavn og organisasjonsnummer slik at vi kan «sile vekk» de som skattemyndighetene ikke trenger å kikke på.

Selv om elbilsaken er viktig kan vi ikke forsvare bruk av ulovligheter her på forumet.

Konkurranse er sunt, men på like vilkår.

Arne Mangus Berge
Euromatic AS, 970983872 MVA
#34
Avansert: Batterier og Lading / Lithium ion batterisystemer
søndag 12. april 2009, klokken 12:32
Lithium-ion guiden for nybegynnere.

Det er mange som ønsker å eksperimentere med ny batteriteknologi i sine gamle biler.
Jeg vil ta for meg noen av fallgruvene her slik at oddsen for suksess stiger.

De fleste «gode» batteritilbud får du rett fra Kina. Større seriøse batterileverandører er meget skeptiske til nye kunder uten at de får dokumentert kundens kunnskaper. De vil helst ikke se sitt navn involvert  i en eller annen ulykke med et eksperimentelt tilsnitt.

Kjøp batteri av en leverandør som andre har brukt. Bruk nettet til å finne ut om din leverandør er til å stole på. Moralen i Kina er en helt annen enn i den vestlige verden. De sender deg gjerne en pall kinesisk gråstein istedenfor  batterier.

Selv om andre har fått batteri av god kvalitet kan det hende de er fristet til å sende deg 2. sortering. De setter gjerne sitt rykte på spill for å bli kvitt et dårlig parti. Dessuten er det jo lett å skylde på kunden (deg) om batteriene ikke holder mål. Du har helt sikkert ikke fulgt spesifikasjonene deres til punkt og prikke.

Garantier kan du glemme. Den eneste måten du kan få erstatning for dårlige celler, er få med noen «gratis» på neste ordre. Frakten blir fort altfor dyr om du må få ettersendt et par celler. Kjøp mange nok slik at du har noen i reserve.

Noen leverandører jukser med flyfrakten for å skjule at det er lithium ion batterier. Både batteriene og emballasjen må sertifiseres før det kan sendes. Dersom du burde ha visst at batteriene var «farlig gods», og betalte frakt for «leketøy» kan du bli holdt ansvarlig både økonomisk og strafferettslig dersom flyet detter ned etter en eksplosjon i luften.

Kinesere bryr seg lite om patenter, men det gjør  tollvesenet i Europa. Mange batterisendinger har blitt stoppet og destruert fordi kineserne har brukt et stoff i batteriene som det skulle vært betalt lisens for.
Patentinnehaverne tipser jevnlig tollmyndighetene om juksemakere.

Når pallen med batterier endelig står her hjemme er en sikker installasjon i kjøretøyet essensielt.

Ingen batterikjemi er 100% sikker mot brann. Man kan til og med få et blybatteri til å brenne ved sterk overlading. Lithium ion batterier må ikke overlades i det hele tatt. En pakke med 40-50 celler må derfor balanseres på andre metoder.

Et moderne batteriovervåkingsystem vil overvåke samtlige celler, og jevne ut ubalanse ved å koble inn og ut en last over individuelle celler. Ved å styre og overvåke ladeprosessen kan man eventuelt avbryte lading dersom antall amperetimer ladet  overstiger hva som et tidligere utladet.

Du kan få kjøpt enkle celleovervåkingsystemer som kutter laderen dersom en celler overstiger en maksimal spenning, og kutter motor dersom en eller flere av cellene kommer under minimumsnivå. Hva skjer om det er feil på en av disse enhetene? Ville du sovet med dette montert på elbilen din i garasjen ved siden av deg?

Temperatur er viktig. Vil ladingen avbrytes dersom en eller flere celler passerer 50 grader? Lithium ion batterier har også visse egenskaper det må taes hensyn til når det blir kaldt. Noen batterier kan utlades ned til -20 grader, men må ikke lades under 0 grader. Fikser systemet ditt dette?

Hva skjer med batteriene når du fullader på en bakketopp, og «regenerer» de første kilometerene i nedoverbakke. Hvor vil du sende 50 til 100A ladestrøm når batteriene er fulle?

Det er to måter å designe overvåkingsystemer på.

Det ene er et system som avbryter prosessen dersom det oppdages feil.
Som et eksempel:
Laderen kobles bort med et rele dersom en celle passerer 4,2 volt

Det andre er et system som kun virker dersom alt er OK.
Som et eksempel:
Laderen vil kun lade dersom spenningen på samtlige celler er mellom 2 og 4,2 volt.

Hvor plasserer du ditt system?

Arne Magnus Berge
#35
Kjøp og salg av deler og utstyr / Diagnoseapparat til Think
torsdag 26. februar 2009, klokken 20:31
Diagnoseapparat til Think er nå i siste fase av testing.
Følgende funksjoner finnes:
Batteridata som strøm, spenning, temperaturer, kapasitet, spenning på 12 volts batteri.
Batterihistorikk, aktivisering av batteriservice for vannfylling og resetting av vannservice.
Feilmeldinger, historiske.

Instrumentet leveres i en grå plastboks med stort LCD display, hvit skrift på blå bakgrunn.

Tilkobles bilens diagnosekontakt, og eventuelt en ekstra ledning til "tenning" dersom du ønsker at instrumentet skal starte automatisk opp når bilen "startes".
Du vil da kunne følge med batteridata mens du kjører. Trefarget LED vil gi varsel om strømforbruk.

Jeg tar nå opp bestilling for en serie på 10 enheter foreløbig til en pris kr. 3000,- inkl. mva + porto ca. 100 kr
En fri oppgradering for fremtidige funksjoner som diagnose av lader og inverter er inkludert. Du betaler kun porto begge veier.

Forskuddsbetaling mot faktura ved bestilling.
Leveringstid 4-8 uker.

Euromatic AS

Arne Magnus Berge
amb(kanelbolle)euromatic.no
#36
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Diagnoseapparat kommer!
mandag 29. desember 2008, klokken 22:36
Jeg har nå brukt julen til å gjøre "reverse engineering" på diagnose apparatet til Think.

Kommer snart med et lite apparat som kan monteres på dashbordet. LCD display som gir spenning, strøm etc.
Lysdioder som gir oversikt over forbruk som på Buddy, og mulighet for batteriservice.

Er det flere ønsker?


Arne Magnus
#37
Avansert: Batterier og Lading / Lading av elbil - 10A vs 16A
torsdag 09. oktober 2008, klokken 08:49
SitatMin Buddy laddes på 13 A sikring. Går helt bra , helt til samboeren setter på tevarmeren som går på samme kurs  Grin

I garasjen min er 16 amper og ingen tevarmer så det går utmerket.

Jeg tror en 10 A er i minste laget, men det vil virke og så går sikringen noen ganger

Du må ikke lade Buddy på 10 A. Dette er ulovlig. At sikringen noen ganger ikke løser ut betyr ikke at det er lovlig. Sjekk laderens fabrikkskilt: 14A er påstemplet.

Arne Magnus Berge

Edit fra moderator:
Dette emnet er en fortsettelse av http://elbil.no/forum/index.php?topic=1247.15
#38
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Ny Th!nk og kjørelengde
lørdag 17. november 2007, klokken 20:18
Et lite regnestykke for de som vurderer en ny Th!nk.

I brosjyren er det oppgitt en kjørelengde fra 203 km helt ned til 90 km per lading ved kalde dager, og bruk av vinterdekk og varmeapparat.
I følge presseuttalelser  vil man få nytt batteri dersom det eksisterende batteri har en kapasitet under 60% av hva nykapasitet er.
Det betyr faktisk at de som vurderer en ny Th!nk må tenke på at rekkevidden faktisk kan være 65% av oppgitte data uten at dette utløser noen ombytte av batteri.

Ved kalde vinterdager vil kjørelengden da være nede i 58,5 km. mellom ladingene, og du betaler fortsatt 1200 kroner i måneden for dem.

#39
Elbilen i Samfunnet / Hvem har oljen?
tirsdag 18. september 2007, klokken 10:00
Når man ser hvilke regimer som sitter på resten av verdens oljeressurser er det vel også en god grunn til og kjøre elbil.

http://www.blog.thesietch.org/wp-content/uploads/2007/09/map01_1024.jpg

Arnem
#40
Elbiler i media / Bruk hjelm
fredag 14. september 2007, klokken 10:52
Det lønner seg å bruke hjelm selv om man kjører saktegående elektriske kjøretøy.

Se her: http://www.tgdaily.com/content/view/33853/113/
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA