Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jkirkebo

#31
Kjøpe elbil? / Sv: Ny Jobb pendler
søndag 10. desember 2023, klokken 16:59
Sitat fra: Nypåelbil på søndag 10. desember 2023, klokken 11:14Så er spørsmålet hvilken bil bør man velge til dette formålet?

Bagasjerom tenker jeg også er en viktig del men det er mer privat kjøring.

Polestar 3 LR
WvID.4, eller Tesla model 3.

Om bagasjerom er viktig ville jeg valgt Model Y LR foran Model 3 LR. Om du kjøper en Model Y lagerbil er prisforskjellen under 8000 kroner.
#32
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
søndag 10. desember 2023, klokken 00:15
Før kjørte det scootere og mopeder forbi i gata hele tiden. Nå er det svært sjelden det skjer. Nesten alle ungdommer her ser ut til å gå for el-sparkesykler isteden, de fyker rundt på disse overalt. Så jeg tror egentlig mopedens dager er talte, el-sparkesykler er et mye rimeligere alternativ med langt lavere terskel.
#33
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
fredag 08. desember 2023, klokken 12:08
Sitat fra: RJK på fredag 08. desember 2023, klokken 10:27For moped hadde man jo mulighet for å få støtte fra Enova, men usikker på om pedelec falt inn i den ordningen.

https://www.motor.no/aktuelt/25000-kr-i-stotte-til-kjopere-av-elmopeder-og-elmotorsykler/215919

Støtten er dessverre blitt noe dårligere, og ser ut som elmopeder nå har falt utenfor. Men lett elMC er jo innafor om man har lappen eller ønsker å ta den, og da har man ikke den sære begrensningen på 45 km/t.

https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/elmotorsykkel/

Man bør da også være klar over sikkerhetsaspektet. Lett motorsykkel er det absolutt farligste fremdriftsmiddelet man kan bruke i Norge i følge statistikk fra TØI. Risikoen for å bli hardt skadet er 5 ganger så høy som for de som kjører moped, og over 50 ganger (!) så høy som for de som kjører bil. Det kan bli sure penger å spare.

#34
Lading av Tesla / Sv: Tesla Y lader ikke hjemme?
torsdag 07. desember 2023, klokken 05:05
Sitat fra: Kim- på onsdag 06. desember 2023, klokken 19:55Du vil selvfølgelig lade når strømprisen lavest. Hvorfor skal du vente til strømprisen blir dyrere slik du må betale mer? Etter Støre presset gjennom ny strømstøtte ordning er det nesten likegyldig for når du lader prismessig, men det er en annen diskusjon.

Det er slett ikke selvfølgelig. Alle vi som enten har fastpris eller solkonto tjener på å lade når strømmen er dyrest mulig. Her fyrer vi opp alt av lading så snart strømprisen overstiger 200 øre eks. mva. Hadde et forbruk på ca. 24kWh den timen prisen var på 388 øre for et par dager siden.
#35
Solterra / Sv: Ingen solterra-eiere her
torsdag 07. desember 2023, klokken 04:54
Sitat fra: lars667 på onsdag 06. desember 2023, klokken 16:51Spurte han på Motorsenteret Heidal, og han sier det er 2024-modeller de selger nå. Men jeg vet sannelig ikke. Testet i går å lade fra ca 10% i -25 i Lom. Startet på 18 kW, og jobbet seg opp til 44 kW på ca en halvtime. Hadde da kjørt ca en time før det, men den ser jo ikke ut til å ha noen måte å skjønne at en er på vei til en ladestasjon på. Funker tydeligvis ikke med trådløs android auto, og jeg synes bilen bærer preg av 2018-nivå på det elbiltekniske. Så blir nok ikke solterra denne gangen. Synd, egentlig, for den har utrolig fristende pris, og er veldig god å kjøre. Totalpakka blir likevel feil for meg.

Ja, 18kW er jo helt krise. Da er bilen ubrukelig til langtur på vinteren. Til sammenligning kjørte jeg fra Drammen til Grålum i går, 1,5 time med Model Y og fikk 259kW til å begynne med. Batterivarming som fungerer er ekstremt viktig. Holder jo med en knapp man kan trykke på der det står "destinasjon er en hurtiglader" eller lignende, når man stiller inn navigasjonen.
#36
Tesla SW og AP / Sv: Idiotisk viskerautomatikk
onsdag 06. desember 2023, klokken 09:15
Sitat fra: YSG på mandag 04. desember 2023, klokken 15:15Både TACC og AP har vel gjort det siden TeslaVision-oppdateringen?

Jeg kjøpte til slutt S3XY-buttons. Grenseløst irriterende at det skal være nødvendig, men det eneste jeg har fått fra Tesla etter gjentatte klager, er at det ikke er noe feil på bilen, og noen vage løfter om at det stadig kommer software-oppdateringer (rekk opp hånda, de som kjøper den). Siden bilen først står i garasjen og kommer til å være der et par år til, så er ikke 3000,- all verden når det kommer til stykket. Så lenge Tesla ikke stenger muligheten...


Trenger ikke å bruke 3000,- på det. Man trenger bare "The Commander", ikke knappene. Og The Commander får man til 1359,- med Elbilforeningen-rabatt hos BeGood.
#37
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 06. desember 2023, klokken 06:47
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 05. desember 2023, klokken 22:46Jeg ba om et tilbud fra landest største leverandør (har bokstaven o i navnet) på solceller. Det ble alt for dyrt slik jeg regnet det ut. Så jeg venter heller å ser ann markedet fremover før jeg tar noen valg.

Otovo er vel godt kjent for å være norges dyreste leverandør av solcelleanlegg, så jeg ville ikke latt et tilbud fra de være bestemmende for en evt. lønnsomhet.

Lokale firmaer pleier å gi de beste prisene.
#38
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
søndag 03. desember 2023, klokken 19:04
Sitat fra: 02jan på søndag 03. desember 2023, klokken 18:38Er fortsatt skru sikringer, men alt det eklektiske fungerer som det skal ink. de lave termostyrt styret panelovnene. Ingen behov for varmepumpe da huset er designet med vindu for mye sollys inn.

Mener du at du får noe særlig bidrag fra sola til oppvarming på disse tider? Den er jo knapt over horisonten...
#39
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model x uten ladebegrensning?
lørdag 02. desember 2023, klokken 19:02
Sitat fra: skiboks på lørdag 02. desember 2023, klokken 13:24Hei, lurer på hvilke modeller av x som både har gratis superlading ut bilens levetid, samt ikke er omfattet av ladebegrensningen? Dvs som kan lade med ca 100kw på superlader?

Min gamle X75D reg. mars 2017 hadde gratis lading i bilens levetid og makset ut på ca. 126kW på SuC. Nå har den ikke gratis lading lengre da jeg fikk overført det til ny Y LR.
#40
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 01. desember 2023, klokken 16:52
Sitat fra: turfsurf på fredag 01. desember 2023, klokken 15:24
Sitat fra: Vidar_S på fredag 01. desember 2023, klokken 15:15Ellers vil jeg heller anbefale "solkonto" som jkirkebo har enn eget batteri dersom planen er å slippe å bli utsatt for "Aps og Høyres vanvittige strømpolitikk".

Vel, batteri hadde vært særdeles nyttig her på hytta når strømmen koster under halvparten på natta som om dagen (og innimellom enda større forskjell). Det hadde redusert strømregningen mye. Spesielt når mesteparten av strømmen brukes om dagen.

Så solkonto & batteri er svaret. Dessverre er husbatteri alt for dyrt til at det kan regnes hjem. Vi måtte hatt ett på 15-20kWh skulle det monnet noe, og da er det jo priser på flere hundre tusen.

Ja, evt. må man bygge selv. Mitt 35kWh batteri (netto) på hytta kostet ca. 60.000,- inkl. BMS. Basert på celler fra 24kWh Leaf-batterier.

#41
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 01. desember 2023, klokken 16:30
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 01. desember 2023, klokken 12:41
Sitat fra: jkirkebo på fredag 01. desember 2023, klokken 08:42
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 01. desember 2023, klokken 06:40Here we go again. 3,72 inkl alle avgifter på hytta og 1,55 hjemme inkl avgifter og støtte på det dyreste.

Nå blir det veldig mange tusen i strømregning igjen.

Ikke mange solcellepaneler og vindmøller som hjelper i disse dager med "sprengfrost", blikkstilt vær og mørketid.

Tvert imot, oppsparte kWh fra i sommer på solkontoen tas nå ut og regningen for november blir på rundt 600 kroner for 1700kWh. Inkludert nettleie og fastavgifter.

Mener du at det er ok med en pris på 3,72 (strøm alene ca 2 kr)? Eller er poenget det at du har innrettet deg på en måte slik at du slipper galskapen?

Pris settes per time hos Nord Pool og tilbyder med høyest pris bestemmer prisen alle får. Altså selv om tilbyderne i snitt tilbyr strømmen for 40 øre per kWh, får de 2 kr! Det er denne galskapen vi må få slutt på!

Jeg vil også skaffe meg solceller og batteri snarest mulig for å slippe å være utsatt for Ap's og Høyre's vanvittige strømpolitikk. Kan aldri stole mer på at disse to partiene har folks beste som ledesnor for sitt virke.

Jeg mener at det hjelper mye med solcellepaneler også nå på vinteren, så lenge man har innrettet seg etter systemet ;)
#42
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 01. desember 2023, klokken 08:42
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 01. desember 2023, klokken 06:40Here we go again. 3,72 inkl alle avgifter på hytta og 1,55 hjemme inkl avgifter og støtte på det dyreste.

Nå blir det veldig mange tusen i strømregning igjen.

Ikke mange solcellepaneler og vindmøller som hjelper i disse dager med "sprengfrost", blikkstilt vær og mørketid.

Tvert imot, oppsparte kWh fra i sommer på solkontoen tas nå ut og regningen for november blir på rundt 600 kroner for 1700kWh. Inkludert nettleie og fastavgifter.
#43
Kjøpe elbil? / Sv: Det evige spørsmål, hvilken bil skal vi velge?
onsdag 29. november 2023, klokken 21:50
Sitat fra: Vaduz på onsdag 29. november 2023, klokken 19:43Du kommer nok til å få en baby til, sånn er det bare, så jeg ville ha tenkt på det. Ville ha sett på bmw i4, den er jo ganske kul om du liker litt «rånestuk». Ellers hadde jeg gått for nye model 3 std range og kjøpt sexy buttons for knapper du ikke kan leve uten.
Kanskje teste en EV6 også?

Ville ikke gått for folie selv, ser helt forferdelig ut etter litt steinsprut og slitasje, og skitt i skjøter og ulik farge i dørkarmen og dørlister enn resten av bilen. Ingen glans som lakk har heller.

Skitt i skjøter? Hvilke skjøter? Vi har to biler med folie og eneste skjøt er på speilhusene. 4 år gammel TM3 med folie ser like pen ut som når den var ny. Fikk en skade på front så fanger+skjerm ble foliert på nytt, ikke mulig å se forskjell på gammel og ny folie. Dørkarmen ser man selvsagt forskjell på, men det spiller fint liten rolle for min del. Kjører ikke med døra åpen ;) Ser heller ingen forskjell på glans, er masse glans i begge foliene. Det forusetter selvsagt at man ikke velger matt folie ;)
#44
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterdekk Tesla Model Y - What to do??
tirsdag 28. november 2023, klokken 21:03
Sitat fra: ElSoul på tirsdag 28. november 2023, klokken 19:13Hva bruker folket her av dekk (piggfrie) til Tesla Y??

Jeg kjører på Nokian R5 som kom standard med bilen. De er svært støysvake og komfortable. Når det blir på tide å bytte så regner jeg med at jeg går for Conti VikingContact 7, som jeg også var svært fornøyd med på X'en. Vil helst gå ned et par størrelser på bredde da, så jeg håper felgene ikke er for brede til 235/50R19 (jeg kjørte med 235/55R19 på X'en).

Jeg ser R5 og CVC7 til Model Y stort sett ligger på rundt 3000,- til 3300,- per dekk, så prisen blir omkring 13-14k ferdig omlagt.
#45
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvordan bygge en miljøvennelig elbil?
tirsdag 28. november 2023, klokken 18:59
Sitat fra: RJK på tirsdag 28. november 2023, klokken 18:53For å utnytte 1600 kg med TMY, så må du ha enten BE eller B96, og med førstnevnte er det faktisk nyttelast som gjelder.

Med mindre du skal frakte bil på henger, båt, veldig stor campingvogn eller hestehenger med hest i, er det vel sjeldent at behovet for mer er der så ofte, vil jeg tro.

Med B96 så skal man fremdeles holde seg til maks totalvekt, og da begrenser det i større grad hvilken henger man kobler på. En vurdering du ikke må ta med BE. ;)

Jeg har selvsagt BE siden vi har trukket mye med Model X. Det er ikke tunge greiene den kan trekke før det kreves BE.

Ønsket om å kunne trekke mer enn 1600kg kommer av at vi har en 2600kg varehenger (Tysse 320x180cm), skal jeg hente f.eks sand eller pukk hadde det vært greit å kunne laste litt tyngre og dermed kjøre færre turer. Mhp. campingvogn så holder 1600kg fint for oss, vi har en 1300kg vogn nå og jeg kan ikke se for meg å orke å dra på noe som veier mer enn 1600kg. Det blir for stort som kjørevogn.

Varehengeren ble en stund mye brukt til å frakte materialer, gjerne to pakker oppå hverandre. Og de pakkene veier 8-900kg per stk. Men vi er vel stort sett ferdige med den tunge oppussingen nå, kun litt hage som gjenstår (og dermed behov for sand, pukk eller jord).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA