Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jkirkebo

#16
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 04. januar 2024, klokken 11:49
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 03. januar 2024, klokken 16:46og man kan ikke bare plukke den beste mnd. Hos min leverandør kan jeg ikke selge flere kWh enn jeg faktisk bruker den mnd. Etter div sparetiltak har jeg presset årsforbruket ned til 13300 kWh i 2023 og med en estimert solcelle årsproduksjon på 10300 kWh må jeg svelge noen lave priser og, men det skal ikke bli mye til strømregninger fremover  ;) . (Egenproduksjonen begynner å slå inn siden 20 sept for dette var all time low tross en kald forvinter...)

Hos Fjordkraft kan man velge å selge enten inntil eget forbruk den måneden, eller å avslutte sparingen. Avslutter man sparingen blir alt innestående solgt den måneden. Man kan slå på sparing igjen neste måned. Og bra er det, for vi eksporterer 22.500kWh i året og kjøper bare 13.500kWh. Uten mulighet til å kunne ta ut alt ville det bare fylt seg opp mer og mer på solkontoen...
#17
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 03. januar 2024, klokken 13:15
Sitat fra: daktari på tirsdag 02. januar 2024, klokken 22:18Jeg synes det er veldig snodig konsept med solkonto.
 
Man lager strøm som må tas inn på nettet og forbrukes der ig da. Vi har meg bekjent ingen lagringform for strøm, hverken pumpekraftverk, batteripakker, vektløftesystem eller hydrogenfabrikker jevnt utover alle soner.

Men strømmen brukes altså når "markedsroboten" har satt en pris, men man selger altså ikke til den prisen. Man kan derimot velge å selge senere, på et tidspunkt man ikke har strømproduksjon, når man mener prisen er mye rett, dvs mye høyere.

Strømselskapet selger altså strømmen for deg til f.eks 15 øre/kWh den timen den produseres, men må betale deg f.eks 115 øre/kWh når du velger.

Hvordan strømselskapene kan tjene på dette er uforståelig, men enda mer at de gidder å tilby det.

Blir som å selge n bil i dag, men kreve betaling i 2025-priser.

Hva er det jeg ikke forstår?

Tja, du kan jo like godt ende opp med å spare noen måneder prisen er 70-80 øre og måtte selge når den er 3 øre. Strømmen kan spares på solkonto i maks 18 måneder, så om du ikke har tatt den ut innen det blir den solgt uansett pris.
#18
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 02. januar 2024, klokken 12:55
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 02. januar 2024, klokken 11:58
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 02. januar 2024, klokken 09:33
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 02. januar 2024, klokken 08:52
Sitat fra: filtvet på tirsdag 02. januar 2024, klokken 08:24Solceller er snake oil i Norge. Kjørte nylig forbi et antall hus der alle celler lå begravet i snø og sannsynligvis blir de liggendene under snø og is til mars/april. Det er om vinteren vi trenger strøm....

Hørt om solkonto - batteri på nett som du tar ut om vinteren...

Solkonto er gull, bruker det selv. Våre strømregninger er, for hele året, negative. Inkl. nettleie og alle avgifter. Vi har, med solkonto, altså mer inntekter på salg av strøm enn vi har utgifter for kjøp og transport av strøm. Ganske kraftig mye mer også. I løpet av 2023 betalte vi riktignok 7361,- totalt i strømregninger, men da går vi ut av året med 25.200kWh på solkontoen. Disse kunne jeg tatt ut i november til 115 øre/kWh, da hadde jeg fått en kredittlinje på desemberfakturaen på ca. 29.000,-. Men jeg synes 115 øre var litt snau pris, så vi har spart videre på de ;)

Dersom en vurderer solceller, men ikke skal ha så veldig mange paneler (på hytta), så vil det gjerne ikke gi så mye mer strøm enn en bruker om sommeren. Går det an å stille inn at hele produksjonen går til solkonto, og at en betaler for alle kWh en bruker om sommeren? Sånn at en kan spare all produsert strøm til vinteren?


Nei, nettselskapet registrerer kun det du mater ut på nettet. Det du forbruker selv er det ingen som vet noe om. Derfor er det umulig å spare på den delen.
#19
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 02. januar 2024, klokken 09:33
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 02. januar 2024, klokken 08:52
Sitat fra: filtvet på tirsdag 02. januar 2024, klokken 08:24Solceller er snake oil i Norge. Kjørte nylig forbi et antall hus der alle celler lå begravet i snø og sannsynligvis blir de liggendene under snø og is til mars/april. Det er om vinteren vi trenger strøm....

Hørt om solkonto - batteri på nett som du tar ut om vinteren...

Solkonto er gull, bruker det selv. Våre strømregninger er, for hele året, negative. Inkl. nettleie og alle avgifter. Vi har, med solkonto, altså mer inntekter på salg av strøm enn vi har utgifter for kjøp og transport av strøm. Ganske kraftig mye mer også. I løpet av 2023 betalte vi riktignok 7361,- totalt i strømregninger, men da går vi ut av året med 25.200kWh på solkontoen. Disse kunne jeg tatt ut i november til 115 øre/kWh, da hadde jeg fått en kredittlinje på desemberfakturaen på ca. 29.000,-. Men jeg synes 115 øre var litt snau pris, så vi har spart videre på de ;)
#20
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 02. januar 2024, klokken 09:28
Sitat fra: filtvet på tirsdag 02. januar 2024, klokken 08:24Solceller er snake oil i Norge. Kjørte nylig forbi et antall hus der alle celler lå begravet i snø og sannsynligvis blir de liggendene under snø og is til mars/april. Det er om vinteren vi trenger strøm....

Snø og is spiller ingen rolle, det er uansett helt minimalt med sol i desember og januar. Stort sett er det overskyet, og om det er klarvær er sola bare fremme noen få timer og svært lavt på horisonten. I november og februar er det litt bedre, men ikke mye. Snø på panelene har vi sjelden i mars, da er sola kraftig nok til at evt. snø raser av så fort sola får tak i noen fliker av panelene (de er jo sorte, så de varmes svært fort opp).

Pga. vannmagasinene våre spiller det liten rolle om solkraften produserer på sommeren eller på vinteren.
#21
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
lørdag 30. desember 2023, klokken 17:34
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 30. desember 2023, klokken 14:52
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 30. desember 2023, klokken 13:12Vannet fra brønnen holder normalt 2-3 grader, ikke 7. Og det er da svært mye bedre enn å veksle mot uteluft som holder 10-15 minusgrader.

Det er forskjell på teori og praksis. Praksis viser at luft til luft-pumper bruker like mye eller mindre strøm enn berg"kulde"-anlegg. Hvorfor det er slik vet jeg ikke. Men teknologen for luft til luft er kanskje kommet lengre enn varmepumpene knyttet til vann til vann eller vann til luft? En skal huske at et varmepumpe i teorien kan ha en COP-verdi som er uendelig. Det som reduserer COP-verdien er strøm til varmepumpekompressoren og viften ute og viften i innedelen. I en berg"kulde"-anlegg må en også ha en pumpe som henter opp og sirkulerer vannet fra brønnen opp til pumpe og ut til innfiltrasjonsbrønn (men ingen vifte til gjengjeld).

Håper du ikke har hatt driftskostnader på ditt berg"varme"-anlegg! Årlig forbruk på 5.000 kWh på 200+50 m2 og 24 til 25 grader innetemperatur er imponerende (uten annen varmetilførsel).

Når en skal vurdere en varmepumpe, må en se sesongen under ett og da er temperaturer på 10-15 minusgrader (eller lavere) en liten andel av ca 260 fyringsdager.

Støy fra innedel har jeg fra tid til annen annen, men ingen sjenerende støy fra utedel. Heller intet problem med isbygging under pumpe.

Vår 12kW Bosch bergvarmepumpe er bare ett år gammel, da den 16 år gamle IVTen tok kvelden i fjor. Så da kostet det oss 110.000,-. Men det var forventet etter 15-20 år, og vi sparer anslagsvis 25.000,- per år så det tar ikke lang tid å tjene den i inn i forhold til levetiden.

Den gamle IVTen kostet oss 2-3000,- i løpet av levetiden sin (ny vekselventil).

Det er ikke så mange kalde dager men det er på de kalde dagene at man bruker mye strøm. Så de må vektes mye høyere statistisk sett enn dager med +5 grader. Er det kaldere enn ca. 3 grader ute så veksler min bergvarmepumpe mot en høyere temperatur enn luftbaserte varmepumper, og jeg anslår at dager med temperatur under 2-3 plussgrader står for minst 75% av oppvarmingsbehovet.

260 fyringsdager har vi neppe her i Fredrikstad, så lenge det er litt sol i løpet av dagen er oppvarmingsbehovet ca. null ved temperatur på 15 grader eller med i døgnsnitt. I Drevsjø er det nok annerledes, men der det fort blir -30 til -40 egner jo luftbaserte varmepumper seg svært dårlig.
#22
Sitat fra: stefse på fredag 29. desember 2023, klokken 23:59Er i Tyskland i romjula på veier der AP faktisk kan benyttes.
Men desverre, med den siste oppdateringen blir bilen helt vill om man ikke sitter pal i setet og stirrer rett frem. Det blinger advarsler og bilen truer med å deaktivere systemet noe den til slutt gjorde, med advarsel om 4 strikes and you're out. Det er litt spesielt når man kjører på Autobahn og ikke akkurat kan stoppe bilen for å bruke skjermen. Jeg måtte scrolle litt i kartet for å lete etter en SC og da var det gjort. No more AP for you. Så hvis du skal operere skjermen bør du skru AV autopiloten slik at den ikke fanger deg. Kjempemessig sikkerhetsarbeid her altså😳

En lite sort tapebit foran kameraet inne i kupeen fiksee problemet.
#23
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
lørdag 30. desember 2023, klokken 13:12
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 28. desember 2023, klokken 14:45Om en elsker store utgifter til oppvarming, bør en gå for berg"varme" (eller bergkulde som det heller burde hete, med varmeveklsing med ca 7 graders vann og SCOP ikke bedre enn luft til luft).

Vi har bergvarmepumpe, varmer opp to bygninger på 200+50m2 (bygget i 1900 men rehabilitert) til 24-25 grader med et årlig forbruk på under 5000kWh (kun til oppvarming, varmtvannsproduksjon kommer i tillegg). COP ligger vanligvis mellom 4 og 5, avhengig av hvilken temperatur som trengs på vannet. Det trengs ingen avisning, og pumpa leverer nok effekt selv om det skulle være -20 grader ute. Helt uten tilleggsvarme (den er utkoblet). Bonus er null støy ute og ingen diger klump som må plasseres langs husveggen et eller annet sted.

Vannet fra brønnen holder normalt 2-3 grader, ikke 7. Og det er da svært mye bedre enn å veksle mot uteluft som holder 10-15 minusgrader.
#24
Model 3 / Sv: Pris på bytte av frontrute
torsdag 21. desember 2023, klokken 09:37
Sitat fra: Handyman på onsdag 20. desember 2023, klokken 09:30Er det faktisk mulig å unngå steinsprut så lenge at ruta må skriftes grunnet slitasje? Det har jeg aldri opplevd i løpet av tiår som bileier.

Ikke jeg heller. På vår nye Model Y fikk vi første steinsprut før bilen hadde passert 1000km :/

Den kunne heldigvis repareres, med svært godt resultat.
#25
Model Y / Sv: Kjøring på glatte vinterveier
søndag 17. desember 2023, klokken 18:30
Sitat fra: turfsurf på søndag 17. desember 2023, klokken 10:10
Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 16. desember 2023, klokken 19:17Så alt i alt så er jeg ikke veldig imponert over vinteregenskapene til bilen. Trives sånnsett mye bedre i Model 3 SR+ som vi har stående på gården, da den kun trekker på bakenden og man er mer forberedt på hva bilen faktisk gjør.

Det du beskriver er forskjellen på permanent firehjulstrekk, og automatisk innkobling. Forskjellen er jo som du beskriver at på X var det permanent AWD ved lave temperaturer, Y har ikke det, men du kan koble inn TA. Vet du at det er glatt når du skal ta løs er det jo bare å koble inn TA før du starter.

Det jeg skulle ønske Y hadde var permanent AWD som en opsjon som også tillater bruk av AP.

Om det er så glatt at du trenger permanent 4WD så er det neppe smart å bruke AP?
#26
Kjøpe elbil? / Sv: Hjelp meg å velge ny elbil
søndag 17. desember 2023, klokken 18:08
Uten behov for særlig hurtiglading synes jeg det er vanskelig å komme utenom Leaf. Man får den, inkl. vinterdekk, for under 250.000,-. Det er mye bil for pengene.
#27
Ariya / Sv: Skuffet over rekkevidde,
lørdag 16. desember 2023, klokken 14:44
Sitat fra: Jan-Børre Olsen på lørdag 16. desember 2023, klokken 09:18"Ingenting er gratis" er det noe som heter. Heller ikke forvarming av batteriet er gratis. PTC elementet på Ariya er på 5kW(er det jeg kan se av ekstra forbruk med Car Scanner tilkoblet). Batteriet er på 630kg. Det er et enkelt regnestykke å beregne hvor lang tid det tar å løfte temperaturen én grad på 630kg masse og 5kW effekt. Fyll en beholder med 630 liter vann på kokeplaten din og sett på fullt. Hvor lang tid tror du det tar å varme vannet en grad? Fra -25 til 25 grader(for ideell hurtiglading) tar lengre tid enn tiden jeg bruker før jeg må lade.

Heldigvis består ikke batteriet av vann, men av ting med MYE lavere varmekapasitet enn vann. Vann ligger på 4184 J/kg mens f.eks aluminium ligger på 900 J/kg og kobber kun 385 J/kg. . Dermed vil det gå mye raskere å varme opp batteriet enn tilsvarende masse med vann.
#28
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
fredag 15. desember 2023, klokken 23:15
Sitat fra: Handyman på fredag 15. desember 2023, klokken 22:20Normalt er det netteier som eier og drifter nettstasjoner (fra høyspent til lavspent), siden alle eiere av høyspentinstallasjoner må ha konsesjon og Sakkyndig driftsleder. Dette er ressurskrevende og kostbart.
Men siden netteiere rundt om stort sett ikke tilbyr 480V, så har Tesla selv valgt å eie og drifte sine høyspentinstallasjoner (nettstasjoner/trafoer) med tilhørende konsesjoner.

Siden Tesla er koblet på høyspent betaler de også en lavere nettleie enn om grensesnittet var 480V lavspenning. Både effektavgift og energiledd er lavere for høyspentkunder. Det er ikke så rart, da det i disse tilfellene er kunden som har investert i nødvendig nettstasjon. Lavere utgift for nettselskapet altså.
#29
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
torsdag 14. desember 2023, klokken 06:37
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 13. desember 2023, klokken 22:13
Sitat fra: Vaduz på onsdag 13. desember 2023, klokken 21:26Fantastisk å sykle om vinteren med piggdekk også faktisk!
Ikke på Østlandet rundt Oslo. Alt for mye snø og salting som ødelegger elmotor osv

Snø er ikke noe problem, men saltet er et stort problem. Jeg sluttet å sykle på vinteren her for flere år siden, når de begynte å salte sykkelstiene. Prøvde et par år men vedlikeholdsbehovet ble rett og slett for stort. Vedlikehold ble både for dyrt og for tidkrevende. Så kommunens "svart asfalt"-strategi for å få flere til å sykle på vinteren feilet totalt for min del.
#30
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
tirsdag 12. desember 2023, klokken 11:46
Sitat fra: Gazer75 på tirsdag 12. desember 2023, klokken 09:34Då var prisane gått opp att ja. Lokale Tesla SuC har auka frå 3,75 til 5,75 for drop-in på dagtid.
Recharge litt mindre men opp omlag 50 øre til 5,87 (reg Fortum app).
Mer kostar 5,99 (50kW) som vanleg og har vel ikkje endra seg.

Rimelegaste her er Eviny som enn så lenge skal ha 4,99.
Men der er det jo 1kr/minutt over 80% noko som er surt for oss med lite batteri og kort rekkevidd på vinteren.

Ikkje sjekka den lokale Uno-X stasjonen. Oppdaterer posten seinare når eg har fått sjekka.
Dei har vore 4,50 tidlegare.

3,85 fortsatt på Grålum SuC. Og 2,25 for Tesla-eiere samt medlemmer.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA