Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jkirkebo

#13636
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Elektrisk varme
lørdag 27. oktober 2012, klokken 11:38
Sitat fra: Bjornt på lørdag 27. oktober 2012, klokken 10:41
"Dette er 8 A ladekladd, C-Zero, men reknar med det likt for andre også?"

10 A ladekladd er det Peugeot & Mitusbishi selger med sine biler. 8 A kommer fra de "danske" Citroen bilene. Litt mindre der i DK. Har vel ikke så mye å si.

Litt på siden, men 8A-kablene må være gunstige for de som har to elbiler og kun en 16A kurs til garasjen ? Mener noen hadde denne problematikken tidligere.
#13637
Lading / Sv: Nissans hurtigladestasjoner
fredag 26. oktober 2012, klokken 11:58
Sitat fra: sven erik på fredag 26. oktober 2012, klokken 11:19
tror nokk elbil salget vil stupe her å om vi ikke får enten betal  300 i måneden å bare hutig lad  når du trenger det  eller annen form for  tenkning når en ser hva det egentlig koster  ser jo noen i elbil foreningen ikke selv hvet kostnaden ved å lade  så på det som hvar skrevet at det kostet i underkant  av 20 kr å lade elbilen jemme   mens min i miev koster under 7 kr har jeg målt

Jeg kan godt betale 300,- pr. måned for tilgang til hurtigladere om det gir meg tilgang til alle sammen. Om jeg må betale 300,- til Ishavsveien, 300,- til Fortum, 300,- til Eidsiva, 300,- til Grønn Kontakt og 300,- til BNH blir det fort fryktelig lite interessant...
#13638
Sitat fra: Rasmus.B på fredag 26. oktober 2012, klokken 00:43
Jeg tror kanskje at dette med betaling for å hurtiglade hos Nissan er en konsekvens av stor trafikk og til tider kaotiske tilstander rundt hurtigladeren. Jeg har ved ett par anledninger kommet til BNH Økern, og da har det vært veldig trangt oppe på rampen med en kombinasjon av Leaf og trillinger. Det forstyrret tydelig driften av butikken. Det var biler som skulle ut av salgslokalet som ikke kom ut, demo bilen kom inn fra tur med en kunde uten at det var plass til den.

Vel, det er BNHs egen skyld at de plasserte den så idiotisk. På nedsiden av rampa er det meget god plass og mye mindre kronglete å komme til. Jeg skjønner ikke logikken ved å sette den ved siden av inngangen.

I Ski er laderen mye bedre plassert.
#13639
Model S 2013 - 2022 / Sv: Reservasjon / timing
torsdag 25. oktober 2012, klokken 15:48
Sitat fra: laumb på torsdag 25. oktober 2012, klokken 13:56
Gratulerer! 19 stk siden 16. Oktober. :)

Lurer på om neste sommer blir en god timing på å kjøpe brukt Leaf...
Garantert mange som skal bytte den ut i en S.

Ennå flere. P1433 ble rapportert 23/10 og P1422 den 22/10. Det er 11 på en dag...

Jeg tror kanskje de fleste med Leaf og Model S reservasjon beholder Leafen. Vi skal ihvertfall ikke kvitte oss med vår, det er Touranen som ryker ut (2.0TDI DSG). Kjørte den igjen i dag fordi jeg måtte trekke henger, den er rett og slett utrolig ukomfortabel å kjøre sammenlignet med Leafen. Plagsom fjæring, tung på rattet, støyende og treg i starten. En skikkelig nedtur nå som jeg omtrent utelukkende har kjørt Leaf i 2-3 måneder.
#13640
[quote author=Toralf Bakketun link=topic=4780.msg65982#msg65982 Hurtiglader viste 9 % når eg starta, og lada med 122 A frå starten av, eg stoppa på ca 45 %, då var det komme ned til ca 80 A.

Spørsmålet som eg ikkje turte å sjekke var: Hadde eg klart dei siste ca 10 km?
[/quote]

Høres tvilsomt ut. Men en halvtime på 16A hadde vært nok om du ikke hadde hatt hurtiglader tilgjengelig.
#13641
Sitat fra: Jærbuen på onsdag 24. oktober 2012, klokken 15:06
Er det Xenon på Leaf da? Ikke bare LED?  Har ikke sett lyktespyler på disse............

Leafen min har ihvertfall både LED og lyktespylere.
#13642
Lading / Sv: Nissans hurtigladestasjoner
onsdag 24. oktober 2012, klokken 15:18
Sitat fra: Sverre_E på onsdag 24. oktober 2012, klokken 12:43
Men så får man ikke 48kW konstant ut av hurtigladeren. Særlig ikke mot slutten av ladetiden. Og det gjelder nok mest for sommersesongen...

32kW i snitt pleier å stemme ganske bra på denne tiden om man stopper på 70-80%. Det er ihvertfall min erfaring, basert på tallene som fremkommer i displayet på Siemens-laderne. Når du er ferdig oppgir den antall kWh og medgått tid.
#13643
Model S 2013 - 2022 / Sv: Reservasjon / timing
onsdag 24. oktober 2012, klokken 10:15
Sitat fra: toppi på onsdag 24. oktober 2012, klokken 09:37
En ting til som du kan ta med i regnestykket ditt er verdien av å kjøre i kollektivfeltet.
Her vil det selvfølgelig være store individuelle forskjeller og meninger hvordan man skal beregne verdien av dette.

Helt klart. For min egen del er verdien av kollektivfelt nøyaktig lik kr. 0,- ...
#13644
Model S 2013 - 2022 / Sv: Reservasjon / timing
tirsdag 23. oktober 2012, klokken 18:35
Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 13:27
Merk også de høye dekkostnadene på Teslaen, 19" dekk er dyyyrt  :o

Tja, ikke hvis du leter litt ? Originaldekkene til 21" felg (Continental ExtremeContact DW) kan jeg få fra Tirerack.com til en pris av ca. 8000 kroner for 4 stk. inkl. frakt til Norge, toll og mva. 19" er sikkert rimeligere. Omlegging kommer i tillegg, ca. en tusenlapp for 4 ?

Til Touranen er jeg vant til å bruke 5-6000,- på et sett sommerdekk så forskjellen er ikke gigantisk akkurat.
#13645
Lading / Sv: Hurtiglading av Leaf
mandag 22. oktober 2012, klokken 21:03
Sitat fra: Griffel på mandag 22. oktober 2012, klokken 19:50
Sitat fra: jkirkebo på mandag 22. oktober 2012, klokken 15:16
Nåja, Så sakte går det ikke. Ved 90% mener jeg å huske ladeeffekten fortsatt var på ca. 12kW. Ved 95% ca. 6kW og ved 98% ca. 4.8kW. Så det går uansett raskere enn med 16A treglading.
Dette er vel temperaturavhengig i tillegg avhengig av biltype.

Eksempelet er fra Leaf (ref. trådens navn). Ang. temperatur så spiller det mindre rolle i det øvre området. Batteriet har da allerede blitt varmet noe opp og ladestrømmen er også mye lavere. Ved lave temperaturer vil maks ladeeffekt være lavere og nedrampingen av effekten starte tidligere enn i varmen men ikke være like kraftig. Til slutt mer eller mindre møtes kurvene.
#13646
Lading / Sv: Nissans hurtigladestasjoner
mandag 22. oktober 2012, klokken 16:15
Sitat fra: hertugen på mandag 22. oktober 2012, klokken 15:45
Ikke vi som bor her, er enig i det....men dere som bor andre steder, jeg har selv hat glede av den i sarp flere ganger.

Jepp, du skrev det bare slik at det virket som om BNH Lillestrøm var ekle med sine egne kunder når denne ikke var tilgjengelig. Det er vel i så fall Nissan som burde hatt en overordnet strategi om at alle hurtigladerne skulle være tilgjengelig for Leaf-eiere døgnet rundt.
#13647
Lading / Sv: Nissans hurtigladestasjoner
mandag 22. oktober 2012, klokken 15:42
Sitat fra: hertugen på mandag 22. oktober 2012, klokken 15:31
Den har jeg brut flere ganger!!! Jeg har ingen problem ned å betale for lading, tvert i mot, dersom det betyr flere ladere.

Jeg har ikke så mye bruk for hurtigladeren der vanligvis, men de 4 ladeplassene ved siden av er gode å ha innimellom for min del. Bilen min blir nok stående på en av de en 8-9 timers tid i morgen  ;D

Sitat fra: hertugen på mandag 22. oktober 2012, klokken 15:31
Synes bare det er dårlig av BNH og ikke ha en tilgjengelig lader til sine kunder.

Tja, det kan du jo si. Men nå er det vel ikke BNH Lillestrøms kunder som normalt har bruk for denne da ? Jeg bruker ikke Brennes sin i Sarpsborg heller, er liksom liten vits når jeg bor i nærheten.
#13648
Kjøpe elbil? / Sv: Bytte hovedbil i elbil ?
mandag 22. oktober 2012, klokken 15:39
Sitat fra: svingen på mandag 22. oktober 2012, klokken 15:05
blir jo litt offtopic her men tar det alså 90 min og lade på vintertid og 20 min på sommer? (til 80% på leaf)?

Nei. Det tar typisk 30 minutter til 80% sommerstid og 50-60 minutter til 100%. Vinterstid kan det ta 40-45 minutter til 80% og 90 minutter (i verste fall) til 100%.
#13649
Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 22. oktober 2012, klokken 14:30
Ja, men ABB mener dette ikke gjelder deres hurtigladere (jeg tok det opp med EVPower, jfr tråden jeg refererte til). De gjengir bare bilens egen SOC og skal derfor være til å stole på.

Det tror jeg stemmer. De rapporterer dog "true SOC", ikke det vi får fra SOC-meteret. Dvs. at ladestasjonen ikke vil vise mer enn 94-95% når batteriet er fullt siden de øverste prosentene er reservert. Og når SOC-meteret viser 82.2% etter en 80%-lading vil ABB-laderen vise 80%. Så det er en liten differanse her, men stor er den ikke.

Siemens-laderen ser ut til å virke likt som ABB-laderen.
#13650
Lading / Sv: Nissans hurtigladestasjoner
mandag 22. oktober 2012, klokken 15:28
Sitat fra: hertugen på mandag 22. oktober 2012, klokken 11:32
Kikka på BNH hurtigladeren i Lillestrøm nå, den er plassert slik at den nok ikke er ment på kunder.
Står ved innkjøringen til verksted/servic hall og der er det trangt, og låst etter butikkene stengetid.

I Lillestrøm er det heldigvis en hurtiglader til, som er helt gratis å bruke og bedre plassert.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA